Gå til innhold

Barnehageansatt - behandler du alle barna likt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan du som barnehageansatte si med hånden på hjertet at du behandler alle barn likt, alltid, og at du ikke påvirkes av dine følelser for foreldrene eller lignende i din håndtering og oppførsel av og rundt barnet? Hovedsaklig i negativ forstand. 

Anonymkode: 7b2d4...802

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, alle barn er forskjellige så likt kan de ikke behandles. 

Anonymkode: ec8cc...5de

• Liker 20
Skrevet

Behandler ikke barna likt for barn er forskjellige og trenger forskjellige ting. 

Men straffer ikke barn jeg ikke "liker" og belønner ikke barna jeg liker mest. 

Anonymkode: c116b...d78

• Liker 10
Skrevet

Behandler ikke barna likt, nei. Behandler de på den måten jeg vet de trenger. 

En ting jeg er veldig obs på er at ting ikke skal bli urettferdig. Det må en passe på, for det legges fort merke til av barna. 

Anonymkode: bda54...8b1

• Liker 4
Skrevet (endret)

Nei.

Endret av Kvepp
Skrevet

Behandler ikke barna likt. Noen trenger mer grenser, andre trenger at man er roligere. Alle barnehageansatte har hjertebarn også. Det er for eks et sett tvillinger jeg er helt svak for. Får vondt av å si nei til dem osv, men forskjellsbehandler ikke. De får ikke lov til noe mer enn andre. Men synes for eks det er litt kjedelig på jobb om de er syke. 

Anonymkode: 4223f...1cd

• Liker 3
Skrevet

Barn er ulike og skal ikke behandles likt. Men dette baserer jeg ikke på hvem jeg liker best. Selvsagt er det noen barn man får bedre kontakt med og liker bedre, men jeg favoriserer ikke noen over andre.

Uansett har jeg alltid hatt ekstra varme følelser for de barna som har det vanskelig eller sliter med oppførsel av ymse grunner. Jeg elsker å gi litt ekstra varme til dem❤️ 

Anonymkode: 02f5f...8c9

• Liker 3
Skrevet

Blir varm av å lese denne tråden, og er glad for at det er akkurat dere som har verdens viktigste jobb 💕

• Liker 14
Skrevet
3 minutter siden, Kvepp skrev:

Nei. Selvsagt blir du påvirket når ett barn VELGER å utagere mange ganger hver dag! Det blir ikke min favorittperson å ønsker å være minst mulig i nærheten av barnet. Mens de ungene jeg har som favoritt får mye mer kontakt med meg,jeg leker med de har barnet på fanget osv.

Tenker mer i retningen av dette, og ikke angående barnas personlige behov. Men om dine egne personlige følelser mot foreldre - f.eks har eksen din fått barn meg ei hurpe og så begynner barnet deres i barnehagen du jobber i, eller nabokjerringa som parkerer på din plass i stedet konstant, for sin fordi den er to meter nærmere ytterdøra, for så å kjefte på deg om du parkerer på hennes plass - om og om igjen. 

Elendige eksempler, kommer ikke på bedre i farta. Men lar du dine personlige følelser mot foreldrene påvirke din håndtering av barn? Merker du at du har mindre tålmodighet med ett barn enn et annet hvis foreldre du ikke mener noe om/liker? Inviterer du et barn mindre til boklesing i fanget? Osv

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenker mer i retningen av dette, og ikke angående barnas personlige behov. Men om dine egne personlige følelser mot foreldre - f.eks har eksen din fått barn meg ei hurpe og så begynner barnet deres i barnehagen du jobber i, eller nabokjerringa som parkerer på din plass i stedet konstant, for sin fordi den er to meter nærmere ytterdøra, for så å kjefte på deg om du parkerer på hennes plass - om og om igjen. 

Elendige eksempler, kommer ikke på bedre i farta. Men lar du dine personlige følelser mot foreldrene påvirke din håndtering av barn? Merker du at du har mindre tålmodighet med ett barn enn et annet hvis foreldre du ikke mener noe om/liker? Inviterer du et barn mindre til boklesing i fanget? Osv

Nei. Har et helt jævlig foreldrepar som komme for sent hver eneste dag, glemmer alltid å ta med bleier, uansett hvor mange beskjeder de får, har aldri nok tøy osv. Hater de!! Men det er ikke barnet sin feil og behandler han akkurat som slle andre

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei. Har et helt jævlig foreldrepar som komme for sent hver eneste dag, glemmer alltid å ta med bleier, uansett hvor mange beskjeder de får, har aldri nok tøy osv. Hater de!! Men det er ikke barnet sin feil og behandler han akkurat som slle andre

Her hadde jeg syntes synd på barnet, og kanskje følelsene hadde tatt overhånd og jeg hadde gitt ham en ekstra klem, eller fikset klær eller bleier til ham selv, men det er kanskje ikke greit? .. Men nå jobber ikke jeg i bhg, men vurderer å ta barnehagelærer til neste høst.. Får nok mer lærdom da. 

Anonymkode: 7e555...a3a

• Liker 2
Skrevet

Alle barn msn møter i barnehagen kommer fra ulik bakgrunn og med ulike forutsetninger. Noe som også betyr at man som voksen bør møte barn ut i fra deres behov, og det blir jo da ikke til at man behandler barn helt likt. Men selvfølgelig, barna i barnehagen skal møtes med omsorg, respekt og anerkjennelse 🌸 

Anonymkode: fe5eb...215

• Liker 1
Skrevet

Behandler de ikke likt nei, for de har ulike behov. 
men som noen skriver over her.. velger. 
det er få barn som velger å være vanskelige. De klarer ikke regulere følelsene sine. Men ja, vi kan få barn litt opp i halsen innimellom, men derfor jobber vi bevisst rundt dette temaet. 
vi fargelegger barna i ulike farger, utifra hvem som vi foreskrevet og motsatt. Dette for å bevisstgjøre hvem av barna som får fordeler og hvem som er det barna mange «misliker» dette for å bedre oss. Hvis mange misliker samme barnet er det ikke rart barnet er utagerende 

Anonymkode: 8f43c...b55

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her hadde jeg syntes synd på barnet, og kanskje følelsene hadde tatt overhånd og jeg hadde gitt ham en ekstra klem, eller fikset klær eller bleier til ham selv, men det er kanskje ikke greit? .. Men nå jobber ikke jeg i bhg, men vurderer å ta barnehagelærer til neste høst.. Får nok mer lærdom da. 

Han får selvfølgelig låne klær og bleier av andre, som blir tatt fra den nye bleiepakken når det leveres. Så går egt ikke utover barnet, foreldrene gir oss bare mer jobb. Men kan ærlig si at jeg synes det er deilig når dette barnet ikke blir levert, for da vet jeg at jeg ikke må jobbe overtid fordi de iommer for sent hver eneste dag med unnskyldning på trafikk. De får bot etter bot. Er litt sårt å se barnet mens alle andre blir hentet og han spør etter mamma og pappa

Skrevet

Nei, og derfor sluttet jeg. Enkelte unger er umulig å like. 

Anonymkode: d6d62...aa5

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet, hater de? Det er jo ekstremt da 😳 er flere ting jeg har glemt ved levering, noen dager er litt mer hektiske på morran. Håper da ingen hater meg fordet 🤔 

Anonymkode: e4ca1...eb3

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet, hater de? Det er jo ekstremt da 😳 er flere ting jeg har glemt ved levering, noen dager er litt mer hektiske på morran. Håper da ingen hater meg fordet 🤔 

Anonymkode: e4ca1...eb3

Dette var bare noen få ting orket ikke å skrive alt. Det er bare holdningen de har. De driter langt i at det gjør det vanskelig for oss, de kom for eks flere ganger i vinter uten dress?? Hva tror du barnet skal bruke ute liksom. Alle glemmer i blandt men disse er hver eneste dag alvorlig talt. De har null respekt for de ansatte når de kommer kl 1658 hver dag og er ikke ute før 10 over. De beklager heller ikke. De er arrogante og frekke og blir sure når vi må mase fordi de glemmer ting

• Liker 1
Skrevet

Foreldre har ingenting å si for mitt syn på barna. Noen barn er veldig lett å bli sjarmert av, andre barn krever mer av deg. Men det er ofte de barna som krever mest, som mitt hjerte banker litt ekstra for. Det er en grunn til at de gjerne er krevende, og ingenting gir mer enn å se krevende barn blomstre fordi nettopp DU ser dem til tross for for dette.

Det skal dog sies, at jeg prøver alt jeg det kan å behandle barna med samme omsorg og omtanke som jeg selv ville ønsket å blitt møtt med.

Anonymkode: c2b8b...778

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han får selvfølgelig låne klær og bleier av andre, som blir tatt fra den nye bleiepakken når det leveres. Så går egt ikke utover barnet, foreldrene gir oss bare mer jobb. Men kan ærlig si at jeg synes det er deilig når dette barnet ikke blir levert, for da vet jeg at jeg ikke må jobbe overtid fordi de iommer for sent hver eneste dag med unnskyldning på trafikk. De får bot etter bot. Er litt sårt å se barnet mens alle andre blir hentet og han spør etter mamma og pappa

Uff det kan jeg tenke meg😢 Jeg synes det er tragisk at foreldrene ikke får det til. Stakkars liten 💔

• Liker 3
Skrevet

Jeg behandler ikke alle barn likt, men jeg behandler dem med like stor respekt. 
Jeg tror ikke at « Jens» som er en litt forsiktig type, ville likt at jeg innledet dagen med å plutselig hoppe frem fra et hjørne og « knø» ham litt, før jeg bærer ham opp ned inn på avdelinga, men det gjør jeg med «Ole» for han synes at det er det beste som er. 

Jens, synes at en fin start på dagen er at vi tar oss en rolig start med en bok eller lego sammen og bare snakker i vei og pleier å synes det er litt slitsomt med folk som herjer for mye med ham, men litt går fint. 

« Tuva» vil ofte ha litt fred og ro når hun kommer, for hun er ganske morgentrøtt. Det beste for henne er at hun får sitte litt for seg selv å tegne, eller leke med småfigurer en stund og så komme for å få mer oppmerksomhet fra oss voksne når hun har hatt litt egentid. 

En utenforstående, ville nok kunne tenke at jeg overså Tuva, at jeg viste mer glede når vi møtte « Ole» og at Jens fikk mer tid i armkroken, men det er fordi disse barna er forskjellige og liker forskjellige ting. 

Jeg lar aldri relasjonen til foreldrene prege relasjonen til barnet. Har barn som jeg liker svært godt og som har knyttet seg ekstra godt til meg, som har foreldre som jeg egentlig helst ville unngått, dersom jeg kunne. 

Anonymkode: 57ced...309

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...