AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #21 Skrevet 20. august 2020 Jeg har ikke labradoodle, men har en cockapoo og en renraset puddel. Veldig fine hunder begge to. Puddelen har mykere pels, blandingen er litt stivere, men har krøller og røyter ikke. Puddelen har mer lyd i seg, og har vært plaget av rennende øyne. Cockapooen har det aldri vært noen problemer med, og bjeffer så og si aldri. Men det er ingen garanti. Undersøk godt, og velg fra helsetestede foreldre ☺️ Anonymkode: f524f...b34 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #22 Skrevet 20. august 2020 1 hour ago, Sjøbanan said: Det jeg leser om portugisisk vannhund er at det er MYE pelsstell. Jeg vet ikke om jeg orker det, rett og slett. Jeg kjenner noen med goldendoodle, og jeg spurte de om pelsstellet. De sa de klippet ham ned en gang innimellom selv. Det er ok, men å bruke flere tusen på hundefrisør i året? mnjanei. Du kan mest sannsynlig regne med enda mer stell av pelsen på en labradoodle enn en portis. Anonymkode: 5bae6...002 14
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #23 Skrevet 20. august 2020 17 hours ago, Sjøbanan said: Øhm.. Jeg trodde jeg sa det. Jeg vil ha en hund som ikke røyter så mye og som er en grei og fin familiehund. Men ja, kanskje jeg ikke synes pudler er så fine? Har egentlig aldri syntes det, så kanskje det spiller litt rolle likevel? Ah, så det går på utseende? Puddelen kommer i mange ulike farger og størrelser, og du velger frisyre på den selv, så her er variasjonen stor. Pelsen kan klippes kort med maskin innimellom så er det minimalt med pelsstell. Uansett hvilken hund du får, kommer du til å synes akkurat den hunden er finest i verden 😊 Anonymkode: 57efc...497 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #24 Skrevet 20. august 2020 Har et lite innspill når det gjelder pels, røyting og allergi. Vi har en tispe som er blanding av labrador, golden retriever og storpuddel, og regnes som allergivennlig. Selv mener vi at allergivennlige hunder ikke er en ting, men uansett. Hun er den eneste i kullet sitt som ikke røyter. Søsknene røyter i varierende grad, den ene broren røyter mye, så dette med røyting er nok et aldri så lite sjansespill. Svigermor er allergisk mot hund og reagerer på vår. Det går fint å være i samme rom som henne en kort stund og å gå tur med henne, men hun reagerer med en gang hun tar på henne eller er i samme rom lengre enn en times tid. Anonymkode: 07c4b...1e9 5
Sjøbanan Skrevet 20. august 2020 Forfatter #25 Skrevet 20. august 2020 Jeg noterer meg eurasier, portugisisk vannhund og mellompuddel som mulige aktuelle raser. Tusen takk for innspill, men keep em coming! 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #26 Skrevet 20. august 2020 Ville gått for Euraiser eller porogiskisk vannhund eller puddel. Blandingsraser er sjansespill, kjenner noen som måtte omplassere sin og den var fra en «kjent» oppdretter. Anonymkode: 02f80...04e 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #27 Skrevet 20. august 2020 7 timer siden, Sjøbanan skrev: Det jeg leser om portugisisk vannhund er at det er MYE pelsstell. Jeg vet ikke om jeg orker det, rett og slett. Jeg kjenner noen med goldendoodle, og jeg spurte de om pelsstellet. De sa de klippet ham ned en gang innimellom selv. Det er ok, men å bruke flere tusen på hundefrisør i året? mnjanei. De aller fleste med doodle aner svært lite om pelsstell og tror at hunden er fin i pelsen. Når de derimot kommer til hundefrisører så er pelsen så tovete at de må klippes helt ned til hunden og har blåmerker! En doodle må ikke klippes "innimellom" og det er det. De må gres ukentlig skikkelig, og de må klippes gjerne så ofte som hver 4-6 uke...! Anonymkode: 1bd7a...f28 8
Sjøbanan Skrevet 20. august 2020 Forfatter #28 Skrevet 20. august 2020 Kan godt være at de klipper ham en gang i måneden, og grer ham hver dag. Det var i alle fall ikke noe de anså å være mye arbeid.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #29 Skrevet 20. august 2020 4 hours ago, Sjøbanan said: Kan godt være at de klipper ham en gang i måneden, og grer ham hver dag. Det var i alle fall ikke noe de anså å være mye arbeid. Men i tillegg til klippingen, så røyter de veldig ofte. En puddel feks gjør ikke det. Sånn sett er det jevnt over mindre pelsstell med dem. Men nytter ikke snakke til deg, virker som du har bestemt deg for lengst. Anonymkode: 5bae6...002 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #30 Skrevet 20. august 2020 On 8/19/2020 at 11:33 AM, Sjøbanan said: Hei! Har begynt å vurdere hund. Har alltid ønsket meg en hund, egentlig, men nå er barna store nok (8 og 10) til at vi kan vurdere det seriøst. Vi bor i leilighet, men har tilgang på grøntområder, og er motiverte til å mosjonere hunden så mye som den trenger, selvsagt. Det gir seg selv, kanskje, at vi vil ha en relativ rolig familiehund av medium størrelse. Siden jeg er skåret på sensitivitet for hunde og kattehår, så er det også greit at det er en puddelblanding (selv om jeg vet at det ikke er en garanti). Vet det finnes mange som har sterke motforestillinger mot såkalte "designhunder", men er ikke ute etter å diskutere rene hunderaser vs blandingshunder nå. Egentlig vil jeg bare høre deres synspunkter, fra dere som har doodle-blandinger. Og tips om oppdrettere! Bor forøvrig i Bergen. Det er ikke aktuelt før tidligst våren 2021, før skoleferien. Altfor stor hund. Masse problemer. Skaff en papillon istedet Anonymkode: d5240...988 1
Jodaneida Skrevet 20. august 2020 #31 Skrevet 20. august 2020 13 timer siden, Sjøbanan skrev: Det jeg leser om portugisisk vannhund er at det er MYE pelsstell. Jeg vet ikke om jeg orker det, rett og slett. Jeg kjenner noen med goldendoodle, og jeg spurte de om pelsstellet. De sa de klippet ham ned en gang innimellom selv. Det er ok, men å bruke flere tusen på hundefrisør i året? mnjanei. Man kan klippe ned puddel og vannhund også. Det er ikke noe mindre eller mer jobb det Er ikke sånn at når man blander to, så får man kun det beste fra begge raser. 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #32 Skrevet 20. august 2020 Har mellompuddel, ikke pga jeg syntes pudler er så fine i utgangspuktet. Men jeg tenkte på hva jeg kunne tilby en hund og hvilke egenskaper jeg ønsket av hunden. Ikke angret et sekund. Tror mange ikke skjønner at en puddel uten barbert snute ser så og si nøyaktig lik en doodle. Kjøper du renraset puddel vet du at det er seriøs oppdrett men sunne foreldrelinjer. Kan ikke fatte og begripe hva du kan få av en doodle som ikke en puddel kan tilby. Syns det er helt horribelt at en kan blande puddel med hva som helst og ta betalt 10 tusen mer enn det renrasede foreldredyret. Lukter useriøs valpefabrikk lang vei. Anonymkode: 700f3...b4e 16
Arx Skrevet 20. august 2020 #33 Skrevet 20. august 2020 13 timer siden, Sjøbanan skrev: Det jeg leser om portugisisk vannhund er at det er MYE pelsstell. Jeg vet ikke om jeg orker det, rett og slett. Jeg kjenner noen med goldendoodle, og jeg spurte de om pelsstellet. De sa de klippet ham ned en gang innimellom selv. Det er ok, men å bruke flere tusen på hundefrisør i året? mnjanei. Portis med løveklipp er mye pelsstell, bamseklipp er ikke verre enn en doodle. Jeg klipper min en del ganger i året da jeg liker å holde henne kort, og da er det ellers 0 stell. Hvis du ikke vil ha hund som må klippes er doodle ihvertfall feil. 4
Arx Skrevet 20. august 2020 #34 Skrevet 20. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har mellompuddel, ikke pga jeg syntes pudler er så fine i utgangspuktet. Men jeg tenkte på hva jeg kunne tilby en hund og hvilke egenskaper jeg ønsket av hunden. Ikke angret et sekund. Tror mange ikke skjønner at en puddel uten barbert snute ser så og si nøyaktig lik en doodle. Kjøper du renraset puddel vet du at det er seriøs oppdrett men sunne foreldrelinjer. Kan ikke fatte og begripe hva du kan få av en doodle som ikke en puddel kan tilby. Syns det er helt horribelt at en kan blande puddel med hva som helst og ta betalt 10 tusen mer enn det renrasede foreldredyret. Lukter useriøs valpefabrikk lang vei. Anonymkode: 700f3...b4e Så enig, og mange av disse "oppdretteren" sjekker ikke HD og andre arvelige sykdommer... Jeg lette selv etter allergivennlig for noen år siden og endte med vannhund fra en seriøs oppdretter 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #35 Skrevet 20. august 2020 21 minutter siden, Jodaneida said: Man kan klippe ned puddel og vannhund også. Det er ikke noe mindre eller mer jobb det Er ikke sånn at når man blander to, så får man kun det beste fra begge raser. Nei, man kan fort få det verste også. Som feks krøllete pels som tover seg og må børstes, som også røyter nesten like som e retriever. Høres helt forferdelig ut. Anonymkode: 5bae6...002 2
Ellevill Skrevet 20. august 2020 #36 Skrevet 20. august 2020 Mange innspill på rase her, så skal ikke gjenta det, annet enn at jeg er enig. Men jeg vil bare nevne: tenk godt over hva det betyr for dere - og hunden - at dere ikke har tilgang til hage. Jeg har bitteliten, inngjerdet hage som er superviktig for meg som hundeeier og jeg er sikker på at hunden også har glede av denne! En liten inngjerdet hage gjør det enklere med feks sen og lang frokost før tur i helgene, for at hunden enkelt kan tisse litt før sengetid, om du ikke kan gå fra barna eller om hunden vekker deg om natten fordi den har diaré. Jeg går selvfølgelig uansett tre turer hver dag også, ingen tur er kortere enn 25 minutter, som oftest mye lenger. Når ungene kommer fra skolen, kan hunden slippes ut i Hagen for tissetur. Har man forhåpning om at barna blir ivrige hundeluftere etter skolen, blir man ofte skuffet. 😊 (og ja selvfølgelig: mange hundeeiere har ikke tilgang til hage og synes ikke det har stor betydning, men det har den for meg! 🙂 ) 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #37 Skrevet 21. august 2020 Janei, har ikke hage nei. Håper jo selvsagt på barna, ja. Har en gutt som står opp tidlig, tidlig og ser på YT. Men vi må også ha en hund som, etterhvert, kan være noen timer alene på dagtid. Anonymkode: efdf4...bbc
Sjøbanan Skrevet 21. august 2020 Forfatter #38 Skrevet 21. august 2020 Oisann, ikke mening å være anonym over. Til dere som sier jeg allerede har bestemt meg, og at det ikke nytter å snakke til meg. Det er ikke sant. På grunn av innspill her har jeg vurdert flere raser igjen, pluss fått et tips m en ny rase. Papillon. Vel. Nei. Det må vel være mulig å bo i en leilighet uten at det må være en veskehund? Uansett: Når vi snakker om rase vs blanding. Jeg skjønner godt at noen er forarget over at man tar seg drittmye betalt for blandingshunder, men nå er det vel slik at selve raseaspektet i seg selv, er litt tivilsomt. Raser er jo et resultat av generasjoner med innavl for å dyrke frem bestemte karaktertrekk/egenskaper hos en hund, noe som også innebærer risiko for nedarvede genfeil og høyere risiko for sykdommer. Derfor er jo også, som ofte, blandinghunder friskere. Stemmer ikke det? 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #39 Skrevet 21. august 2020 1 hour ago, Sjøbanan said: Oisann, ikke mening å være anonym over. Til dere som sier jeg allerede har bestemt meg, og at det ikke nytter å snakke til meg. Det er ikke sant. På grunn av innspill her har jeg vurdert flere raser igjen, pluss fått et tips m en ny rase. Papillon. Vel. Nei. Det må vel være mulig å bo i en leilighet uten at det må være en veskehund? Uansett: Når vi snakker om rase vs blanding. Jeg skjønner godt at noen er forarget over at man tar seg drittmye betalt for blandingshunder, men nå er det vel slik at selve raseaspektet i seg selv, er litt tivilsomt. Raser er jo et resultat av generasjoner med innavl for å dyrke frem bestemte karaktertrekk/egenskaper hos en hund, noe som også innebærer risiko for nedarvede genfeil og høyere risiko for sykdommer. Derfor er jo også, som ofte, blandinghunder friskere. Stemmer ikke det? Nei. Blandingsraser er disponerte for alle sykdommene fra rasene som er i blandingen. Mao ganske mye mer enn de fleste renrasede. Dette gjelder spesielt i andregenerasjon. Ordentlige oppdrettere tar hensyn til innavlsgrad og jobber for å holde den nede. I tillegg til helsetesting selvfølgelig. Anonymkode: 5bae6...002 7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #40 Skrevet 21. august 2020 1 time siden, Sjøbanan skrev: Oisann, ikke mening å være anonym over. Til dere som sier jeg allerede har bestemt meg, og at det ikke nytter å snakke til meg. Det er ikke sant. På grunn av innspill her har jeg vurdert flere raser igjen, pluss fått et tips m en ny rase. Papillon. Vel. Nei. Det må vel være mulig å bo i en leilighet uten at det må være en veskehund? Uansett: Når vi snakker om rase vs blanding. Jeg skjønner godt at noen er forarget over at man tar seg drittmye betalt for blandingshunder, men nå er det vel slik at selve raseaspektet i seg selv, er litt tivilsomt. Raser er jo et resultat av generasjoner med innavl for å dyrke frem bestemte karaktertrekk/egenskaper hos en hund, noe som også innebærer risiko for nedarvede genfeil og høyere risiko for sykdommer. Derfor er jo også, som ofte, blandinghunder friskere. Stemmer ikke det? Jeg bor på 40 kvadrat med en golden, så det er ikke noe problem med relativt liten leilighet og stor hund, det er jo ute de bruker energien (som voksne ihvertfall). Nei, en blanding er ikke sunnere, det er en seiglivet myte. Hvis du tar en labrador med HD og blander med en schäfer med allergi, kan du få en hund med både HD og allergi. Du vil blande to raser og disse blir ikke mirakuløst fri for evt nedarvede genfeil ved å bli blandet. Det er derfor en rasehund fra en seriøs oppdretter er et sikrere valg, du kan se helsen til slekten mange ledd tilbake og har dermed et bedre utgangspunkt for en frisk hund, selv om ingenting selvfølgelig er garantert. I tillegg vet du ikke hvilke egenskaper, både mentale og fysiske, en blandingshund vil arve. Så hvis du har noen ønsker og krav til hva du vil ha i en hund er også en renraset hund et sikrere valg. I tillegg har du pelsen hos doodle-blandinger som mange sliter med. Men har du en oppdretter av blandingshunder som har kontroll på helsen til foreldredyrene og deres slektninger er det jo noe helt annet i forhold til sykdom, men du har fortsatt usikkerhetsmomentet i forhold til egenskapene til valpene. Jeg har møtt endel puddel-blandinger, og mange er overrasket over hvor aktive de er, endel av de jeg har møtt har også vært stresset. Men uansett, gjør research, og det gjør du jo ved å opprette denne tråden, kudos til deg! Anonymkode: 48c6c...9fd 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå