Gå til innhold

Vurderer labradoodle!

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
På 25.8.2020 den 15.59, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 03702...739

Ingen kan garantere helse eller gemytt på valper eller hunder, de som påstår det er i beste fall naive, men mer sannsynlig kynisk.

At avlen er nøye planlagt betviler jeg, her er hva oppdretter svarer vedrørende hannhund: 

«Det bestemmes når løpetiden kommer. Hannen skal jo være tilgjengelig han også :)»

De opplyser minst 10 kull i året på hjemmesiden, mens på Facebook har de langt flere kull i året. 

Slike kyniske «oppdrettere» bør boikottes. Stakkars valper, tisper og valpekjøpere.  

Anonymkode: 20a16...55a

Innlegget er ryddet for brukerdebatt.

Chantielle mod.

Endret av Chantielle
  • Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner kun 1 familie med en slik doodle-mix. En goldendoodle. Den hunden er helt perfekt på alle måter. Utrolig herlig bikkje, og det kommer fra en som ikke liker hunder  :P men på grunn av det folk over her sier, ville jeg aldri hatt det. Det og at de måtte punge ut over 20000 for en blanding. Jeg kaller det galskap. 

Anonymkode: 9d0fc...5e9

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Plukker opp denne igjen: Hva med australsk cobberdog? 

Skrevet
40 minutter siden, Sjøbanan skrev:

Plukker opp denne igjen: Hva med australsk cobberdog? 

Det er en blandingshund akkurat som labradoodle. Ikke la deg lure av navnet.

Anonymkode: ba8ea...ed2

• Liker 5
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en blandingshund akkurat som labradoodle. Ikke la deg lure av navnet.

Anonymkode: ba8ea...ed2

Alle hunder er blandingshunder. Forskjellen er bare hvor lenge det er siden de ble blandet. 

Mye av det som er blandingshunder nå blir nok regnet som rasehunder om noen år. 

Anonymkode: bf1c6...2f7

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle hunder er blandingshunder. Forskjellen er bare hvor lenge det er siden de ble blandet. 

Mye av det som er blandingshunder nå blir nok regnet som rasehunder om noen år. 

Anonymkode: bf1c6...2f7

🙄

• Liker 5
Skrevet

Jeg er svært skeptisk til Drøbak hundehotell, merker jeg.

På nettsiden også så selger de hunden som den nærmest lytefrie perfekte familiehund. Det finnes jo ikke, så da blir jeg tvilende...

Men er en i nabolaget som skal skaffe seg den, så skal forhøre meg litt! 

• Liker 3
Skrevet

Hva med kennel cunard? De har 10 kull i året... Alle kenneler er vel valpefabrikker, på en eller annen måte?

Skrevet

Eller hva med lagotto romagnolo? 

• Liker 1
Skrevet

Har nettopp badet, fønet og klippet en cobberdog fra Drøbak Hundehotell og Valpefabrikk, og den var IKKE røytefri for å si det mildt.

Anonymkode: 1bd7a...f28

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, Sjøbanan said:

Hva med kennel cunard? De har 10 kull i året... Alle kenneler er vel valpefabrikker, på en eller annen måte?

Jeg vet ikke noe om den kennelen, men "cobberdogs" generelt er jeg faktisk enda mer skeptisk til en ymse doodleblandinger. Og bare for å være tydelig, jeg er ikke skeptisk til hundene, som individer, men de som kynisk markedsfører og selger hundene for helt ville priser og lover gull og grønne skoger. Det er bare fire-fem år siden Drøbak gjorde en helomvending (fra én dag til en annen) og plutselig solgte cobberdogs istedenfor doodler. På Finn blir valpekull med "hummer og kanari"-blandinger fra folk som har vært mer eller mindre uheldige lagt ut for ca. 10 000 kroner og lavere plutselig fjernet, for deretter å bli lagt ut igjen og solgt som "cobberdogs", knyttet til Drøbak (som har "copyright" på cobberdogs i Norge, må vite) for 25 000-30 000 kroner. Hvis man prøver å nøste opp i denne såkalte "rase under etablering"-greia deres, så faller korthuset, ihvertfall for min del - det er ikke mulig å sjekke hvor eller hva "cobberdogsene" kommer fra. Er det kanskje litt portis, settere, retrivere og pudler med litt andre vannhunder spedd i? Noe havanais? Ingen vil svare. Helt umulig å finne ut av. Den australske kenneklubben ser definitivt ikke ut til være i nærheten av godkjenne den som noe som helst (hvilket betyr at det, mest sannsynlig, uansett er maaange år igjen til den eventuelt vil bli godkjent her i Norge) og det er umulig å sjekke helse- og mentaltester på søsken og foreldredyr bakover via en sikker kilde. 

fabrikk m1 (fra fransk, av latin fabrica 'kunst, håndverk, verksted') produksjonsbedrift der varene framstilles med maskiner

Jeg er uenig i at alle oppdrettere kan kalles fabrikker. Men at man driver raseoppdrett og er registrert hos NKK er dessverre i seg selv ikke noen garanti for at man er seriøs, eller opptatt av helse. Uansett hva du ender opp med, blanding eller renraset, prøv å finne noen som bryr seg om både fysisk og mental helse på hundene sine. Møt ihvertfall én av foreldrene, før du faktisk bestemmer deg. Gjerne søsken også. Snakk med tidligere kjøpere fra oppdretteren og hils på andre hunder fra dem, det kan være en god pekepinn på hva du kan forvente. En kortklippet portugisisk vannhund tenker jeg, sånn umiddelbart, kanskje kan passe dere godt. Men også en mellompuddel.  

P.S. Kunne fint hatt en blandingshund, men jeg hadde definitvt ikke betalt dobbelt så mye for den som for en renraset hund hvor jeg har mulighet til å faktisk sjekke og finne hva jeg kjøper og ha noen genuine ideer om hva jeg kunnet forvente av fysiske og psykiske egenskaper. 

Anonymkode: 47c2e...ca0

• Liker 8
Skrevet
32 minutter siden, Sjøbanan skrev:

Eh, nei, alle kenneler er ikke det.

Min oppdretter avler maks 1 kull i året, og avler først og fremst til seg selv og for videre avlsplaner. Det er ikke en valpefabrikk. Det er slik en kennel skal være.

Anonymkode: 1bd7a...f28

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, Sjøbanan skrev:

Jeg er svært skeptisk til Drøbak hundehotell, merker jeg.

På nettsiden også så selger de hunden som den nærmest lytefrie perfekte familiehund. Det finnes jo ikke, så da blir jeg tvilende...

Men er en i nabolaget som skal skaffe seg den, så skal forhøre meg litt! 

De solgte valper til 3 mill i fjor så det er rart med de som ikke er skeptiske til Drøbak hundehotell. 

35 minutter siden, Sjøbanan skrev:

Oppdretteren «vår» som avler på Golden retriever har hatt 2 kull i år. De hadde to kull året før også. Oppdretteren har selv 13 hunder, i tillegg til mange som er ute hos forvert også låner de også hannhunder til parring. 

• Liker 1
Skrevet

Så det er relevant å spørre hvor mange kull de har i året? Hvorfor er det bedre med få enn mange? Bedre omsorg og kontroll? 

Skrevet

Ok - er det noen her som har tips om gode oppdrettere på portis eller mellompuddel da?

Begge er egentlig aktuelle. 

En portisoppdretter er i fylket her jeg bor også, mener jeg. 

Jeg kjenner egentlig ingen jeg kan spørre - kjenner ingen med de to rasene. Men jeg kjenner en dyrlege jeg muligens kan spørre.. Bor i Bergen

Skrevet

Det virker å være litt andre forhold rundt de der portis-oppdretterne ja. Mindre forhold, mer dedikerte. 

Skrevet
41 minutter siden, Sjøbanan said:

Så det er relevant å spørre hvor mange kull de har i året? Hvorfor er det bedre med få enn mange? Bedre omsorg og kontroll? 

Med få kull øker ihvertfall sjansen for at de har mer omsorg for hundene, mer kontroll på hva de faktisk avler på (og hva de ønsker å oppnå med oppdrettet) og de har trolig større mulighet til å følge opp deg som fersk hundeeier. Personlig foretrekker jeg at oppdretterne har en mål og mening med oppdrettet sitt - de kan med andre ord innrømme at "deres" linjer ikke er perfekte, men de jobber for å forbedre dem (de velger tispe og hannhund med omhu, og ikke bare fordi de er tilgjengelige). Kanskje vil de ha litt bedre pels, hunder med mer futt i eller øke det genetiske mangfoldet med å velge en hund fra utlandet, f.eks. 

43 minutter siden, Sjøbanan said:

Ok - er det noen her som har tips om gode oppdrettere på portis eller mellompuddel da?

Jeg kjenner egentlig ingen jeg kan spørre - kjenner ingen med de to rasene. Men jeg kjenner en dyrlege jeg muligens kan spørre.. Bor i Bergen

Det kan være verdt å ta turen innom raseklubbene til både portis og mellompuddel og lese RASen (der skal det stå noe om hva de som har hunder nå opplever som både fint og problematisk, og hva raseklubbene ønsker å jobbe med fremover for rasen som helhet). Raseklubber har som regel lister over oppdrettere som ihvertfall er medlem av og følger raseklubbens retningslinjer. 

Jeg er usikker på hvordan det er med utstillinger om dagen, godt mulig alt er avlyst. Ellers kan det være en god idé å faktisk møte flere individer fra begge raser. Snakke med eiere. Kjenne litt på magefølelsen - hvem av dem kommer du best overens med? Kanskje synes du egentlig begge rasene er såpass like at det viktigste blir å finne en oppdretter du klaffer med. 

I Dogweb kan du sjekke hvorvidt oppdretterne har helsesjekket dyrene sine, og hva slags resultater de har fått. 

Det kan ta litt tid å finne riktig rase og riktig oppdretter. Men, husk at hvis du er heldig så skal du få en hund som skal leve i 14-16 år. Da er det greit å heller bruke litt ekstra tid, og kanskje til og med vente ett års tid på kull fra de rette hundene og oppdretter, for å få en hund som både passer dere og er stødig, frisk og fin. 

Ellers kan jeg også anbefale voksne omplasseringshunder. Det er sjokkerende mange som må ha nye hjem fordi eierne har gått lei, måttet bytte jobb og flytte, skilsmisse, fått unger, etc. Altså trenger det ikke å være "problemhunder" på noe vis. Da kan man få full klaff med det rette individet, blanding eller hva som helst annet, og prosessen kan gå litt raskere. Man slipper også en nokså intens valpeperiode. 

Lykke til!

• Liker 4
Skrevet
58 minutter siden, Sjøbanan skrev:

Har ikke peiling på puddel men portis har jeg litt peiling på. Generelt populære hunder så det kan være du må vente litt på valp. Raseklubben har en god oversikt over oppdrettere i hele landet. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med få kull øker ihvertfall sjansen for at de har mer omsorg for hundene, mer kontroll på hva de faktisk avler på (og hva de ønsker å oppnå med oppdrettet) og de har trolig større mulighet til å følge opp deg som fersk hundeeier. Personlig foretrekker jeg at oppdretterne har en mål og mening med oppdrettet sitt - de kan med andre ord innrømme at "deres" linjer ikke er perfekte, men de jobber for å forbedre dem (de velger tispe og hannhund med omhu, og ikke bare fordi de er tilgjengelige). Kanskje vil de ha litt bedre pels, hunder med mer futt i eller øke det genetiske mangfoldet med å velge en hund fra utlandet, f.eks. 

Det kan være verdt å ta turen innom raseklubbene til både portis og mellompuddel og lese RASen (der skal det stå noe om hva de som har hunder nå opplever som både fint og problematisk, og hva raseklubbene ønsker å jobbe med fremover for rasen som helhet). Raseklubber har som regel lister over oppdrettere som ihvertfall er medlem av og følger raseklubbens retningslinjer. 

Jeg er usikker på hvordan det er med utstillinger om dagen, godt mulig alt er avlyst. Ellers kan det være en god idé å faktisk møte flere individer fra begge raser. Snakke med eiere. Kjenne litt på magefølelsen - hvem av dem kommer du best overens med? Kanskje synes du egentlig begge rasene er såpass like at det viktigste blir å finne en oppdretter du klaffer med. 

I Dogweb kan du sjekke hvorvidt oppdretterne har helsesjekket dyrene sine, og hva slags resultater de har fått. 

Det kan ta litt tid å finne riktig rase og riktig oppdretter. Men, husk at hvis du er heldig så skal du få en hund som skal leve i 14-16 år. Da er det greit å heller bruke litt ekstra tid, og kanskje til og med vente ett års tid på kull fra de rette hundene og oppdretter, for å få en hund som både passer dere og er stødig, frisk og fin. 

Ellers kan jeg også anbefale voksne omplasseringshunder. Det er sjokkerende mange som må ha nye hjem fordi eierne har gått lei, måttet bytte jobb og flytte, skilsmisse, fått unger, etc. Altså trenger det ikke å være "problemhunder" på noe vis. Da kan man få full klaff med det rette individet, blanding eller hva som helst annet, og prosessen kan gå litt raskere. Man slipper også en nokså intens valpeperiode. 

Lykke til!

Bor i Bergen. Ikke mange ledige omplasseringshunder her virker det til...

Dessuten har jeg to ivrige gutter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...