Gå til innhold

Kjærestens 10-åring kler/sminker seg som 15-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten har en datter som er 10 år. Hun er veldig opptatt av utseende og klær. Hun sminker seg også veldig mye og ser ut som en 15-åring når hun gjør det. Hun går med løsnegler, knallrød leppestift og rouge, mascara, øyeskygge osv. Dette gjør hun nok mest hos mor slik jeg forstår det.. med vennene sine på ettermiddagene/når hun er ute i gata. Tror ikke hun går slik på skolen - hvertfall ikke når hun er hos far vet jeg.

Jeg synes det er «skummelt». Å starte så tidlig. Har jeg rett til å mene noe om det, tro? Gi beskjed til far at jeg synes de bør passe litt på? At det ikke er lurt å la henne holde på slik? (jeg har selv en 12 år gammel datter som heldigvis ikke er interessert i slikt.. jeg synes en 10-åring er altfor ung til å gå slik.) Eller har jeg rett og slett ingenting jeg burde sagt og bare sitte tilbake og se på at barnet blir ungdom altfor tidlig? 

Hva kunne jeg isåfall sagt? Vil jo ikke tråkke på noen tær eller virke anklagende..

Anonymkode: 949c6...f32

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, denne jenta har en mor og en far som bestemmer hva som er greit og ikke. 

Jeg har en åtteåring som syns det er gøy å sminke seg når hun er hjemme. Hun får ikke gå sånn ute såklart. 

Dette er en ganske normal jente-greie, husker det selv fra jeg var liten. Og så lenge hun ikke går sånn ute ser jeg ikke helt hva som er problematisk? 

• Liker 10
Skrevet
1 time siden, Nerine_ skrev:

Nei, denne jenta har en mor og en far som bestemmer hva som er greit og ikke. 

Jeg har en åtteåring som syns det er gøy å sminke seg når hun er hjemme. Hun får ikke gå sånn ute såklart. 

Dette er en ganske normal jente-greie, husker det selv fra jeg var liten. Og så lenge hun ikke går sånn ute ser jeg ikke helt hva som er problematisk? 

Hun går slik ute. Drar alene til byen (“storby») slik, med venner.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun går slik ute. Drar alene til byen (“storby») slik, med venner.

Det syns ikke jeg noe om som 10åring, men det er opp til hennes foreldre å sette grenser. 

• Liker 6
Skrevet

Du får lære henne å sminke seg ordentlig etterhvert da. Og dattera di også. 

Anonymkode: 3bcc1...7dd

• Liker 1
Skrevet

Altfor tidlig. Ingen sminke hos mine før de er 15-16.

Anonymkode: f594c...527

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor er det er problem?
Jeg begynte å sminke meg da jeg var ca. 12, men mange begynte tidligere enn det også, uten at det skapte noen problemer, eller at de ble problembarn av den grunn. Det er helt normalt, skjønner ikke hva det skal ha for seg å forby det...
La jenta bestemme selv!

Anonymkode: e5ebd...94b

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Altfor tidlig. Ingen sminke hos mine før de er 15-16.

Anonymkode: f594c...527

Husker pappa prøvde å stoppe meg... 😄 Jeg brukte mascara og lipgloss fra 12-13 år og masse sminke på fest fra jeg var 14. Viktig å få bestemme noe om utseendet sjøl. 

• Liker 4
Skrevet

Herrejesus. Høres ut som om jentene deres automatisk blir problembarn hvis de sminker seg... det er en interesse. Alle mine har hatt den. 
Alle tre har det gått bra med, skikker seg bra, ingen har skeiet ut. De sminker seg og eksperimenterer med egen identitet. Like artig hver gang de ser bilder av seg selv fra tidlig sminkeperiode.
Hvis du skal gi sminketips, gi de direkte til jenta. Jeg hadde en mor som ikke brukte sminke i det hele tatt, men ble innviet i denne verdenen av nabofruen. En koselig dame som var helt forskjellig fra mamma. Husker enda den gangen hun viste 12 år gamle meg sminkebordet sitt.. en åpenbaring. 
Nei, dette er ikke noe å bry seg med. Hvilke problemer kan det føre med seg? Ingen. 
Greit at hun ikke går ihjelsminka på skolen da. Overlat dette til foreldrene. 

• Liker 2
Skrevet

Ikke bland deg!

Anonymkode: 3a8f5...e2f

Skrevet

Absolutt ikke greit. Skjønner deg godt ts. 

Sminke på en liten shitunge på 10. Nei vet du hva..

Anonymkode: 84338...4ad

• Liker 2
Skrevet

Kva er det som er konkret problemet med at barn sminker seg? Kva er det som plager deg med det? 

Kvifor bør det ha aldersgrense? Alle seie dei er i mot men ikkje kvifor. 

Vist det har noko med seksualisering å gjera er det den vaksne som tolkar det sånn som har eit problem. 

Når eg arbeida på barneskole var det alltid noen som eksperimenterte med sminke. Såg rimelig teit ut, men provoserte meg ikkje. Barn prøver ofte å herme etter vaksne.

Eg oppfordrer ikkje sminke til barn bare så det er sagt. Lurer på kor dei får tak i kosmetiske produkt, det er vel noe foreldra har kjøpt? Det er litt rart, sminke på barn er unødvendig. Unødvendig utgift og unødvendig fokus på utseende. 

• Liker 5
Skrevet

Altfor tidlig

Anonymkode: 9071f...3d3

• Liker 2
Skrevet

Sminke i seg selv er jo en hobby for mange i dag, men er det før å få en spesiell type oppmerksomhet er litt meir utrykt. 

Anonymkode: e845e...077

Skrevet

Syns det er altfor tidlig, men dette er en sak mellom mor og far. Det er ikke noe du skal blande deg borti.

Anonymkode: 64e0d...c63

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, mammahjarte skrev:

Eg lurer på kor dei får tak i kosmetiske produkt, det er vel noe foreldra har kjøpt? 

Det selges sminke barn har råd til på Glitter, Nille, matbutikker, klesbutikker etc. Og egen barnesminke i lekebutikker. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det selges sminke barn har råd til på Glitter, Nille, matbutikker, klesbutikker etc. Og egen barnesminke i lekebutikker. 

Åja, det har eg ikkje tenkt på.

Skrevet

Vel, litt mascara og en rød leppestift gjør vel ikke noe. Jeg sminket meg da jeg var 6 år med en rød leppestift. Er ikke så ille at barn får sminke seg litt. Bare ikke at hun får gå helt oversminket for det gir jo negativ oppmerksomhet pluss hun kan bli mobbet

Skrevet

Dette er problemet med at barn sminker seg (veldig) for tidlig:

- Øyevippene tar skade av det. Mascara inneholder kvikksølv og er absolutt ikke sunt å begynne når man er så ung. 

- Hudsminke som foundation dekker til porene og huden får ikke puste. Om man ikke er forsiktig og vet alvoret i det kan det skape urenheter/kviser. Huden eldres mye fortere og man får tidlig linjer/rynker. Med riktig ansiktsrens/produkter så kan dette kanskje hindres, men hvilken 10-åring er interessert i å bruke dyre renseprodukter? Mange av dem bruker bare ansiktsservietter som faktisk sliter ut/ gjør skader på huden, eller kjøper jalla produkter fra Vita som ikke er tilpasset for deres hud. 

- Man kan kanskje få dem til å føle seg avhengig i å bruke sminke for å føle seg bedre. Dette er ikke en selvfølge og mange starter med sminke bare for å uttrykke seg selv, osv. Men med dagens sosiale medier så føler sikkert mange barn at de har nødt til å se «instagram-vennelig» ut og alt det andre. Igjen: Ikke en selvfølge, kommer an på barnet og forholdet rundt den.

- Man kan se eldre ut og sende en feil signal til eldre gutter. Så klart skal dette ikke vær jenta sin feil, men mange gutter utnytter nettopp unge jenter som ikke vet noe bedre. Eks: Hadde en venninne ca 10-11 år som hadde papir i bh, sminket seg veldig, osv. kom ungdomsskole gutter som ville «henge» med hun. Hun fikk både sigg og drikke, utforsket dette veldig tidlig og ble ofte seksuelt trakassert av idioter. Hun visste ikke hvor feil dette var før i senere alder og føler seg veldig misbrukt. Hun søkte hjelp for dette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...