Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Guest
Skrevet

Jeg har vært gift i to år nå, og nå begynner den økonomiske situasjonen her i huset og irritere meg.

Hele historien:

Jeg har to barn fra tidligere ekteskap, og den gangen jeg ble skilt hadde vi så stort lån at det var ikke stort jeg fikk ut av det skilsmisseoppgjøret.

Traff min nåværende mann for fem år siden, og flyttet inn hos han med barna etter ett år. Jeg hadde i mellomtiden leid meg leilighet. Huset her vi bor kjøpte han sammen med sin eks. Tidligere gift han også. Han betalte ut henne med noen titusener. Da jeg flyttet inn, slo vi våre lån sammen i hans navn, og har begge to betalt på dette felles lånet. Men nå kjøpte vi oss nettopp ny bil, og måtte derfor refinsiere lånet. Da jeg leste papirene sto det at huset var tinglyst i hans og hennes navn i 1993. Det stemmer jo, men jeg trodde at det var nytt skjøte på huset kun i hans navn etter hans skilsmisse i 2000.

Nå til spørsmålet mitt. Hva hvis vi går fra hverandre? Har jeg i det hele tatt noe og hente i boet. Huset står i hans navn, og det heter jo at det du tar med deg inn i ekteskapet, kan du ta med deg ut. Han vil ikke at jeg skal ta over halvparten på huset, så når jeg har betalt ned det som var min del av lånet så mener han at jeg skal stoppe trekket mitt. Det hører også med til historien at lånet står i hans navn, og jeg får ingen skattefordeler av trekket mitt. Urettferdig? eller blir vi lignet sammen, så det spiller ingen rolle hvem som får rentefradraget?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor får ikke du ta over halvparten av huset?

Forøvrig har jeg dårlig med svar til deg, jeg er ugift selv og har ikke satt meg inn i ekteskaps-økonomi. Flott at du tar fatt i din egen situasjon, ikke bare går rundt og irriterer deg, eller tar det for gitt at alt ordner seg :smile:

Gjest allium
Skrevet

Så du betaler din del av renter og avdrag, men han får det som fradrag på sin selvangivelse ?

Det er urimelig. Dere blir ikke lignet sammen i så måte. Da bør dere gjøre det sånn at du betaler din del av rentene, minus 28%, som er skattefordelen han får.

Du ligger dårlig an i forhold til huset. Det var hans da dere giftet dere, så han har rett til å be om skjevdeling - det vil si at han beholder hele huset. Det er til en viss grad en vurderingssak; hvis dere har vært gift lenge, og du kan vise til at din innsats har vært med på å betale ned lån eller øke verdien på huset, kan du bli tilkjent en andel. Men ikke regn med det.

Skrevet

Mine barn,dine barn også+ her kan du få trøbbel om det skjer han noe. jeg vil ha oppsøkt hjelp til dette.

Hvorfor skal ikke du ha halvparten av huset da?

Ved neste selvangivelse, så krever du fradrag for halvparten av rentene

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvorfor skal du ha noen rett på huset??? Dette er hans fra før dere ble gift, og du skal betale ned kun det som er din del av dine lån. Deretter så kan du jo fortsette å sette av penger på et fond, til alderdommen eller ved et evt brudd.

Jeg regner med at du har inntekter og derfor vil kunne ha glede av rentefradraget. Du får ikke trukket fra renter du betaler ned på annen manns gjeld. Da må det heller føres i selvangivelsen som at du har lånt penger av ham, og han har fordring til deg. Og at du betaler renter til ham på denne gjelden.

Du vil antakelig ha rett til halvparten av verdien av bilen, men den synker jo bra med tiden.

Men om noen år er det han som vil regere på dine aksjefond og sparekonti (når du drar på venninneturer til syden) :) .

Jeg synes det er rart at han ikke har ordnet med tinglysningen hvor han burde stå som eier av hele eiendommen. Han kan jo risikere at eksens kreditorer tar pant i det. Dessuten er det rart at ikke banken har stusset ved låneopptaket. Hun må jo da signere på at det tas pant i "hennes" del av eiendommen også!! (Du signerer bare fordi du er ektefelle og det er deres felles bosted.) Mulig at han ønsker å forsøke å holde huset unna egne kreditorer (At de ikke begjærer tvangssalg så lett når det kun er utleggspant i halve eiendommen).

Jeg tror ikke jeg hadde brydd mer mer enn at jeg hadde betalt ned mitt, og deretter bygget opp min egen buffer ved aksjefond og sparekonti.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...