AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #81 Skrevet 25. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: WTF. Ei tispe kan maks ha 6 kull. Anonymkode: bbd4c...6e9 Regner med disse folka har mange hunder da. Og sikkert hunder på for osv. Nå vet jeg ikke hvem disse er, men er ikke nødvendigvis slik at de ikke bryr seg om hundene sine.. Anonymkode: fe322...3db
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #82 Skrevet 25. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regner med disse folka har mange hunder da. Og sikkert hunder på for osv. Nå vet jeg ikke hvem disse er, men er ikke nødvendigvis slik at de ikke bryr seg om hundene sine.. Anonymkode: fe322...3db Høres ut som en valpefabrikk. Og utrolig useriøst. Nekter å tro at NKK blir med på et slikt avlspraksiss. Anonymkode: bbd4c...6e9 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #83 Skrevet 25. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som en valpefabrikk. Og utrolig useriøst. Nekter å tro at NKK blir med på et slikt avlspraksiss. Anonymkode: bbd4c...6e9 Det er godt mulig de er det altså. Men man kan ikke kjøre alle over en kam. Er bare det jeg mener 😊 Anonymkode: fe322...3db
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #84 Skrevet 25. august 2020 De har altså 12-13 hunder, som får maks 2 kull per år. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regner med disse folka har mange hunder da. Og sikkert hunder på for osv. Nå vet jeg ikke hvem disse er, men er ikke nødvendigvis slik at de ikke bryr seg om hundene sine.. NKK sier: Oppdretter må følge god kynologisk skikk i avlsarbeidet. • Tispen skal være minst 18 mnd på paringstidspunktet. Dersom raseklubben anbefaler at tispen bør være eldre enn 18 mnd ved første paring, bør dette overholdes. • Hvorvidt en tispe kan pares på to påfølgende løpetider, vil være avhengig av alder, kondisjon, antall valper og løpetidsintervall. Dersom en tispe pares – og får valper – to ganger med mindre enn 12 måneders mellomrom, må det deretter gå minst 12 måneder til neste paring. • En tispe skal ikke ha mer enn 5 kull Anonymkode: bbd4c...6e9 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #85 Skrevet 25. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De har altså 12-13 hunder, som får maks 2 kull per år. NKK sier: Oppdretter må følge god kynologisk skikk i avlsarbeidet. • Tispen skal være minst 18 mnd på paringstidspunktet. Dersom raseklubben anbefaler at tispen bør være eldre enn 18 mnd ved første paring, bør dette overholdes. • Hvorvidt en tispe kan pares på to påfølgende løpetider, vil være avhengig av alder, kondisjon, antall valper og løpetidsintervall. Dersom en tispe pares – og får valper – to ganger med mindre enn 12 måneders mellomrom, må det deretter gå minst 12 måneder til neste paring. • En tispe skal ikke ha mer enn 5 kull Anonymkode: bbd4c...6e9 Det er absolutt oppdrettere som har så mange hunder ja. Og dette gjelder også renrasede. Anonymkode: fe322...3db
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #86 Skrevet 25. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er absolutt oppdrettere som har så mange hunder ja. Og dette gjelder også renrasede. Anonymkode: fe322...3db Wow. De må alle bo på svære gårder kanskje?🤷♀️ Anonymkode: bbd4c...6e9
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #87 Skrevet 25. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er absolutt oppdrettere som har så mange hunder ja. Og dette gjelder også renrasede. Btw, hva skjer med alle de hundene etter at de ikke avle på de noe mer? Noen som vet? Anonymkode: bbd4c...6e9
Sjøbanan Skrevet 25. august 2020 Forfatter #88 Skrevet 25. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er også viktig å sette seg inn i hva en hund trenger for å ha det bra både mentalt og fysisk. Hvor mange timer hver dag har du til å bruke på hunden? Anonymkode: 69fde...860 Helt normalt mye tid.
Sjøbanan Skrevet 25. august 2020 Forfatter #89 Skrevet 25. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler deg å ikke planlegge at barna dine skal ta ansvar for tur. Som regel lover barna gull og grønne skoger for å få hund, men det blir så som så med tur. Skjer det så er bra, se på det som en bonus Er barna modne nok til å takle vanskelige møter med andre hunder? Hvor gamle er de? Husk at for at barna skal kunne gå tur med hunden må de være fysisk sterke nok til å klare å holde den igjen om noe skulle skje. Det hjelper ikke hvor snill og grei deres hund er om man møter en som er det stikk motsatte. Anonymkode: 69fde...860 De er 8 og 10 i dag. Eldste snart 11. To gutter.
xinnia Skrevet 25. august 2020 #90 Skrevet 25. august 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: WTF. Ei tispe kan maks ha 6 kull. Anonymkode: bbd4c...6e9 I NKK kan en tispe ha max 5 kull, og det skal gå minst 1 løpetid mellom hvert kull. Den skal minst være 18 måneder ved parring på første kull - ønsker man kull på tispen etter fylt 8 år, må det søkes disp med veterinær attest. Oppdages det at en med registrert kennel navn i NKK driver med blandings kull - blir det en meget kostbar bot, samt kastet ut av NKK. Alt dette kan sjekkes ved noen tastetrykk på NKK sin database. 2
xinnia Skrevet 25. august 2020 #91 Skrevet 25. august 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er absolutt oppdrettere som har så mange hunder ja. Og dette gjelder også renrasede. Anonymkode: fe322...3db Seriøse oppdretter har tisper som bor hos forverter. Familier som har fått hunden enten gratis eller redusert pris med en avtale om at oppdretter skal 1/2 kull.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #92 Skrevet 25. august 2020 6 minutter siden, xinnia skrev: I NKK kan en tispe ha max 5 kull, og det skal gå minst 1 løpetid mellom hvert kull. Den skal minst være 18 måneder ved parring på første kull - ønsker man kull på tispen etter fylt 8 år, må det søkes disp med veterinær attest. Oppdages det at en med registrert kennel navn i NKK driver med blandings kull - blir det en meget kostbar bot, samt kastet ut av NKK. Alt dette kan sjekkes ved noen tastetrykk på NKK sin database. Det er ikke lenger lov å søke dispensasjon nei. Ok. Jeg lurte ikke på noe da Anonymkode: bbd4c...6e9
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #93 Skrevet 25. august 2020 1 time siden, xinnia skrev: I NKK kan en tispe ha max 5 kull, og det skal gå minst 1 løpetid mellom hvert kull. Den skal minst være 18 måneder ved parring på første kull - ønsker man kull på tispen etter fylt 8 år, må det søkes disp med veterinær attest. Oppdages det at en med registrert kennel navn i NKK driver med blandings kull - blir det en meget kostbar bot, samt kastet ut av NKK. Alt dette kan sjekkes ved noen tastetrykk på NKK sin database. Hvorfor kan man ikke drive med blandingskull og være medlem i NKK? Må jo være bedre det, så kan man holde kontroll og samtidig lage gode blandingshunder som passer sammen? Nå blir det kriminalisert, så de som ønsker å gjøre dette på en ordentlig måte må holde seg utenom NKK. Da blir det jo opp til hver enkelt å holde det ordentlig.. Ser bare ikke helt logikken.. Og hva slags bot kan de egentlig få? Anonymkode: fe322...3db
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #94 Skrevet 25. august 2020 5 timer siden, Sjøbanan skrev: men vi kan vel anerkjenne at det også finnes de oppdretterne av labradoodle som også er ærlige og greie? Hvor da? Du finner de ikke ved å Google i alle fall. Anonymkode: 20a16...55a 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #95 Skrevet 25. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor da? Du finner de ikke ved å Google i alle fall. Anonymkode: 20a16...55a Nei, og grunnen til det står vel oppi tråden her? Bot fra NKK blant annet.. Anonymkode: fe322...3db
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #96 Skrevet 25. august 2020 På 24.8.2020 den 14.22, AnonymBruker skrev: Ser TS har gått bort fra labradoodle/cobberdog, en portis eller mellompuddel er et godt valg. Australian Cobberdog er ikke det samme som Labradoodle. Det er mange flere raser blandet inn. Måtte lese litt mer om labradoodle/cobberdog etter å ha lest denne tråden. Fant en oppdretter, ikke hundehotellet. Denne oppdretteren planlegger i følge Facebook siden sin ikke mindre en kull på 23 tisper det frem til sommeren 2021!!!! 23 kull på et lite år. Dette er VALPEPLANER, noen fra lang tid tilbake. Oppdretteren oppgir på hjemmesiden at de har ca 10 kull i året. De har ikke alle kullene samtidig og det er godt dokumentert på Facebook- siden deres hvordan hundene og valpene har det og hvilken oppvekst de får. Oppdretteren kunne også love friske hunder, ikke aggressive, allergivennlige, røytefrie, perfekte familiehund, elsker mennesker, sosiale osv. Ja, og det er akkurat slik en Cobberdog er. Jeg har eier en selv og kjenner mange andre Cobberdogs. Alle har det samme gode gemyttet. Så en potensiell valpekjøper som lurte på hvilke hannhund som skulle brukes på ei tispe i nær framtid, hvor oppdretter svarer at de ikke vet for de må jo bruke en hannhund som er tilgjengelig.... Alle hundene som brukes i avl er testet for HD/AD, øyelyses og DNA-testes for arvelige sykdommer i tillegg til gemytt. En slik holdning i seg selv er grunn nok til å velge en hvilken som helst raseoppdretter som forholdet seg til NKK sine etiske retningslinjer for avl. Tispene som brukes i avl, lever som vanlige familiehunder og får 2-3 kull hver før de overføres til forvertene. For meg fremstår dette som en uetisk valpefabrikk. Jeg synes du skal tenke over hva er valpefabrikk er og hvilke forferdelige forhold hundene lever under før du kommer med sånne påstander. Og jeg synes synd på både valpekjøpere og hunder som matches helt tilfeldig, dette gir hverken lykkelige hunder eller mennesker. Og det er i grunn komisk at disse tilfeldige blandingene fra en valpefabrikk koster nesten dobbelt så mye som en ren raset valp fra kombinasjonen. Avlen er nøye planlagt, og jeg tror ikke det finnes mange Cobberdog- eiere som ikke er fornøyd med hunden sin. Jeg har endelig fått en hund som er frisk og den har et veldig bra gemytt. Skulle ønske slike oppdrettere ble boikottet av valpekjøpere. Og jeg skulle ønske at folk kunne slutte å spekulere og spre falske rykter. Anonymkode: 20a16...55a Anonymkode: 03702...739 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #97 Skrevet 25. august 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var i situasjonen at puddel passet best med tanke på at jeg ikke var allergisk og den generelt hadde alle egenskapene jeg så etter, MEN jeg syntes ikke de var fine. Kom fram til at utseende var det minst viktige, og kjøpte puddel. Syntes nå han er den fineste hunden jeg har sett. Du kommer til å syntes hunden din er kjempefin uansett når du blir kjent med den, og du kan velge selv hvordan den skal klippes. Jeg syntes ikke normal puddelklipp er så fint, og velger da en klipp jeg liker. Når jeg har bamseklipp spør alle om det er en doodle, og når jeg klipper ham kort i ansiktet tror folk det er en puddel. Jeg kjøpte brukt klippemaskin på finn og prøvde meg fram med klipping selv, og det har gått veldig fint 😊 Trenger ikke klippes så ofte, og ble jo veldig billig også. Veldig fornøyd, kommer i fremtiden bare til å ha puddel. Vurderer å kjøpe en til nå også 😊 Anonymkode: e3dd1...501 Helt enig! Har svart tidligere i tråden, likte heller ikke i utgangspunktet puddel, men nå synes jeg de er nydelige, uansett klipp😍 Anonymkode: 700f3...b4e
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #98 Skrevet 25. august 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 03702...739 Kan du da svare på hva er EGENTLIG en cobberdog? Virker som det er veldig tilfeldig hva som er i disse rasene. Avler de videre på cobberdogen etterhvert uten og blande inn nye raser hele tiden? Eterson jeg har forstått vil pelsen begynne og røyte hos 9 av 10 valper i 3. Genereasjon med cobberdog. Vil påstå og si de er langt fra å kunne bli godkjent som rase med mindre de kan garantere enn viss standard i 10 talls generasjoner. Anonymkode: 700f3...b4e 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #99 Skrevet 25. august 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Btw, hva skjer med alle de hundene etter at de ikke avle på de noe mer? Noen som vet? Anonymkode: bbd4c...6e9 Noen beholder dem. De fleste omplasseres. Jeg kjenner en herlig 13 år gammel tispe som kom til sin nåværende eier som fireåring etter endt avlskarriere Mange tisper bor også hos forverter, som overtar tispa etter et bestemt antall kull. Ser noen nevnte 23 kull per år her. Uansett forverter, har jeg aldri hørt om oppdretter som har 23 kull på et år. Det er MANGE hunder å holde styr på (minst 12 tisper, og forhåpentligvis et stort antall hanner for å unngå matadoravl). Man skal også sjekke alle linjer og helseattester til alle innvolverte hunder. Stå ansvarlig for tispa om noe går galt under drektighet eller fødsel. Og ikke minst, finne familier man anser som skikket til å overta alle valper. 23 kull på ett år for én oppdretter er helt galskap! 575.000 kroner i omsetning håper jeg virkelig de skatter av. Til TS: Meld deg inn i facebookgruppene til de ulike rasene du vurder og se litt på miljøet der. Er også en del oppdrettere som legger ut bilder av kull Anonymkode: 57efc...497
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #100 Skrevet 25. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 03702...739 På Facebook siden står følgende: «Her ser du bilder og litt info om kullplaner framover. Det er mulig å reservere valp fra alle disse kullene - ta bare kontakt.» Under er det bilder av 23 tisper hvor alle skal ha kull i 2020 eller våren 2021 i følge bildeteksten. Anonymkode: 20a16...55a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå