AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #1 Skrevet 18. august 2020 Hvis din partner nylig hadde blitt deprimert og hatt selvmordstanker (ikke reelle akkurat nå), hadde du fått deg en sykemelding? Mener ikke langtids, men for en kort periode? Er det "tillatt" å sykemelde seg pga det? Er jo ikke jeg som er syk. Anonymkode: 47ec7...6b0
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #2 Skrevet 18. august 2020 Det er legen som avgjør om du kan få sykemelding. Det er ikke noe man bare tar. Men ingen her kan svare deg på hva din lege mener om det, så spør legen. Anonymkode: 4c835...93b 5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #3 Skrevet 18. august 2020 Om det går ut over psyken din - så er jo det grunn for sykemelding ja. Om partner er dødslig syk, suicidal etc kan jo det lett føre ting angst og depresjon for den nærmeste - og angst og depresjon er jo sykdom og grunn til sykemelding. Det viktigste er jo familien og selve livet - ikke jobb Anonymkode: b372a...09a 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #4 Skrevet 19. august 2020 Man bestemmer ikke selv om man kan ta en sykemelding. Det er det legen som bestemmer. Anonymkode: 92761...00a 6
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #5 Skrevet 19. august 2020 Det er feil å bruke sykemelding dersom du ikke selv er syk. Det er dette man har omsorgspermisjon eller velferdspermisjon til. Jeg hatt flere kolleger som har jobbet delvis i perioder hvor de har hatt alvorlig sykdom i bør familie (barn, ektefelle, gamle foreldre). En arbeidsgiver som er "snill" med slikt får gjerne en lojal arbeidstaker tilbake - man stiller opp for hverandre når man trenger det. Anonymkode: d3ca2...4ba 7
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #6 Skrevet 19. august 2020 Om du tror noen vil drepe seg selv så bør du heller få de innlagt på psykiatrisk døde kan få hjelp Anonymkode: 659ca...d4a 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #7 Skrevet 19. august 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis din partner nylig hadde blitt deprimert og hatt selvmordstanker (ikke reelle akkurat nå), hadde du fått deg en sykemelding? Mener ikke langtids, men for en kort periode? Er det "tillatt" å sykemelde seg pga det? Er jo ikke jeg som er syk. Anonymkode: 47ec7...6b0 Nei det er ikke tillatt. Sykemelding/sykepenger er for egen sykdom, skade eller lyte som det så fint heter, og sosiale grunner er ikke godkjent grunn. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/sykdomsvilkar-og-funksjons-og-arbeidsevne/sykdomsvilkar-vurdere-om-folketrygdens-sykdomsvilkar-er-oppfylt Anonymkode: 57171...c80 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #8 Skrevet 19. august 2020 Sykemelding er privat og kun for egen helse. Skal du ha fritt for å være "støttekontakt", så må du ta ut ferie eller ubetalt fritt om du har mulighet til det. Anonymkode: 006d5...d54
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #9 Skrevet 19. august 2020 Hvis dette påvirker deg så du blir syk, som f.eks angst, nedstemt slik at du ikke klarer jobben din så kan du bli sykemeldt. Dette må du altså snakke med legen din om. Anonymkode: bacd9...e36
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #10 Skrevet 19. august 2020 Hvis du tenker å sykemelde deg for å sitte hjemme å holde partner i hånda så tviler jeg på du finner en lege som godtar det. Ikke kan jeg se hvordan det skal hjelpe partner heller. Sikkert bedre om partner tar seg selv i nakken og løser problemene på egenhånd og søker profesjonell hjelp. Anonymkode: fb46a...c0e
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #11 Skrevet 19. august 2020 Kunne vel vurdert å søke om velferdspermisjon. Ikke sykemelding siden det er partner som er syk. Anonymkode: 0a438...f02 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå