Diamant20 Skrevet 21. oktober 2020 #141 Skrevet 21. oktober 2020 56 minutter siden, Sjøbanan skrev: Hva gjør man da - om man vil ha hund, men helst før sommeren? Finner en annen rase evt? Kan anbefale golden retriever, men er venting på omtrent alle raser nå
Sjøbanan Skrevet 21. oktober 2020 Forfatter #142 Skrevet 21. oktober 2020 Ja, golden retriever utgår pga allergi. Nei, vi må tenke på det! Alt er mulig om man vil Hvis vi vil ha hund høsten 2021 så får vi det til på et vis!
Arx Skrevet 21. oktober 2020 #143 Skrevet 21. oktober 2020 3 timer siden, Sjøbanan skrev: Hva gjør man da - om man vil ha hund, men helst før sommeren? Finner en annen rase evt? En annen rase, eller holder kontakt med oppdrettere i håp om en avbestilling eller to. Jeg fikk min portis raskt da den familien som egentlig hadde bestilt valpen reagerte på rasen(allergi) likevel og måtte avbestille valpen. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #144 Skrevet 21. oktober 2020 På 19.8.2020 den 11.33, Sjøbanan skrev: Hei! Har begynt å vurdere hund. Har alltid ønsket meg en hund, egentlig, men nå er barna store nok (8 og 10) til at vi kan vurdere det seriøst. Vi bor i leilighet, men har tilgang på grøntområder, og er motiverte til å mosjonere hunden så mye som den trenger, selvsagt. Det gir seg selv, kanskje, at vi vil ha en relativ rolig familiehund av medium størrelse. Siden jeg er skåret på sensitivitet for hunde og kattehår, så er det også greit at det er en puddelblanding (selv om jeg vet at det ikke er en garanti). Vet det finnes mange som har sterke motforestillinger mot såkalte "designhunder", men er ikke ute etter å diskutere rene hunderaser vs blandingshunder nå. Egentlig vil jeg bare høre deres synspunkter, fra dere som har doodle-blandinger. Og tips om oppdrettere! Bor forøvrig i Bergen. Det er ikke aktuelt før tidligst våren 2021, før skoleferien. Ville må uansett valgt en labrador eller puddel. Anonymkode: f8dab...3a3
Sjøbanan Skrevet 24. oktober 2020 Forfatter #145 Skrevet 24. oktober 2020 På 21.10.2020 den 16.00, AnonymBruker skrev: Ville må uansett valgt en labrador eller puddel. Anonymkode: f8dab...3a3 Hvorfor det? Er nå i kontakt med en oppdretter som bor enda nærmere oss og som venter kull nærmere sommeren 2021. Det var den første oppdretteren som tipset oss om disse. De virker ok de - det som jeg liker godt er at det er relativt lett for oss å dra innom dem for å hilse på hundene deres, noe som de har oppfordret oss til å gjøre. Det kan hende ikke det kullet blir til oss, men jeg ser uansett fordeler med å ikke bo altfor langt unna oppdretter - litt fordi da er det kanskje enklere for oss og dem og holde kontakt mens hunden vokser opp.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #146 Skrevet 24. oktober 2020 1 time siden, Sjøbanan skrev: Hvorfor det? Er nå i kontakt med en oppdretter som bor enda nærmere oss og som venter kull nærmere sommeren 2021. Det var den første oppdretteren som tipset oss om disse. De virker ok de - det som jeg liker godt er at det er relativt lett for oss å dra innom dem for å hilse på hundene deres, noe som de har oppfordret oss til å gjøre. Det kan hende ikke det kullet blir til oss, men jeg ser uansett fordeler med å ikke bo altfor langt unna oppdretter - litt fordi da er det kanskje enklere for oss og dem og holde kontakt mens hunden vokser opp. Oppdretter av doodle eller? Anonymkode: 02f80...04e
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #147 Skrevet 24. oktober 2020 På 21.10.2020 den 11.04, Sjøbanan skrev: Hva gjør man da - om man vil ha hund, men helst før sommeren? Finner en annen rase evt? Eller en annen oppdretter som planlegger kull når det passer bedre. Anonymkode: 1bd7a...f28
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #148 Skrevet 25. oktober 2020 20 hours ago, Sjøbanan said: Hvorfor det? Er nå i kontakt med en oppdretter som bor enda nærmere oss og som venter kull nærmere sommeren 2021. Det var den første oppdretteren som tipset oss om disse. De virker ok de - det som jeg liker godt er at det er relativt lett for oss å dra innom dem for å hilse på hundene deres, noe som de har oppfordret oss til å gjøre. Det kan hende ikke det kullet blir til oss, men jeg ser uansett fordeler med å ikke bo altfor langt unna oppdretter - litt fordi da er det kanskje enklere for oss og dem og holde kontakt mens hunden vokser opp. Portis? Ingen ulempe å ha oppdretter relativt nærme! Men husk at du heller vil ha en topp hund fra en seriøs og dyktig oppdretter 12 timer unna enn en dårlig som tilfeldigvis er i nærheten (sånn, for å sette det litt på spissen). Besøk høres uansett veldig bra ut! Benytt dere av den muligheten, still spørsmål, hør om dere kanskje kunne møtt noen voksne hunder fra dem som bor hos noen andre. Hør hva de vil med oppdrettet sitt og hvorfor de skal prøve å parre akkurat den tispen og den hannhunden til våren (hva tilfører den kombinasjonen til rasen som helhet og/eller deres egne linjer), f.eks. Sjekk også ut oppdretteren i Dogweb, og hør hvilke andre tester de eventuelt gjennomfører på sine hunder, som ikke registreres der. Anonymkode: 47c2e...ca0 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #149 Skrevet 25. oktober 2020 Kopiert med tillatelse fra trådstarter og hvis alle kunne fulgt hennes råd har det blitt så mye, mye bedre. Del i vei for dette er virkelig reelt i denne verden❗️ «Jeg er ingen ekspert på avl, men har hatt noen kull gjennom årene. Det aller første jeg satte meg inn i var viktigheten av og avle friske hunder. Jeg leste om genetikk og arvelige sykdommer til jeg nesten ble sprø. For meg var det dødsviktig å minimere sjansen for å avle syke individer. Ved avl kan alt skje, men jeg ville gjøre alt jeg kunne for og øke sjansen for at valpene skulle være friske. Jeg lærte også at det er viktig å avle på hunder som er rasetypisk og som innehadde de egenskaper som rasen skulle ha. For meg var helse og gemytt det aller viktigste, men avlsdyrene skulle også se ut som rasen. Jeg forsto fort at det å drive avl var en stor jobb! Og ikke minst en viktig jobb! Jeg skulle selge disse valpene til mennesker som skulle betale mye og ha valpen som sin beste venn i mange år. Jeg forsto fort at dette ble en jobb jeg måtte ta seriøst. Det ble mye mere jobb enn jeg hadde sett for meg. Jeg måtte vurdere om tispa var bra nok. Jeg dro på utstilling og selv om hun ikke akkurat toppet der så fikk hun exellent og fine kritikker. Så ville jeg at tispa skulle vise at hun var mere enn bare fin. Brain before beauty. Jeg begynte å trene blodspor og tispa ble viltsporchampion. Så måtte jeg forsikre meg om at tispa hadde god helse. Hun fikk røntget både hofter og albuer og vi kunne konstatere at hun ikke hadde arvelige sykdommer der. Så måtte hun øyelyses. Rasen min (og mange andre), kan bære arvelige øyesykdommer. Tenk så trist det ville vært om jeg hoppet over dette og det viste seg at tispa hadde HD og at valpene arvet det! Da hadde jeg solgt syke valper og gitt kjøperne mine stor sorg. Så var det og finne en seriøs hannhund fra en seriøs oppdretter. Seriøse oppdrettere lar ikke hvem som helst bruke deres hanner❗️ Og hannhunden må også ha gått gjennom det samme som tispa. Så blir det parring. Tispa går drektig i 63dager ca og på denne tiden sørger jeg for og holde tispa i form. Så kommer valpene og da starter jobben. Jeg vet at mange av disse som kun er ute etter penger gjør dette enkelt. De har flere kull samtidig, parrer tisper for tidlig, sjekker ikke helsestatus, hannhund er tilfeldig og de er som oftest heller ikke sjekket. Jeg har også sett at disse kullene ofte(sier ikke alle), vokser opp i kennel, uthus, fjøs og andre løsninger. For meg er det viktig at valpene vokser opp inne på stua. De skal tilvennes lyder, mennesker barn og alt annet de skal flytte til. Jeg lever og ånder for valpene i disse ukene og særlig de siste tre ukene. Jeg venner dem til å være alene, bilkjøring, vann, blod, skanker, lyder, biler busser, hester, og andre dyr. Når valpene drar fra meg er de trygge valper som er godt forberedt på livet som venter dem. Og alt er i orden med registrering, stamtavler og forsikring. Vi som er seriøse gjør en formidabel jobb for å avle friske, rasetypiske hunder og vi gjør alt for og ikke skade rasen. Men så kommer alt dette Begador, labradoodle, Labrabox osv. Disse selger valpene til en pris som som regel ligger langt over markedspris. Jeg har ringt på flere av disse og gjengangeren er at kullet er planlagt, ingen av foreldredyrene er røntget, øyenlyst eller sjekket på andre vis❗️ De har bare funnet en hannhund blant kjente eller i familien. De lager et navn som inneholder feks Labrador og annonserer valpene som barnekjær, lojal, god helse, ofte som allergivennlige. De tjener gode penger og trenger ikke følge noen krav. Ofte mixer de raser uten og tenke på hva blandingen vil gi. Er du seriøs må du følge reglene og NKK har lover som gjør at ingen kan sette valp på en valp, det sørger for at tispa ikke kan parres på hver løpetid. Jeg dro og så på et kull med Labradoodle. De hadde tre kull.. Hundene og kullene var i en kjeller. Det var rent og pent, men absolutt alle valpene var skeptiske og tydlig lite sosialisert. Denne mannen hadde en god årsinntekt på valper. For meg var det tragisk!!!!!❗️ Den ene tispa hadde hatt fire kull og var tydelig utslitt. Den andre var bare tretten mnd og hadde sitt første kull. I mitt hode er dette mishandel. Eieren skjønte min misnøye og ville ha meg ut. En bekjent av meg kjøpte en blandingshund her til kr 23 000,-. De har siden starten slitt med en nervøs hund. Pelsen er krise da den har arvet hud og fettlag fra labradoren.. Men den røyter ikke i arven fra puddelen.. Dette fører til kløe, sår og eksem. Den har også sterk grad av HD og jeg mistenker at mor også har det,. Oppdretter ville ikke ha kontakt etter salget og tar aldri telefonen. Dette er uansvarlig avl❗️ At det på gruppen her blir delt Finn annonser synes jeg er ok. Fin annonsene er offentlig. Jeg synes det er VIKTIG og informere alle om viktigheten av seriøs avl. At det får reaksjoner synes jeg er bra. Så lenge disse har kjøpere vil det fortsette. Hvem av oss vil støtte opp om rovdrift på tisper og avl på valper som har arvelige sykdommer❓ Folk må forstå at denne myten om at blandingshunder er friskere enn rene raser er en myte. En valp arver genene sine fra både mor og far. Man kan ha flax og man kan ha uflax. Men jeg tror vanlig oppegående mennesker forstår at man minimerer sjansen for sykdommer med og sjekke foreldredyrene og genene bakover i stamtavlen. Og det må jo være bra at man ikke kan misbruke tispa. Skal man avle har man et ansvar. Både det i og følge lover og regler og det og være etisk ansvarlig. Man skal gjøre alt man kan for å avle friske, rasetypiske hunder. Og det er viktig å opplyse folk om sjansen man tar om man kjøper av en useriøs oppdretter. Jeg mener at en oppdretter allerede har vist at han/hun er uansvarlig når de lager et blandingskull med lovnader som man umulig kan vite. Allerede da bør varselklokka ringe❗️ Jeg vil aldri støtte opp slik avl. Og jeg håper flere og flere tenker over HVA de støtter med å kjøpe slike valper. Vær så snill - tenk godt over at de som hisser seg opp over dette gjør det pga av sin kjærlighet til dyr og sin redsel for at tisper skal lide og at det skal komme syke valper til verden som må leve et liv med unødvendige lidelser. Da er det lov til og ta litt hardt i, syns jeg. Jeg presiserer at jeg ikke er noen ekspert på området. Dette er mine tanker rundt emnet. Deler dette innlegget som jeg så på Facebook Anonymkode: 02f80...04e 5
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #150 Skrevet 25. oktober 2020 Mye klokt der men akkurat dette avsnittet reagerte jeg på: Men så kommer alt dette Begador, labradoodle, Labrabox osv. Disse selger valpene til en pris som som regel ligger langt over markedspris. Markedspris er det markedet er villig til å betale for en vare. Om gjengs pris for valper av en spesifikk blanding er f.eks 40.000,- så er dette markedsprisen for denne blandingen, selv om andre raser og blandinger selges langt rimeligere. Anonymkode: bf1c6...2f7
Sjøbanan Skrevet 25. oktober 2020 Forfatter #151 Skrevet 25. oktober 2020 Jeg får umiddelbart et godt inntrykk når jeg blir invitert på besøk uoppfordret. Hunden er født i januar 2019 og vil være drøye to år når hun blir satt valper på. De beskriver henne som en tispe med litt "trykk" i, som jeg tolker som energi. Det jan jo være både positivt og negativt. Hannhund har de ikke funnet til henne ennå da de ikke har fått svar på DNA-testene ennå. Det blir hennes første kull...
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #152 Skrevet 25. oktober 2020 47 minutter siden, Sjøbanan skrev: Jeg får umiddelbart et godt inntrykk når jeg blir invitert på besøk uoppfordret. Hunden er født i januar 2019 og vil være drøye to år når hun blir satt valper på. De beskriver henne som en tispe med litt "trykk" i, som jeg tolker som energi. Det jan jo være både positivt og negativt. Hannhund har de ikke funnet til henne ennå da de ikke har fått svar på DNA-testene ennå. Det blir hennes første kull... Jeg synes egentlig at to år er ganske tidlig. Moren til vår tispe var 4 år ei uke før hun ble mor. Anonymkode: 02f80...04e 2
Sjøbanan Skrevet 26. oktober 2020 Forfatter #153 Skrevet 26. oktober 2020 Ja, jeg tenker og at 2,5 år er litt lite..
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #154 Skrevet 26. oktober 2020 To år kan være litt ungt, det kan også være helt ok. Her er det veldig mange faktorer som spiller inn, som vi ikke har tilgang til og jeg vil ihvertfall ikke umiddelbart si at oppdretter er useriøs fordi hun har første kullet på en tispe som vil være litt over to år gammel under paringen: https://canis.no/ekspertpanelet/frste-valpekull-og-alder-p-tispa/ https://www.nkk.no/getfile.php/13278450-1536735722/Dokumenter/Helse/Etiske retningslinjer avl og oppdrett - Juni 2018.pdf: Quote • Tispen skal være minst 18 mnd på paringstidspunktet. Dersom raseklubben anbefaler at tispen bør være eldre enn 18 mnd ved første paring, bør dette overholdes. Anonymkode: 47c2e...ca0 2
Sjøbanan Skrevet 9. november 2020 Forfatter #155 Skrevet 9. november 2020 Nå har vi møtt dem, og de virker veldig seriøse. De deler villig både gode og negative ting om rasen, og ikke minst har vi møtt hundene. Vi ser for oss at dette kan være rasen for oss, selv om de trenger en god del mosjon og en god del pelsstell. Det eneste som egentlig virkelig uroer meg er dette med å reise vekk. Vi har et sted i Italia vi gjerne besøker en gang i året en uke eller så. Jeg vet ikke hvor heldig det er å ta med en hund på en slik reise, og hva gjør man med hunden da? I og med at man ikke har annen familie rundt oss, bør man tidlig passe på å finne seg et passende "avlastningshjem" - et sted hunde kan være hvis vi skal reise vekk?
Sjøbanan Skrevet 9. november 2020 Forfatter #156 Skrevet 9. november 2020 Jeg tenker ikke så mye på dette med 2,5 år heller. Årsaken er at mor har fått sine 25 valper og er ferdig (25 valper på tre kull). Og de vurderer tispen som veldig "stødig".
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #157 Skrevet 9. november 2020 1 time siden, Sjøbanan skrev: Nå har vi møtt dem, og de virker veldig seriøse. De deler villig både gode og negative ting om rasen, og ikke minst har vi møtt hundene. Vi ser for oss at dette kan være rasen for oss, selv om de trenger en god del mosjon og en god del pelsstell. Det eneste som egentlig virkelig uroer meg er dette med å reise vekk. Vi har et sted i Italia vi gjerne besøker en gang i året en uke eller så. Jeg vet ikke hvor heldig det er å ta med en hund på en slik reise, og hva gjør man med hunden da? I og med at man ikke har annen familie rundt oss, bør man tidlig passe på å finne seg et passende "avlastningshjem" - et sted hunde kan være hvis vi skal reise vekk? Nei, nei! Dette er BLANDINGEN for dere.... Anonymkode: 14532...c5f 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #158 Skrevet 9. november 2020 2 timer siden, Sjøbanan skrev: Jeg tenker ikke så mye på dette med 2,5 år heller. Årsaken er at mor har fått sine 25 valper og er ferdig (25 valper på tre kull). Og de vurderer tispen som veldig "stødig". 25 valper er kjempe mange😱 Anonymkode: 02f80...04e
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #159 Skrevet 9. november 2020 Forstår jeg deg riktig med at hundemoren ble født januar 2019 og nå fått 3 kull med tilsammen 25 valper? Anonymkode: ba8ea...ed2
Sjøbanan Skrevet 9. november 2020 Forfatter #160 Skrevet 9. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Forstår jeg deg riktig med at hundemoren ble født januar 2019 og nå fått 3 kull med tilsammen 25 valper? Anonymkode: ba8ea...ed2 Nei, du forstår meg ikke riktig. Dette er hennes første kull. Moren er ferdig med å få valper. Det er hun som har fått 25 valper ila 3 kull. Ja, det er nok mange. De forteller at de i ett kull fikk hele 14 (men det var litt eksepsjonelt mange).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå