Gå til innhold

Må jeg spise det jeg forbrenner ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og dette sludderet vil hjelpe trådstarter på hvilken måte?

Anonymkode: f9344...fa8

Og hvem sa at min kommentar var til trådstarter? Det kan være greit å lese hva som er sitert og av hvem... 
Ha en fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AndreasBR skrev:

Og hvem sa at min kommentar var til trådstarter? Det kan være greit å lese hva som er sitert og av hvem... 
Ha en fin dag :)

Jeg så meget godt at det var et sitat fra Jøran Hjelmeset, og at det var til meg. Men det var du som kom med det, og det er trådstarter som ber om informasjon, ikke jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg så meget godt at det var et sitat fra Jøran Hjelmeset, og at det var til meg. Men det var du som kom med det, og det er trådstarter som ber om informasjon, ikke jeg. 

Ta innover deg at du kommer med faktafeil da vel.
JO! Kroppen går i sparemodus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AndreasBR said:

Hvorfor klarer ikke alle de stakkars sultne folka i Afrika å gå i sparemodus da, istedenfor å bli utmagrede og så sulte ihjel? Hvorfor er denne sparemodusen der kroppen ikke bruker/trenger kalorier noe bare europeere/i-land "får til"?

Anonymkode: 8cd75...c7d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor klarer ikke alle de stakkars sultne folka i Afrika å gå i sparemodus da, istedenfor å bli utmagrede og så sulte ihjel? Hvorfor er denne sparemodusen der kroppen ikke bruker/trenger kalorier noe bare europeere/i-land "får til"?

Fordi de ikke var veldig overvektige i utgangspunktet, og fordi sparebluss ikke betyr at kroppen slutter å gå ned i vekt. Det betyr bare at kroppen skrur litt ned på forbrenningen, tilpasser seg lavere energiinntak og slik bremser vektnedgangen noe. Det betyr ikke at man ikke går ned i vekt, det går bare litt saktere enn det ville gjort hvis denne effekten ikke eksisterte. 

En som står i fare for å dø av sult kan du nok være sikker på at har betydelig lavere forbrenning enn deg. 

I praksis bør man ikke bry seg så veldig om denne effekten, for man kan ikke spise seg bort fra den. Den stopper deg ikke fra å gå ned i vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har misforstått hva sparemodusen er. :) Google litt du 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.8.2020 den 11.58, AnonymBruker skrev:

Jeg vil veldig gjerne ned i vekt! Leste bare at kroppen kunne gå i sparemodus hvis jeg spiste for lite og trente for mye 

Anonymkode: 41d97...f73

Det er bare tull. Du går ikke mer ned i vent om du da spiser mer. Men hvis du spiser for lite kan det hende at du blir så slapp at du blir mindre aktiv. Da kan det hende du går ned mer, ved å spise litt mer. F.eks, du spiser 200 kcal ekstra, det gir deg nok energi til å trene og forbrenne 400 kcal mer. 
Men å kun spise de 200 kcal ekstra, hvis aktivitetsnivået ellers er nøyaktig likt, vil bare være 200 kcal mer.

På 19.8.2020 den 12.16, AndreasBR skrev:

Ikke på den måten myten sier nei. Den går i sparebluss og sparer energi. Ikke at man ikke går ned i vekt ved samme aktivitetsnivå. Klarer man å presse seg til å yte like mye selv om det føles ekstra tungt, så går man likevel ned.

Anonymkode: aea15...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2020 den 11.39, AnonymBruker skrev:

Ja, du bør i alle fall spise 1700-1800 kcal daglig og likevel gå mye ned i vekt.

https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/

Anonymkode: 297bc...f3d

Den kalkulatoren er på bærtur

Daglig energibehov: mellom 1972 og 2113 kcal

Det der legger jeg på meg av...

Anonymkode: 28182...b86

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2020 den 12.16, AndreasBR skrev:

Sparemodus er en myte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den kalkulatoren er på bærtur

Daglig energibehov: mellom 1972 og 2113 kcal

Det der legger jeg på meg av...

Eller så er din kaloritelling på bærtur eller at du ikke er ærlig med deg selv i forhold til aktivitetsnivå. Jeg gikk ned 1 kg i uka (totalt 5 kg) på å spise 1800 kcal daglig når jeg trenger ca 2800 kcal i følge denne kalkulatoren. Det stemte altså på en prikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sparemodus er en myte.

Enda mer forvirret nå 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enda mer forvirret nå 😅

Si hva som forvirrer deg, så kan vi hjelpe!

Hvis det er de sparemodus-greiene, eller hvilken som helst annen slankemyte, så er det først og fremst et spørsmål om hva du ønsker å tro på. Noen blir lurt til å tro på dem (jeg ble det), mens andre griper dem begjærlig. For de fungerer ikke bare som en hindring for dem som virkelig vil ned i vekt, de er også en super unnskyldning for dem som egentlig ikke vil ned i vekt. Bare finn ut hvilken av disse gruppene du tilhører, og følg opplegget for den gruppa, og du vil oppnå det resultatet du ønsker.

Hvis dette høres kynisk ut, så vit at jeg har selv vært en jojo-slanker, og jeg har lest og deltatt på dette forumet og mange andre i mange år, så jeg vet hvordan både folk og vektkontroll fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller så er din kaloritelling på bærtur eller at du ikke er ærlig med deg selv i forhold til aktivitetsnivå. Jeg gikk ned 1 kg i uka (totalt 5 kg) på å spise 1800 kcal daglig når jeg trenger ca 2800 kcal i følge denne kalkulatoren. Det stemte altså på en prikk. 

Jeg valgte aktivitetsnivået 'Stillesittende arbeid uten mulighet for bevegelse og uten hard fysisk aktivitet i fritiden'. Er ikke rullestolbruker eller sengeliggende. Om jeg hadde valgt rullestolbruker/sengeliggende, sier kalkulatoren: Daglig energibehov: 1691 kcal. Nå ligger jeg som oftest ove 10k om dagen, så er jo ikke akkurat sengeliggende.

Kaloritelling kan jeg. Gjør det såpass enkelt at det ikke er noe problem. Som ingeniør kan jeg matten. Har også tatt en masse prøver, så lavt stoffskifte og slikt er utelukket. Jeg tror rett og slett at kalkulatoren ikke klarer å henge med når man er så lav som jeg er.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.8.2020 den 11.13, AnonymBruker skrev:

I går hadde jeg forbrenning fra trening på 1000 kalorier. Mitt daglige inntak er 1400 kalorier og det metter meg greit. Spiser fisk, grønnsaker og en del frukt, nøtter, brød og belgfrukter. Likevel sliter jeg med å spise det jeg forbrenner. F.eks.jeg fikk i meg 1800 kalorier i går. Kroppen min (ifølge en app) trenger 1400 kalorier for å fungere. Så hvis jeg spiser 1800 kalorier, og forbrenner 1000 ved trening, må jeg tvinge i meg de kalorienene jeg har forbrenner? Det blir tvangsforing og håper noen kan svare meg

Nei nei. Det må du ikke. Jeg spiser like mye uansett hva jeg gjør. Og er ikke noen sylfide fordi jeg trener og spiser lite. Og heldigvis fungerer det ikke motsatt heller : at alt mer enn 1300 kcal gjør at man legger på seg om man har en sitte eller sykedag. Hver dag er heller ikke et avsluttet regnestykke. Regnestykket for en uke eller to viser for de fleste et bra snitt for forbruk og inntak som går opp i opp. 

Anonymkode: 35641...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2020 den 11.23, AnonymBruker skrev:

1400 kalorier er det din kropp trenger hvis du ligger i koma. Hver dag forbrenner du ca 2000 kalorier bare ved å være i live og gjøre vanlige ting (ikke trene). Hvorvidt du skal trene, og om du skal spise tilbake treningskaloriene, er opp til deg.

Hvis du trenger å gå ned i vekt, trenger du åpenbart ikke å tvinge i deg mat. Metthetsfølelse er ikke alfa og omega, ikke engang for normalvektige, og ihvertfall ikke for overvektige. Det er vanskelig å spise mye kjip mat. Man er gjerne så gira når man slanker seg, at man ikke registrerer hvor kjip maten man spiser, er. Når man har spist kjip mat lenge nok, må man ha noe man har lyst på. Det er da man "sprekker". Når man sprekker, går man fort opp igjen. 

Hver dag har vi muligheten til å stake ut en ny kurs.

Hvis du syntes lavkalorimat er kjip så har du jo et problem med holdningene dine, og du vil falle tilbake i gamle fotspor. Jeg syntes ingen mat er kjip, bortsett fra junk. 

Jeg har problemer med å forstå hvordan dere regner. Skulle jeg spist 3000 kcal hver dag så hadde jeg ikke bare vært overvektig, men vært direkte fet. 

Og et forvaklet syn på vekt har jeg ikke. Bmi er 24, jeg er ikke tungt bygget og ligger 3 kg over trivselsvekt. Går 30000 +/- skritt om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du syntes lavkalorimat er kjip så har du jo et problem med holdningene dine, og du vil falle tilbake i gamle fotspor. Jeg syntes ingen mat er kjip, bortsett fra junk. 

Jeg har problemer med å forstå hvordan dere regner. Skulle jeg spist 3000 kcal hver dag så hadde jeg ikke bare vært overvektig, men vært direkte fet. 

Og et forvaklet syn på vekt har jeg ikke. Bmi er 24, jeg er ikke tungt bygget og ligger 3 kg over trivselsvekt. Går 30000 +/- skritt om dagen. 

Jeg har problemer med å forstå hvordan du tenker og regner. Jeg syntes lettprodukter var helt supert, og slet noe forferdelig som jojoslanker i tjue år, men jeg fikset holdningene mine, blant annet ved å kutte ut det aller meste av lettprodukter, og har holdt normal vekt, helt uanstrengt, i seks år nå. Men hvis du med lavkalorimat mener frukt og grønnsaker, så spiser jeg masse av det. 

Har noen her sagt at du skal spise 3000 kalorier per dag? AndreasBR (mann) har beregnet at han trenger 3200 kcal for å holde vekta hvis han forbrenner 1000 ekstra kalorier med trening. Trådstarter (kvinne) mener hun ikke klarer å få i seg 3000 kalorier. Rene hviskeleken, dette her :wink: 

Jeg har ikke sagt at du har et forkvaklet syn på vekt. Men det var kanskje ikke det du mente her, heller?

Misforståelser oppklart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
12 hours ago, AnonymBruker said:

Sparemodus er en myte.

Nei, men den er litt misforstått. Det har blitt forklart i tråden men du vil ikke forklare hva som er så feil? Det er masse forskning på dette. 

Men folk misforstår og tror at sparebluss = legger på seg/vektnedgang stopper ved for lite kalorier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2020 den 8.53, AnonymBruker skrev:

Jeg valgte aktivitetsnivået 'Stillesittende arbeid uten mulighet for bevegelse og uten hard fysisk aktivitet i fritiden'. Er ikke rullestolbruker eller sengeliggende. Om jeg hadde valgt rullestolbruker/sengeliggende, sier kalkulatoren: Daglig energibehov: 1691 kcal. Nå ligger jeg som oftest ove 10k om dagen, så er jo ikke akkurat sengeliggende.

Kaloritelling kan jeg. Gjør det såpass enkelt at det ikke er noe problem. Som ingeniør kan jeg matten. Har også tatt en masse prøver, så lavt stoffskifte og slikt er utelukket. Jeg tror rett og slett at kalkulatoren ikke klarer å henge med når man er så lav som jeg er.

Samme for meg også. Har spist 13-1500 kalorier i lange perioder uten å gå ned så mye som en kilo. 

Anonymkode: 9d8b8...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme for meg også. Har spist 13-1500 kalorier i lange perioder uten å gå ned så mye som en kilo. 

Anonymkode: 9d8b8...609

Hvis du er nøyaktig, tålmodig, og ærlig med deg selv, går du selvfølgelig ned på 1300-1500 kalorier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...