Gjest Gjest_LilleMy_* Skrevet 17. juli 2005 #1 Skrevet 17. juli 2005 Navneendring (17.07.2005) Hei! Skulle veldig gjerne hatt noen tips! Jeg søkte nylig om å få endre mitt etternavn til navnet jeg hadde etter min tidligere ektefelle. Fikk følgende avslag av Folkeregisteret: "Ved behandling av søknaden legges §4 nr. 4 i lov om personnavn til grunn". Bestemmelsen lyder: "Følgende navn kan tas - etternavn som vedkommende har hatt tidligere, og som ikke er ervervet ved ekteskap eller samboerskap, etller mellomnavn som vedkommende har". :klø: Hadde dette navnet inntil jeg fikk et barn som jeg ville skulle ha mitt pikenavn til etternavn. Måtte da selv ta mitt fødenavn til etternavn for at barnet skulle kunne få ta dette navnet. (2000) Nå har jeg imidlertid 2 barn med 2 forskjellige etternavn, og ønsker for ordens skyld (og ikke minst for barnas skyld) å ha begge deres navn som etternavn. Synes ikke begrunnelsen for avslaget er god nok, er dette virkelig ikke mulig?? Jeg er jo kjent under dette navnet, og min fraskilte mann har ingen problemer med at jeg tar det tilbake, men synes det er fint at jeg tar hensyn til vårt felles barn. Finnes det eventuelt noen smutthull? Kan man eventuelt stave det annerledes, eller ta det som mellomnavn - og fødenavnet som etternavn? Forøvrig kan vedtaket påklages til Fylkesmannen innen 3 uker, noe jeg akter å gjøre - innspill mottas med takk!
moka Skrevet 17. juli 2005 #2 Skrevet 17. juli 2005 hva med å få med godkjenning fra barnefaren da? kan det hjelpe?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå