Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

Går på BI, gikk 1.året ifjor, men pga idretten så tok jeg ikke skolen seriøst, så besto bare 2 fag, det er null problem for meg å bestå resten om jeg setter meg inn i det. Uansett, dette året tenker jeg å ta opp fagene jeg strøk på, bestå dem, og deretter søke meg inn på 2.året, jeg trenger 5 beståtte fag for det.

Jeg skal bo i en annen by og, så jeg trenger naturligvis litt støtte for husleia, mat osv. Jeg søkte om stipend + fullt lån, men er redd jeg kanskje søkte om for mye penger? :) Under så står det hva jeg kan få utbetalt. Men er det ikke mye, for en som bare skal bruke året til å ta opp 5-6 fag? 

t.png

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråd nummer 8? 

Anonymkode: 35dc8...d87

• Liker 9
Skrevet

Må du så må du

Anonymkode: fd71d...b0e

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Må du så må du

Anonymkode: fd71d...b0e

Men hvorfor får jeg så mye utbetalt?

Skrevet
8 minutter siden, iskremm skrev:

Men hvorfor får jeg så mye utbetalt?

Fordi du har søkt om stipend og fult lån, hvorfor søke om det om du ikke vil ha det? Antal fag godkjennes til fult stipend og lån, og da gir de deg det. Det blir fremdeles ikke store summen per mnd, med mindre du jobber mye ved siden av er det greit å ha om du har tenkt å bo for deg selv og dermed måtte betale for boplass. 

Anonymkode: 49e9d...210

• Liker 3
Skrevet

Hvis du bare skal ta opp fag (ikke nye studiepoeng) vil du ikke få omgjort lån til stipend, så det vil bare være lån.

Anonymkode: e65ea...1dd

• Liker 3
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du bare skal ta opp fag (ikke nye studiepoeng) vil du ikke få omgjort lån til stipend, så det vil bare være lån.

Så med andre ord, de 100.000 blir bare lån? 

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi du har søkt om stipend og fult lån, hvorfor søke om det om du ikke vil ha det? Antal fag godkjennes til fult stipend og lån, og da gir de deg det. Det blir fremdeles ikke store summen per mnd, med mindre du jobber mye ved siden av er det greit å ha om du har tenkt å bo for deg selv og dermed måtte betale for boplass. 

Anonymkode: 49e9d...210

Ja, stemmer. Men jeg må nok ta opp fag jeg tok ifjor, like fag, usikker hvordan det fungerer da. Da blir vel det ikke omgjort til stipend? 

Skrevet
2 minutter siden, iskremm skrev:

Ja, stemmer. Men jeg må nok ta opp fag jeg tok ifjor, like fag, usikker hvordan det fungerer da. Da blir vel det ikke omgjort til stipend? 

Du må nok ta flere fag for å kvalifisere til stipend ja. Du får ikke stipend i to år for et år med studiepoeng. 

Anonymkode: c3128...62f

Skrevet
3 minutter siden, iskremm skrev:

https://www.lanekassen.no/forsinkelse

• Liker 1
Skrevet

Du trenger jo ikke bruke opp alt. Sett resten på konto og spar til EK f.eks., om du har tenkt å kjøpe bolig etter hvert. Studielån er jo noe av det gunstigste du kan ha ettersom det ikke løper renter mens du studerer. Egentlig bør man makse ut studielånet så lenge man kan. 

Skrevet
15 minutter siden, Leeloo skrev:

Du trenger jo ikke bruke opp alt. Sett resten på konto og spar til EK f.eks., om du har tenkt å kjøpe bolig etter hvert. Studielån er jo noe av det gunstigste du kan ha ettersom det ikke løper renter mens du studerer. Egentlig bør man makse ut studielånet så lenge man kan. 

Så du hadde takket ja til det?

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må nok ta flere fag for å kvalifisere til stipend ja. Du får ikke stipend i to år for et år med studiepoeng. 

Anonymkode: c3128...62f

For meg høres det ut som den omgjøringsplanen ovenfor, bare blir til lån for meg?

Skrevet
1 hour ago, iskremm said:

Så du hadde takket ja til det?

Helt klart. Gjorde det samme selv. Det forutsetter selvfølgelig at du har selvdisiplin nok til å faktisk spare pengene. Jobber du en del ved siden av bør det gå greit.

Skrevet
5 minutter siden, Leeloo skrev:

Helt klart. Gjorde det samme selv. Det forutsetter selvfølgelig at du har selvdisiplin nok til å faktisk spare pengene. Jobber du en del ved siden av bør det gå greit.

Så du tror ikke lånekassen har feilberegnet utbetalingen min feil her? Fordi jeg får nesten 30k til skolepenger, vet ikke om dem tror at jeg må betale for semesteravgift, men jeg skal ikke betale for skoleplass i år.

Skrevet
1 time siden, iskremm skrev:

Så du tror ikke lånekassen har feilberegnet utbetalingen min feil her? Fordi jeg får nesten 30k til skolepenger, vet ikke om dem tror at jeg må betale for semesteravgift, men jeg skal ikke betale for skoleplass i år.

hvis du ikke skal betale skolepenger i år har du vel ikke rett på skolepengelån, så tror det har skjedd noe feil der da. men litt usikker, ville tatt direkte kontakt med lånekassen og hørt.

Anonymkode: 6a74c...1bd

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvis du ikke skal betale skolepenger i år har du vel ikke rett på skolepengelån, så tror det har skjedd noe feil der da. men litt usikker, ville tatt direkte kontakt med lånekassen og hørt.

Ja, fant det merkelig selv. Men jeg tviler vel på at lånekassen gir ut feil utbetalinger?

Skrevet
1 time siden, iskremm skrev:

Ja, fant det merkelig selv. Men jeg tviler vel på at lånekassen gir ut feil utbetalinger?

nja, det skjer vel det. kanskje du har gjort noe feil på søknaden? siden du har lagd så mange tråder om hva du skal søke og hvordan så ville jeg ikke utelukket det. ta kontakt med lånekassen.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nja, det skjer vel det. kanskje du har gjort noe feil på søknaden? siden du har lagd så mange tråder om hva du skal søke og hvordan så ville jeg ikke utelukket det. ta kontakt med lånekassen.

Søkte om fullt stipend + lån.

Jeg kan jo ikke ha gjort noe feil? Dem sjekker jo i systemet og med skolen om hvilke linjer jeg går osv.

Skrevet

Godta tilbudet sier jeg bare...

Anonymkode: eea62...0fb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...