AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #1 Skrevet 19. august 2020 I Orstad, i nærheten av der jeg bor, er nå 50 elever og lærere i karantene fordi to barn kom på skolen med korona. De hadde en i familien som hadde vært på reise i rødt land og som var smittet. Hvorfor var da ikke disse barna i karantene? Anonymkode: 7c763...740
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #2 Skrevet 19. august 2020 Vi er i familie med en av de som må i karantene som følge av dette, og lurer på det samme. De må jo ha vært på skolen samme dag som de testet seg, og da har de visst det var en risiko for at de var smittet. Men vi har ikke hørt at de hadde et familiemedlem som hadde værr i rødt land - hvor har du denne informasjonen fra? Anonymkode: 043d7...c62 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #3 Skrevet 19. august 2020 Det burde de vært, men nå skal det også sies at den siste endringen av karantenereglene kom for en uke siden (12. august), da det ble gjeninnført karanteneplikt for nærkontakter til smittede, og det kan hende at de ikke hadde fått med seg den siste oppdateringen Sitat Fra 12. august er det gjeninnført karanteneplikt for alle nærkontakter til en bekreftet smittet person, og ikke bare for hustandsmedlemmer og de som har pleiet syke uten beskyttelsesutstyr. Det betyr at personer som har hatt nærkontakt med en person som er bekreftet smittet av covid-19 skal oppholde seg i karantene i ti døgn etter at kontakten fant sted, dersom kontakten skjedde i løpet av siste 48 timer før den som er smittet fikk de første symptomene. Anonymkode: 458b7...638
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #4 Skrevet 19. august 2020 Antageligvis fordi foreldrene enten ikke visste om reglene rundt dette, eller så overså de reglene med vilje. Forstod det slik at den smittede fikk positivt prøvesvar samme dag? Anonymkode: 0d019...27a
solmåneogstjerner Skrevet 19. august 2020 #5 Skrevet 19. august 2020 Det står i vg at familiemedlemmet fikk positivt svar mandag. Man kan jo da tenke seg at derfor testet resten seg på mandag etter skolen, var hjemme tirsdag men at da var allerede skaden skjedd. 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #6 Skrevet 19. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er i familie med en av de som må i karantene som følge av dette, og lurer på det samme. De må jo ha vært på skolen samme dag som de testet seg, og da har de visst det var en risiko for at de var smittet. Men vi har ikke hørt at de hadde et familiemedlem som hadde værr i rødt land - hvor har du denne informasjonen fra? Anonymkode: 043d7...c62 Det står i hvertfall i Jærbladet. Anonymkode: 7c763...740
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #7 Skrevet 19. august 2020 3 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Det står i vg at familiemedlemmet fikk positivt svar mandag. Man kan jo da tenke seg at derfor testet resten seg på mandag etter skolen, var hjemme tirsdag men at da var allerede skaden skjedd. Mangler litt informasjon kanskje, når kom vedkommende hjem, hvorfor testet vedkommende seg, dersom det var mistanke om korona så burde vel hele familien uansett vært i karantene. Anonymkode: 7c763...740
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #8 Skrevet 19. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Antageligvis fordi foreldrene enten ikke visste om reglene rundt dette, eller så overså de reglene med vilje. Forstod det slik at den smittede fikk positivt prøvesvar samme dag? Anonymkode: 0d019...27a Men hvis vedkommende var syk med mistanke om korona burde kanskje nærkontaktene vært i karantene? Anonymkode: 7c763...740
solmåneogstjerner Skrevet 19. august 2020 #9 Skrevet 19. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mangler litt informasjon kanskje, når kom vedkommende hjem, hvorfor testet vedkommende seg, dersom det var mistanke om korona så burde vel hele familien uansett vært i karantene. Anonymkode: 7c763...740 Ikke når det bare er mistanke nei. Ikke følge regler/anbefalinger. Er kun ved bekreftet smitte. 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #10 Skrevet 19. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men hvis vedkommende var syk med mistanke om korona burde kanskje nærkontaktene vært i karantene? Anonymkode: 7c763...740 Hvis ikke er det jo ikke rart smitten sprer seg... Anonymkode: 7c763...740 1
Gjest _Crocs_ Skrevet 19. august 2020 #11 Skrevet 19. august 2020 2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Ikke når det bare er mistanke nei. Ikke følge regler/anbefalinger. Er kun ved bekreftet smitte. Nei, men det sier jo seg selv at det burde være karantene for alle når en i husstanden blir syk. Dette er en av disse tullereglene jeg ikke har forstått under hele pandemien. Man får ikke møte andre mennesker, men husstanden går bra. Og de får møte andre mennesker. Idioti spør du meg.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #12 Skrevet 19. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvis vedkommende var syk med mistanke om korona burde kanskje nærkontaktene vært i karantene? Anonymkode: 7c763...740 Det er mulig det er logisk, men så vidt jeg har forstått er ikke dette pålagt? Anonymkode: 0372b...87e
solmåneogstjerner Skrevet 19. august 2020 #13 Skrevet 19. august 2020 Akkurat nå, _Crocs_ skrev: Nei, men det sier jo seg selv at det burde være karantene for alle når en i husstanden blir syk. Dette er en av disse tullereglene jeg ikke har forstått under hele pandemien. Man får ikke møte andre mennesker, men husstanden går bra. Og de får møte andre mennesker. Idioti spør du meg. Jeg er forsåvidt enig, virker litt merkelig.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #14 Skrevet 19. august 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvis vedkommende var syk med mistanke om korona burde kanskje nærkontaktene vært i karantene? Anonymkode: 7c763...740 Ja, logisk sett burde det være slik, men resten av familien er ikke pålagt karantene før man har fått positivt svar. Det ville jo også bli vanskelig for en småbarnsfamilie med flere barn å få kommet seg på jobb og skole i det hele tatt i høst, hvis hele familien må holde seg hjemme hver gang noen av barna snufser litt😅 så det er vel for å kunne holde hjula i gang her i samfunnet tenker jeg. Anonymkode: 0d019...27a 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #15 Skrevet 19. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, logisk sett burde det være slik, men resten av familien er ikke pålagt karantene før man har fått positivt svar. Det ville jo også bli vanskelig for en småbarnsfamilie med flere barn å få kommet seg på jobb og skole i det hele tatt i høst, hvis hele familien må holde seg hjemme hver gang noen av barna snufser litt😅 så det er vel for å kunne holde hjula i gang her i samfunnet tenker jeg. Anonymkode: 0d019...27a Nettopp. Samfunnet kollapser hvis alle foreldre må være hjemme med barna i flere måneder. Anonymkode: aecca...14e
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #16 Skrevet 19. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, logisk sett burde det være slik, men resten av familien er ikke pålagt karantene før man har fått positivt svar. Det ville jo også bli vanskelig for en småbarnsfamilie med flere barn å få kommet seg på jobb og skole i det hele tatt i høst, hvis hele familien må holde seg hjemme hver gang noen av barna snufser litt😅 så det er vel for å kunne holde hjula i gang her i samfunnet tenker jeg. Anonymkode: 0d019...27a Jeg syns det er forskjell på om man ‘snufser litt’ og ikke har vært på reise/har noen grunn til å mistenke korona og dette tilfellet hvor man hadde vært på reise i et rødt land før man ble syk , regner med vedkommende var syk siden det ble testet. Anonymkode: 7c763...740 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #17 Skrevet 19. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det er forskjell på om man ‘snufser litt’ og ikke har vært på reise/har noen grunn til å mistenke korona og dette tilfellet hvor man hadde vært på reise i et rødt land før man ble syk , regner med vedkommende var syk siden det ble testet. Anonymkode: 7c763...740 Ja det er jeg enig i. Man bør jo være ekstra obs hvis man har vært på reise i rødt land, så jeg personlig hadde nok holdt barna hjemme for å skåne alle familiene rundt for en eventuell smitte eller kjip karantene. Jeg tenkte mer generelt. Anonymkode: 0d019...27a
Hasselnøtter Skrevet 19. august 2020 #18 Skrevet 19. august 2020 Om de kom fra rødt land skulle de vel i karantene uavhengig av smitte og symptomer? 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #19 Skrevet 19. august 2020 45 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor var da ikke disse barna i karantene? De var i karantene, men foreldrene ga faen. Anonymkode: d6808...529
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #20 Skrevet 19. august 2020 4 minutter siden, Hasselnøtter skrev: Om de kom fra rødt land skulle de vel i karantene uavhengig av smitte og symptomer? Ja enig, men det står ikke noe om dato for reisen eller om barna var med. Anonymkode: 7c763...740
Anbefalte innlegg