Gå til innhold

Bli med inn i klasserommet første skoledag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har mange 6-åringer begynt på sin nye hverdag.  På sidelinjen sto mange stolte foreldre og så på at barna deres ble skolebarn.

Og etterpå snakket flere av foreldrene til alle som ville høre på om hvor trist det var at de ikke fikk være med inn i klasserommet p.g.a koronasituasjonen.

Jeg, og flere andre tilhørere, fikk høre om dette fra et par naboer som hadde skolestartere, og jeg ble litt forundret.
Nå er det snart 20 år siden mitt yngste barn begynte på skolen, og enda lenger siden eldstemann begynte, men da var det ikke snakk om å være med inn hvis det ikke var en spesiell grunn til det.  Det var rett og slett ikke plass til alle inne i klasserommet, og dessuten mente skolen at foreldrene ville være en distraksjon fra det som var viktig der og da, å bli kjent med lærer og klassekamerater, og sin nye hverdag.

Kanskje varierte det fra sted til sted, men i vår kommune var det slik at vi fulgte barna til skolen, så på at de hilste på lærer og rektor, det ble holdt en velkomsttale fra rektor, og så gikk barna inn, mens vi foreldre fikk beskjed om å komme tilbake om 2 timer for å hente barna som ikke skulle på SFO etterpå.

Er dette å være med inn i klasserommet noe "nytt", eller hadde foreldrene en forventning til første skoledag som ikke samsvarte med virkeligheten?

Når begynte deres barn på skolen, og var det vanlig å bli med inn i klasserommet da?

Anonymkode: 80cfb...311

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg begynte på skolen for 22 år siden, var alle foreldre med inn i klasserommet, så jeg tror ikke akkurat det er noe nytt.

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Jeg husker at alle foreldre  var med inn i klasserommet da jeg begynte i 1.klasse og det er over 30 år siden.

Endret av AthenaRavenLuna
Skrevet

Da er det sikkert kommunen her som har endret praksis i løpet av de siste 20 årene. :)

Jeg ble for øvrig ikke fulgt inn i klasserommet første skoledag for 46 år siden.  (Annen kommune/landsdel enn jeg bor i nå)

Skrevet

Har vært med alle barna inn. Og det var greit med de to eldste, de hadde så stort klasserom at det var mer enn nok plass (mer enn dobbelt så stort som et normalt klasserom). Når minste begynte var også alle med inn, men det burde de virkelig latt være. Et rom beregnet på 20-25 barn skulle liksom romme dem pluss 40-50 voksne. Det var absolutt ikke plass, vi sto som sild i tønne. 

Jeg synes egentlig at det nok er best at foreldre ikke er med. Det ble veldig mye uroligheter og mange av barna likte ikke at det var så utrolig mange folk. De hadde nok følt seg tryggere om det ikke var så mange fremmede voksne der. 

Hvordan det var når jeg selv begynte er jeg litt usikker på faktisk.. Tror kanskje de ikke var med men er ikke helt sikker. 

Skrevet

Har 2 barn på 19 og 13 år, aldri vært med inn i klassen. Det fikk ikke vi lov til. 

Anonymkode: ef900...29c

Skrevet

Har stusset på det samme selv, for trodde de fleste hadde sluttet med dette for flere år siden. 
Da min eldste begynte på skolen, for 22 år siden, var alle med inn. Resultatet var stappfullt klasserom og masse unger som satt på fanget til foreldrene sine og ikke turte si et ord. 
De to yngste begynte på skolen for 12 og 9 år siden og da var det en seremoni utendørs der elevene ble ropt opp, hilste på rektor og klasselærer, de andre elevene sang skolesangen og det var noen ord fra rektor. Så gikk alle ungene inn i klasserommet, mens vi voksne ble stående utenfor. Til og med forsiktige, sjenerte barn tødde opp og klarte seg kjempefint uten at det var en hel haug med fremmede mennesker som skulle se og høre på dem. 

Skrevet

Ja, det er vondt å se på at 5-åringen står og skriker på utstilling fremfor 60 ukjente voksne. I tillegg får man ikke bli med det gråtende barnet sitt inn på klasserommet. Hva er så vanskelig å forstå egentlig?

Som foreldre har man ett instinkt som sier at man skal beskytte barnet sitt. 

Det skal sies, at det gikk bra for dette barnet. Men hun sitter jo ikke akkurat igjen med en spesiell fin opplevelse av 1. skoledag. 

På fødestua/barsel for 40 år siden lå mødre alene på fellesrom uten unger og skravlet og røyket. De så kun de nyfødte da de trengte mat. Og dette var gjerne i 6-7 dager. Man kan jo kanskje bare si at tidene forandere seg? 

Mine begynte på skole i 2016 og 2020. Fikk bli med største inn for å ta bilde.

Anonymkode: 3b1fd...fb8

Skrevet

Vi var med inn i hallen, så de hilste på rektor og lærer før de fikk i klasserommet og vi foreldre på foreldremøte 

Anonymkode: 2fee1...122

Skrevet
11 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Jeg synes egentlig at det nok er best at foreldre ikke er med. Det ble veldig mye uroligheter og mange av barna likte ikke at det var så utrolig mange folk. De hadde nok følt seg tryggere om det ikke var så mange fremmede voksne der. 

Det var dette som var begrunnelsen for at vi ikke skulle være med inn, i tillegg til plassen så klart.

6 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Har stusset på det samme selv, for trodde de fleste hadde sluttet med dette for flere år siden. 
Da min eldste begynte på skolen, for 22 år siden, var alle med inn. Resultatet var stappfullt klasserom og masse unger som satt på fanget til foreldrene sine og ikke turte si et ord. 
(klippet)
Til og med forsiktige, sjenerte barn tødde opp og klarte seg kjempefint uten at det var en hel haug med fremmede mennesker som skulle se og høre på dem. 

Det var slik vi opplevde det også.  (Vi hadde et veldig forsiktig barn som hadde en fantastisk første skoledag)

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er vondt å se på at 5-åringen står og skriker på utstilling fremfor 60 ukjente voksne. I tillegg får man ikke bli med det gråtende barnet sitt inn på klasserommet. Hva er så vanskelig å forstå egentlig?

Anonymkode: 3b1fd...fb8

Jeg siterer meg selv: "men da var det ikke snakk om å være med inn hvis det ikke var en spesiell grunn til det. "

Et barn i full panikk er så klart en god grunn for å være med inn til det har funnet tryggheten igjen, og roet seg. 
Selv holdt jeg meg i skolegården (ute av syne) etter avtale med læreren fordi det ene barnet var veldig forsiktig og redd av seg, i tilfelle jeg måtte gripe inn.

Men jeg snakker ikke om unntakstilfellene, jeg snakker om den generelle regelen.

• Liker 1
Skrevet

Ingen foreldre ble med inn da jeg begynte på skolen for 25 år siden. (Da var vi riktignok 7 år da vi begynte.) Selv hadde jeg skolestarter for 2 år siden, da fikk vi bli med inn i ca 5 minutter for å ta bilde av barna ved pulten og krysse av for om de skulle på SFO den dagen eller ikke.

Anonymkode: b1b5f...1e8

Skrevet

Jeg hadde med mine foreldre inn når jeg begynte i1.klasse i 98 så tror ikke det er noe nytt, men det har sikkert variert fra kommune til kommune hele tiden. 
Her fulgte jeg datteren min inn i klasserommet og tok et par bilder også måtte vi foreldre gå ned på sfo og vente til dagen var over. Kommunen her og abokommunen tillot foreldre å være med inn 1.skoledag i år også. 

Anonymkode: e46e0...34a

Skrevet

Om det er vanlig at foreldrene blir med inn varierer veldig fra skole til skole. Det er ikke lik praksis over hele landet på dette. Da jeg begynte på 90 tallet var ikke foreldrene med inn. Sånn generelt tenker jeg det går fint for de fleste barn at foreldrene ikke er med inn, og for de barna som har et stort behov for det så kan heller foreldrene være med. Min startet i første klasse nå, og så ingen av barna på trinnet som virket engstelige for å gå inn uten mamma og pappa. Min er 5 år og vil gjerne at vi blir i skolegården til de skal gå inn og det er helt greit. Vi kommer ca 5 min før klokka ringer. 

Anonymkode: 248b2...2a9

Skrevet

Når jeg begynte i 1. klasse så var det vanlig at foreldrene ble med inn, dette var tidlig på 90-tallet.

Når guttungen begynte i 1. klasse for 4 år siden så hadde hele trinnet en besøksdag i mai/juni der vi foreldre var med, da hadde de en "prøvetime" mens vi foreldre måtte sitte i gymsalen å høre på informasjon fra rektor, helsesykepleier, SFO og lærere. Så på slutten så fikk vi komme inn til barna for å ta bilder å slikt. Så da første skoledag kom i august så var vi foreldre med på skolen og hørte tale fra rektor og slikt, barna ble ropt opp til klassen og så gikk barna inn mens vi voksne gikk på jobb. :) Synes egentlig det var en veldig grei ordning, ser alle skolene i bydelen gjør det slik.

Skrevet

Er ikke snakk om å være med inn hele dagen. Men følge inn, ta det obligatoriske bildet ved pulten, stå bak noen minuttet for så å gå.

Anonymkode: 3b76d...013

Skrevet

Jeg begynte i 1.kl for 40 år siden, foreldre ble med inn i klasserommet, og etter en liten stund måtte de gå. Samme skjedde når vårt barn begynte for 10 år siden. Jeg likte det, både som barn og som mamma. 

Anonymkode: 2e942...e99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...