AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #1 Skrevet 19. august 2020 Har de siste par dagene begynt å få litt vondt i halsen, blitt snørrete og vondt svelg. Brygger garantert på en helt vanlig forkjølelse som jeg pleier å få på høsten, men hva må jeg gjøre? Er jeg pålagt til å bli hjemme i karantene i to uker nå? Må jeg teste meg for korona? Anonymkode: 716c1...f9b
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #2 Skrevet 19. august 2020 Holde deg hjemme. Test deg. Anonymkode: 2b813...03a 9
Tension Skrevet 19. august 2020 #3 Skrevet 19. august 2020 Bli hjemme. Spørs om du kommer igjennom på den koronalinja. 1
Wera1 Skrevet 19. august 2020 #4 Skrevet 19. august 2020 Bli hjemme. Ring legekontoret ditt og book en test. Så er du hjemme helt til du får svar på test.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #5 Skrevet 19. august 2020 TS her. Takk for svar. 🙂 Jeg er litt forvirret over hvordan reglene faktisk er. Nå har jeg nettopp startet med høyere utdanning og det er ikke ideelt å være borte fra skolen i 10 dager. Må jeg være borte så lenge, eller kan jeg dra tilbake når symptomene forsvinner? Har 80% obligatorisk oppmøte så dette stresser meg litt. Hvis jeg tester negativt, kan jeg dra tilbake på skolen med mild forkjølelse eller må jeg være helt symptomfri? Anonymkode: 716c1...f9b 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #6 Skrevet 19. august 2020 Jeg booka time på nettet igår og fikk time idag. Du må være symptomfri i 24 timer. Anonymkode: 3b7ad...bc4 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #7 Skrevet 19. august 2020 Du må være helt symptomfri i 24 timer før du kan dra tilbake til skolen. Få tak i legeerklæring, så går oppmøtekravet fint. Anonymkode: b18af...b28 3
Muskath Skrevet 19. august 2020 #8 Skrevet 19. august 2020 Det handler faktisk ikke om hvordan reglene er og hvor stresset du er. Dette er sunn fornuft, og du tester deg og sørger for at du ikke smitter andre. Det er veldig mye som ikke er ideelt for veldig mange nå for tiden. 8
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #9 Skrevet 19. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS her. Takk for svar. 🙂 Jeg er litt forvirret over hvordan reglene faktisk er. Nå har jeg nettopp startet med høyere utdanning og det er ikke ideelt å være borte fra skolen i 10 dager. Må jeg være borte så lenge, eller kan jeg dra tilbake når symptomene forsvinner? Har 80% obligatorisk oppmøte så dette stresser meg litt. Hvis jeg tester negativt, kan jeg dra tilbake på skolen med mild forkjølelse eller må jeg være helt symptomfri? Anonymkode: 716c1...f9b Du kan dra tilbake 24 timer etter du er synptomfri. Anonymkode: 9a771...69d 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #10 Skrevet 19. august 2020 Ikke for å kuppe tråden. Men jeg testa meg i går. Hvis jeg får tilbake svar at jeg er negativ, kan jeg dra på jobb selv om jeg fortsatt er forkjøla? Jobber ikke i helsevesenet. Anonymkode: 62ca5...152
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #11 Skrevet 19. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke for å kuppe tråden. Men jeg testa meg i går. Hvis jeg får tilbake svar at jeg er negativ, kan jeg dra på jobb selv om jeg fortsatt er forkjøla? Jobber ikke i helsevesenet. Anonymkode: 62ca5...152 I følge FHI skal du vente til du er symptomfri Anonymkode: 12b18...7b7 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #12 Skrevet 19. august 2020 Ingen skal ut i samfunnet med luftveissymptomer uansett om dere tester negativt. Hvorfor er dette så vanskelig å forstå? Hold dere hjemme til dere er symptomfri! Anonymkode: 84070...b35 12
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #13 Skrevet 19. august 2020 Dersom alle med luftveissymptomer løper fritt rundt i samfunnet, fører dette til smitte av andre, inkludert helsepersonell, som så må bli hjemme fra jobb og vente på testing. Det spiller ingen rolle om luftveissymptomer skyldes det ene eller det andre viruset, smitte fører til flere folk borte fra arbeid og dermed (i mange tilfeller) unødvendig testing. Anonymkode: 12b18...7b7 6
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #14 Skrevet 19. august 2020 Hva skal jeg gjøre når jeg har forkjølelsesymptomer? -------------------------------------- Da tenker jeg du skal gå ut blandt folk, hoste og spytte der du kan, ta på alt og alle og generelt bare være veldig syk blandt flest mulig folk. /ironivarsel Anonymkode: 0c5de...5e3 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #15 Skrevet 19. august 2020 4 timer siden, Muskath skrev: Det handler faktisk ikke om hvordan reglene er og hvor stresset du er. Dette er sunn fornuft, og du tester deg og sørger for at du ikke smitter andre. Det er veldig mye som ikke er ideelt for veldig mange nå for tiden. Jeg lurer på hvor mange som faktisk har spredd smitte når de drar ut for å teste seg... 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Holde deg hjemme. Test deg. Anonymkode: 2b813...03a Vanskelig å gjøre begge deler.. Anonymkode: 06c36...2a0 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #16 Skrevet 19. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke for å kuppe tråden. Men jeg testa meg i går. Hvis jeg får tilbake svar at jeg er negativ, kan jeg dra på jobb selv om jeg fortsatt er forkjøla? Jobber ikke i helsevesenet. Anonymkode: 62ca5...152 Nei Anonymkode: 1372b...511
Pterinochilus Skrevet 19. august 2020 #17 Skrevet 19. august 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Har de siste par dagene begynt å få litt vondt i halsen, blitt snørrete og vondt svelg. Brygger garantert på en helt vanlig forkjølelse som jeg pleier å få på høsten, men hva må jeg gjøre? Er jeg pålagt til å bli hjemme i karantene i to uker nå? Må jeg teste meg for korona? Anonymkode: 716c1...f9b Du SKAL uansett være hjemme med luftveissymptomer og du burde også ta en koronatest. Hvorvidt du gjør det eller ei er opp til deg, men du må i alle fall holde deg hjemme dersom du har vondt i halsen, er snørrete og har et vondt svelg! 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #18 Skrevet 22. august 2020 På 19.8.2020 den 21.19, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på hvor mange som faktisk har spredd smitte når de drar ut for å teste seg... Vanskelig å gjøre begge deler.. Anonymkode: 06c36...2a0 Jeg vet ikke hvilke tilbud som finnes for de som ikke har bil. I en del kommuner reiser testpersonell rundt. Jeg testet meg i går. Spredde ingen smitte da. Gikk ut døra hjemme, satte meg i bilen, kjørte til avtalt sted, satt i bilen og ventet i kø, åpnet vinduet når det var min tur. Snakket med en person kledd i fullt smittevernutstyr. Ble testet gjennom bilvinduet. Lukket igjen vinduet, kjørte hjem. Gikk inn i huset igjen. Holdt meg inne fra jeg merket symptom til jeg fikk test. Holder meg inne til 24 t etter siste symptom + negativ test. Det er egentlig skikkelig enkelt. Kjedelig, men enkelt. Anonymkode: 25003...8ad 2
MollyJones Skrevet 22. august 2020 #19 Skrevet 22. august 2020 Snakk med studieledelsen der du studerer - jeg tviler på de kan overholde 80% oppmøte denne høsten og samtidig få noen studenter gjennom studieløpet. Her har de nok brukt hele sommeren på å finne løsninger, som digitale forelesninger og alternativ undervisning. Du tester deg. Så holder du deg hjemme til du er symptomfri. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #20 Skrevet 23. august 2020 Det er en fæl tid å være forkjølet på altså. Her har man vokst opp med at man skal kun holde seg hjemme om man har feber, vondt i halsen og snufsete er ingen unnskyldning. ARBEIDSLINJA! Så kommer pandemien og plutselig er det viktigst å ikke smitte andre. Det er så motstridende! Var hjemme fra jobb fredag pga. Vondt i halsen. Fått time til koronatest onsdag. Må vente 3 dager på testresultater, altså En uke fra symptomer til man får svar. Og hva er vitsen med å få det bekreftet? Leser man skal være symptomfri over flere dager om man har korona for å gå ut i samfunnet... Anonymkode: 33fdf...d16 2
Anbefalte innlegg