Gå til innhold

Vurderer labradoodle!

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Sjøbanan said:

Bor i Bergen. Ikke mange ledige omplasseringshunder her virker det til...

Dessuten har jeg to ivrige gutter. 

Du kan selvfølgelig ha flaks ved å slå til "på første og beste", men jeg anbefaler deg på det sterkeste å ta deg god tid til å velge ritkig hund, spesielt siden du har ivrige barn. Spontankjøp av hund kan gå fryktelig galt. Husk at en valp kan trenge en lang tilvenningsperiode før dere kan dra på jobb en hel arbeidsdag og la den være hjemme alene - dere bør kunne ta ut maks ferie (eller ha hjemmekontor, ta med hund på jobb, hundepass, etc.). Jeg vil nesten driste meg til å påstå at det vil være vanskelig å få en valp fra en seriøs oppdretter før sommeren 2021, av nesten hvilken som helst rase. Man veit jo aldri, selvfølgelig, plutselig er det noen som har trukket seg i siste liten og sånt, og oppdretteren kan ha hatt dårlig timing med kullet (de fleste vil ha valp på sommeren, ikke på vinteren), men ja. 

En god del hunder blir for øvrig også omplassert via oppdrettere, og ikke FOD e.l., så hvis du kommer i kontakt med f.eks. oppdrettere av portiser så kan det godt være de har deg i bakhodet når en av deres egne hunder av diverse årsaker må omplasseres. Innimellom har de også voksne hunder som viser seg å ikke egne seg til avl, men allikvel er tipptopp familiehunder og som de vil selge. 

Anonymkode: 47c2e...ca0

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh, nei, alle kenneler er ikke det.

Min oppdretter avler maks 1 kull i året, og avler først og fremst til seg selv og for videre avlsplaner. Det er ikke en valpefabrikk. Det er slik en kennel skal være.

Anonymkode: 1bd7a...f28

Om alle skal drive slik ender vi opp med 5-10 års venteliste for å få kjøpt en valp...

Anonymkode: bf1c6...2f7

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om alle skal drive slik ender vi opp med 5-10 års venteliste for å få kjøpt en valp...

Det er ingen menneskerett å ha hund.

• Liker 4
Skrevet

Anonym over her har flere gode poeng. Sjekk med oppdretter ang voksne hunder også, vet at min oppdretter bistår med å omplassere hunder fra hennes oppdrett. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Synes du at det skal drives rovdrift på tispene? At oppdretter skal ha flere kull samtidig og ikke klare å følge opp alle slik en seriøs oppdretter skal? At gevinst skal være eneste drivkraften, ikke forbedring av rasen?

Helt konkret, hva mener du skal gjøres? 

• Liker 6
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg står på venteliste for hund av sjelden rase. Vanlig kullstørrelse er 2-5 valper. Nå har tispen gått tom to ganger. Går tispen tom ved neste løpetid, så får jeg se om jeg kan overta voksen hund av samme rase. Så først ventet jeg ett år før oppdretteren skulle ha kull, deretter måtte jeg vente ett år (løpetid/parring ca hver 6 mnd) og nå må jeg vente ca 6 måneder til på ny løpetid/parring. Jeg ønsker ikke å kjøpe av første og beste oppdretter. Jeg velger nøye. Og så har jeg vært heldig og få lov av den oppdretteren jeg valgte å kjøpe valp. Foreldredyrene er nøye utvalgt og er et ledd i arbeidet med å videreføre viktige gener. Dette er ikke unikt. Det er sånn seriøse oppdrettere gjør. De skal alltid tenke på rasens beste. Hvis ikke oppdrettere har et spesifikt avlsmål, styr unna! Venteliste spiller mindre rolle...

• Liker 4
Skrevet

Ok - håpet på sommer 2021, men kan godt vente til sommer 2022. Da rekker ungene å bli litt eldre også. Sommer, fordi far og barn har skoleferie.

Kanskje bare man må sende et par mail å høre?

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, Sjøbanan said:

Ok - håpet på sommer 2021, men kan godt vente til sommer 2022. Da rekker ungene å bli litt eldre også. Sommer, fordi far og barn har skoleferie.

Kanskje bare man må sende et par mail å høre?

E-poster og eventuelt telefoner er et fint sted å starte (ikke alle oppdrettere er like digitale av seg). Hør om du kan komme og hilse på, f.eks. fordi dere prøver å bestemme dere for rase! Skulle dere måtte vente til 2022 er eldre unger ihvertfall ingen ulempe når det kommer til hunder :)

Anonymkode: 47c2e...ca0

• Liker 2
Skrevet

Men hva med lagottoen da? 

Skrevet

Anbefaler å lese litt om Tibetansk Terrier, en av de eldste rasene i dag. Finnes ikke så mange av de i Norge, men de oppdretterne som finnes er derimot veldig flinke og seriøse.

Det er en mellomstor (vår er 12kg) røytefri rase.  Verdens beste familiehund synes vi🐾

https://dyrebar.no/raser/hund/tibetansk-terrier/

Anonymkode: b208d...141

Skrevet

Nå er jeg i kontakt med noen! De virker veldig ok de - de bor ikke så veldig langt unna oss. 

Jeg har egentlig tenkt hannhund, men hun sier at de krever mer disiplin - kanskje tisper er enklere mtp at vi er nybegynnere?

Hva med å være forvert da? Fordeler/ulemper?

Det blir valp tidligst høsten 2021. Helst skulle jeg sett det var tidlig sommer da - har jo mye mer tid da.

Skrevet
7 timer siden, Sjøbanan skrev:

Nå er jeg i kontakt med noen! De virker veldig ok de - de bor ikke så veldig langt unna oss. 

Jeg har egentlig tenkt hannhund, men hun sier at de krever mer disiplin - kanskje tisper er enklere mtp at vi er nybegynnere?

Hva med å være forvert da? Fordeler/ulemper?

Det blir valp tidligst høsten 2021. Helst skulle jeg sett det var tidlig sommer da - har jo mye mer tid da.

Tisper er ofte enklere. I tillegg virker det som at det er flere hannhunder som ikke tåler andre hannhunder, enn tipser som ikke tåler andre tisper. 

Anonymkode: 02f80...04e

• Liker 1
Skrevet

Problemet mitt er timingen. Hvis vi får en hund til høsten, når vi ikke har ferie, blir det ikke helt gjennomførbart ser jeg for meg. Hvor mange uker trenger man?

Hun jeg snakker med mener også at det ikke er mange, om noen, leveringsklare hunder av den typen om sommeren. Tja.. hvordan kan hun evt vite det. Men kanskje vi må lete i en annen landsdel? 

Skrevet
20 minutter siden, Sjøbanan skrev:

Problemet mitt er timingen. Hvis vi får en hund til høsten, når vi ikke har ferie, blir det ikke helt gjennomførbart ser jeg for meg. Hvor mange uker trenger man?

Hun jeg snakker med mener også at det ikke er mange, om noen, leveringsklare hunder av den typen om sommeren. Tja.. hvordan kan hun evt vite det. Men kanskje vi må lete i en annen landsdel? 

Om hun er en oppdretter med interesse for rasen og er kjent med miljøet så vet hun nok når valper stort sett fødes. 

Basenjier for eksempel har stort sett bare løpetid en gang i året og valpene er leveringsklare rundt jul. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Sjøbanan skrev:

Har dere mulighet til å ta ferie etter hverandre? Evt hjemmekontor eller ha med hunden på jobb? Noen som kan passe (pensjonister feks)? Nå husker ikke jeg alder på ungene, men de kan kanskje tisse med hunden når de er hjemme i fra skolen i 14-tida? Man bør ha en del uker hjemme eller noe som gjør at valpen ikke er alene mer enn noen få timer i starten. De skal bli husrene og det er ikke gøy med hunder som får seprasjonsangst.

Skrevet

Vår utfordring er at vi er alene. Ingen besteforeldre i byen. Skal jeg ha hjemmekontor må jeg ha en veldig samarbeidsvillig sjef som lar meg ha hjemmekontor pga hund. Det tviler jeg på! Størstemann som er ferdig med SFO er tidlig hjemme, men ikke alle dager. Ferie etter hveandre er suboptimalt, da jeg har 5 uker (hele året) og han 8 uker ferie (sommeren). Men det er kanskje den eneste løsningen? Evt ubetalt permisjon, men det blir jo også dyrt. Det blir jo til slutt et spørsmål om hvor mye vi ønsker det og hva vi er villig til å ofre. 

Hvor masete er det å ta med valp på jobb da? Jeg har jo cellekontor(ish), men tenker meg at det er litt som å ta med en fireåring! Hehe. 

Skrevet
6 timer siden, Sjøbanan skrev:

Vår utfordring er at vi er alene. Ingen besteforeldre i byen. Skal jeg ha hjemmekontor må jeg ha en veldig samarbeidsvillig sjef som lar meg ha hjemmekontor pga hund. Det tviler jeg på! Størstemann som er ferdig med SFO er tidlig hjemme, men ikke alle dager. Ferie etter hveandre er suboptimalt, da jeg har 5 uker (hele året) og han 8 uker ferie (sommeren). Men det er kanskje den eneste løsningen? Evt ubetalt permisjon, men det blir jo også dyrt. Det blir jo til slutt et spørsmål om hvor mye vi ønsker det og hva vi er villig til å ofre. 

Hvor masete er det å ta med valp på jobb da? Jeg har jo cellekontor(ish), men tenker meg at det er litt som å ta med en fireåring! Hehe. 

Hvis dere tar ferie etter hverandre begynner det å blir bra lengde. Da er valpen plutselig 21 uker i stedet for istedet for typ 13. Det kan også gå å ha med valpen på kontoret, i hvertfall etter ferien er tatt og den klarer å holde seg litt. 8 uker gammel valp er slitsomt, for da må man ut hele tiden. Fordelen med å ha med valpen på kontoret er at det er god trening på å møte fremmede og hilse pent, og å kunne slappe av andre steder. 

Skrevet

Men min mann har skoleferie. Han kan bare ta ferie i skoleferien. Da kan man ikke ta ferie etter hverandre for å være med hund en gang ila høsten. Når man har barn så er det jo og sånn at det er en fordel å ha ferie samtidig. Man vil jo helst tilbringe tid med barna sine i ferien.

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

Chantielle mod.

Skrevet

Hva gjør man da - om man vil ha hund, men helst før sommeren? Finner en annen rase evt? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...