Gå til innhold

10 000 skritt er ikke spesielt mye.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 000 skritt er rundt én times effektiv gåing for meg (har pulsklokke.) Dette er overkommelig for de fleste. Setter man grensen høyere, vil det virke demotiverende og uoverkommelig. Dessuten gir en times gåtur hver dag veldig økt helsegevinst, så slik sett er det ikke så mye poeng i å anbefale mer for den vanlige mannen i gata. 

Anonymkode: 7589a...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

10 000 skritt er rundt én times effektiv gåing for meg (har pulsklokke.) Dette er overkommelig for de fleste. Setter man grensen høyere, vil det virke demotiverende og uoverkommelig. Dessuten gir en times gåtur hver dag veldig økt helsegevinst, så slik sett er det ikke så mye poeng i å anbefale mer for den vanlige mannen i gata. 

10 000 skritt klarer du ikke på en time nei. Da teller den feil. Regn ut hvor mange skritt du har pr. sekund så ser du selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hr. Aktiv skrev:

10 000 skritt klarer du ikke på en time nei. Da teller den feil. Regn ut hvor mange skritt du har pr. sekund så ser du selv.

Mulig jeg bruker litt over timen, men jeg går også alltid i rask gange, jeg spaserer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg bruker litt over timen, men jeg går også alltid i rask gange, jeg spaserer ikke.

Selv går jeg også ganske raskt, har en frekvens på 110 for gange og 156 om jeg løper. Det blir hhv. 6600 og 9360 skritt per time. Så den fjellturen i går på 3:13 bidro med over 21.000 skritt.

Men poenget er ikke at man trenger å trene alle de 10.000 skrittene da. De fleste går jo en del resten av dagen også.

I dag blir det stolpejakt i Lillehammer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2020 den 17.59, AnonymBruker skrev:

Det er dette jeg ikke forstår med skrittelling. 

En gang startet jeg dagen med en joggetur på 60 minutter. Fløy til London på formiddagen (med alt av trasking på flyplasser), og var deretter på beina fra kl 14 til sengetid, med unntak av en kort middag. 

Det ble 16 000 skritt og årsbeste for meg. 

Anonymkode: ce13a...43f

Folk har så forskjellige svar fordi skrittellere er forskjellige, og folk er forskjellige. 
jeg og venninna mi var på tur sammen. Vi gikk begge like langt, men hennes skritteller viste nesten 2500 (!) skritt mer. Og det var ikke en spesielt lang tur.

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så overkommelig for en inaktiv person. Kjenner en som måtte av helsemessige prsaker bli mer aktiv. Han måtte begynne med 20 minutter per dag.

Det er bra det, syns jeg. Alle må begynne fra sitt utgangspunkt. Begynte også med 30 min per dag. Nå går jeg 1,5 time, kun fordi jeg liker det

Anonymkode: feec2...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem bryr seg om hvilket tempo som er akseptabelt opp fjellknausene? Det viktigste er vel at folk begir seg ut på eventyr og opplever noe nytt sammen med venner og familie uten at det skal være et kav for å være best på tid på KG?

Dette har uansett liten sammenheng med temaet i denne tråden ettersom de færreste av oss stikker på topptur hver dag.

Anonymkode: 6b02e...af7

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 000 skritt er jo et helt tilfeldig tall, som flere her har nevnt. Det stammer fra en reklame og er på ingen måte forankret i forskning. 

Jeg går ikke spesielt mye, ligger på 50 000 skritt i uka i snitt i følge min skritteller. Men jeg er i svært god form. Jeg sykler mye, ror, trener styrke og mobilitet. Har høy puls mange ganger i uka og jeg langt over 150 minutters anbefalingen per uke. Jeg tør påstå at min kroppslige forfatning er betydelig bedre enn en person som kun går litt tur her og der, selv om vedkommende kanskje går 10 000 eller flere skritt hver dag. 

Anonymkode: 7ed11...c48

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Hr. Aktiv skrev:

10000 skritt er for meg ca 6 km. 60 cm for hvert skritt. Det går fint på en time. Jeg går opp mot 7 km/t på flatmark 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går til og fra jobb (20 min en vei) og har en kontorjobb. De dagene jeg ikke legger inn noe ekstra har jeg 7-9k skritt. Må legge inn ekstra for å nå 10k. 

Anonymkode: a734b...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, smilo skrev:

10000 skritt er for meg ca 6 km. 60 cm for hvert skritt. Det går fint på en time. Jeg går opp mot 7 km/t på flatmark 

Nesten tre skritt i sekundet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.8.2020 den 21.01, AnonymBruker skrev:

Jeg har en stillesittende kontorjobb, kjører bil overalt. 

Jeg løper 50 minutter 5 ganger i uka, ca 200 høydemetere, og 7km. Det gir 6 000 skritt. Er veldig godt trent, og løper motbakkeløp og halvmaraton. 

Så totalt ligger jeg på ca 7 000 skritt i snitt per dag. Vil du si det er for lite?

Anonymkode: ce13a...43f

Skal si du tar lange skritt😂

Anonymkode: 736ee...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hr. Aktiv skrev:

Nesten tre skritt i sekundet?

Det har jeg aldri regnet på, men det blir sikkert det. Synes du 6 km/t høres mye ut? Da bør du gå deg en tur å sjekke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, smilo skrev:

Det har jeg aldri regnet på, men det blir sikkert det. Synes du 6 km/t høres mye ut? Da bør du gå deg en tur å sjekke. 

Blås i km/t, det spiller ingen rolle. Tenk skrittfrekvens. 130 er regner for å være en svært slitsom skrittfrekvens, det gir deg 7800 skritt på en time. Du må nesten opp i kappgangytelse for å klare 167 skritt i minuttet som du må for å klare 10.000 på en time. 

Når jeg går i 6km/t får jeg snaue 7000 skritt pr. time. 10.000 per time ville betydd at jeg måtte gått i nærmere 9km/t, det klarer jeg ikke. Da må jeg løpe, men selv under løping sliter jeg med å få 10.000 på en time. Ender som regel på omkring 9500.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, -jk- skrev:

Blås i km/t, det spiller ingen rolle. Tenk skrittfrekvens. 130 er regner for å være en svært slitsom skrittfrekvens, det gir deg 7800 skritt på en time. Du må nesten opp i kappgangytelse for å klare 167 skritt i minuttet som du må for å klare 10.000 på en time. 

Når jeg går i 6km/t får jeg snaue 7000 skritt pr. time. 10.000 per time ville betydd at jeg måtte gått i nærmere 9km/t, det klarer jeg ikke. Da må jeg løpe, men selv under løping sliter jeg med å få 10.000 på en time. Ender som regel på omkring 9500.

Da har nok du endel lengre ben enn meg. Hvor langt går du på en time da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, smilo skrev:

Da har nok du endel lengre ben enn meg. Hvor langt går du på en time da? 

Det varierer veldig. Jeg går stort sett i ulendt terreng eller på fjellet, så normalt 4,5 til 5,2km/t. På asfalt blir det nok oppunder 6km/t. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, -jk- skrev:

Det varierer veldig. Jeg går stort sett i ulendt terreng eller på fjellet, så normalt 4,5 til 5,2km/t. På asfalt blir det nok oppunder 6km/t. 

Så du kan gå 6 km/t, men mener jeg ikke kan gjøre det? Hvor er logikken i det? Fordi jeg er kortere enn deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 18.8.2020 den 20.47, AnonymBruker skrev:

Hvis man er ung og frisk har en jobb der man ikke sitter limt til pulten hele dagen så er 10 000 skritt veldig greit å få til. Hvorfor kan ikke myndighetene si at folk må være mer aktive? 

Anonymkode: f4754...3e6

Fordi de som er tilbøyelige til å gå mer enn 10 000 skritt gjør det uansett. Det er sofagrisene som trenger å høre at de skal gå mer, og da er 10 000 et ganske overkommelig mål. Terskelen må være lav nok til at det føles overkommelig for de utrente.

Anonymkode: fbb02...fb0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, smilo skrev:

Så du kan gå 6 km/t, men mener jeg ikke kan gjøre det? Hvor er logikken i det? Fordi jeg er kortere enn deg? 

Det er jo ikke hastighet per time som er greia her. I en time er det 3600 sekunder, går du 10 000 skritt på en time er det nesten 2,8 skritt i sekundet. Høres det realistisk ut? Da snakker vi uansett ikke om normal gange, men kappgang. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke hastighet per time som er greia her. I en time er det 3600 sekunder, går du 10 000 skritt på en time er det nesten 2,8 skritt i sekundet. Høres det realistisk ut? Da snakker vi uansett ikke om normal gange, men kappgang. 

Om man løper/jogger er 180 skritt pr. minutt omtrent regnet som gullstandard når det gjelder frekvens. Det gir 10 800 skritt i løpet av 60 minutter. 

Om man bare går, eller jogger veldig sakte, vil/bør man naturligvis ikke holde like høy skrittfrekvens. 

Anonymkode: e9c28...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om man løper/jogger er 180 skritt pr. minutt omtrent regnet som gullstandard når det gjelder frekvens. Det gir 10 800 skritt i løpet av 60 minutter. 

Om man bare går, eller jogger veldig sakte, vil/bør man naturligvis ikke holde like høy skrittfrekvens. 

Anonymkode: e9c28...45a

Jeg blir stadig beskyldt for å gå fort, så mulig jeg går fortere enn normalen da. Aner ikke. Men mellom 6 og 7 km/t er min ganghastighet på gåtur. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...