Gå til innhold

Vurderer labradoodle!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har begynt å vurdere hund. Har alltid ønsket meg en hund, egentlig, men nå er barna store nok (8 og 10) til at vi kan vurdere det seriøst. 

Vi bor i leilighet, men har tilgang på grøntområder, og er motiverte til å mosjonere hunden så mye som den trenger, selvsagt.

Det gir seg selv, kanskje, at vi vil ha en relativ rolig familiehund av medium størrelse. Siden jeg er skåret på sensitivitet for hunde og kattehår, så er det også greit at det er en puddelblanding (selv om jeg vet at det ikke er en garanti). 

Vet det finnes mange som har sterke motforestillinger mot såkalte "designhunder", men er ikke ute etter å diskutere rene hunderaser vs blandingshunder nå. 

Egentlig vil jeg bare høre deres synspunkter, fra dere som har doodle-blandinger. Og tips om oppdrettere! 

Bor forøvrig i Bergen. Det er ikke aktuelt før tidligst våren 2021, før skoleferien. 

Skrevet

Jeg vet du ikke vil ha debatt om tastevalg, lenker likevel til artikkel med info: https://www.nytimes.com/2019/09/25/us/labradoodle-creator-regret.html

jeg ville sett spesielt på hvordan linjene til oppdretter er i forhold til pels, noen  linjer har komplisert pels med floker (og røyter). Hofter og albuer er og viktig. Røntger de hundene de avler på, hvordan er statistikken til besteforeldre, oldeforeldre, søsken, tanter/onkler osv? 

har dere vurdert portugisisk vannhund?

Anonymkode: 40cb4...1af

• Liker 9
Skrevet

Hvorfor ikke renraset puddel? Da vet du hva slags pels du har med å gjøre, litt viktig siden du reagerer. 

Anonymkode: 48c6c...9fd

• Liker 19
Skrevet

Labradoodle er adferdsmessig sett mer stabil enn goldendoodle. I en studie gjort på adferdsproblemer hos ulike puddelblandinger scorer denne bra, mens goldendoodle scorer høyt på samkjønnsaggressjon.

Her er en lærerik podcast om temaet:

https://open.spotify.com/episode/22FfvKgngCpOxcpI07sYJu?si=w6ghHepsTxKnMAOgyCAwoQ

Anbefaler på det sterkeste en ren rase. Det typiske doodle-utseende har kun med klipp å gjøre, du kan få både pudler og vannhunder til å ligne doodler, og du kan få en doodle med god pels til å ligne en puddel. Jeg ser stort sett at de som har doodle ikke klarer å vedlikeholde pelsen, så de ender stort sett om med en barbert hund. Andre undervurder hvor mye tid pelsstell tar, spesielt når man blander to helt ulike pelsstrukturer.

Når det kommer til adferd har jeg møtt noen hyggelige hunder, men en stor andel er hyperaktive og mye hund i forhold til hva eieren så for seg. Både lab og puddel er aktive hunder - du får ikke automatisk en rolig hund når du blander dem sammen. Du kan få en hyperintelligent hund uten spontankontroll og. 

Rolige eksemplarer av portugisisk vannhund har jeg svært gode erfaringer med. Har sjeldent sett så gode familiehunder som dem jeg kjenner. 

Ta kontakt med en raseklubb og besøk en oppdretter av portugisere. Vær tydelig på at du ønsker deg en rolig type og få grundig opplæring i pelsstell. Budsjetter også med jevnlige besøk hos hundefrisør, dette er gull for å kunne holde pelsen fin og lære mer inngående om pelsstell fra frisøren. Da får du en hund som ser ut som en doodle, men du kjenner familiehistorikken, har en tanke om hvordan lynne vil bli og du får en pels som er garantert røytefri.

Anonymkode: 70bd9...9f4

• Liker 12
Skrevet

Takk for innspill. Utseendet er, rett og slett, mindre viktig. Jeg velger ikke labradoodle eller lignende pga utseendet. Jeg synes spisshunder f.eks er søtere, og synes "teddyutseendet" er mindre sjarmerende faktisk, men har til gode å finne en type spisshund som passer oss ut i fra det jeg kan lese i alle fall. 

At jeg liker spisshunder best kommer nok av at vi selv hadde norsk buhund da jeg var liten. En veldig snill hund, men bjeffet voldsomt mye (og den er en brukshund). Har veldig stor respekt for at lynne, størrelse, mosjonsbehov, føyelighet, etc, er viktigere enn utseendet på en hund. 

• Liker 2
Skrevet

Det finnes ikke allergivennlig hunder

Det er ikke noe som heter allergivennlig hunder. Det finnes eksempler på at allergikere ikke reagerer på enkelte individer, det stemmer. Men det er rett og slett bedrageri å garantere for at alle valpene i et helt kull er allergifrie.  

I en amerikansk studie fra 2011 sammenlignet de analyser fra hjemmene til mennesker med såkalte allergivennlige hunder (ikke kun labradoodles) og andre hunder – og fant like mange allergener i de to gruppene med hjem. 

https://blogg.forskning.no/hun-om-hund/en-labradoodle-er-en-dyr-blandingshund/1096171

Anonymkode: bbd4c...6e9

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe som heter allergivennlig hunder. Det finnes eksempler på at allergikere ikke reagerer på enkelte individer, det stemmer. Men det er rett og slett bedrageri å garantere for at alle valpene i et helt kull er allergifrie.  

I en amerikansk studie fra 2011 sammenlignet de analyser fra hjemmene til mennesker med såkalte allergivennlige hunder (ikke kun labradoodles) og andre hunder – og fant like mange allergener i de to gruppene med hjem. 

https://blogg.forskning.no/hun-om-hund/en-labradoodle-er-en-dyr-blandingshund/1096171

Wtf? 

Anonymkode: 1e78e...a90

• Liker 11
Skrevet

Hvis du ikke velger hund utifra utseende, hvorfor i huleste vurderer du labradoodle da?

I dyrebutikken jeg jobber så klippes det mange doodler i uken. Flere av dem røyter til tross for krøllete pels, og ALLE har en pels som tover seg enormt og hunden må skrelles helt ned hver 4-6 uke. Helt håpløs pels, og hundefrisører river seg i håret bokstavelig talt. 

Jeg vet du ikke ønsker debatt om renraset vs blanding, men jeg synes du skal tenke over hva du støtter i doodleavl. Stort sett alle som avler doodle gjør det pga penger. De har ingen plan eller mål med oppdrettet sitt, de beholder sjeldent selv som en brikke videre i avlsplanen, og de er totalt ukritiske til hva de velger å parre tispa si med utenom at hannhunden er "snill og frisk". Gjerne ikke mer utdypet enn det. 

Anonymkode: 1bd7a...f28

• Liker 19
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke velger hund utifra utseende, hvorfor i huleste vurderer du labradoodle da?

I dyrebutikken jeg jobber så klippes det mange doodler i uken. Flere av dem røyter til tross for krøllete pels, og ALLE har en pels som tover seg enormt og hunden må skrelles helt ned hver 4-6 uke. Helt håpløs pels, og hundefrisører river seg i håret bokstavelig talt. 

Jeg vet du ikke ønsker debatt om renraset vs blanding, men jeg synes du skal tenke over hva du støtter i doodleavl. Stort sett alle som avler doodle gjør det pga penger. De har ingen plan eller mål med oppdrettet sitt, de beholder sjeldent selv som en brikke videre i avlsplanen, og de er totalt ukritiske til hva de velger å parre tispa si med utenom at hannhunden er "snill og frisk". Gjerne ikke mer utdypet enn det. 

Øhm.. Jeg trodde jeg sa det. Jeg vil ha en hund som ikke røyter så mye og som er en grei og fin familiehund. Men ja, kanskje jeg ikke synes pudler er så fine? Har egentlig aldri syntes det, så kanskje det spiller litt rolle likevel? 

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, her har det skjedd noe rart, men klarte å dechifrere det til noe om at det ikke finnes allergivennlige hunder!

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, Sjøbanan said:

Takk for innspill. Utseendet er, rett og slett, mindre viktig. Jeg velger ikke labradoodle eller lignende pga utseendet. Jeg synes spisshunder f.eks er søtere, og synes "teddyutseendet" er mindre sjarmerende faktisk, men har til gode å finne en type spisshund som passer oss ut i fra det jeg kan lese i alle fall. 

At jeg liker spisshunder best kommer nok av at vi selv hadde norsk buhund da jeg var liten. En veldig snill hund, men bjeffet voldsomt mye (og den er en brukshund). Har veldig stor respekt for at lynne, størrelse, mosjonsbehov, føyelighet, etc, er viktigere enn utseendet på en hund. 

Hva med Eurasier?

• Liker 3
Skrevet

Leste at eurasier ikke er så samarbeidsvillige og ikke så glad i fremmede. 

• Liker 1
Skrevet

Barbet, spansk eller portugisisk vannhund, bedlington, schnauzer? 

• Liker 3
Skrevet

Hva med bichon frise? De er kjent for å være allergivennlige, har energi men krever ikke 2 timers joggetur hver dag. Jeg syns også at størrelsen er veldig praktisk og bonus at de er lettlærte. Signerer det som brukeren over sier om doodlepelsen, hver gang jeg tar mine hunder til klipping er det doodler der med tovet pels.

• Liker 3
Skrevet

Bichon frisee blir for små. Orker ikke type veskehunder. De er så gneldrete. (Og der har jeg fornærmet alle med små hunder/bichon frisee) 

• Liker 3
Annonse
Skrevet
40 minutter siden, Sjøbanan said:

Bichon frisee blir for små. Orker ikke type veskehunder. De er så gneldrete. (Og der har jeg fornærmet alle med små hunder/bichon frisee) 

Det går bra ;) Vokste opp med Yorkie som var helt fantastisk. Var med på lange løpeturer nesten hver dag og den var bare 3 kg! Men det er mulig vi var heldige med akkurat vår. Om jeg skulle hatt en ny hund så ville jeg nå hatt noe større. Venninden min har to fantastiske Labradoodels i 2 forskjellige strl. De er vennlige og spreke, røyter heller ikke. 

Til alle som mener at renrasede hunder er så bra: Har dere hørt en bulldog prøve å puste? Engelsk bulldog? Fransk bulldog? Boxere? Boxere får jo som regel også kreft og mange andre sykdommer. Hvorfor er disse rasene så mye bedre enn en Labradoodle?

Anonymkode: 5cfd7...b32

• Liker 4
Skrevet

Doodle som ikke røyter? Kanskje jeg bare har vært borti iheldige versjoner. Den ene tok tilogmed kvelden til robotstøvsugeren til venninna mi pga hår overalt 😂

Men har du sett på f.eks portugisisk vannhund om du liker utseende? Om røyting er ett problem er jo flere av de polare rasene rimelige greie, de røyter to ganger i året og en hundefrisørtur er nok til å korte det ned fra en mnd til noen timer med røyting.

Eurasier er egne, men til gjengjeld lærer de fortere og du slippee å terpe til evigheten. Fremmed ovenfor andre mennesker ser jeg nå som ett pluss da jeg hadde en hund som sto og hyler og dro seg mot alle folk og hunder vi møtte.

Anonymkode: e3a21...ae0

• Liker 4
Skrevet
14 timer siden, Sjøbanan skrev:

Øhm.. Jeg trodde jeg sa det. Jeg vil ha en hund som ikke røyter så mye og som er en grei og fin familiehund. Men ja, kanskje jeg ikke synes pudler er så fine? Har egentlig aldri syntes det, så kanskje det spiller litt rolle likevel? 

Labrador er kjent for å røyte ekstremt mye - og en doodle ser jo ut som en puddel, så skjønner  ikke helt hvorfor du har havnet på valget av en mix av de 2  ? 

Det verste med denne doodle blandingen er dyrevelferden i dette.

Ingen vet hvor mange eller hvor ofte kull en tispe som blir brukt til blandinsavl har... Velger man å kjøpe en renraset hund fra en seriøs oppdretter som registrerer i Norsk Kennel Klubb, kan man ved ett par klikk finne ut slike ting. 

Har egentlig aldri hatt særlig sansen for pudler, men har i det siste blitt godt kjent med de - og spesielt mellom puddel er en fantastisk herlig gøyal familiehund. Som garantert IKKE røyter! 

• Liker 12
Skrevet

Det jeg leser om portugisisk vannhund er at det er MYE pelsstell. Jeg vet ikke om jeg orker det, rett og slett.

Jeg kjenner noen med goldendoodle, og jeg spurte de om pelsstellet. De sa de klippet ham ned en gang innimellom selv. Det er ok, men å bruke flere tusen på hundefrisør i året? mnjanei. 

Skrevet
1 hour ago, xinnia said:

Labrador er kjent for å røyte ekstremt mye - og en doodle ser jo ut som en puddel, så skjønner  ikke helt hvorfor du har havnet på valget av en mix av de 2  ? 

Det verste med denne doodle blandingen er dyrevelferden i dette.

Ingen vet hvor mange eller hvor ofte kull en tispe som blir brukt til blandinsavl har... Velger man å kjøpe en renraset hund fra en seriøs oppdretter som registrerer i Norsk Kennel Klubb, kan man ved ett par klikk finne ut slike ting. 

Har egentlig aldri hatt særlig sansen for pudler, men har i det siste blitt godt kjent med de - og spesielt mellom puddel er en fantastisk herlig gøyal familiehund. Som garantert IKKE røyter! 

Hvor er dyrevelferden for boxere? buldog???

Anonymkode: 5cfd7...b32

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...