Gå til innhold

10 000 skritt er ikke spesielt mye.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 000 skritt er ca 1.5t lang tur om du går i samme tempo hele veien på flat mark.

Anonymkode: 99ca4...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 20.8.2020 den 0.33, Hr. Aktiv skrev:

7000 i snitt er litt lite. Du hadde fått mye bedre effekt i treningen og ikke minst sluttiden din på halv hvis du hadde økt til det dobbelte. Det er lavintensitet du tjener masse på i så lange løp som maraton. 

Skåla bør du fint klare på 4 timer inkl. matpause. Matpausen tar du ved Skålavannet ca. 1150 moh. før du starter på den bratte delen opp mot toppen. 

Besseggen er bare en ren planke. Bruker du tre timer har du god tid. Her trenger du ikke ta matpause heller. 

Tydelig at du ikke har gått over Besseggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, OPIgirl skrev:

Tydelig at du ikke har gått over Besseggen.

Har jeg ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hr. Aktiv skrev:

Har jeg ikke?

Det tror jeg ikke fordi du beskriver det som en planke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, OPIgirl skrev:

Det tror jeg ikke fordi du beskriver det som en planke. 

Ja den er ikke særlig utfordrende den. Starter du moderat så går du raskere enn du tror. Er du redd høyder så holder du til venstre opp selve eggen så er også den lite luftig. 

Vi gikk den rolig og pauset underveis og tok bilder og nytet utsikten. Da brukte vi ikke fullt tre timer. Brukte 1 time og 45 minutter helt oppe på toppen på Veslefjellet (det høyeste punktet). Tok ikke i da. Pratet hele veien opp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2020 den 17.47, AnonymBruker skrev:

Hvor god form er du egentlig i, om det er all treningen du gjør, og du ellers er mer eller mindre inaktiv? 7 km på 50 minutter er ikke løping, det er kun 8,4 km/t i snitt - som er nærmere min fart for rask gange (7 km/t når jeg går fort) enn jogging eller løping. Ut fra det du skriver her vil jeg faktisk påstå at du ikke virker som en særlig aktiv person.

Jeg har en jobb hvor jeg ikke kan bruke klokke med skritteller, men tror nok at jeg lett kommer opp i 10 000 skritt daglig, med mindre jeg KUN ligger på sofaen når jeg kommer hjem etter arbeid. Jeg synes ikke antall skritt egentlig er så viktig, for helsens del er det viktigere å komme høyt opp i puls og å være fysisk aktiv med økt puls x antall timer i uken, men likevel gjenspeiler det jo gjerne hvor aktiv/inaktiv man er.  Hverdagsaktivitet er også (fysisk) aktivitet...

Anonymkode: e9c28...45a

Er ikke poenget først og fremst å være i tilstrekkelig god form/ fysisk aktivitet til at man oppnår helsegevinst? Så kan jo de som ønsker å konkurrere på fart, avstand, høydemeter og oksygenopptak etc. gjøre det.

Regner med at du kjenner til HUNT/PAI:https://www.ntnu.no/cerg/personal-activity-intelligence

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Ja den er ikke særlig utfordrende den. Starter du moderat så går du raskere enn du tror. Er du redd høyder så holder du til venstre opp selve eggen så er også den lite luftig. 

Vi gikk den rolig og pauset underveis og tok bilder og nytet utsikten. Da brukte vi ikke fullt tre timer. Brukte 1 time og 45 minutter helt oppe på toppen på Veslefjellet (det høyeste punktet). Tok ikke i da. Pratet hele veien opp. 

Jeg har gått Besseggen og man må stedvis krabbe på alle fire. Du har heller ikke gått Ove hele Besseggen hvis du,som du påstår brukte bare en time og 45 minutter. En strekning på ca 16 km.  De fleste bruker mellom 6-8 timer inkludert pause å gå over hele Besseggen. Å kalle det planke er å overdrive noe voldsomt.

Endret av OPIgirl
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Roci skrev:

Regner med at du kjenner til HUNT/PAI:https://www.ntnu.no/cerg/personal-activity-intelligence

Det der var dårlig forskning.

Så klart lever folk som er i fysisk aktivitet lengre. Du kan heller ikke dele det opp i to kategorier. De har også sett på tall fra 1980.

Skammelig av NTNU. Her er det en som kun skal tjene penger på sin "oppfinnelse".

Anonymkode: d4c60...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, OPIgirl skrev:

Jeg har gått Besseggen og man må stedvis krabbe på alle fire. Du har kanskje gått fra Gjendebu? Altså motsatt veg.

Krabbe? Nei den er enkel den. Kan ikke kalle det klyving heller. Brukte armene veldig lite egentlig. Mest for å stø opp når "trinnene" ble for høye og i kjettingpartiet på et par tre meter der på tur ned. Ellers vil jeg si dette er en ganske enkelt tur på ca. 700 hm. 

Det er faktisk en som har syklet eggen ned. 😄

Vi tok båten inn ja og gikk eggen opp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der var dårlig forskning.

Så klart lever folk som er i fysisk aktivitet lengre. Du kan heller ikke dele det opp i to kategorier. De har også sett på tall fra 1980.

Skammelig av NTNU. Her er det en som kun skal tjene penger på sin "oppfinnelse".

Anonymkode: d4c60...1e9

Virker ikke som du har lest hele artikkelen, evt at hovedpoenget har gått deg hus forbi . Jeg merker meg også at du ikke svarer på det som faktisk var spørsmålet mitt:

Er ikke hovedpoenget at folk er i tilstrekkelig god form og i nok fysisk aktivitet til at det gir helsegevinst? 

På hvilken måte har det forresten betydning for min helse hvor fort du går Besseggen?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 000 skritt er lett å få til. 

- gå til kollektivt( evt gå fra parkeringsplassen)

- gå en kveldstur

- jogge noen dager

- rydde, ordne kaste søppel. 

Føler meg slappere hvis jeg kun går 10 000 skritt. Mer ufokusert og gretten. . Tror at mange har misforstått dette med fysisk aktivitet. Det er ikke nok å bare trene. Du må bevege deg iløpet av dagen. Det å tusle litt rundt på jobb i noen minutter har en effekt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hr. Aktiv skrev:

Krabbe? Nei den er enkel den. Kan ikke kalle det klyving heller. Brukte armene veldig lite egentlig. Mest for å stø opp når "trinnene" ble for høye og i kjettingpartiet på et par tre meter der på tur ned. Ellers vil jeg si dette er en ganske enkelt tur på ca. 700 hm. 

Det er faktisk en som har syklet eggen ned. 😄

Vi tok båten inn ja og gikk eggen opp. 

Ja, særlig. En ting jeg har lært meg: å ikke tro på skrytepaver på KG.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, OPIgirl skrev:

Ja, særlig. En ting jeg har lært meg: å ikke tro på skrytepaver på KG.

Hva er skryt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.8.2020 den 20.47, AnonymBruker skrev:

Hvis man er ung og frisk har en jobb der man ikke sitter limt til pulten hele dagen så er 10 000 skritt veldig greit å få til. Hvorfor kan ikke myndighetene si at folk må være mer aktive? 

Anonymkode: f4754...3e6

Hvorfor skal myndighetene bestemme at folk skal være mer aktive? Voksne folk må få velge det selv, tenker jeg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, -jk- skrev:

1t40m på 7,62km? Da går man sakte. Så sant det ikke er ulendt eller vanskelig terreng gjør jeg det unna på en time og 15-20 minutter om jeg ikke stresser. 

Du går nesten 8 km på 15-20 minutter? Det er ikke fysisk mulig med mindre du løper så fort du kan.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Hr. Aktiv skrev:

Nå måtte jeg google. 

Rekorden for Besseggen er 1t 15min. Da snakker vi en topptrent motbakke/terrengløper, som ikke stopper for pause, og definitivt ikke klarte å småprate underveis. 

Så enten har du selektiv hukommelse og har blingset kraftig på klokka. ellers skryter du i vei uten å noen gang ha vært i nærheten av Besseggen.

Anonymkode: ce13a...43f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå måtte jeg google. 

Rekorden for Besseggen er 1t 15min. Da snakker vi en topptrent motbakke/terrengløper, som ikke stopper for pause, og definitivt ikke klarte å småprate underveis. 

Så enten har du selektiv hukommelse og har blingset kraftig på klokka. ellers skryter du i vei uten å noen gang ha vært i nærheten av Besseggen.

Nei pleier å huske slikt.

Jeg vet hva rekorden er jeg. Men det er helt ned igjen. Det er ganske stor forskjell på tempo vi gikk mot det tempo de som løper turen over. Vi løp ikke et eneste skritt. Vi gikk. Brukte rett under tre timer på hele turen. 1 t og 45 min. er altså opp til det høyeste punktet ved varden før det begynner å gå nedover mot mål igjen. Den turen er ikke så tøff altså. Det er bare rundt 700 hm. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
På 20.8.2020 den 11.47, AnonymBruker skrev:

10 000 skritt er jo ikke nødvendig, tanken bak dette taller er jo gammel også: 
"De 10 000 skrittene stammer opprinnelig fra Japan, hvor skrittellere ble veldig populære før OL i Tokyo i 1964. En produsent av skrittellere brukte 10 000 skritt om dagen som slagord, og det ble raskt en hit."

Rundt 4000-5000 skritt er rikelig, kroppen liker moderat aktivitet. Aldri overdriv trening, styrketrening er viktigst.

Gå heller flere små turer i løper av dagen som kanskje bare er 10-15min med raskt tempo, i stedet for en lang på 2timer.

Anonymkode: 99ca4...fb3

4-5000 er jo ingenting, og alt annet enn rikelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hr. Aktiv skrev:

Nei pleier å huske slikt.

Jeg vet hva rekorden er jeg. Men det er helt ned igjen. Det er ganske stor forskjell på tempo vi gikk mot det tempo de som løper turen over. Vi løp ikke et eneste skritt. Vi gikk. Brukte rett under tre timer på hele turen. 1 t og 45 min. er altså opp til det høyeste punktet ved varden før det begynner å gå nedover mot mål igjen. Den turen er ikke så tøff altså. Det er bare rundt 700 hm. 

Jeg har gått den, uten å ta tiden. Men mener vi brukte ca 5 timer fra vi ventet på båten, til vi satt oss i bilen igjen, med kos og matpauser. 

Og tok i alle fall ikke tiden akkurat fra vi satt foten på bakken nederst, til vi var på det høyeste punktet..... For en merkelig ting å gjøre på den typen tur, der man uansett går i kø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått den, uten å ta tiden. Men mener vi brukte ca 5 timer fra vi ventet på båten, til vi satt oss i bilen igjen, med kos og matpauser. 

Og tok i alle fall ikke tiden akkurat fra vi satt foten på bakken nederst, til vi var på det høyeste punktet..... For en merkelig ting å gjøre på den typen tur, der man uansett går i kø. 

Vi gikk den veldig tidlig slik at vi unngikk masse folk. Jeg pleier egentlig ikke å gå slike populære turer. Orker ikke det styret med alle folkene.

Skal sant sies vi er vel ikke noen direkte sinker der vi drar på tur. Er veldig skjelden det er folk som tar oss igjen. Tror ikke det har skjedd faktisk. Vi passer bare på å gå i snakketempo (sone 1) for da kan vi gå veldig langt uten at det koster så mye. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...