Gå til innhold

Vurderer labradoodle!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Norsk lundehund eller border terrier er fine raser. Har no min tredje buhund. Dessverre ikkje optimalt gemytt på den siste, men fin familiehund.

Blir nok snart ein av dei to nevnte rasene som hund nr 2

Anonymkode: 57718...bab

• Liker 2
Skrevet
På 20.8.2020 den 18.34, AnonymBruker skrev:

De aller fleste med doodle aner svært lite om pelsstell og tror at hunden er fin i pelsen. Når de derimot kommer til hundefrisører så er pelsen så tovete at de må klippes helt ned til hunden og har blåmerker! En doodle må ikke klippes "innimellom" og det er det. De må gres ukentlig skikkelig, og de må klippes gjerne så ofte som hver 4-6 uke...!

Anonymkode: 1bd7a...f28

For meg som er vandt med new foundlandshund og lagotto romagnolo, altså raser med MYE pelsstell (og røyting på nuffe, haha), er det omtrent ikke pelsstell på en doodle. I tillegg holdes vår stort sett helt kortklipt siden hun trives best med det, så da er det enda mindre sett bort ifra klippingen. Er man flinke til å følge opp med klipping blir det uansett bare å stusse litt for å holde frisyren. Jeg stusser heller i en halvtimes tid hver tredje-fjerde uke enn å bruke fem timer på å skrelle ned hele hunden når det blir krise. Men jeg skjønner veldig godt at mange kan få seg en overraskelse - spesielt om vinteren.

Anonymkode: 07c4b...1e9

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

For meg som er vandt med new foundlandshund og lagotto romagnolo, altså raser med MYE pelsstell (og røyting på nuffe, haha), er det omtrent ikke pelsstell på en doodle. I tillegg holdes vår stort sett helt kortklipt siden hun trives best med det, så da er det enda mindre sett bort ifra klippingen. Er man flinke til å følge opp med klipping blir det uansett bare å stusse litt for å holde frisyren. Jeg stusser heller i en halvtimes tid hver tredje-fjerde uke enn å bruke fem timer på å skrelle ned hele hunden når det blir krise. Men jeg skjønner veldig godt at mange kan få seg en overraskelse - spesielt om vinteren.

"Er man flink til å følge opp med klipping", er det som er problemet... De fleste er ikke det. De kommer med bikkja når den er helt igjengrodd, ler litt og sier "Ja nå er det virkelig på tide med en klipp" også er den så tova at den må skrelles ned totalt. Jeg ser det ukentlig på dyrebutikken jeg jobber hvor vi har hundefrisør i tillegg!

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Er man flink til å følge opp med klipping", er det som er problemet... De fleste er ikke det. De kommer med bikkja når den er helt igjengrodd, ler litt og sier "Ja nå er det virkelig på tide med en klipp" også er den så tova at den må skrelles ned totalt. Jeg ser det ukentlig på dyrebutikken jeg jobber hvor vi har hundefrisør i tillegg!

Ja, jeg tror mange får sjokk over hvor mye pelsstell som egentlig skal til, for doodler blir dessverre avertert som verdens beste hunder, barnevennlige, snille, rolige, intelligente og alt mulig i tillegg til enkel, røytefri pels. 

Anonymkode: 48c6c...9fd

• Liker 5
Skrevet
På 20.8.2020 den 9.04, Sjøbanan skrev:

Bichon frisee blir for små. Orker ikke type veskehunder. De er så gneldrete. (Og der har jeg fornærmet alle med små hunder/bichon frisee) 

Vet ikke om Bochon Frise er så veldig gneldrete. De framstår som gode familiehunder, som ikke har bjeffing som en greie. Men ok om du ikke er ok med rasen, det er ikke jeg heller. 

Jeg har en Labrador, etter å ha hatt schæfer og nå også cane corso. Og nå venter jeg på enda en Labradorvalp! Ja de røyter mye. men det finnes robotstøvsuger og oppladbare støvsugere. Jeg tar heller en runde med støvsugeren enn å være avhengig av å klippe hunden hver 6 uke. 

• Liker 4
Skrevet
På 20.8.2020 den 11.24, Sjøbanan skrev:

Det jeg leser om portugisisk vannhund er at det er MYE pelsstell. Jeg vet ikke om jeg orker det, rett og slett.

Jeg kjenner noen med goldendoodle, og jeg spurte de om pelsstellet. De sa de klippet ham ned en gang innimellom selv. Det er ok, men å bruke flere tusen på hundefrisør i året? mnjanei. 

Alle klipperaser trenger generelt samme mengden pelsstell, enten det er puddel eller vannhund. Det er forskjeller mellom og innad i rasene, noen hunder tover raskere enn andre, har glattere pels, mer krøllete pels etc.

Har selv en klipperase som holdes ganske kortklipt. Når pelsen er rundt et par cm er ikke toving et stort problem, så fort pelsen blir lengre må den vaskes med shampoo og balsam ukentlig, fønes og børstes ut. 

En portis med utstillingspels krever mye pelsstell. En puddel med mye pels krever mye pelsstell. En doodle med bamseklipp krever mye pelsstell. Du kan klippe ned en portis med jevne mellomrom, på samme måte som doodle-eierne du kjenner - da vil ikke portisen kreve noe mer pelsstell.

Det du må være klar over - dersom du skal ha litt lengde på pelsen, uansett hvilken klipperase du skal ha, er at tiden du ville brukt på å støvsuge røytehår vil bli brukt til å stelle pels. Når hunden min har lengre pels bruker jeg lett minst 3-4 timer i uka på vasking og børsting. 

Det er det vakre med klippehunder, man kan bruke akkurat så mye tid som man vil på pelsen, så lenge den har en lengde som er proporsjonal med tiden man vil bruke på å børste den. 

Anonymkode: 70bd9...9f4

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle klipperaser trenger generelt samme mengden pelsstell, enten det er puddel eller vannhund. Det er forskjeller mellom og innad i rasene, noen hunder tover raskere enn andre, har glattere pels, mer krøllete pels etc.

Har selv en klipperase som holdes ganske kortklipt. Når pelsen er rundt et par cm er ikke toving et stort problem, så fort pelsen blir lengre må den vaskes med shampoo og balsam ukentlig, fønes og børstes ut. 

En portis med utstillingspels krever mye pelsstell. En puddel med mye pels krever mye pelsstell. En doodle med bamseklipp krever mye pelsstell. Du kan klippe ned en portis med jevne mellomrom, på samme måte som doodle-eierne du kjenner - da vil ikke portisen kreve noe mer pelsstell.

Det du må være klar over - dersom du skal ha litt lengde på pelsen, uansett hvilken klipperase du skal ha, er at tiden du ville brukt på å støvsuge røytehår vil bli brukt til å stelle pels. Når hunden min har lengre pels bruker jeg lett minst 3-4 timer i uka på vasking og børsting. 

Det er det vakre med klippehunder, man kan bruke akkurat så mye tid som man vil på pelsen, så lenge den har en lengde som er proporsjonal med tiden man vil bruke på å børste den. 

Det er sant! Jeg vil heller ta en runde med støvsuger enn å drive med pelsstell! 

Det er også derfor man må vurdere rase, ikke bare utfra egenskaper og instinkter til rasen, men også hva den krever av pelsstell!

Jeg har Labrador, en rase som passer meg helt perfekt! Ikke noe pelsstell, men en god del røyting og støvsuging. Også valgte jeg rasen mest pga dens egenskaper ellers. Førerorientert, blid og glad, bjeffer lite, ikke vakt/vokt. Masse humor og masse personlighet! 

• Liker 2
Skrevet
På 20.8.2020 den 15.21, AnonymBruker skrev:

Ville gått for Euraiser eller porogiskisk vannhund eller puddel. Blandingsraser er sjansespill, kjenner noen som måtte omplassere sin og den var fra en «kjent» oppdretter. 

Anonymkode: 02f80...04e

Eurasier er ikke renraset. Ikke noe bedre å støtte eurasieravl enn cookapoo eller labradoodle.

Anonymkode: e597c...8c9

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke sant. Og med en doodle får man gjerne begge deler - en uherlig kombinasjon av masse børsting av krøller, og røytepels. Kan fort bli dobbelt opp mao. Har møtt noen med fin pels, andre som var helt krise (ca 50/50 krøller og røytepels).

Anonymkode: 5bae6...002

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker om når man holder den kortklipt hele tiden, altså såpass kort at det ikke er noen krøller som kan tove seg. Så fort den har nok pels til at den krøller seg, er det absolutt ikke nok å bare stusse litt. Da må pelsen gres jevnlig - helst daglig. Det er derfor vi holder pelsen til vår helt, helt kort. :) 

Skrevet

Den rette pelsen tover seg når den er godt under 1 cm, og det er ikke mulig å holde hunden så kort mellom klipp.

Anonymkode: 20a16...55a

• Liker 1
Skrevet
På 22.8.2020 den 16.50, AnonymBruker skrev:

Eurasier er ikke renraset. Ikke noe bedre å støtte eurasieravl enn cookapoo eller labradoodle.

Anonymkode: e597c...8c9

Eurasier er da en rase? Den er godkjent av FCI og NKK. 

• Liker 4
Skrevet
On 8/20/2020 at 9:04 AM, Sjøbanan said:

Bichon frisee blir for små. Orker ikke type veskehunder. De er så gneldrete. (Og der har jeg fornærmet alle med små hunder/bichon frisee) 

du skal ha en ganske stor veske for å få plass til en bf. De er IKKE gneldrete, men de lærer fort, på godt og vondt.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Tanuki skrev:

du skal ha en ganske stor veske for å få plass til en bf. De er IKKE gneldrete, men de lærer fort, på godt og vondt.

Jeg der BF anbefales i alle tråder her på KG uansett hva ts spør etter. Og nei, de er kanskje ikke veskehunder, men de er fortsatt ganske små. 

• Liker 1
Skrevet
På 21.8.2020 den 0.50, AnonymBruker skrev:

Har mellompuddel, ikke pga jeg syntes pudler er så fine i utgangspuktet. Men jeg tenkte på hva jeg kunne tilby en hund og hvilke egenskaper jeg ønsket av hunden. Ikke angret et sekund. Tror mange ikke skjønner at en puddel uten barbert snute ser så og si nøyaktig lik en doodle. Kjøper du renraset puddel vet du at det er seriøs oppdrett men sunne foreldrelinjer. Kan ikke fatte og begripe hva du kan få av en doodle som ikke en puddel kan tilby. Syns det er helt horribelt at en kan blande puddel med hva som helst og ta betalt 10 tusen mer enn det renrasede foreldredyret. Lukter useriøs valpefabrikk lang vei. 

Anonymkode: 700f3...b4e

Du har enkelt og greit oppsummert det hele på en fin måte 👍

I vårt nabolag har det i løpet av sommeren ankommet to puddelblandinger. Anskaffelse av blandingshund er greit det, men jeg forstår ikke hva som er grunnen til å betale i dyre dommer for en valp i et planlagt blandingskull. 

Og hvorfor nøye seg med puddel krysset med retriever liksom? Hvorfor ikke en krysning av rottweiler og samojed, sikkert en spennende kombo 😂

• Liker 2
Annonse
Skrevet
På 20.8.2020 den 9.03, Tanuki skrev:

Hva med bichon frise? De er kjent for å være allergivennlige, har energi men krever ikke 2 timers joggetur hver dag. Jeg syns også at størrelsen er veldig praktisk og bonus at de er lettlærte. Signerer det som brukeren over sier om doodlepelsen, hver gang jeg tar mine hunder til klipping er det doodler der med tovet pels.

Har sett mange pusler m tovet pels også... er Uansett bare å holde pelsen kort , så spiller d ingen rolle om det er doodle eller poodle..

Anonymkode: bfd27...367

Skrevet
2 timer siden, Fredelig skrev:

I vårt nabolag har det i løpet av sommeren ankommet to puddelblandinger. Anskaffelse av blandingshund er greit det, men jeg forstår ikke hva som er grunnen til å betale i dyre dommer for en valp i et planlagt blandingskull. 

Og hvorfor nøye seg med puddel krysset med retriever liksom? Hvorfor ikke en krysning av rottweiler og samojed, sikkert en spennende kombo 😂

Det er vel for å få "det beste ut" av to raser. Ikke spesielt saklig med ditt forslag om blanding av rottweiler og samojed.

Skrevet

Vi har en goldendoodle :) elsker hunden, men den røyter hele tiden. Så vi har den snaua når det ikke er snø. Den har vidunderlig gemytt og er veldig passelig. Halve kullet røytet mens resten røyter lite og var mer krøllete. Vi kunne ikke funnet en bedre hund til oss, full av personlighet og liker både at det skjer noe, men elsker å kose. Trenger ikke lange turer hele tiden og er veldig fornøyd med å få sove i sofaen. I tillegg er den påfallende god på å lese kroppsspråk. Anbefaler hundetypen, men det er ingen garanti for at den ikke røyter. (Vår var omplassert så kan ikke anbefale noen). Vi er av den oppfatning at blandingshunder er de beste hundene.

Anonymkode: 6638b...e2b

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, Fredelig skrev:

Ang. spennede komboer så har jeg alltid hatt lyst på en blanding av St.Bernhard og Papillon ;) Tror det hadde blitt en hund med ganske "morsomt" utseende ;)

Anonymkode: bf1c6...2f7

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 time siden, Sjøbanan skrev:

Det er vel for å få "det beste ut" av to raser. Ikke spesielt saklig med ditt forslag om blanding av rottweiler og samojed.

Det var ironi 😂 Verst tenkelig kombo, etter krysning av saluki og elghund liksom!

Endret av Fredelig
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...