AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #1 Del Skrevet 19. august 2020 Hei, jeg er gravid i uke 27 og har forstått at dette normalt sett ville vært tidspunktet for å initiere til å delta på et fødselsforberedende kurs. Verken jordmor eller lege har nevnt dette for meg, og jeg har egentlig bare funnet informasjon om det selv på nett. Jeg bor i Oslo, og vet at det garantert finnes haugevis av tilbud her. Jeg trodde først disse kursene var noe som ble arrangert i regi av fødeavdeling/helsestasjon, men innser at det ikke stemmer. Kursene jeg har funnet her i byen er i «privat regi» og koster gjerne flere tusen kroner for å delta. For de av dere som har vært på slike kurs, hva fikk dere ut av det? Til info er dette min første graviditet. Jeg har ingen som helst form for fødselsangst, og har hatt et problemfritt svangerskap hittil. Jeg er veldig nysgjerrig og interessert i alt som har med graviditet og fødsel å gjøre, og har brukt mye tid på å lese, snakke med andre, høre på podcaster og se på «fødeavdelingen» på TV. Jeg føler meg egentlig ganske godt forberedt til det som skal komme, men lurer altså på om jeg kan risikere å gå glipp av noe ved å ikke være på fødselsforberedende kurs? Anonymkode: 70b7b...d8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #2 Del Skrevet 19. august 2020 Jeg er også førstegangs, ingen tilbud nå som det er korona og jeg vet ikke om jeg hadde dratt om jeg hadde fått tilbud heller. Men jeg fikk anbefalt en video hos jordmor sist, ligger på YouTube om du søker på fødselsforberedende kurs. Det er to damer fra vestre viken. Har hørt mye bra om den, har ikke sett den enda da jeg prøver å få sett den med samboer. Det er ikke akkurat det vi skrur på 1 time før vi legger oss, men må vel få sett den en dag i nærmeste framtid. Anonymkode: 25ffb...0b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tangent Skrevet 19. august 2020 #3 Del Skrevet 19. august 2020 Noen føler det er nyttig, selv følte jeg aldri noe behov for det. Følte jeg hadde lest det jeg lurte på og hadde en holdning om at fødselen går som den går, så da hadde jeg ikke noe behov for å bruke tid eller penger på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #4 Del Skrevet 19. august 2020 Jeg følte aldri behov for det. Om du har sett litt på Fødeavdelingen, eller div videoer på youtube, så har du mer kunnskap enn du lærer på fødselsforberedende kurs. Anonymkode: e1057...aaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #5 Del Skrevet 19. august 2020 Både helsestasjon og sykehus tilbød kurs da jeg var gravid sist i Oslo. Endte opp med kurset på helsestasjonen da det var begrenset med plass på sykehuset for påmelding, men tror egentlig det er veldig greit med kurs på sykehus for å få sett på fasilitetene. Uansett så synes jeg kurset var helt ok, men ikke et «must» for min del. Skjer mye under fødsel som man ikke kan ha stålkontroll på og mye informasjon kan man lese seg opp på selv også. Men synes det var greit å gjøre det sammen med partner, for da har man en felles referanse liksom. Anonymkode: a2db4...5de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol79 Skrevet 19. august 2020 #6 Del Skrevet 19. august 2020 Jeg hadde ikke behov for det siden jeg leste alt jeg kom over uansett, men kurset var veldig nyttig for far som ikke akkurat slukte svangerskapslitteratur. Han fikk mye nødvendig info på en fin måte, så jeg syns det var verdt det sånn sett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #7 Del Skrevet 19. august 2020 Jeg var ikke på fødselsforberedende kurs, for det finnes bare privat her og jeg tenkye ikke på å melde meg på før det var for sent. Derimot hadde jeg god nytte av diverse videoer på YouTube. Blant annet så jeg på en del videoer om hvordan man kunne puste og tenke for å håndtere riene og smertene bedre. Jeg mener å huske at en del av videoene var rettet inn mot kvinner som skal føde naturlig, ut en smertelindring. Den siste uka trente jeg også på å puste meg gjennom smertene hver eneste gang baby bevegde seg i magen. Jordmor skrøt av hvor flink jeg var til å puste meg gjennom riene. Anonymkode: 4274d...95a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #8 Del Skrevet 19. august 2020 Både jeg og mann var med på kurset på helsestasjonen. Vi syns det var tre bortkastede timer. Idag kan man stort sett lese seg til det meste på Internett, spesielt hvis man ikke har spesielle ting man ønsker å vite mer om. Syns det var voldsomt fokus på amming (ingen prat om hva som skjer om man feks ikke får det til) og det ble jo ekstra kjipt for en som endte med å ikke få det til. Min fødsel ble noe helt annet enn slik fødsel ble beskrevet på kurset. Anonymkode: e6430...fb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 19. august 2020 #9 Del Skrevet 19. august 2020 hadde ikke behov for det, så mye info på nett uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #10 Del Skrevet 19. august 2020 Det er bare tull og bortkastede penger. Du trenger ikke å lære å føde. Anonymkode: 8bbd1...ad6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #11 Del Skrevet 19. august 2020 Har født to ganger, ingen kurs Anonymkode: 1e835...3b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rararara Skrevet 19. august 2020 #12 Del Skrevet 19. august 2020 Jeg har født to ganger og har ikke vært på kurs. Hvis du går jevnlig hos jordmor før fødsel vil jeg tro du får gode svar der om det er noe du lurer på. Jeg vet ikke helt hva de gjør på slike kurs, men et tips jeg hadde fått fra min jordmor var å puste seg rolig gjennom riene. Skikkelig konsentrere seg på å puste. Det fungerte veldig godt for min del. Det er så utrolig mye man vil selge på vordende foreldre som absolutt ikke er nødvendig. Jeg tror dette er en av de tingene.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #13 Del Skrevet 19. august 2020 Kurset jeg var påmeldt på sykehuset ble avlyst grunnet korona. Derfor meldte jeg meg på kurset positiv fødsel som gikk på nett. Jeg synes forsåvidt det var veldig fint å gå et slikt kurs før fødsel, og det gjorde meg trygg og selvsikker. I ettertid vet jeg likevel ikke helt, fordi fødselen ble likevel ikke like «positiv» som jeg var innstilt på i fra kurset og i forkant. I tillegg var mannen min med på svangerskapskontrollen i uke 38, og da gikk jordmor gjennom en litt mer faktabasert presentasjon om ulike ting som er greit å vite fra en fødsel. Det var egentlig vel så fint, men kanskje mest for mannen min. Anonymkode: fc827...53e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #14 Del Skrevet 19. august 2020 Vi ringte inn til sykehuset vi skulle føde på, fikk lov til å komme på besøk og få omvisning når det ikke var travelt. Det var veldig fint. Jordmoren lyttet til og med på babyen. 😄 Anonymkode: 10a7f...663 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #15 Del Skrevet 19. august 2020 Jeg syns det var bortkastet tid. Anonymkode: 8985a...fde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 19. august 2020 #16 Del Skrevet 19. august 2020 Her var det helsestasjonen som hadde det. Det kostet ingenting, men var ikke akkurat så givende. Lærte ingenting om fødselen (eller noe annet), det var en slags samtalegruppe hvor noen okkuperte alt. Like greit egentlig, hadde ikke behov for å dele alt mulig med totalt ukjente. Men altså, det vi gikk på var meningsløst og bortkastet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #17 Del Skrevet 19. august 2020 Det man virkelig burde bruke tid på å sette seg inn i er tiden etter baby er født. Man glemmer jo helt av barseltiden og forberedelser til den første tiden med en helt fersk baby. Anonymkode: f56b9...fa1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #18 Del Skrevet 19. august 2020 Gikk på fødselsforberedende kurs i regi av helsestasjonen da vi ventet eldstemann. Tror det kostet omkring en 1000-lapp, men fikk faktisk aldri faktura 🤔 Jeg syntes ikke kurset var nyttig, og siden jeg hadde fødselsangst skulket jeg den kvelden som skulle omhandle fødsel (mannen var syk så han dro meg ikke med ) Anonymkode: 3c454...3b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #19 Del Skrevet 19. august 2020 Jeg tenkte ikke engang tanken at at jeg skulle gå på noe fødsels-forberedende kurs. Å føde er helt naturlig, det er slik vi kvinner har fremskaffet nye verdensborgere gjennom hele den tiden mennesket har eksistert 😉 Attpå skulle jeg føde på sykehus, omgitt av kompetent helsepersonell som jeg helt riktig regnet med at kom til å lose meg greit gjennom det hele. Anonymkode: a85d0...bdc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #20 Del Skrevet 19. august 2020 Jeg var på to ulike kurs. Det ene gjennom yogastudioet mitt, samme dame som tilbød gravidyoga. Der snakket vi om de ulike fasene i fødselen, pusteteknikker, øvelser, ting partner kan gjøre for å støtte, osv. Jeg satte stor pris på det, men ser at det kanskje ikke er for alle! Sykehuset jeg skulle føde ved tilbød også et fødselsforberedende kurs (gratis) - dette var mer en forelesning der de gikk gjennom hva som skjer ved en fødsel, når man kontakter sykehuset, hva som skjer under fødselen, på barsel, osv. Dette var nyttig først og fremst fordi det var så konkret og knyttet til det faktiske stedet jeg skulle føde på. Om du ikke har noen spesielle bekymringer eller ting du er nysgjerrig på, vil jeg tro du klarer deg helt fint uten! Anonymkode: c9255...917 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå