Gå til innhold

Sifo referansebudsjett- Mye eller lite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det et ok budsjett å følge eller bruker man for mye eller lever for sparsom da?

Hva synes DU? Og hvor mye har du i inntekt sånn ca?

Anonymkode: 21851...d73

Skrevet (endret)

Jeg har sett på husholdningsbudsjettet og ser at det er mye mindre enn hva vi bruker. Vi bruker rundt 11-12 000 på mat i mnd, ifølge sifo burde det holde med 6500 kr for vår familie. Så i mine øyne er det litt stramt. Vi kunne helt sikkert klart oss for mindre og da, det skal sies :)

Endret av Energi-jenta
  • Liker 2
Skrevet

Når vi var unge var det mye, nå med familie og bedre lønninger er det lite. Er jo ment for å være et gjennomsnitt som alle KAN leve på. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns det er fryktelig mye! Samboer er enig. Eneste vi nærmer oss er faktisk mat, men vi er langt under på alt annet.

Dette med hobbyer, klær osv er helt vilt for oss som lever som minimalister og sjeldent kjøper noe nytt :)  Vi har god inntekt, investerer i aksjer og fond og sparer for tidlig pensjon i stedet for å kjøpe dilldall, pynteputer og nye klær hver måned. 

Anonymkode: 444b8...5c5

• Liker 3
Skrevet

SIFO er et nøkternt budsjett.

Anonymkode: 70aca...951

• Liker 7
Skrevet

Har 900.000 i året og ligger ca på SIFO budsjettet, føler det er ganske passe.

Anonymkode: 55065...539

Skrevet

Synes det er mye. 

• Liker 1
Skrevet

Vi er en familie på 5, med enebolig, 2 biler, kjæledyr og utenlandsferie hvert år. Inntekt på 40-45000 og har det veldig romslig. Går ned til 35000 inn i måneden neste år, men det skal også gå helt greit. Ifølge SIFO skulle vi gått veldig i minus...

Skrevet

Sifo er basert på ett nøkternt liv. Går greit hvis du ikke bor i storby eller har noen særlige utgifter utenom det essensielle. 

• Liker 1
Skrevet

Er student og synes det er lite. Jeg går over på enkelte poster, spesielt mat, men er under på andre poster. Disse postene jeg har det trangt på er en måte å leve på jeg ikke vil leve på i mange år. F.eks bruker jeg 0 kr på kulturarrangementer og aktiviteter som koster penger, og går aldri ut på byen. Reiser heller ikke i det hele tatt, og har ikke bil eller månedskort. Går overalt. Den type ting er jeg veldig besjeden på. Håper jo å kunne gå på konserter, kino, museum og ut og ta et glass vin med venner når jeg er ferdig på studiene. Men nå må det vike for at jeg skal kunne dekke mat, klær osv.

Anonymkode: 0e75d...8b0

• Liker 1
Skrevet

Da vi var yngre og leide bolig synes vi budsjettet var høyt. Nylig gikk jeg gjennom forbruket vårt og sammenlignet det med SIFOs referansebudsjett, og de fleste poster stemte, men vi var over på mat og fritidsaktiviteter. Så nå synes jeg det er litt lavt. Vi har ikke barn en gang. 

Anonymkode: 70964...fb5

• Liker 1
Skrevet

Budsjettet skal passe et gjennomsnitt av befolkningen, og er basert på et "rimelig forbruksnivå", dvs et nivå som gjør at man ikke skiller seg mye ut. Det er derfor ikke spesielt lite, men det er likevel nøkternt. Man trenger ikke dumpsterdive, sy sine egne klær av gamle dynetrekk og dyrke alle grønnsakene sine selv, for å sette det på spissen. Om man bor i storby eller ikke har overhodet ingen ting å si, da budsjettet IKKE inneholder utgifter til å bo. 

Vi bruker omtrent som budsjettet på mat og bil, og mindre på alt annet, men det er ting vi bevisst har valgt å ligge lavt på. 

• Liker 2
Skrevet

Det er nøkternt, det er ikke «et gjennomsnitt av hva befolkningen bruker», som mange tror. Det er blant annet det luksusfellen ofte går ut fra når de skal sette opp budsjett. 

Anonymkode: 67a4b...a3e

• Liker 3
Skrevet

Vi ligger langt under på alle postene i budsjettet. Klesbudsjettet pr måned er f.eks mer enn hver av oss bruker pr år.

Anonymkode: 8128d...2fa

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 timer siden, Ullvott skrev:

Om man bor i storby eller ikke har overhodet ingen ting å si, da budsjettet IKKE inneholder utgifter til å bo. 

Er byen større er det som oftest mye mer å gjøre. Har bodd i både storby og mindre by. Bruker svært mye mer penger i storbyen på grunn av at jeg gjør mye mer. Antar at jeg bruker 10.000 kr mer.

Så klart, bor du veldig landlig eller steder uten særlig buss må du bruke mer penger på bensin.

Busskort varierer også veldig mye. I Trondheim er det 505 kr. I Porsgrunn er det 300 kr. 205 kr per måned blir en del.

Så selv om SIFO ikke ser på boutgifter, så har det en del å si om du bor i storby eller ikke. hvor du bor.

Endret av abc123detvardet
  • Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke heelt hvorfor SIFO budsjettet ikke skulle gjelde for storby, det inkluderer jo ikke boligkostnad

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

SIFO er et nøkternt budsjett.

Anonymkode: 70aca...951

3 timer siden, abc123detvardet skrev:

Sifo er basert på ett nøkternt liv. Går greit hvis du ikke bor i storby eller har noen særlige utgifter utenom det essensielle. 

I teorien er det nøkternt ja, i praksis lever jeg godt på det. Bor i Oslo.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I teorien er det nøkternt ja, i praksis lever jeg godt på det. Bor i Oslo.

Da lever du et relativt "kjedelig" liv etter min mening.

• Liker 1
Skrevet

Lite.

Jeg er en forbruker med stor F 😂 Elsker god mat, elsker å skjemme bort meg selv med klær og gadgets. Elsker å handle klær til sønnen min og etterhvert leker, må passe på at han ikke blir bortskjemt 🙉

Handler selvfølgelig ikke over evne, sparer 6000 hver måned.

Anonymkode: c66e3...7ae

Skrevet
2 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Da lever du et relativt "kjedelig" liv etter min mening.

Tror ikke du har satt deg så godt inn i hva budsjettet omfatter :) Ferie og uteliv er f.eks utenom.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...