Gå til innhold

Må jeg spise det jeg forbrenner ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går hadde jeg forbrenning fra trening på 1000 kalorier. Mitt daglige inntak er 1400 kalorier og det metter meg greit. Spiser fisk, grønnsaker og en del frukt, nøtter, brød og belgfrukter. Likevel sliter jeg med å spise det jeg forbrenner. F.eks.jeg fikk i meg 1800 kalorier i går. Kroppen min (ifølge en app) trenger 1400 kalorier for å fungere. Så hvis jeg spiser 1800 kalorier, og forbrenner 1000 ved trening, må jeg tvinge i meg de kalorienene jeg har forbrenner? Det blir tvangsforing og håper noen kan svare meg

Anonymkode: 41d97...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du legger de 1000 på det du forbrenner ved å bare sitte i ro sant? 
https://fedon.no/innlegg/ned-i-vekt-en-kilo-per-uke-hvor-mye-forbrenner-du-egentlig/

For meg viser den  2200 kalorier stillesittende. Om jeg da hadde trent bort 1000 i tillegg måtte jeg ha spist 3200 kalorier i løpet av en dag. (iht oversikten) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du spiser 1800, og trener vekk 1000. Og så forbrenner 2000 (bare tok et ca gjennomsnitt fra oversikten) så er du på vei ned i vekt. 

Du har et underskudd på ca 800 kalorier. 

Bruker vi dine tall har du underskudd på 600 kalorier. 1000 + 1400 = 2400 - 1800 = 600
Tvinge i deg? Det er ikke vanskelig å få i seg 600 kalorier. 

1400 er forresten utrolig lavt, er du 9 år gammel jente eller 8 år gammel gutt? 

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AndreasBR skrev:

Du legger de 1000 på det du forbrenner ved å bare sitte i ro sant? 
https://fedon.no/innlegg/ned-i-vekt-en-kilo-per-uke-hvor-mye-forbrenner-du-egentlig/

For meg viser den  2200 kalorier stillesittende. Om jeg da hadde trent bort 1000 i tillegg måtte jeg ha spist 3200 kalorier i løpet av en dag. (iht oversikten) 

Takk for svar 😊 Da jeg regnet kaloribehovet var det av to grunner. En der jobben min er stillesittende og to der fritidsaktiviteter er aktive. Med. Trening 3-5 ganger i uken. Mulig jeg har regnet feil? Jeg tror ikke jeg klarer å få i meg så mye som 3000 kalorier 😧 Vekten er er pga svangerskap 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1400 kalorier er det din kropp trenger hvis du ligger i koma. Hver dag forbrenner du ca 2000 kalorier bare ved å være i live og gjøre vanlige ting (ikke trene). Hvorvidt du skal trene, og om du skal spise tilbake treningskaloriene, er opp til deg.

Hvis du trenger å gå ned i vekt, trenger du åpenbart ikke å tvinge i deg mat. Metthetsfølelse er ikke alfa og omega, ikke engang for normalvektige, og ihvertfall ikke for overvektige. Det er vanskelig å spise mye kjip mat. Man er gjerne så gira når man slanker seg, at man ikke registrerer hvor kjip maten man spiser, er. Når man har spist kjip mat lenge nok, må man ha noe man har lyst på. Det er da man "sprekker". Når man sprekker, går man fort opp igjen. 

Hver dag har vi muligheten til å stake ut en ny kurs.

Anonymkode: f9344...fa8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar 😊 Da jeg regnet kaloribehovet var det av to grunner. En der jobben min er stillesittende og to der fritidsaktiviteter er aktive. Med. Trening 3-5 ganger i uken. Mulig jeg har regnet feil? Jeg tror ikke jeg klarer å få i meg så mye som 3000 kalorier 😧 Vekten er er pga svangerskap 

Nei du har kanskje rett 😕 Begynte å se rundt meg hva det er  av kalorier i ting. 
Drakk nettopp en halvliter Urge, det er 140kcal .Kanelgifler er 378kcal per 100g. Pringles er 540kcal per 100g.
Soletti er 378kcal per 100g.
Leverpostei er 225 per 100, sodd(sånn boks) var 39 per 100g..(Men sodd er jo for det meste vann og kaninmat) 

Blir jo ganske mye man må spise etterhvert for å komme opp i slike summer. 

En cheeseburger hos McD (med alt det ekle på, ie ikke plain) er 302kcal. 

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1400 kalorier er det din kropp trenger hvis du ligger i koma. Hver dag forbrenner du ca 2000 kalorier bare ved å være i live og gjøre vanlige ting (ikke trene). Hvorvidt du skal trene, og om du skal spise tilbake treningskaloriene, er opp til deg.

Hvis du trenger å gå ned i vekt, trenger du åpenbart ikke å tvinge i deg mat. Metthetsfølelse er ikke alfa og omega, ikke engang for normalvektige, og ihvertfall ikke for overvektige. Det er vanskelig å spise mye kjip mat. Man er gjerne så gira når man slanker seg, at man ikke registrerer hvor kjip maten man spiser, er. Når man har spist kjip mat lenge nok, må man ha noe man har lyst på. Det er da man "sprekker". Når man sprekker, går man fort opp igjen. 

Hver dag har vi muligheten til å stake ut en ny kurs.

Takk!

La oss si at jeg er 68 kilo og 160 cm. Min hverdag består av kontorarbeid fra 09-17. Så trenger jeg styrke 3 ganger i uken og kondisjon 1-2 ganger. Forbrenner mellom 400-1000 kalorier på trening 4-5 ganger i uken. Jeg går og sykler ellers. Må jeg likevel spise mer enn 1400? Beklager at jeg spør. Har aldri slanket meg. Målet er å komme tilbake til 54 kilo 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har 1300 kcal bare i hvileforbrenning, så om jeg hadde spist 1800 kcal hadde jeg gått ned i vekt. Jeg har en normalt aktiv jobb og trener 3 dager i uka og må spise ca 2700 kcal daglig for å holde vekta og er bare 56 kg. Så ja, om du går ned i vekt må du selvsagt spise mer for å holde vekta. 

Anonymkode: 297bc...f3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk!

La oss si at jeg er 68 kilo og 160 cm. Min hverdag består av kontorarbeid fra 09-17. Så trenger jeg styrke 3 ganger i uken og kondisjon 1-2 ganger. Forbrenner mellom 400-1000 kalorier på trening 4-5 ganger i uken. Jeg går og sykler ellers. Må jeg likevel spise mer enn 1400? Beklager at jeg spør. Har aldri slanket meg. Målet er å komme tilbake til 54 kilo 

Ja, du bør i alle fall spise 1700-1800 kcal daglig og likevel gå mye ned i vekt.

https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk!

Jeg ville droppet treningen fra regnestykket, og isteden vært veldig nøye med kalorier inn. Du går ned i vekt om du spiser 1400 kalorier per dag, det er ikke derfor du skal spise mer. Du skal spise mer fordi du ikke vil få i deg det du trenger av næring med bare 1400 kalorier, om du gjør det mer enn, la oss si, en uke, og en uke er ingenting i det lange løp - det du gjør over tid, er det som teller. Og du trenger ikke spise for lite særlig lenge før du går på en smell, så jeg anbefaler at du ikke leker med tanken engang. Legg deg på 1600 kalorier, det er utfordrende nok, men du går ned i vekt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du bør i alle fall spise 1700-1800 kcal daglig og likevel gå mye ned i vekt.

https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/

Nå har jeg lagt meg på 1700 på Lifesum 😊 Men da trenger jeg ikke spise det jeg forbrenner? Det er et alternativ om ekskluder kalorier fra trening der så jeg nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville droppet treningen fra regnestykket, og isteden vært veldig nøye med kalorier inn. Du går ned i vekt om du spiser 1400 kalorier per dag, det er ikke derfor du skal spise mer. Du skal spise mer fordi du ikke vil få i deg det du trenger av næring med bare 1400 kalorier, om du gjør det mer enn, la oss si, en uke, og en uke er ingenting i det lange løp - det du gjør over tid, er det som teller. Og du trenger ikke spise for lite særlig lenge før du går på en smell, så jeg anbefaler at du ikke leker med tanken engang. Legg deg på 1600 kalorier, det er utfordrende nok, men du går ned i vekt med det.

Føler at jeg spiser god og næringsrik mat. Følger middelhavsdietten som er ganske lik det jeg vokste opp med. Mye sjømat, grønnsaker og frukt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg lagt meg på 1700 på Lifesum 😊 Men da trenger jeg ikke spise det jeg forbrenner? Det er et alternativ om ekskluder kalorier fra trening der så jeg nå. 

Inntak og forbrenning må summere til 0 om man ikke vil gå opp eller ned i vekt.
Spiser du mer enn du forbrenner totalt går man opp i vekt. Spiser man mindre går man ned.

Selvfølgelig må du dekke opp det du forbrenner om du ikke ønsker å fortsette ned i vekt osv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AndreasBR skrev:

Inntak og forbrenning må summere til 0 om man ikke vil gå opp eller ned i vekt.
Spiser du mer enn du forbrenner totalt går man opp i vekt. Spiser man mindre går man ned.

Selvfølgelig må du dekke opp det du forbrenner om du ikke ønsker å fortsette ned i vekt osv. 

Jeg vil veldig gjerne ned i vekt! Leste bare at kroppen kunne gå i sparemodus hvis jeg spiste for lite og trente for mye 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil veldig gjerne ned i vekt! Leste bare at kroppen kunne gå i sparemodus hvis jeg spiste for lite og trente for mye 

Ahh! Ja da må du ha underskudd av kalorier. Prøvd å gooogle litt rundt det, men blir ikke helt klok 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler at jeg spiser god og næringsrik mat. Følger middelhavsdietten som er ganske lik det jeg vokste opp med. Mye sjømat, grønnsaker og frukt 

Grete Roede er ganske likt det jeg vokste opp med, men det ødela forholdet mitt til mat for flere tiår. Diett er diett. Ikke gå på diett.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kroppen går ikke i sparemodus på den måten. Når du blir lettere, bruker kroppen mindre energi, det er alt. Det blir sagt for å skremme deg fra å prøve å spise for lite. Dessverre får det en utilsiktet bivirkning - man spiser litt ekstra for å unngå den "sparemodusen", eller det brukes rett og slett som unnskyldning for å spise for mye. Det er viktig at du ikke lar deg rive med av skremselspropaganda. Jeg vet at det er vanskelig å handle rasjonelt, og umulig å handle bare rasjonelt, men vektkontroll er ren matte - og det er samtidig masse psykologi (for ikke å si massepsykologi), så du må holde tunga rett i munnen.

Trener du forresten til noe spesielt, eller bare for å gå ned i vekt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke spise det du forbrenner. Følg kroppens signaler, føler du deg slapp, sliten, utmattet eller noe bør du vurdere matinntaket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kroppen går ikke i sparemodus på den måten

https://www.aftenposten.no/sport/sprek/i/jd3vJq/slankemyten-stemmer-ikke-jeg-avkrefter-den-hver-dag

Sitat

— Kroppen vår er laget slik at hvis den går mye ned i vekt, så oppfattes dette som et faresignal. Kroppens signal for å fortelle at du er i fare, er at den gjør deg sulten. Samtidig er kroppen smart og setter seg på sparebluss. Da bruker den mindre energi enn du tror den trenger, sier Hjelmesæth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I går hadde jeg forbrenning fra trening på 1000 kalorier. Mitt daglige inntak er 1400 kalorier og det metter meg greit. Spiser fisk, grønnsaker og en del frukt, nøtter, brød og belgfrukter. Likevel sliter jeg med å spise det jeg forbrenner. F.eks.jeg fikk i meg 1800 kalorier i går. Kroppen min (ifølge en app) trenger 1400 kalorier for å fungere. Så hvis jeg spiser 1800 kalorier, og forbrenner 1000 ved trening, må jeg tvinge i meg de kalorienene jeg har forbrenner? Det blir tvangsforing og håper noen kan svare meg

Nei du må jo ikke, men da går du ned i vekt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AndreasBR skrev:

— Kroppen vår er laget slik at hvis den går mye ned i vekt, så oppfattes dette som et faresignal. Kroppens signal for å fortelle at du er i fare, er at den gjør deg sulten. Samtidig er kroppen smart og setter seg på sparebluss. Da bruker den mindre energi enn du tror den trenger, sier Hjelmesæth.

Og dette sludderet vil hjelpe trådstarter på hvilken måte?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...