AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #1 Skrevet 18. august 2020 Hei. Vi er to kvinner som ønsker barn sammen. Vi har vært registrert samboere i over 3 år. Jeg undrer meg om det ikke finnes et "eget" forum for homofile som ønsker barn? I såfall burde det det synes vi :) Det er jo så mye å sette seg inn i, som: Skal vi insemineres i Danmark eller i Norge? Skulle ønske vi kunne spørre noen ut om dette, eller høre "for og mot" argumenter. *Jeg tror jeg har fått med meg såpass at det er billigere i Danmark?! Bare det å få fraktet sæd fra Cryos til Norge koster svimlende 4000kr. (for all del, ikke det at man kan sette noe pris på et ønsket barn, but still) * Hvis man går for Danmark, må vel den andre parten igjennom en adopsjon før barnet er hennes? * I Norge (tror jeg) er begge parter på papiret fra første stund, og man trenger ikke adopsjon etter fødsel? Hvis det er noen som har gått opp stien før oss, som leser dette, så setter vi så utrolig stor pris på litt veiledning og tips. Vi har funnet noen donorer vi ønsker. Anonymkode: bf259...532
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #2 Skrevet 19. august 2020 siden d snakker om pris, er det en grunn til at dere vil gjøre dette privat? Med henvisning fra lege kan dere få gjort dette i det offentlige helsevesenet, jeg kan ikke skjønne annet enn at det vil være det billigste alternativet? Anonymkode: d4a28...a3e 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #3 Skrevet 19. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: siden d snakker om pris, er det en grunn til at dere vil gjøre dette privat? Med henvisning fra lege kan dere få gjort dette i det offentlige helsevesenet, jeg kan ikke skjønne annet enn at det vil være det billigste alternativet? Anonymkode: d4a28...a3e Min samboer som skal gå gravid er 35, så vi prøver å unngå så mye ventetid som mulig. Når det er offentlig tror jeg det er mye ventetid. Det er veldig lite opplyst dette tema her, og det er synd I Norge kan man heller ikke velge donor selv, men komme med ønske om spesifik donor. I Danmark kan man visst bestemme dette helt selv. Anonymkode: bf259...532
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #5 Skrevet 19. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Min samboer som skal gå gravid er 35, så vi prøver å unngå så mye ventetid som mulig. Når det er offentlig tror jeg det er mye ventetid. Det er veldig lite opplyst dette tema her, og det er synd I Norge kan man heller ikke velge donor selv, men komme med ønske om spesifik donor. I Danmark kan man visst bestemme dette helt selv. Anonymkode: bf259...532 Skjønner. Jeg har vært til Danmark og tatt ivf. Jeg er singel, og dette var før lovendringen, så Norge var ikke et alternativ. Jeg kan dermed ikke svare på noe av det du spør konkret om, men du spør jo også om tips. Jeg opplevde avstanden som slitsom. Reisen i seg selv var forsåvidt greit nok, men ting skal times i forhold til syklus, og man kan derfor ikke vite nøyaktig dato for reiser. Jeg måtte f en del av kontrollene utført av gynekolog her hjemme, og så fikk klinikken i Danmark resultatene, og vurderte både videre medisinering, og når jeg skulle komme, ut fra det. Dette vil nok være noe greiere for dere dersom det holder med inseminasjon, men sørg for å finne ut om, og eventuelt hvor mange undersøkelser dere vil måtte gjøre hjemme, og regn disse inn i prisen. husk også på at reise og opphold kan bli dyrere når det skal bestilles med kort frist. I tillegg så kan det jo være ekstra styrete med reiser nå i coronnatid. Anonymkode: d4a28...a3e
mr.popcorn Skrevet 19. august 2020 #6 Skrevet 19. august 2020 Gå inn på "prøver og ufrivillig barnløse" . Der er det en tråd som heter skeive prøvere. Hvis dere vil høre fra andre skeive anbefales den 😃 Danmark har større valgmuligheter i forhold til donor. Privat i Norge kan du velge tre (fra danske spermbanker), men du får ikke vite hvem som blir brukt til slutt. Offentlig får du ikke vite noe, kan ønske. Men får ingen info. Offentlig i Norge er det ganske lange ventetider ja, vi venta 10 måneder på Riksen (og så kom corona). I forhold til medmor er prosessen lik. Du må ha dokumentasjon på at dere er to om avgjørelsen, at det er gjort på en godkjent klinikk og med åpen sæd. Så kan dere søke om å bli medmor når dere er gravide. Lykke til 🥰 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #7 Skrevet 19. august 2020 Trodde ikke du måtte adoptere hvis du gjør det i Danmark ihvertfall, så lenge dere er samboere og har papirer på dette. Anonymkode: 4e4dc...c76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå