AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #61 Skrevet 24. august 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har en goldendoodle elsker hunden, men den røyter hele tiden. Så vi har den snaua når det ikke er snø. Den har vidunderlig gemytt og er veldig passelig. Halve kullet røytet mens resten røyter lite og var mer krøllete. Vi kunne ikke funnet en bedre hund til oss, full av personlighet og liker både at det skjer noe, men elsker å kose. Trenger ikke lange turer hele tiden og er veldig fornøyd med å få sove i sofaen. I tillegg er den påfallende god på å lese kroppsspråk. Anbefaler hundetypen, men det er ingen garanti for at den ikke røyter. (Vår var omplassert så kan ikke anbefale noen). Vi er av den oppfatning at blandingshunder er de beste hundene. Anonymkode: 6638b...e2b Dere er hjernevaska med andre ord. Tror dere virkelig at det skjer noe mirakuløst når dere krysser puddel og golden, og at alt som rasene sliter med forsvinner i mixen? Anonymkode: 1bd7a...f28 10
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #62 Skrevet 24. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere er hjernevaska med andre ord. Tror dere virkelig at det skjer noe mirakuløst når dere krysser puddel og golden, og at alt som rasene sliter med forsvinner i mixen? Anonymkode: 1bd7a...f28 Vi har veldig gode erfaringer med blandingshunder, både jeg og mannen. Hunder som overhodet ikke har hatt noen helse utfordringer og vært gode hunder. Det er mange rasehunder som sliter med helsen, men ingen av vår har fått noe noen gang. Hva er alt dette hatet mot blandingshunder? Anonymkode: 6638b...e2b
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #63 Skrevet 24. august 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har veldig gode erfaringer med blandingshunder, både jeg og mannen. Hunder som overhodet ikke har hatt noen helse utfordringer og vært gode hunder. Det er mange rasehunder som sliter med helsen, men ingen av vår har fått noe noen gang. Hva er alt dette hatet mot blandingshunder? Anonymkode: 6638b...e2b Individene hater vi ikke, det er avlen bak det. Stort sett alle som avler fram forskjellige doodler gjør det med penger som motivasjon. Doodler selger som varmt hvetebrød, og dette benytter folk seg av. De spyr ut uregistrerte blandingshunder til langt over 20 000 kr, samtidig som de kommer med lovnader som ikke engang en registrert, seriøs oppdretter hadde turt å love. Når valpene er solgt så er oppfølgningen fra disse doodlefabrikkene ikke-eksisterende. Anonymkode: 1bd7a...f28 14
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #64 Skrevet 24. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Individene hater vi ikke, det er avlen bak det. Stort sett alle som avler fram forskjellige doodler gjør det med penger som motivasjon. Doodler selger som varmt hvetebrød, og dette benytter folk seg av. De spyr ut uregistrerte blandingshunder til langt over 20 000 kr, samtidig som de kommer med lovnader som ikke engang en registrert, seriøs oppdretter hadde turt å love. Når valpene er solgt så er oppfølgningen fra disse doodlefabrikkene ikke-eksisterende. Anonymkode: 1bd7a...f28 Jeg vet ikke med disse fabrikkene, men det finnes med alle raser. Altså valpefabrikker. Husker det var mye fokus på det for noen år siden. Vår hund er omplassert til oss, men jeg fikk informasjon med oppdretter og ble lagt inn på valpekull siden på fb. Foreldrene på begge sider har papirer og er sunn og friske (faktisk arbeidshunder). Oppdretter betalte også for helseundersøkelse inkl hofte slik vi skulle sende inn papir på hundens helse. Jeg oppfattet dem som veldig seriøs og det er koselig å se hundens søsken. Selvsagt kan fabrikker forekomme, det skjer med alle populære hunder. Anonymkode: 6638b...e2b 1
Sjøbanan Skrevet 24. august 2020 Forfatter #65 Skrevet 24. august 2020 Ok - over til noe mer "hands on". Tips til hvordan se etter oppdretter? Etter hva dere har sagt så heller jeg like så mye over mot en portugisisk vannhund eller mellompuddel (evt. Eurasier, men innbiller meg litt at de to andre er bedre familiehunder?) 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #66 Skrevet 24. august 2020 25 minutter siden, Sjøbanan skrev: Ok - over til noe mer "hands on". Tips til hvordan se etter oppdretter? Etter hva dere har sagt så heller jeg like så mye over mot en portugisisk vannhund eller mellompuddel (evt. Eurasier, men innbiller meg litt at de to andre er bedre familiehunder?) Eurasier er en helt annen hund en de to andre rasene. Jeg kan personlig lite om eurasieren - den er intelligent, men langt fra like samarbeidsvillig som de to andre. Min rase scorer lavt på samarbeid, og jeg synes det gir en artig utfordring, men det å få en hund som garantert kommer på innkalling har jeg gitt opp for lengst. Eurasieren har også mye pels, og røytepels sådan, men foruten røyteperiodene vil du bruke mindre tid på børsting og stell av eurasieren enn de to andre. Mellompuddel og portis blir for likt til at man kan velge ut fra rase, her blir det de individuelle forskjellene som vil ha mest å si. Fordelen med begge disse rasene (særlig med barn) er at dette er topp raser til hundesport. Jeg startet med familiehunden da jeg var ung, og interessen er der den dag idag. Jeg og bikkja tilbragte all ledig tid på helgekurs og treninger og familien fikk automatisk en svært lydig og velstimulert hund på kjøpet. Dette gjorde igjen at jeg i ung alder ble svært bevist på ansvaret som følger med hund. Det er ingen hindring å gjøre det samme med eurasieren, men jeg tror dette er en hund som er litt for smart til å gidde å samarbeide hele tiden. De to andre rasene ønsker å gjøre en jobb for din skyld. Men, inn på temaet igjen. Både puddel og portis kan være høyenergiske eller mer avslappede typer. Jeg ville startet på raseklubben sine sider, og sjekket opp oppdrettere i både Norge og Sverige. Vær helt ærlig med deg selv og oppdretter når du beskriver hunden som passer best til ditt liv, ikke hopp på den første valpen dersom det blir ledig plass på valpelista. Si at du vil ha en mer lavenergisk type, ikke den valpen som hevder seg mest rundt matfatet eller i lek med andre. Ikke nødvendigvis den spake valpen som lar seg tråkke på, men en som en såpass trygg på seg selv at den ikke gidder å bry seg. Jeg har selv kjøpt den valpen som beskrives det for 10-15 år siden. Dette var egenskaper som var beskrivende for hunden også i voksen alder, den var trygg, størst i kullet, avslappet, voktet ikke mat/leker, havnet aldri i slåsskamp med andre og hadde en moderat energinivå med en god av/på-knapp. Engasjementet måtte trenes opp, men ro-trening trengte vi ikke. Oppdretter holdt på å selge oss en mer høyenergisk valp, men dette ville vi absolutt ikke ha. Så når vi kom for å hente hund byttet vi valp med noen andre som ønsket seg en mer energisk valp av mindre type. Ikke kjøp/skriv under på noe før du har funnet personligheten du leter etter. Gode oppdrettere pleier å være flinke med dette. Drit i både farge og utseende, alle hunder blir den fineste i verden dersom du trives med den. Bruk tiden godt og snakk med oppdrettere du kommer i kontakt med, reis gjerne rundt på utstillinger og snakk med dem som stiller. Hundefolk elsker å prate, og de elsker at du er interessert i deres rase. Hva du må være obs på i ulike linjer mtp helse og adferd. Anonymkode: 70bd9...9f4 7
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #67 Skrevet 24. august 2020 Ser TS har gått bort fra labradoodle/cobberdog, en portis eller mellompuddel er et godt valg. Måtte lese litt mer om labradoodle/cobberdog etter å ha lest denne tråden. Fant en oppdretter, ikke hundehotellet. Denne oppdretteren planlegger i følge Facebook siden sin ikke mindre en kull på 23 tisper det frem til sommeren 2021!!!! 23 kull på et lite år. Oppdretteren kunne også love friske hunder, ikke aggressive, allergivennlige, røytefrie, perfekte familiehund, elsker mennesker, sosiale osv. Så en potensiell valpekjøper som lurte på hvilke hannhund som skulle brukes på ei tispe i nær framtid, hvor oppdretter svarer at de ikke vet for de må jo bruke en hannhund som er tilgjengelig.... En slik holdning i seg selv er grunn nok til å velge en hvilken som helst raseoppdretter som forholdet seg til NKK sine etiske retningslinjer for avl. For meg fremstår dette som en uetisk valpefabrikk. Og jeg synes synd på både valpekjøpere og hunder som matches helt tilfeldig, dette gir hverken lykkelige hunder eller mennesker. Og det er i grunn komisk at disse tilfeldige blandingene fra en valpefabrikk koster nesten dobbelt så mye som en ren raset valp fra kombinasjonen. Skulle ønske slike oppdrettere ble boikottet av valpekjøpere. Anonymkode: 20a16...55a 12
Ellevill Skrevet 24. august 2020 #68 Skrevet 24. august 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke med disse fabrikkene, men det finnes med alle raser. Altså valpefabrikker. Husker det var mye fokus på det for noen år siden. Vår hund er omplassert til oss, men jeg fikk informasjon med oppdretter og ble lagt inn på valpekull siden på fb. Foreldrene på begge sider har papirer og er sunn og friske (faktisk arbeidshunder). Oppdretter betalte også for helseundersøkelse inkl hofte slik vi skulle sende inn papir på hundens helse. Jeg oppfattet dem som veldig seriøs og det er koselig å se hundens søsken. Selvsagt kan fabrikker forekomme, det skjer med alle populære hunder. Anonymkode: 6638b...e2b Et av argumentene for å kjøpe renraset, er at kullene da blir registrert i NKK. Slik kan du ikke produsere masse kull pr tispe og man unngår valpefabrikk. ... med mindre oppdretter innemellom har blandingskull på tispa og dermed ikke registrerer de i NKK. 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #69 Skrevet 24. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser TS har gått bort fra labradoodle/cobberdog, en portis eller mellompuddel er et godt valg. Måtte lese litt mer om labradoodle/cobberdog etter å ha lest denne tråden. Fant en oppdretter, ikke hundehotellet. Denne oppdretteren planlegger i følge Facebook siden sin ikke mindre en kull på 23 tisper det frem til sommeren 2021!!!! 23 kull på et lite år. Oppdretteren kunne også love friske hunder, ikke aggressive, allergivennlige, røytefrie, perfekte familiehund, elsker mennesker, sosiale osv. Så en potensiell valpekjøper som lurte på hvilke hannhund som skulle brukes på ei tispe i nær framtid, hvor oppdretter svarer at de ikke vet for de må jo bruke en hannhund som er tilgjengelig.... En slik holdning i seg selv er grunn nok til å velge en hvilken som helst raseoppdretter som forholdet seg til NKK sine etiske retningslinjer for avl. For meg fremstår dette som en uetisk valpefabrikk. Og jeg synes synd på både valpekjøpere og hunder som matches helt tilfeldig, dette gir hverken lykkelige hunder eller mennesker. Og det er i grunn komisk at disse tilfeldige blandingene fra en valpefabrikk koster nesten dobbelt så mye som en ren raset valp fra kombinasjonen. Skulle ønske slike oppdrettere ble boikottet av valpekjøpere. Anonymkode: 20a16...55a Altså det er helt hårreisende! Jeg vet ikke om en eneste seriøs, NKK-registrert oppdretter som har 23 kull i året! Eller 10 engang! 1-3 kull i året er vanlig, men min oppdretter har ikke hvert år engang. At doodlefolk synes det er ok med så mange kull vitner om at de har ikke peiling på hva som er seriøst og useriøst. En som har 23 kull i året stinker MONEY MONEY MONEY. Anonymkode: 1bd7a...f28 6
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #70 Skrevet 24. august 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså det er helt hårreisende! Jeg vet ikke om en eneste seriøs, NKK-registrert oppdretter som har 23 kull i året! Eller 10 engang! 1-3 kull i året er vanlig, men min oppdretter har ikke hvert år engang. At doodlefolk synes det er ok med så mange kull vitner om at de har ikke peiling på hva som er seriøst og useriøst. En som har 23 kull i året stinker MONEY MONEY MONEY. Anonymkode: 1bd7a...f28 23 kull i året med valper til 30 000kr blir absurde summer. Anonymkode: 20a16...55a 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #71 Skrevet 24. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: 23 kull i året med valper til 30 000kr blir absurde summer. Anonymkode: 20a16...55a Hvis vi tenker at det i gjennomsnitt ligger på 7 valper i hvert kull vil de tjene rundt 4,8 MILLIONER KRONER på valper i 2021. Anonymkode: 1bd7a...f28
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #72 Skrevet 25. august 2020 On 8/23/2020 at 9:47 PM, Sjøbanan said: Det er vel for å få "det beste ut" av to raser. Ikke spesielt saklig med ditt forslag om blanding av rottweiler og samojed. Det er ikke helt slik genetikk fungerer. Man får ikke bare de "gode" genene selv om man blander. 16 hours ago, Ellevill said: Et av argumentene for å kjøpe renraset, er at kullene da blir registrert i NKK. Slik kan du ikke produsere masse kull pr tispe og man unngår valpefabrikk. ... med mindre oppdretter innemellom har blandingskull på tispa og dermed ikke registrerer de i NKK. Isåfall ville oppdrettet blitt så uglesett av miljøet at de ville aldri fått kjøpt tispe eller brukt hannhund fra et annet oppdrett igjen noen gang. Snakk om å skyte seg selv i foten. Anonymkode: 57efc...497 3
Sjøbanan Skrevet 25. august 2020 Forfatter #73 Skrevet 25. august 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Altså det er helt hårreisende! Jeg vet ikke om en eneste seriøs, NKK-registrert oppdretter som har 23 kull i året! Eller 10 engang! 1-3 kull i året er vanlig, men min oppdretter har ikke hvert år engang. At doodlefolk synes det er ok med så mange kull vitner om at de har ikke peiling på hva som er seriøst og useriøst. En som har 23 kull i året stinker MONEY MONEY MONEY. Anonymkode: 1bd7a...f28 men vi kan vel anerkjenne at det også finnes de oppdretterne av labradoodle som også er ærlige og greie? 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke helt slik genetikk fungerer. Man får ikke bare de "gode" genene selv om man blander. Isåfall ville oppdrettet blitt så uglesett av miljøet at de ville aldri fått kjøpt tispe eller brukt hannhund fra et annet oppdrett igjen noen gang. Snakk om å skyte seg selv i foten. Anonymkode: 57efc...497 Så klart. Det skjønner jo jeg også. Derfor i kursiv.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #74 Skrevet 25. august 2020 På 21.8.2020 den 8.49, AnonymBruker skrev: Janei, har ikke hage nei. Håper jo selvsagt på barna, ja. Har en gutt som står opp tidlig, tidlig og ser på YT. Men vi må også ha en hund som, etterhvert, kan være noen timer alene på dagtid. Anonymkode: efdf4...bbc Anbefaler deg å ikke planlegge at barna dine skal ta ansvar for tur. Som regel lover barna gull og grønne skoger for å få hund, men det blir så som så med tur. Skjer det så er bra, se på det som en bonus Er barna modne nok til å takle vanskelige møter med andre hunder? Hvor gamle er de? Husk at for at barna skal kunne gå tur med hunden må de være fysisk sterke nok til å klare å holde den igjen om noe skulle skje. Det hjelper ikke hvor snill og grei deres hund er om man møter en som er det stikk motsatte. Anonymkode: 69fde...860 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #75 Skrevet 25. august 2020 Det er også viktig å sette seg inn i hva en hund trenger for å ha det bra både mentalt og fysisk. Hvor mange timer hver dag har du til å bruke på hunden? Anonymkode: 69fde...860
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #76 Skrevet 25. august 2020 Jeg var i situasjonen at puddel passet best med tanke på at jeg ikke var allergisk og den generelt hadde alle egenskapene jeg så etter, MEN jeg syntes ikke de var fine. Kom fram til at utseende var det minst viktige, og kjøpte puddel. Syntes nå han er den fineste hunden jeg har sett. Du kommer til å syntes hunden din er kjempefin uansett når du blir kjent med den, og du kan velge selv hvordan den skal klippes. Jeg syntes ikke normal puddelklipp er så fint, og velger da en klipp jeg liker. Når jeg har bamseklipp spør alle om det er en doodle, og når jeg klipper ham kort i ansiktet tror folk det er en puddel. Jeg kjøpte brukt klippemaskin på finn og prøvde meg fram med klipping selv, og det har gått veldig fint 😊 Trenger ikke klippes så ofte, og ble jo veldig billig også. Veldig fornøyd, kommer i fremtiden bare til å ha puddel. Vurderer å kjøpe en til nå også 😊 Anonymkode: e3dd1...501 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #77 Skrevet 25. august 2020 Jeg har en cavapoo og er hvertfall veldig fornøyd. Det er litt pelsstell, enten ved at vi klipper han litt kort eller at vi må stelle en gang i uka hjemme. Men elsker at min hund ikke røyter. Han er så herlig familiehund, lærevillig og lite krevende (bjeffer ikke, trenger ikke lange turer osv) Og generelt veldig glad i å være med mennesker. Og der er kanskje det som kan være litt tålmodighetsprøve, han brukte litt tid på å være Okei på å være alene hjemme. Ellers skjønner jeg ikke alt dette hatet mot designhunder. Ingen som har skrevet negativt om de har faktisk hatt en .. og verstingene dras frem når det kommer til avl. Det finnes ganske mange oppdrettere der ute som parrer hundene sine for nære i linjer og har en skokk de ikke tar skikkelig vare på for eksempel. Jaja, det var min mening mot strømmen her inne.. Anonymkode: fe322...3db 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #78 Skrevet 25. august 2020 https://www.google.com/search?q=mini+puddel+brun&oq=mini+pud&aqs=chrome.2.0j69i57j0j46j0l4.9980j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Se på mini-puddelene. De blir aldri store. Anonymkode: bbd4c...6e9
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #79 Skrevet 25. august 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis vi tenker at det i gjennomsnitt ligger på 7 valper i hvert kull vil de tjene rundt 4,8 MILLIONER KRONER på valper i 2021. Anonymkode: 1bd7a...f28 WTF. Ei tispe kan maks ha 6 kull. Anonymkode: bbd4c...6e9 1
Gjest HunSomSaDetRettUt Skrevet 25. august 2020 #80 Skrevet 25. august 2020 På 24.8.2020 den 11.13, Sjøbanan skrev: Ok - over til noe mer "hands on". Tips til hvordan se etter oppdretter? Etter hva dere har sagt så heller jeg like så mye over mot en portugisisk vannhund eller mellompuddel (evt. Eurasier, men innbiller meg litt at de to andre er bedre familiehunder?) https://puddelklubb.no/oppdrettere/ http://www.portugisisk-vannhund.no/oppdrettere Der har du oversikten, så kan du bare sende en mail til de å høre om de planlegger kull, og om du kan stå på liste ❤️
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå