AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #1 Skrevet 19. august 2020 Jeg har et familiemedlem som er begravet mange timer unna der jeg bor. Vi har ingen slektninger som bor der lenger, og jeg er aldri på den kanten av landet. I år ble det norgesferie pga covid-19, og da kjørte vi tilfeldigvis innom graven. Det var et stusselig syn som møtte oss ettersom ingen kan stelle den. Blomsterbedet var fullt av visne blomster og jeg har nå fryktelig dårlig samvittighet. Jeg tenker å ta turen opp for å pynte på graven og ønsker en permanent løsning. Jeg skal kjøpe solcellelykter, men vet ikke hva annet jeg kan pynte med. Er det noen som har tips til hva jeg kan bruke (ikke blomster)?😊 Anonymkode: e1f46...395
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #2 Skrevet 19. august 2020 Kjøp en fin engelfigur eller figur av noe annet den avdøde likte eller som assosieres med avdøde. Det finnes masse fine figurer på Plantasjen, i blomsterbutikker, på Nille osv. Pass på at de er tunge så de står støtt og tåler vind. Det pynter opp fint Pappa var lidenskapelig opptatt av fugler, så hans grav er pyntet med fine fuglestatuer ^^ Anonymkode: 64f93...b19 1
Ullvott Skrevet 19. august 2020 #3 Skrevet 19. august 2020 Legg skiferhelle der blomsterbedet er og få festet en lykt på hellen? Hvis du søker opp gravpynt får du forslag til mange slags små skulpturer o.l. Kanskje noe faller i smak. Her hvor jeg bor er det mulig for pårørende å betale kirken for gravstell. Det kan kanskje være et alternativ? 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #5 Skrevet 19. august 2020 Er det dere som har ansvar for graven? Det er mulig å betale for stell. Anonymkode: 15d4d...f4f 3
Me for life Skrevet 19. august 2020 #6 Skrevet 19. august 2020 Dessverre blir alt som ikke er boltet skikkelig fast stjålet. Så enten må du ha ting som kan støpes ned i jorden eller merke det så skjemmende med navn at ingen vil ha det. Har prøvd lykter og slikt selv da jeg kun er på graven 1-2 ganger i året. Var stjålet den neste gangen jeg kom.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #7 Skrevet 19. august 2020 Pappa ordnet med et blomsterfirma som bytter ut blomster ved behov, på mammas grav. Graven til mamma ser alltid fin ut. Vi har også gravsten med lykt, og vi tenner alltid et lys i den. Det er spesielt fint med lys i lykten nattetid. Vi i familen/venner/bekjente legger også på blomster på graven. Anonymkode: 1aecf...469 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #8 Skrevet 19. august 2020 Takk for svar😊Det er ikke vi som har ansvaret for graven. Jeg vet egentlig ikke hvem som har det, det er graven til onkelen min som var enslig og uten barn. Det er ingen foreldre eller søsken av han som lever lenger. Resten av familien er begravd nærmere oss, så de gravene kan vi holde med blomster. Hilsen TS Anonymkode: e1f46...395
tånegla Skrevet 19. august 2020 #9 Skrevet 19. august 2020 Når man ikke har anledning eller lyst til å holde en grav, er det peneste faktisk bare gress. Da blir plenen klippet og det ser pent ut. Du kan forøvrig finne ut av hvem som har betalt for gravfeste ved å kontakte gravferdsmyndighetene i den kommunen han er gravlagt.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #10 Skrevet 19. august 2020 Jeg synes det er veldig fint å fylle «bedet» med pene småstein. Kombiner gjerne også med f.eks. et par hjerteformede stener med tekst som man får kjøpt. Anonymkode: 4ff94...ca1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #11 Skrevet 19. august 2020 Hva med lave stauder som kommer år etter år? Anonymkode: 41ca5...a7d 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #12 Skrevet 19. august 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar😊Det er ikke vi som har ansvaret for graven. Jeg vet egentlig ikke hvem som har det, det er graven til onkelen min som var enslig og uten barn. Det er ingen foreldre eller søsken av han som lever lenger. Resten av familien er begravd nærmere oss, så de gravene kan vi holde med blomster. Hilsen TS Anonymkode: e1f46...395 Da ville jeg ringt kirkekontoret og forhørt meg ang festeavgift. Om den som har betalt for dette er avdød vil graven bli slettet etter festeperioden er utløpt om ingen andre påtar seg å betale. Anonymkode: 045c6...434 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #13 Skrevet 20. august 2020 Jeg ville betalt for stell av graven. Da holdes den fin, og det koster ikke allverden (kanskje en tusenlapp eller to i året). Det vil koste en del om du skal kjøpe inn planter og stelle selv, også. Disse figurene som står rundt på gravene liker jeg ikke, har til og med sett at det på noen graver står nissefigurer nå i august... Synes det ser mindre pent ut. Lykt er fint, men det er trist om den nesten aldri blir brukt. Da ville jeg heller lagt ned noen fine steiner helt enkelt, og kanskje plantet noen stauder. Men å betale litt for å ha det stelt der, det ville jeg ha gjort hvis jeg ikke kunne stelle selv. Anonymkode: 2da17...e51 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #14 Skrevet 20. august 2020 Enten bare gress, eller en haug med fine steiner bare. Anonymkode: 708df...d24
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #15 Skrevet 20. august 2020 Jeg ville plantet en sakte- og lavtvoksende busk som er grønn hele vinteren. Da holder det at dere er innom og klipper den et par ganger i året. Anonymkode: 47ed2...0b5 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #16 Skrevet 21. august 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville plantet en sakte- og lavtvoksende busk som er grønn hele vinteren. Da holder det at dere er innom og klipper den et par ganger i året. Anonymkode: 47ed2...0b5 En sånn busk kan være fin når den er helt liten. Men på veldig mange graver ser man slike busker som har vokst seg så store at de nesten skjuler gravstøtten. Da blir det stygt. Intensjonen var sikkert som du skriver, at de skulle klippe den jevnlig, men så har ikke det blitt gjort likevel. Anonymkode: 2da17...e51 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå