Gå til innhold

En jungel av bilstoler. Hjelp til å velge !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett på bilstoler til nyfødt en stund nå. Synes det er ekstremt vanskelig å velge "rett". Noen er rådyre og de rimeligste er jeg litt redd for å kjøpe da noen modeller/baser har blitt tilbakekalt. Jeg vil jo selvfølgelig ha det sikreste for babyen min men hva skal jeg velge? Ønsker helst ikke å kjøpe bilstol brukt. De jeg har sett på er blant annet Recaro Guardia/Recaro Privia med isofixbase og Besafe Izi to x1 med isofixbase. Har noen erfaring med disse? Er på tilbud nå. Må jeg virkelig kjøpe best i test til 4000kr? Noen som har forslag til god bilstol til fornuftig pris? Takk! 😊😊

Anonymkode: 1ea70...0cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hallo

Vi hadde full pakke med britax smile 2, da var det både liggedel til vogn, sportsdel og bilstol som alle kunne klikkes på understellet på vogna. Vi hadde også base til bilen. Så om baby sov, så var det veldig enkelt å klikke løs bilsetet og feste det til vogna om man bare skal kjapt inn å handle feks.. Vi har veldig fornøyde 😊 vi venter nr to nå og vi skal bruke det samme. 

Anonymkode: 3a819...bd3

Skrevet

Takk for svar! 😊 Hvordan er Britax smile 2/3 på snø/grus? Venter baby i februar og blir mye trilling i snøføre. Ønsker også god plass i bagdel til vognpose og skinnfelle. TS 

Skrevet

Sjekk forbrukerrådets tester og kjøp den som er best i test. 

Anonymkode: 50ef9...326

Skrevet

Noe av det viktigste med babybilstol er at den passer i bilen og får 40-45 gr helling. Best i test hjelper lite om stolen ikke passer i bilen.

40-45 gr helling er viktig med tanke på babyens oksygenopptak. Sitter babyen for rett kan den synke sammen eller hodet falle fram og det kan gjøre at babyen puster dårligere.

Der er noen stoler få stoler som sikrer riktig helling, men da må du en del opp i pris. Beltefestet base eller stol kan også hjelpe på å få riktig helling.

Anonymkode: 55981...693

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 😊 Hvordan er Britax smile 2/3 på snø/grus? Venter baby i februar og blir mye trilling i snøføre. Ønsker også god plass i bagdel til vognpose og skinnfelle. TS 

Vi fikk vår også i februar og det var mye snø og grus og sørpe. Syntes ikke det var et problem i det hele tatt og vogna rullet fint. Det er hjul med luft i 😊 

Du kan velge mellom bagdel og en liggedel, jeg synes det var veldig godt plass til sånn saueskinnspose i liggedelen😊 særlig på vinteren og baby var så liten, veldig godt og lunt. 

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe av det viktigste med babybilstol er at den passer i bilen og får 40-45 gr helling. Best i test hjelper lite om stolen ikke passer i bilen.

40-45 gr helling er viktig med tanke på babyens oksygenopptak. Sitter babyen for rett kan den synke sammen eller hodet falle fram og det kan gjøre at babyen puster dårligere.

Der er noen stoler få stoler som sikrer riktig helling, men da må du en del opp i pris. Beltefestet base eller stol kan også hjelpe på å få riktig helling.

Dette er viktig! 

Jeg syntes baby lå i en veldig fin helling, nå målte ikke jeg gradene, men hun verken sank sammen eller lå for flatt 😊

Anonymkode: 3a819...bd3

Skrevet

Veldig fornøyd med BeSafe med Isofix 😊

Skrevet

Det er bilstol nr 2 du ser på? Etter babystolen? Vi hadde Besafe Izi stol, men det er 5 år siden vi kjøpte denne. Kjøpte den for 2.6 tusen, og det synes jeg var dyrt. Vi var fornøyde med stolen, men for vår del, varte den ikke hele bakovervendte perioden, og vi gikk over Britax Maxway etter barnet ble 3,5-4, ca. Vi fikk brukt begge stolene til to barn, så det gikk jo greit, men nå i ettertid, ville jeg kanskje vurdert å gå over til Max Way med engang, om det er mulig og barnet er stort nok. En annen ting, selv om det er kanskje tilfeldig, men barnet vårt ble mye mindre bilsyk etter at vi bytta stol. Max Way er altså fortsatt bakovervendt stol, men passer til høyre barn. 

Anonymkode: b01aa...bcd

Skrevet

Vi har kjøpt besafe izi go x1 til vår nyfødte. Den vi kjøpte hadde vært tilbakekalt, men setet hadde allerede blitt fikset da vi kjøpte det. Vi kjøpte den på barnas hus, og alle berørte modeller hadde blitt fikset. Setet har fått et klistremerke under seg som viser at det har vært på service.

Vi har en Volvo v70 og setet passer bra i vår bil og får riktig helning. Jeg syns det virker som et solid og godt sete. Til førstemann hadde vi maxi cosi, men jeg syns besafe virker mer solid.

Det er vanskelig å se på tester og forskjellige tester har ulike resultater, men jeg har inntrykk av st besafe generelt kommer bra ut i tester.

Anonymkode: 86eea...a97

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bilstol nr 2 du ser på? Etter babystolen? Vi hadde Besafe Izi stol, men det er 5 år siden vi kjøpte denne. Kjøpte den for 2.6 tusen, og det synes jeg var dyrt. Vi var fornøyde med stolen, men for vår del, varte den ikke hele bakovervendte perioden, og vi gikk over Britax Maxway etter barnet ble 3,5-4, ca. Vi fikk brukt begge stolene til to barn, så det gikk jo greit, men nå i ettertid, ville jeg kanskje vurdert å gå over til Max Way med engang, om det er mulig og barnet er stort nok. En annen ting, selv om det er kanskje tilfeldig, men barnet vårt ble mye mindre bilsyk etter at vi bytta stol. Max Way er altså fortsatt bakovervendt stol, men passer til høyre barn. 

Ts skriver at det er til nyfødt. 

Anonymkode: 8977f...d07

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts skriver at det er til nyfødt. 

Gikk glipp av det. Men Besafe Izi X1 er jo ikke en baby bilstol. Den er fra 6 måneder: https://www.besafe.com/nb/product-no/izi-plus-x1/ 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gikk glipp av det. Men Besafe Izi X1 er jo ikke en baby bilstol. Den er fra 6 måneder: https://www.besafe.com/nb/product-no/izi-plus-x1/ 

Står izi Go X1 i hovedinnlegget. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En liten skrivefeil der ja ser jeg. Skrev vel Besafe Izi to x1 og ikke Besafe Izi go x1 i hovedinnlegg (autocorrect). Alle disse like navnene også da. Men uansett ser etter bilstol til nyfødt. 🙂 TS.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk forbrukerrådets tester og kjøp den som er best i test. 

Anonymkode: 50ef9...326

For guds skyld, nei! Hvem har ikke fått med seg at forbrukerrådets tester er noe piss??? Forbrukerrådet tester kun komfort og hvor enkel den er å montere og driter regelrett i sikkerheten. 

Kjøp en plus testet stol fra en anerkjent produsent som passer bilen din, så er du good to go! Babystolen skal ha 45grader helning, og stol nr 2/fra baby er rundt 6-9 mnd er det bra med 30-35 grader. Hvilken stol som gir dette i din bil er ikke nødvendigvis samme som hos meg. 

Jeg fikk ikke riktig helning med Besafe sine babystoler og måtte beltemontere. Det er et herk med babystol... Og de er sykt tunge. Jeg brukte bilstolen mye på kjappe butikkturer etc, og jeg sverger - aldri igjen. 

Anonymkode: 1a276...ac2

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

For guds skyld, nei! Hvem har ikke fått med seg at forbrukerrådets tester er noe piss??? Forbrukerrådet tester kun komfort og hvor enkel den er å montere og driter regelrett i sikkerheten. 

Kjøp en plus testet stol fra en anerkjent produsent som passer bilen din, så er du good to go! Babystolen skal ha 45grader helning, og stol nr 2/fra baby er rundt 6-9 mnd er det bra med 30-35 grader. Hvilken stol som gir dette i din bil er ikke nødvendigvis samme som hos meg. 

Jeg fikk ikke riktig helning med Besafe sine babystoler og måtte beltemontere. Det er et herk med babystol... Og de er sykt tunge. Jeg brukte bilstolen mye på kjappe butikkturer etc, og jeg sverger - aldri igjen. 

Anonymkode: 1a276...ac2

Babystolen vi hadde var ikke tung. 🤷‍♀️

Anonymkode: c1f73...128

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Babystolen vi hadde var ikke tung. 🤷‍♀️

Anonymkode: c1f73...128

Ikke alle er like sterk. Og å beltemontere en babystol er virkelig ikke et problem 😅

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

En liten skrivefeil der ja ser jeg. Skrev vel Besafe Izi to x1 og ikke Besafe Izi go x1 i hovedinnlegg (autocorrect). Alle disse like navnene også da. Men uansett ser etter bilstol til nyfødt. 🙂 TS.

Skjønner! Da misforsto jeg. :) Babystol, det viktigste er å få til riktig helning, og det varierer visst fra bil til bil. Du har ikke mulighet å dra til butikk å teste bilsete i din bil? Det med riktig helningsgrad er relativt nytt, tror jeg, det var ikke mye fokus på det da jeg kjøpte babystol for 6 år siden. Skal være nærmest mulig 45 grader, så min 43-44 kan gå. Vi hadde Besafe sin modell der også. 

I Bilstoler- gruppa på Facebook kan du spørre (eller søke opp) konkret om din bil, og hvilke babybilstoler passer i den. Det er så mange der, de har testet omtrent alle stoler i alle biler, hehe. 

Skrevet

Vi har Doona+ med base, og kunne ikke vært mer fornøyd.

Anonymkode: 35bb4...038

Skrevet

Vi brukte maxi-cosi cabriofix. Utover at den virka litt billig og simpel var den grei. Passa vogna vår med adapter. Anbefaler ein meir fancy stol, f.eks besafe. 

Skrevet

Hvis du går for en anerkjent produsent og en stol som er plustestet er du på trygg grunn. MaxiCosi, Besafe, Cybex, Britax, Recaro... Har jeg glemt noen? Du bør helst prøve stolen i bilen for å se om helning blir riktig, eller google litt rundt for erfaringer med babystol i den bilen du har. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...