AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #1 Skrevet 19. august 2020 Man leser jo på ulike steder at man ikke går ned om man ikke spiser nok mat. Og det skal maks gå 3-4 timer mellom hvert måltid. Er dette egentlig sant? Min erfaring er nemlig at det ikke stemmer. Jeg kan spise lite og ihvertfall ikke hver 3-4 timer og gå ned i vekt. Her er det et eksempel. De to første punktene nevner dette. https://www.kk.no/helse/5-grunner-til-at-vekta-gar-opp-nar-du-begynner-a-spise-sunt/71476379 Klart man kan gå opp igjen om man starter å spise mer når man er vant med å spise lite, det er ikke det jeg tenker på. Anonymkode: 46606...df4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #2 Skrevet 19. august 2020 Selvfølgelig går man ned hvis man spiser lite! Selv om det er mange faktorer som spiller inn, så er det jo ikke mer komplisert enn at energiforbruket må være større enn energiinntaket for at man skal gå ned i vekt. Men akkurat dette går vel ut på at mange som spiser sjelden og lite ender opp med å spise alt for mye når de først spiser, slik at de feks. «sulter» seg med ingen frokost, liten lunch, liten middag, og så går på en kjempesprekk med alt for mye junk food, godteri og annen dritt på kvelden. Det skal visstnok være enklere å ha små måltider jevnlig (hver 3-4. time) enn å spise sjeldnere eller å spise for lite. Selv foretrekker jeg sjeldne, store måltider over små og hyppige, rett og slett fordi jeg på en måte blir sulten av å spise... Anonymkode: dc9c8...a59 8
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #3 Skrevet 19. august 2020 Det er så mange som driver selvbedrag. Spiser man lite går vekten ned. Det er svært få som hadde klart å spise mindre enn det minimum som er regnet som for lite. Det er en dårlig unnskyldning for å ikke ha klart å holde seg på matta. Anonymkode: a906f...503 4
tirben Skrevet 19. august 2020 #4 Skrevet 19. august 2020 Klart man går ned om man spiser lite. Kroppen går ikke på "sparebluss" om man ikke spiser. Se på barn i Jemen, de holder på å sulte i hjel! 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #5 Skrevet 19. august 2020 20 minutter siden, tirben skrev: Klart man går ned om man spiser lite. Kroppen går ikke på "sparebluss" om man ikke spiser. Se på barn i Jemen, de holder på å sulte i hjel! Nettopp. Men hvorfor står dette da flere steder? Synes det er så rart man "må" spise så og så mye. Har hørt flere ganger folk som sier, "du spiser for lite, det er derfor du ikke går ned". Det gjaldt ikke meg, for jeg spiser lite nok til å gå ned i vekt. Kommer disse rådene fordi man er redd for at folk skal sulte seg? Hvor kommer sparebluss ideen fra? Ja, dette lurer jeg på i dag Anonymkode: 46606...df4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #6 Skrevet 19. august 2020 Hørte mange i Nord Korea døde av fedme pga for lite mat. Anonymkode: cc33e...2fc
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #7 Skrevet 19. august 2020 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nettopp. Men hvorfor står dette da flere steder? Synes det er så rart man "må" spise så og så mye. Har hørt flere ganger folk som sier, "du spiser for lite, det er derfor du ikke går ned". Det gjaldt ikke meg, for jeg spiser lite nok til å gå ned i vekt. Kommer disse rådene fordi man er redd for at folk skal sulte seg? Hvor kommer sparebluss ideen fra? Ja, dette lurer jeg på i dag Anonymkode: 46606...df4 Det er det jeg tror. Å bare si at "du må passe på å spise nok så du ikke sprekker og overspiser", holder ikke. Jeg er da disiplinert og kommer aldri til å sprekke! Men frykten for å "ødelegge forbrenningen", den kan holde folk fra å sulte seg. Poenget er at folk ikke tenker rasjonelt, og spesielt ikke folk som slanker seg. Så å appellere til følelsene, er effektivt. Litt for effektivt, for det "hjelper" like mange til å ikke spise lite nok. Anonymkode: 182c8...8e9
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #8 Skrevet 19. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det jeg tror. Å bare si at "du må passe på å spise nok så du ikke sprekker og overspiser", holder ikke. Jeg er da disiplinert og kommer aldri til å sprekke! Men frykten for å "ødelegge forbrenningen", den kan holde folk fra å sulte seg. Poenget er at folk ikke tenker rasjonelt, og spesielt ikke folk som slanker seg. Så å appellere til følelsene, er effektivt. Litt for effektivt, for det "hjelper" like mange til å ikke spise lite nok. Anonymkode: 182c8...8e9 Ja, begynner å lure på at det er derfor. Også har denne myten blitt en "sannhet". Jeg har jo sett at mange aldri klarer å gå ned i vekt fordi de spiser for mye, selv om de tror de gjør det riktige. Denne sparebluss myten bør vi jo komme til livs. Den ødelegger mulighetene for mange å gå ned i vekt. Anonymkode: 46606...df4
Gjest Fallabella Skrevet 19. august 2020 #9 Skrevet 19. august 2020 Det er visst noe med hormonene. Ved lite mat over lengre tid skjer det noe som visstnok demper alle systemene i kroppen. Har lest at man kan fyre opp igjen systemet ved å spise mye karbohydrater en gang i uken, da skal riktig hormon slå inn å kroppen slipper fett. Det er noe fra naturens side som gjør at kroppen helst vil beholde fett for da er den sikret. Dette er ikke noe jeg er sikker på men som feks Børge Fagerli skriver endel om. Han virker dyktig
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #10 Skrevet 19. august 2020 50 minutter siden, Fallabella skrev: Det er visst noe med hormonene. Ved lite mat over lengre tid skjer det noe som visstnok demper alle systemene i kroppen. Har lest at man kan fyre opp igjen systemet ved å spise mye karbohydrater en gang i uken, da skal riktig hormon slå inn å kroppen slipper fett. Det er noe fra naturens side som gjør at kroppen helst vil beholde fett for da er den sikret. Dette er ikke noe jeg er sikker på men som feks Børge Fagerli skriver endel om. Han virker dyktig Det tror jeg faktisk på! Jeg er i prosess med å gå ned i vekt. 6 dager i uken trener jeg og er i underskudd. Men vekta rikker seg ikke. Den 7. dagen er en slapp dag og jeg spiser litt snacks. Dagen etter har vektnåla rikket seg ned! Anonymkode: 4b7fe...a4a 2
Gjest Albbas Skrevet 19. august 2020 #11 Skrevet 19. august 2020 (endret) Ved stort kaloriunderskudd over tid kan kroppen skru ned forbrenningen ja, men ikke i den grad at kan går OPP i vekt av det som opprinnelig var et underskudd. Men en som slanker seg fra 150 til 70 kg, alt annet likt, har (statistisk - individuelle forskjeller selvfølgelig) lavere forbrenning enn en som alltid har veid 70. Det betyr at slankeren må spise litt mindre enn den andre ved vedlikehold. Det er ikke helt den type sparebluss KK nevner. Skal man ned i vekt MÅ man spise "for lite", man MÅ i underskudd. Så å bekymre seg for den effekten er litt bortkastet, du kan ikke spise den vekk og samtidig gå ned i vekt. Jo lavere kaloriinntak, jo raskere ned i vekt. Står litt om det i faktaboksen her: https://www.aftenposten.no/norge/i/WbX5qr/ny-studie-slanking-mot-fedme-virker-ikke-paa-lang-sikt Endret 19. august 2020 av Albbas
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #12 Skrevet 20. august 2020 Jeg har slanket meg to ganger. Første gangen var jeg "fornuftig" og kuttet bare litt i kaloriene for å ikke bli demotivert. Gjorde regning med en sakte vektnedgang som ville ta litt lengre tid. Vel, dette opplegget holdt jeg på med i 3 måneder før jeg ble lei likevel. Gikk ned 3 kg, og gikk de opp igjen på et par uker. Neste gang var målet en raskere vektnedgang. Derfor kuttet jeg mye på kaloriene. Det at jeg gikk ned i vekt raskere var mye mer motiverende for meg. Jeg var i mål ettter et halvt år, da hadde jeg gått ned 16 kg. Gikk litt opp etterpå, men har stort sett holdt vekten. Det er ikke noe problem for kroppen å få nok næring dersom utgangspunktet er overvekt. Man har nok fett å tære på om inntaket er lavt. Anonymkode: 04b4c...be1 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå