AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #1 Del Skrevet 18. august 2020 Hvis man er ung og frisk har en jobb der man ikke sitter limt til pulten hele dagen så er 10 000 skritt veldig greit å få til. Hvorfor kan ikke myndighetene si at folk må være mer aktive? Anonymkode: f4754...3e6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #2 Del Skrevet 18. august 2020 Fordi mer ikke gir økt helsegevinst. Fordi en anbefaling om mer vil føre til at mange ikke går i det hele tatt. Ingen hindrer deg i å gå mer. Anonymkode: 91375...20d 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #3 Del Skrevet 18. august 2020 Myndighetene er ikke moren din. Du må selv ta valg angående din egen helse. Hadde de anbefalt folk å gå 30.000 skritt ville folk opplevd det som uoverkommelig og ikke orket å prøve, 10.000 skritt er nok for de fleste på daglig basis. Anonymkode: 00b85...8b8 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #4 Del Skrevet 18. august 2020 Myndighetene og media har hele tiden frontet mer aktivitet. Men de kan ikke kontrollere at folk faktisk beveger seg. Og alt er relativt. For meg er 10.000 skritt en relativt rolig dag, for min sterkt overvektige venninne med kneproblemer så er det en bragd å få til. Anonymkode: 1acf6...df7 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #5 Del Skrevet 18. august 2020 Jeg har en stillesittende kontorjobb, kjører bil overalt. Jeg løper 50 minutter 5 ganger i uka, ca 200 høydemetere, og 7km. Det gir 6 000 skritt. Er veldig godt trent, og løper motbakkeløp og halvmaraton. Så totalt ligger jeg på ca 7 000 skritt i snitt per dag. Vil du si det er for lite? Anonymkode: ce13a...43f 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scoops Skrevet 18. august 2020 #6 Del Skrevet 18. august 2020 Jeg er forsåvidt enig med deg,men ser og det at for mange personer så kan 10000 skritt være en utfordring og få til. De dagene jeg har 10000 så føler jeg at jeg ikke har gjort noe,så er jo litt hva man er vant til og. Men syns at det kan bli litt feil og bruke det som ett mål og,for la oss si at du subber deg avgårde de skrittene så føler ikke jeg at det har så mye helsegevinst som visst du går de effektivt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 19. august 2020 #7 Del Skrevet 19. august 2020 Myndighetene oppfordrer da til aktivitet? Er det ikke en halvtime til dagen som er anbefalingen? At de ikke anbefaler antall skritt forstår jeg godt. 10 000 er ikke mye rent objektivt, men å sette et sånt bastant mål kan virke mot sin hensikt for noen. En halvtime aktivitet er et mer fleksibel mål. I tillegg er det dumt å legge opp til et mål som krever en dings... Etter jeg byttet jobb greier jeg sjelden å nå 10 000 skritt. Sykler til jobb, jogger 3 ganger i uka og leker med ungene og det er nok for meg akkurat nå. Jeg er nok i aktivitet minst en halvtime daglig likevel. For folk som går på jobb er 10 000 unnagjort på null komma niks, for oss med kontorjobb og travle ettermiddager er det ikke nødvendigvis et realiatisk mål. Man bør måle seg opp mot seg selv og øke sin egen aktivitet, ikke sette en fast felles standard for alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #8 Del Skrevet 19. august 2020 4 minutter siden, Albbas skrev: Myndighetene oppfordrer da til aktivitet? Er det ikke en halvtime til dagen som er anbefalingen? At de ikke anbefaler antall skritt forstår jeg godt. 10 000 er ikke mye rent objektivt, men å sette et sånt bastant mål kan virke mot sin hensikt for noen. En halvtime aktivitet er et mer fleksibel mål. I tillegg er det dumt å legge opp til et mål som krever en dings... Etter jeg byttet jobb greier jeg sjelden å nå 10 000 skritt. Sykler til jobb, jogger 3 ganger i uka og leker med ungene og det er nok for meg akkurat nå. Jeg er nok i aktivitet minst en halvtime daglig likevel. For folk som går på jobb er 10 000 unnagjort på null komma niks, for oss med kontorjobb og travle ettermiddager er det ikke nødvendigvis et realiatisk mål. Man bør måle seg opp mot seg selv og øke sin egen aktivitet, ikke sette en fast felles standard for alle. Dette også 🙂 Anonymkode: 91375...20d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #9 Del Skrevet 19. august 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en stillesittende kontorjobb, kjører bil overalt. Jeg løper 50 minutter 5 ganger i uka, ca 200 høydemetere, og 7km. Det gir 6 000 skritt. Er veldig godt trent, og løper motbakkeløp og halvmaraton. Så totalt ligger jeg på ca 7 000 skritt i snitt per dag. Vil du si det er for lite? Anonymkode: ce13a...43f Hvor god form er du egentlig i, om det er all treningen du gjør, og du ellers er mer eller mindre inaktiv? 7 km på 50 minutter er ikke løping, det er kun 8,4 km/t i snitt - som er nærmere min fart for rask gange (7 km/t når jeg går fort) enn jogging eller løping. Ut fra det du skriver her vil jeg faktisk påstå at du ikke virker som en særlig aktiv person. Jeg har en jobb hvor jeg ikke kan bruke klokke med skritteller, men tror nok at jeg lett kommer opp i 10 000 skritt daglig, med mindre jeg KUN ligger på sofaen når jeg kommer hjem etter arbeid. Jeg synes ikke antall skritt egentlig er så viktig, for helsens del er det viktigere å komme høyt opp i puls og å være fysisk aktiv med økt puls x antall timer i uken, men likevel gjenspeiler det jo gjerne hvor aktiv/inaktiv man er. Hverdagsaktivitet er også (fysisk) aktivitet... Anonymkode: e9c28...45a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 19. august 2020 #10 Del Skrevet 19. august 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis man er ung og frisk har en jobb der man ikke sitter limt til pulten hele dagen så er 10 000 skritt veldig greit å få til. Hvorfor kan ikke myndighetene si at folk må være mer aktive? Anonymkode: f4754...3e6 Måte på hva myndighetene skal bestemme. Vi kan ikke leve som roboter, der hver bevegelse er bestemt av andre. Sunt å gå, men tvinges kan ingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #11 Del Skrevet 19. august 2020 Nå er det jo ikke slik at man nødvendigvis er ung og frisk og ikke har en kontorjobb. 10 000 skritt er ikke så mye, nei, men det er noe aktivitet hver dag og det er det som er anbefalingene. Du står fritt til å bevege deg mer. Det strider ikke imot myndighetenes råd, tvert imot. Anonymkode: d7999...dd2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #12 Del Skrevet 19. august 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis man er ung og frisk har en jobb der man ikke sitter limt til pulten hele dagen så er 10 000 skritt veldig greit å få til. Hvorfor kan ikke myndighetene si at folk må være mer aktive? Anonymkode: f4754...3e6 De 10k skrittene stammer fra en reklame som gikk i sin tid. Anonymkode: 71623...7c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #13 Del Skrevet 19. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor god form er du egentlig i, om det er all treningen du gjør, og du ellers er mer eller mindre inaktiv? 7 km på 50 minutter er ikke løping, det er kun 8,4 km/t i snitt - som er nærmere min fart for rask gange (7 km/t når jeg går fort) enn jogging eller løping. Ut fra det du skriver her vil jeg faktisk påstå at du ikke virker som en særlig aktiv person. Jeg har en jobb hvor jeg ikke kan bruke klokke med skritteller, men tror nok at jeg lett kommer opp i 10 000 skritt daglig, med mindre jeg KUN ligger på sofaen når jeg kommer hjem etter arbeid. Jeg synes ikke antall skritt egentlig er så viktig, for helsens del er det viktigere å komme høyt opp i puls og å være fysisk aktiv med økt puls x antall timer i uken, men likevel gjenspeiler det jo gjerne hvor aktiv/inaktiv man er. Hverdagsaktivitet er også (fysisk) aktivitet... Anonymkode: e9c28...45a I god nok form til å løpe 2 halvmaraton i året, bestetid på 1,52 i år. Gå Besseggen og Skåla i sommer (toppturer på 5+ timer). Løpe 5km på 23 minutter. Hverdagsaktivitet bidrar lite om det er god kondisjon, eller utholdenhet over tid, man er ute etter. Så jeg satser heller på intervalløp i kupert terreng enn trasking på flatmark. Anonymkode: ce13a...43f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #14 Del Skrevet 19. august 2020 De anbefaler 150 minutter med aktivitet per uke. Det føler jeg er et minimum, som mange kan få til! jeg går så mye jeg kan. Men med stillesittende jobb, småbarn og må kjøre på jobb, så er det noen dager 7000-8000 som er det vanlig. all aktivitet er bedre enn ingenting, tross alt! Spesielt for den dessverre betydelige delen av befolkningen som er inaktive.. Anonymkode: feec2...527 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #15 Del Skrevet 19. august 2020 Ikke realistisk at alle skal gå 10000 skritt pr dag. 10km! Anonymkode: 4e446...286 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 19. august 2020 #16 Del Skrevet 19. august 2020 På 18.8.2020 den 21.01, AnonymBruker skrev: Jeg har en stillesittende kontorjobb, kjører bil overalt. Jeg løper 50 minutter 5 ganger i uka, ca 200 høydemetere, og 7km. Det gir 6 000 skritt. Er veldig godt trent, og løper motbakkeløp og halvmaraton. Så totalt ligger jeg på ca 7 000 skritt i snitt per dag. Vil du si det er for lite? Anonymkode: ce13a...43f 7000 i snitt er litt lite. Du hadde fått mye bedre effekt i treningen og ikke minst sluttiden din på halv hvis du hadde økt til det dobbelte. Det er lavintensitet du tjener masse på i så lange løp som maraton. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: I god nok form til å løpe 2 halvmaraton i året, bestetid på 1,52 i år. Gå Besseggen og Skåla i sommer (toppturer på 5+ timer). Løpe 5km på 23 minutter. Hverdagsaktivitet bidrar lite om det er god kondisjon, eller utholdenhet over tid, man er ute etter. Så jeg satser heller på intervalløp i kupert terreng enn trasking på flatmark. Anonymkode: ce13a...43f Skåla bør du fint klare på 4 timer inkl. matpause. Matpausen tar du ved Skålavannet ca. 1150 moh. før du starter på den bratte delen opp mot toppen. Besseggen er bare en ren planke. Bruker du tre timer har du god tid. Her trenger du ikke ta matpause heller. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #17 Del Skrevet 19. august 2020 3 minutter siden, Hr. Aktiv skrev: 7000 i snitt er litt lite. Du hadde fått mye bedre effekt i treningen og ikke minst sluttiden din på halv hvis du hadde økt til det dobbelte. Det er lavintensitet du tjener masse på i så lange løp som maraton. Skåla bør du fint klare på 4 timer inkl. matpause. Matpausen tar du ved Skålavannet ca. 1150 moh. før du starter på den bratte delen opp mot toppen. Besseggen er bare en ren planke. Bruker du tre timer har du god tid. Her trenger du ikke ta matpause heller. 😂😂😂 skryt much Anonymkode: be41c...08d 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #18 Del Skrevet 20. august 2020 Som student merker jeg at det kan være veldig vanskelig å få nok skritt i løpet av en dag. Det gjelder særlig nå når vi anbefales å ikke være på campus og i tillegg er mange fritidsaktiviteter enten på vent eller blitt digitale. Da blir det plutselig ikke noe å gå til og jeg merker at det er mye mer "ork" å gå ut for å gå tur uten noe mål enn å oppnå x antall skritt. Det tar også en del tid sammenlignet med de skrittene jeg får av å gå til/fra campus og å gå rundt der. Jeg oppnår vanligvis ikke 10.000 skritt i løpet av en vanlig sånn dag heller, men da skal det kanskje bare en 30 min gåtur på kvelden så har jeg det. Nå skal det plutselig så mye mer til. Å gå f.eks. 20-30.000 skritt har jeg faktisk ikke tid til. Anonymkode: 6090f...8e4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #19 Del Skrevet 20. august 2020 10 000 skritt er jo ikke nødvendig, tanken bak dette taller er jo gammel også: "De 10 000 skrittene stammer opprinnelig fra Japan, hvor skrittellere ble veldig populære før OL i Tokyo i 1964. En produsent av skrittellere brukte 10 000 skritt om dagen som slagord, og det ble raskt en hit." Rundt 4000-5000 skritt er rikelig, kroppen liker moderat aktivitet. Aldri overdriv trening, styrketrening er viktigst. Gå heller flere små turer i løper av dagen som kanskje bare er 10-15min med raskt tempo, i stedet for en lang på 2timer. Anonymkode: 99ca4...fb3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #20 Del Skrevet 20. august 2020 Jeg har også tro på mange småturer på 10-15 min. ! Ut og lufte hunden feks. Eller småturer på nærbutikken! Anonymkode: 4e446...286 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå