Gå til innhold

Folk blir satt i karantene over en lav sko..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overskrifter som «barnehagebarn trolig smittet, 35 barn i karantene». Fordi noen «trolig» er smittet? Hva slags behandling av folk er det her egentlig? Det er jo fullstendig galskap. Jeg sitter bare og venter på at telefonen skal ringe med beskjed om at familien må holde seg inne i 10 dager. Får man betalt for å være hjemme om man blir nærkontakt til en smittet?

Anonymkode: ab127...6f8

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, man får sykmelding hvis man må i karantene pga nærkontakt med smittet. Det vil si at arbeidsgiveren din tar regningen. Er du selvstendig næringsdrivende får du ingenting.

Jeg har også merket meg at det er mange rundt omkring som havner i karantene pga folk som tester positivt. I Trondheim var det nå en forelder til en førsteklassing som testet positivt, da ble hele skolen stengt og alle førsteklassingene sendt i karantene, selv om det egentlig ikke er krav om det når det bare er snakk om en forelder. Kommunelegen sa han gikk utover retningslinjene til FHI for å være på den sikre siden. 

Det blir en slags «nedstengning light» dette. Alle kan når som helst få beskjed om 10 dagers karantene på grunn av laboratoriesvaret til noen de har hatt kortvarig kontakt med. Hvor lenge er det til karantenen rammer deg? Og hvor lenge går det fra du slipper ut til en ny nærkontakt tester positivt, og du får en ny runde?

Anonymkode: f7c72...5a7

• Liker 9
Skrevet

Og takk og lov for det! Håper jeg Blir satt i karantene fordi noe i min nærhet kanskje hadde en smittet tante. 

Anonymkode: ca448...ce5

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og takk og lov for det! Håper jeg Blir satt i karantene fordi noe i min nærhet kanskje hadde en smittet tante. 

Anonymkode: ca448...ce5

Du er klar over at karantenen din kan bli svært langvarig, slik at du får logistikkproblemer iht matlevering, levering av barn på aktiviteter, innkjøp av nødvendige varer osv? Hvis hver gang noen du kjenner tester positivt? Er du klar for å være isolert hjemme i flere måneder i strekk? 

Anonymkode: 45c1c...a4b

• Liker 9
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overskrifter som «barnehagebarn trolig smittet, 35 barn i karantene». Fordi noen «trolig» er smittet? Hva slags behandling av folk er det her egentlig? Det er jo fullstendig galskap. Jeg sitter bare og venter på at telefonen skal ringe med beskjed om at familien må holde seg inne i 10 dager. Får man betalt for å være hjemme om man blir nærkontakt til en smittet?

Anonymkode: ab127...6f8

Når ikke sykehusinnleggelser eller døde øker noe særlig, så må jo myndighetene finne på noe nytt for å holde befolkningen i frykt og vise hvem som bestemmer i Norge.

Karantene og trusler om dette har blitt metoden nå.

Anonymkode: 59946...4e8

• Liker 9
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når ikke sykehusinnleggelser eller døde øker noe særlig, så må jo myndighetene finne på noe nytt for å holde befolkningen i frykt og vise hvem som bestemmer i Norge.

Karantene og trusler om dette har blitt metoden nå.

Anonymkode: 59946...4e8

Du ser altså ikke sammenhengen mellom karantene som preventivt tiltak og lavere grad av smitte, og dermed også færre sykehusinnleggelser?

Anonymkode: 29d8e...d6b

• Liker 23
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ser altså ikke sammenhengen mellom karantene som preventivt tiltak og lavere grad av smitte, og dermed også færre sykehusinnleggelser?

Problemet er at hvis det fortsetter å samme stil, kommer hele landet til å sitte i karantene til høsten. Fordi høsten er tiden for omgangssyke, forkjølelser og andre typer virus som eskalerer. I tillegg kommer kuldeastma med samme symptomer som luftveisinfeksjon/korona (tørrhoste, snørr osv). Da får du se at vi kommer til å slite når man ikke kommer seg til legen for akutte ting fordi alle legene er i karantene, når skolene er stengt i flere måneder og barna igjen går glipp av all undervisning. Foreldre som blir sykmeldt i hopetall fordi de må undervise barna sine selv samtidig som de jobber fullt fra hjemmekontor. Folk som ikke får tak i mat og medisiner fordi en hel bygd sitter i karantene og ingen kan kjøre ut mat til folk, eller det er for mange å kjøre ut mat til. 

Vi ser sammenhengen. Ikke mellom antall smittede og sykehusinnleggelser, for det har ikke korrelert i det siste. Men at det er preventivt tiltak forstår jeg. Det er imidlertid forskjell på å barbere seg og skjære av seg hauet. 

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at hvis det fortsetter å samme stil, kommer hele landet til å sitte i karantene til høsten. Fordi høsten er tiden for omgangssyke, forkjølelser og andre typer virus som eskalerer. I tillegg kommer kuldeastma med samme symptomer som luftveisinfeksjon/korona (tørrhoste, snørr osv). Da får du se at vi kommer til å slite når man ikke kommer seg til legen for akutte ting fordi alle legene er i karantene, når skolene er stengt i flere måneder og barna igjen går glipp av all undervisning. Foreldre som blir sykmeldt i hopetall fordi de må undervise barna sine selv samtidig som de jobber fullt fra hjemmekontor. Folk som ikke får tak i mat og medisiner fordi en hel bygd sitter i karantene og ingen kan kjøre ut mat til folk, eller det er for mange å kjøre ut mat til. 

Vi ser sammenhengen. Ikke mellom antall smittede og sykehusinnleggelser, for det har ikke korrelert i det siste. Men at det er preventivt tiltak forstår jeg. Det er imidlertid forskjell på å barbere seg og skjære av seg hauet. 

Smitteverntiltakene, detsom de blir fulgt, vil minske spredning av andre virus som forårsaker forkjølelse og omgangssyke også. 

De som har astma, behøver ikke holde seg hjemme. Luftveissymptomer med kjent årsak kan man gå på skole/arbeid med.

• Liker 7
Skrevet

Hvis folk kunne ta smittevern alvorlig, og drite i harryhandel og fylla en stund, så hadde ikke dette vært noe problem. 

Anonymkode: bf899...715

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet er at hvis det fortsetter å samme stil, kommer hele landet til å sitte i karantene til høsten.

Neida, våren viste tydelig at karantene virker. Smitten blir utryddet. På det meste var over 10 000 helsepersonell i karantene, nå er det nesten ingen.

Anonymkode: 4e8b8...a53

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida, våren viste tydelig at karantene virker. Smitten blir utryddet. På det meste var over 10 000 helsepersonell i karantene, nå er det nesten ingen.

Anonymkode: 4e8b8...a53

Karantenereglene ble utvidet nå sammenlignet med reglene som gjaldt på våren. 

• Liker 6
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at hvis det fortsetter å samme stil, kommer hele landet til å sitte i karantene til høsten. Fordi høsten er tiden for omgangssyke, forkjølelser og andre typer virus som eskalerer.

Hvis alle forholder seg strengt til smittevernsreglene, og spesielt avstandsreglene, vil forekomsten av omgangssyke, forkjølelse, influensa, og andre typer virus bli sterkt redusert, for de smitter på samme måte som sars-cov2.

Anonymkode: 2b9b5...be6

• Liker 9
Skrevet

Hvis alle forholder seg strengt til smittevernsreglene, og spesielt avstandsreglene, vil forekomsten av omgangssyke, forkjølelse, influensa, og andre typer virus bli sterkt redusert, for de smitter på samme måte som sars-cov2.

Men de forsvinner ikke helt. Virus finnes der uten at man nødvendigvis må smitte noen. Hvordan tror du virus oppstår på vår/høst etter så å si helt virusfri sommer? Ja, det blir noe redusert. Men siden mange sykdommer smitter før man får symptomer, rekker man å smitte en del før man selv blir syk. Omgangssyke er for øvrig mer smittsomt enn koronaviruset.

• Liker 5
Skrevet

du får lønn fra arbeidsgiver om denne krever at du er i karantene, du får sykepenger om du er syk men det er ingen automatikk i at om en i vennekretsen mistenkes for virus og du må i karantene at du får hverken sykepenger eller lønn. Og er det slik at du må i karantene fordi du har vært på reise får du garantert ikke noe.

Anonymkode: fcb06...27b

• Liker 1
Skrevet

du får lønn fra arbeidsgiver om denne krever at du er i karantene, du får sykepenger om du er syk men det er ingen automatikk i at om en i vennekretsen mistenkes for virus og du må i karantene at du får hverken sykepenger eller lønn. Og er det slik at du må i karantene fordi du har vært på reise får du garantert ikke noe.

Anonymkode: fcb06...27b

Problemet er at hvis du kan jobbe fra hjemmekontor, må du det. Noe som er mer tungvint og ineffektivt, særlig hvis barna også er i karantene og du må undervise dem og samtidig passe på småsøsken mens du er forventet å være effektiv på jobb og ha masse møter. Been there done that, hvis jeg blir tvunget til det flere ganger blir det full sykmelding fra dag 1. 

• Liker 5
Skrevet

Men de forsvinner ikke helt. Virus finnes der uten at man nødvendigvis må smitte noen. Hvordan tror du virus oppstår på vår/høst etter så å si helt virusfri sommer? Ja, det blir noe redusert. Men siden mange sykdommer smitter før man får symptomer, rekker man å smitte en del før man selv blir syk. Omgangssyke er for øvrig mer smittsomt enn koronaviruset.

Ikke hvis man overholder avstandsreglene og gode hygieneregler til alle, ikke bare til de som har symptomer.  (Siden du påpekte smitte før symptomer, regner jeg med at du mente at man ikke var like nøye med avstand og hygiene når man var i kontakt med mennesker uten symptomer)

Man kan ikke smitte noen når man selv er presymptomatisk/asymptomatisk, hvis det ikke er noen i nærheten som kan bli smittet.

Noen vil bli smittet, spesielt når vi går inn i høst/vinter-sesongen, men det vil bli sterkt redusert.

• Liker 5
Skrevet

Problemet er at hvis du kan jobbe fra hjemmekontor, må du det. Noe som er mer tungvint og ineffektivt, særlig hvis barna også er i karantene og du må undervise dem og samtidig passe på småsøsken mens du er forventet å være effektiv på jobb og ha masse møter. Been there done that, hvis jeg blir tvunget til det flere ganger blir det full sykmelding fra dag 1. 

Jeg har hatt hjemmekontor siden Februar og har like ofte/sjelden pauser nå som da vi satt på kontoret. Jeg får unna mer fordi jeg ikke konstant forstyrres på samme måte så jeg opplever hjemmekontor som helt greit. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis man overholder avstandsreglene og gode hygieneregler til alle, ikke bare til de som har symptomer.  (Siden du påpekte smitte før symptomer, regner jeg med at du mente at man ikke var like nøye med avstand og hygiene når man var i kontakt med mennesker uten symptomer)

Man kan ikke smitte noen når man selv er presymptomatisk/asymptomatisk, hvis det ikke er noen i nærheten som kan bli smittet.

Noen vil bli smittet, spesielt når vi går inn i høst/vinter-sesongen, men det vil bli sterkt redusert.

Men ingen holder 1 meter avstand til alle. Man har gjerne partner og barn, barna går i barnehage og leker med andre barn, som blir passet av barnehageansatte, har søsken som går på skolen og omgås andre barn der, som igjen omgås foreldre og søsken osv osv osv. 

• Liker 6
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagebarn og småskolebarn holder ikke avstand og hygienen er så som så, dessverre. Og det er jo gjerne fra skole/ bhg at smitten av omgangssyke osv sprer seg til resten av befolkningen...

Anonymkode: 9f607...520

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Carrot skrev:

Jeg har hatt hjemmekontor siden Februar og har like ofte/sjelden pauser nå som da vi satt på kontoret. Jeg får unna mer fordi jeg ikke konstant forstyrres på samme måte så jeg opplever hjemmekontor som helt greit. 

Jeg har svært dårlig internettlinje og flere barn som må undervises samtidig som jeg jobber. Hvordan blir man MER effektiv med sånt opplegg?

• Liker 6
  • Opprett ny...