Gå til innhold

Mobilklokke til 6-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn er 6 år og har ikke mobil-klokke. Jeg tenker dette er helt unødvendig for en 6-åring som hentes og leveres på skole/AKS. Vi bor i et stort, rolig boligfelt som leder til en blindvei og hele nabolaget består stort sett av barnefamilier. Mitt barn har sine nærmeste venner i dette nabolaget og løpet fritt mellom husene med god dialog mellom oss foreldre. Mitt barn er flink til å følge regler og har heller aldri hatt noen tendenser til å stikke av. Så tilbake til mobilklokken; de nærmeste vennene og det som ser ut til å være de fleste andre i klassen har en slik klokke. Jeg tenker å stå på mitt; altså det er foreløpig unødvendig med en slik klokke. Det jeg lurer på er om jeg er urimelig og drevet av minnet om frihet fra egen barndom? Burde jeg heller kjøpe en slik klokke til mitt barn, da jeg ser hen har lyst på og blir litt utenfor når de andre kan ringe hverandre med klokken. Jeg tror ikke det går på bekostning vennskapet, men det at hen ikke har en slik klokke skaper jo en viss mengde drama i dette trekløveret hen er en del av. Kjør debatt!

Anonymkode: a7aa9...090

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Frihet fra egen barndom" synes jeg er et dårlig argument. Vårt barn har slik klokke, og vi bruker den sjeldent til å finne ut hvor barnet er, altså overvåke. Vi synes det er praktisk at barnet kan få tak i oss og motsatt ved behov. Spesielt når barnet skulle begynne å gå hjem selv fra skolen.

Vi har erfaring med at våre unger er veldig dårlige på å ta med/svare på mobiltlf. Klokken er alltid med, svarer alltid.

Anonymkode: ec6c4...bb7

• Liker 2
Skrevet

Vi har ikke og ser ikke nødvendigheten . Barnet er i trygge omgivelser og vi passer på og ingen har slik klokke blant barnets vennekrets - skole - fotball . Evt beskjeder går via oss mødre og fedre. Pga lang vei til SFO, blir barnet kjørt til og fra. 

Anonymkode: c4893...e86

Skrevet

Jeg tenker at man kan ikke se på andre for å finne ut av eget behov.

Jeg har en bekjent som hele tiden bruker andre som en målestokk på hva de selv behøver.

"Vi behøver ikke to store biler, alle andre klarer seg med en familiebil, og en liten bil". 
Vel, alle andre familier har ikke fire barn og to store hundebur som tar opp all plass i familiebilens bagasjerom, så hvis de skal reise på ferie må de enten ha en veldig stor bil, eller to normale familiebiler.

"Vi behøver ikke større hus alle andre klarer seg med tre soverom og en stue".
Vel, alle de andre du sammenligner deg med har fremdeles ikke fire barn og to store hunder.  Det er normalt at en stor familie behøver større plass en en liten familie.

Og slik er det med mobilklokke til barna også.  Du kan ikke se på naboens behov for å avgjøre ditt barns behov for mobil.
Hvis barna er mye ute og farter, glemmer å si i fra hvor de er osv kan de ha behov for et hjelpemiddel for å holde kontakten med hjemmet, men hvis barna stort sett er lokale, er flinke til å gi beskjed, og holde avtaler, er kanskje ikke behovet det samme.

Anonymkode: 73c11...928

• Liker 1
Skrevet

Takk for innspill. Nå er det ikke slik at jeg ser på andre for å finne ut av egne behov. Jeg tenker jo i utgangspunktet at inntil jeg ser behovet, eksempelvis når 6-åringen skal gå til/fra skole alene, er det ikke nødvendig med klokka. Det jeg mener med frihet fra egen barndom er ikke overvåkningen, men muligheten til å kunne løpe litt fritt, ta egne avgjørelser uten å blande inn voksne og ringe hjem for den minste ting. Grunnen til at jeg ble litt usikker i min sak et at jeg ser barnet blir litt utenfor når vennene driver med denne klokken og det er litt sårt å se på. Jeg prøver å oppmuntre til lek uten klokka når de er hos oss, men det funker ikke alltid. Vi er nokså strenge når det kommer til å kjøpe ting bare for å kjøpe og barna godtar stort sett dette uten så mye drama. Alle vennene har fått disse enorme førsteklassing-sekkene med utstyr, mens mitt barn hadde det jeg mener er brukbart utstyr fra før, så vi kjøpte ikke noe nytt. Jeg står i utgangspunktet godt i disse avgjørelsene, men akkurat dette med den klokka fikk meg altså litt i tvil da jeg mener behovet ikke er der, men ser jo at det virker inn på det sosiale 🙈 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for innspill. Nå er det ikke slik at jeg ser på andre for å finne ut av egne behov. Jeg tenker jo i utgangspunktet at inntil jeg ser behovet, eksempelvis når 6-åringen skal gå til/fra skole alene, er det ikke nødvendig med klokka.  

Jeg mente ikke at du så på andre for å finne ut av eget behov, jeg mente at du ikke gjorde det, og burde fortsette på den veien.

Som du forklarer ser du ikke behovet nå, og da trenger heller ikke barnet ditt en slik klokke.

Når det gjelder det sosiale.  Du sier at de leker med klokken, er det nyhetens interesse som snart vil gå over?  Jeg har opplevd mange "nyheter" opp i gjennom årene, men det er sjeldent at det interessant så lenge av gangen.

• Liker 2
Skrevet

Vår seksåring har fått mobil (en av våre gamle), men får ikke ha den med ut for å leke. Noen av vennene i gata har mobilklokke, men det er ikke fokus når de er ute sammen. Får foreløpig ikke ha den med seg, men den ligger hjemme sånn at vi kan ringe og si ifra når han må kle på seg og gå til skolen, og han kan ringe når han kommer hjem og evt avtale hvis han drar ut til noen før vi er hjemme fra jobb.

Skulle han hatt SFO/aks hadde vi nok utsatt å kjøpe mobil/mobilklokke en god stund.

Anonymkode: 8f4a9...969

Skrevet

Ah.. da misforstod jeg. 
Ja, jeg får vel krysse fingrene og håpe at det snart blir gammelt nytt med disse klokkene. Kan jo nevne at jeg føler meg jo litt som dobbeltmoralens vokter, da jeg selv finner alle salgs elektroniske duppeditter spennende, og sitter i skrivende stund med en pulsklokke på armleddet 😬 Håper barna aldri legger merke til dette 🤞🏻

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ah.. da misforstod jeg. 
Ja, jeg får vel krysse fingrene og håpe at det snart blir gammelt nytt med disse klokkene. Kan jo nevne at jeg føler meg jo litt som dobbeltmoralens vokter, da jeg selv finner alle salgs elektroniske duppeditter spennende, og sitter i skrivende stund med en pulsklokke på armleddet 😬 Håper barna aldri legger merke til dette 🤞🏻

Slik er det med alle foreldre :ler:

Hvem av oss har ikke sneket til oss en sjokoladebit etter middag, samtidig som vi strengt snakker om "lørdagsgodt" til barna?
For ikke å snakke om den coladrikken vi kamuflerer som kaffe i kaffekoppen fordi barnet bare får lov til å drikke vann?
Og selv har jeg snakket lenge om at en "nintendo" ikke var nødvendig, den ville de raskt bli lei av, men pulsklokken min var veldig nødvendig.  :ler:

Jeg har blitt gjennomskuet av barna mine mange ganger, men de har ikke tatt noen skade av det. 
Tvert i mot ler vi mye av dobbeltmoralske ting jeg sa og gjorde da de var små.

• Liker 2
Skrevet

Hehe. Godt vi er flere med god dobbeltmoral😁

Skrevet

Sånn til og fra skolen trenger du ikke. Men når det gjelder det sosiale så kan du jo se an om det fortsatt er poppis om en stund. Jeg ville helt klart kjøpt en sånn klokke hvis barnet mitt falt utenfor sosialt. Kan jo også være fint å nå hverandre når barnet løper rundt omkring i lek der ute. Litt kjedelig å rope "Per det er middag!! " i hele nabolaget, dette var forøvrig helt vanlig før, men nå hører vi ingen som roper, bor mange barn her, vanlig med klokke. 

Anonymkode: d9338...256

Skrevet

Jeg hadde kjøpt mobil-klokke om gutten min hadde følt seg utenfor. Det med å ikke kjøpe ny sekk osv skjønner jeg, men utrolig kjedelig å være den som blir utelatt fordi de andre ringer og avtaler med hverandre. 

Anonymkode: 759da...fc9

Skrevet

Min 7åringer har slik klokke. Fikk til jul i fjor.

Nettopp begynt i 2.klasse og syns det er veldig greit å kunne få tak i henne når hun er ute på skolen å leker. Da bare ringer jeg når maten er ferdig etc. Det var også veldig praktisk i vår når sfo hadde reduserte åpningstider og vi måtte dra på jobb før sfo/skole. Da ringte jeg henne når hun måtte gå til skolen. 

Anonymkode: f439f...c93

Skrevet

Det er sikkert ikke nødvendig, men jeg ser heller ikke problemet med å la ham få det om han gjerne vil ha det. Mitt barn får i alle fall mer enn bare det som er nødvendig. (Men da gjerne til bursdag og jul.)

Han har for øvrig hatt mobilklokke siden han var 5, uten at det har begrenset friheten hans, tvert imot. Om han skal ut og sykle med venner og jeg spør hvor han skal, så pleier han å si "Kan jeg ikke bare ha på klokka, så jeg kan dra hvor jeg vil?" Vi ringer heller ikke hverandre i tide og utide, jeg ringer når han må hjem i stedet for å dra rundt og lete (veldig behagelig 😛), og han ringer meg ytterst sjelden.

Han står også fritt til å legge igjen klokka hjemme, det gjør han f.eks. om han vet han bare skal være i nabolaget. Og han har den ikke med på skolen.

Anonymkode: 73e11...fc2

• Liker 1
Skrevet

Vi synes det er praktisk, av den enkle grunn av at barnet går hjem til ulike kamerater. Når han skal inn for kvelden slipper vi derfor å gå ut å lete. Da ringer vi han bare. Dessuten synes jeg det er litt trygt med den GPS- funksjonen der vi kan se at han ikke er utenfor nærområdet

Anonymkode: a642e...21d

Skrevet

Har også en 6 åring, ser virkelig ikke behovet. 

Bor nærme skolen, og har ennå ikke havnet i den posisjonen at hun har måttet komme hjem fra skolen og være alene, vi er alltid hjemme.

Skal hun til venninner, bor de såpass langt unna skolen at de uansett må kjøres. 

Skrevet

Mobilklokke er veldig greit.

Du trenger ikke bruke gps. En liten trygghet for barnet og deg.Til og fra skoleveien. Eller ute med venner . Uten å måtte gi de mobil telefon så tidlig. De har klokke og telefon i ett.

Anonymkode: 22a56...4e2

Skrevet

Min snart seksåring har fått mobilklokke. Det er strengt tatt ikke begrunnet i et behov da jeg følger til og fra skole/sfo, men gurimalla så lettvint å bare kunne ringe henne inn til middag. Skal sies at vi bor på 60 mål så hun har stor, trygg boltreplass uten at jeg nødvendigvis ser henne eller kan rope på henne til enhver tid. 

Hun føler seg stor med den mobilklokka og av og til ringer hun bare for å fortelle om noe gøy hun har sett ute. For oss har det bare vært moro og positivt med den klokka. 

Det er ikke urimelig å la være å kjøpe noe man ikke har bruk for, men den tanken om en fri barndom, er din egen tanke og vi må innse når våre egne tanker er avleggs for barn nå til dags. Dessuten må den da ikke være på alltid. 

Skrevet

Vår seksåring har ikke, og kommer heller ikke til å få, en slik klokke. Egen telefon får hen ikke før fylte 13. Vi har for det første ingen planer om å bidra til alt press og mas rundt slike duppeditter, for det andre har barnet vårt å forholde seg til den høyst analoge klokken hen har på armen, samt de avtalene vi har laget, og for det tredje tenker vi at det er både sunt og formålstjenlig at barnet snarere lærer seg å planlegge, i stedet for at vi skal leve etter innfallsmetoden (ny plan; jeg må ringe mamma). 

Vi kommer til å ha én mobiltelefon med fastmontert deksel med wire-feste på, hengende fast i veggen i gangen hjemme, slik at poden kan nå oss hjemmefra NÅR det blir aktuelt at hen skal ferdes mellom skole og hjem osv uten voksne og uten at vi er hjemme. «Fasttelefon», rett og slett. Slik er det mange bevisste foreldre som gjør, for å forhindre at barna sniker med seg denne hjemmetelefonen ut, eller til rommet/sofaen osv. 

Mye tyder på at DETTE er den nye gruppen ressurssterke barn: De som IKKE får egen tilgang, men av de riktige grunnene.

Anonymkode: a3943...8aa

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vår seksåring har ikke, og kommer heller ikke til å få, en slik klokke. Egen telefon får hen ikke før fylte 13. Vi har for det første ingen planer om å bidra til alt press og mas rundt slike duppeditter, for det andre har barnet vårt å forholde seg til den høyst analoge klokken hen har på armen, samt de avtalene vi har laget, og for det tredje tenker vi at det er både sunt og formålstjenlig at barnet snarere lærer seg å planlegge, i stedet for at vi skal leve etter innfallsmetoden (ny plan; jeg må ringe mamma). 

Vi kommer til å ha én mobiltelefon med fastmontert deksel med wire-feste på, hengende fast i veggen i gangen hjemme, slik at poden kan nå oss hjemmefra NÅR det blir aktuelt at hen skal ferdes mellom skole og hjem osv uten voksne og uten at vi er hjemme. «Fasttelefon», rett og slett. Slik er det mange bevisste foreldre som gjør, for å forhindre at barna sniker med seg denne hjemmetelefonen ut, eller til rommet/sofaen osv. 

Mye tyder på at DETTE er den nye gruppen ressurssterke barn: De som IKKE får egen tilgang, men av de riktige grunnene.

Anonymkode: a3943...8aa

Haha har til gode å møte 1barn uten telefon før de er 13år.De kommer til å bli mobbet eller utestengt.Folk avtaler møter på melding og ikke ringer på døren lenger.. Stakkars barn! 

Forstår at du vil prøve.Lykke til. Kjenner noen som sa det samme men 10år.. når barnet var 8 hadde det mobil.. 

Om barna skal være hjemme alene etter sfo osv så er det godt å kunne ringe om det er noe.Vi har jo ikke hustelefon lenger..

Anonymkode: 22a56...4e2

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...