Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei😊

Tenkte det kanskje var noen her med erfaring med allergi. Jeg har nå hatt 3-4 dager med nesetetthet og følt litt tunghet i hodet. Varierer litt på dagen. Har tenkt det kan være forkjølelse men jeg får lissom ikke vondt i halsen eller snørr. Kan det være litt allergi nå i august? Har hatt lignende plager tidligere så lurer litt hva det er. 
Har bihuleplager i perioder i forbindelse med forkjølelse og skjev neseskillevegg. 

Noen her med lignende plager? 

Skrevet

Allergiplager er som regel også kløe i nese og/eller øyne, nys, snørr, tåreflod, røde øyne. Mange blir trøtte, men de har som regel andre symptomer i tillegg. Problemet er at testene ikke kan tolkes alene. Selv om du får positiv blodprøve eller prikktest betyr ikke nødvendigvis det at du reagerer allergisk, bare at du kan gjøre det. Du må ha typiske symptomer for at positiv test skal være gyldig. Så det er ikke typisk allergi, men kan jo være det 🤷‍♂️ 

Anonymkode: b6f1d...80e

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Allergiplager er som regel også kløe i nese og/eller øyne, nys, snørr, tåreflod, røde øyne. Mange blir trøtte, men de har som regel andre symptomer i tillegg. Problemet er at testene ikke kan tolkes alene. Selv om du får positiv blodprøve eller prikktest betyr ikke nødvendigvis det at du reagerer allergisk, bare at du kan gjøre det. Du må ha typiske symptomer for at positiv test skal være gyldig. Så det er ikke typisk allergi, men kan jo være det 🤷‍♂️ 

Anonymkode: b6f1d...80e

Man må ikke ha «typiske» symptomer nei. Jeg er allergisk, men nyser svært sjelden og er så og si ikke plaga i øynene. Men blir tett i nesa, Hovne slimhinner, får astmasymptomer osv. 
det er individuelt hvordan man reagerer!

og til Ts, jeg har vært litt bedre en periode men blitt tettere igjen nå, så tenker det er Noe. Er tid for gress og burot nå

Anonymkode: ddffc...f0a

Skrevet

Om dette er helt nye symptomer for deg, så skal du ikke avfeie en isolasjon/karantene med at det sikkert er allergi... du kan også ta en koronatest for å utelukke. 

På apoteket får man kjøpt reseptfrie allergimedisiner. Om du får tak i en allergitablett, så vil den mest sannsynlig hjelpe ganske kjapt hvis det er allergi. Ikke alltid, men ofte. 

Det er gress og burot nå, men gress har vart siden juni de fleste steder i landet, og burot har også holdt på en stund... Det kan vel komme plutselig, men.. 

Anonymkode: 824ab...319

• Liker 1
Skrevet

Det er en beskjeden spredning av gress og burot, nå. Ellers reagerer jeg når bjørka slipper frøa sine om høsten, men det er en stund til enda. Burot gir meg kløe i nesa og gress gir meg kløe i halsen. Det kan jo være noe annet enn pollenallergi, da. Allergi mot husstøv eller midd f.eks. Evt. dyr hvis du har vært borti det de siste dagene. Det lureste du gjør om det ikke gir seg, er å ta en test hos legen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...