Gå til innhold

Rasisme akseptert på 90-tallet? Vebjørn Rodals rasistiske kommentar

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, Villja skrev:

《En skikkelig, velutdannet neger uten skandalebakgrunn kunne gått hjem i den norske kongefamilien. Men jeg tror dosen ville blitt for stor med en neger som hadde oppført seg som Ari Behn》 Sa Erna Solberg i 2002..

Hva gjorde Ari Behn som var så galt? Hun må ha angret mange ganger på den uttalelsen? Og jeg lurer egentlig veldig på hva hun mener om Martas kjæreste nå. Herr Durek.

😆

Endret av SoWhat?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, Villja skrev:

《En skikkelig, velutdannet neger uten skandalebakgrunn kunne gått hjem i den norske kongefamilien. Men jeg tror dosen ville blitt for stor med en neger som hadde oppført seg som Ari Behn》 Sa Erna Solberg i 2002..

Ja?

Neger var ikke rasistisk i 2002, og det er omdiskutert om det er rasistisk i dag.

Svarting derimot, er noe ganske annet.

Anonymkode: a723d...ad0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det verre å kalle folk svarte enn oss for bleikansikt, hvite osv? Vi er da ikke hvite... vi er beige.

Anonymkode: b8e96...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja?

Neger var ikke rasistisk i 2002, og det er omdiskutert om det er rasistisk i dag.

Neger var ikke helt stuerent i 2002 heller, ifølge redaktøren som trykket sitatet. For øvrig svært relevant å nevne kontekst her, for statsministeren ble eksplisitt spurt om dette:

"Intervjuet for 17 år siden ble gitt til Kvinner og Klær (KK), som lagde en artikkel om hverdagsrasisme. Den ble laget i forbindelse med bryllupet til Märtha og Ari Behn, og hadde overskriften «Kunne Ari vært neger?». På bildet i artikkelen er Ari Behn også photoshoppet til å se ut som en svart person.

Spørsmålet daværende kommunalminister Solberg fikk var om det norske folk «hadde tålt en neger i kongefamilien»."

Kilde: https://www.nrk.no/norge/erna-solberg-om-neger-uttalelse-fra-2002_-_-jeg-ville-jo-ikke-brukt-ordet-_neger_-i-dag-1.14558597

Anonymkode: eb3c9...6ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan si det som menes. Svart hvis du mener svart. Farget hvis du mener både brun og svart og gul. Slik er det i alle fall på engelsk: black people og people of color er innafor. Det som er mindre greit er å si ikke-hvite, fordi da virker det som om hvit er normen og resten er unntak.

Helt ærlig må jeg si at jeg synes neger er mindre diskriminerende enn svart... Sikkert fordi svarting er blitt brukt som skjellsord i Norge, mens neger ikke har det. For meg beskriver neger en person med afrikansk opprinnelse.. En "svart" person er en en som er mørk i huden, og i tillegg har gjort noe dårlig... At man sier black på engelsk blir noe annet, da "black" ikke er ett skjellsord... 

Men jeg prøver så godt jeg kan å si hverken svart eller neger, fordi jeg har skjønt at det ikke er greit lenger... 
Ikke ofte man har behov for å bruke de, men skal man forklare noe blir det jo som å si "han blonde, han rødhårede"... Inntil ca 5 år siden ville jeg sagt "han negeren, han pakistaneren, han kineseren" uavhengig av om de var fra andre land enn de nevnte, fordi det beskriver utseendet.. Nå tør jeg ikke si det lenger.. Det beskriver for meg en type utseende, og jeg ser ikke forskjell på om de er fra Kenya eller Kongo.. Eller Marokko og Pakistan. Eller Thailand og Filipinene... 

Anonymkode: dffc3...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er det verre å kalle folk svarte enn oss for bleikansikt, hvite osv? Vi er da ikke hvite... vi er beige.

Anonymkode: b8e96...72e

Altså, å kalle svarte mennesker svarte er da helt ok, gitt at konteksten gjør det relevant? Men forresten, hvem er 'vi'? Du antar at 'vi' er hvite? Der har du en god del av problemet, og svaret på hvorfor svarte er ekstra sårbare for merkelapper slik som 'neger' eller 'svarting'.

Når det er sagt så er det en grei regel å ikke benevne folkegrupper med merkelapper de ikke er komfortable med selv. Ikke alle kvinner liker å bli kalt kjerring. Så da er kvinner tryggere. Bleikansikt er nok også noe mange vil se på som en nedsettende betegnelse. Det er heller ikke spesielt vanlig, så jeg tror egentlig ikke det er et problem?

Hvit tror jeg er en akseptert benevnelse blant de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt ærlig må jeg si at jeg synes neger er mindre diskriminerende enn svart... Sikkert fordi svarting er blitt brukt som skjellsord i Norge, mens neger ikke har det. For meg beskriver neger en person med afrikansk opprinnelse.. En "svart" person er en en som er mørk i huden, og i tillegg har gjort noe dårlig... At man sier black på engelsk blir noe annet, da "black" ikke er ett skjellsord... 

Men jeg prøver så godt jeg kan å si hverken svart eller neger, fordi jeg har skjønt at det ikke er greit lenger... 
Ikke ofte man har behov for å bruke de, men skal man forklare noe blir det jo som å si "han blonde, han rødhårede"... Inntil ca 5 år siden ville jeg sagt "han negeren, han pakistaneren, han kineseren" uavhengig av om de var fra andre land enn de nevnte, fordi det beskriver utseendet.. Nå tør jeg ikke si det lenger.. Det beskriver for meg en type utseende, og jeg ser ikke forskjell på om de er fra Kenya eller Kongo.. Eller Marokko og Pakistan. Eller Thailand og Filipinene... 

Anonymkode: dffc3...04f

Svart er greit, svarting er noe annet.

Du kan si afrikaner istedenfor neger. Du kan si pakistaner. Du kan si kineser, asiat, osv.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig, må jeg innrømme:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Humle Brumle skrev:

😬 cringe, bra at tidene forandrer seg. Ble litt skuffet over Erna der da... 

Ingen grunn til det. Det var greit å si neger på den tida. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Svart er greit, svarting er noe annet.

Du kan si afrikaner istedenfor neger. Du kan si pakistaner. Du kan si kineser, asiat, osv.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig, må jeg innrømme:-)

Forresten, hvis det er en type utseende du skal beskrive, prøv å faktisk beskriv mest mulig istedenfor å bruke merkelapper. For eksempel kort hår, brun i huden, svart hår, krøller, briller, hijab, kalott, skjegg, lang, kort, osv. Eventuelt legg til 'ser pakistansk ut, ser afrikansk ut', 'attraktiv', 'slank', 'kraftig' etc. Føler meg ganske trygg på at det gir mye bedre treffsikkerhet enn å si 'han/hun negeren'.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det ble opprør den gang da også. Men årsaken er at de humorløse østlendingene ikke skjønte at Rodal var selvironisk på egne vegne med den uttalelsen. Trønderne og nordvestleningene tar den med en gang. I uttalelsen ligger det implisitt en anerkjenning av at 'svartingene' er bedre enn Rodal selv, uansett. At han sier 'svarting' og ikke direkte navn er humor, en underdrivelse. Men alt dette går langt over hodet på østlendingene/oslofolket.

Anonymkode: 9a186...274

Alle skjønte selvfølgelig at det var ment som en vits, spørsmålet er om det var en akseptabel spøk.

Konkurrentene godtok det den gangen uten å klage, men hva hadde skjedd om en av dem hadde sagt: "Vet du hva, Vebjørn, jeg skjønner at det var en spøk, men jeg synes ikke den slags vitser er morsomme"? Sannsynligheten er stor for at han ville blitt kjent som "hårsår" og "humørløs", en som ikke kunne ta en spøk, mens Rodal fortsatt ville ha sluppet unna. Det er problemet når majoriteten slår vitser på bekostning av minoriteter, og grunnen til at det ikke er greit.

Anonymkode: d3dd7...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, youcancallmejune said:

Ingen grunn til det. Det var greit å si neger på den tida. 

For hvem var dette greit? Hvite?

Svar: Det var absolutt ikke greit for alle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SoWhat? skrev:

Hva gjorde Ari Behn som var så galt? Hun må ha angret mange ganger på den uttalelsen? Og jeg lurer egentlig veldig på hva hun mener om Martas kjæreste nå. Herr Durek.

😆

Det gikk troll i ord😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja?

Ja det var helt innafor å bruke ordet på den tiden, men du så ikke det humoristiske i det hele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man fordømme alt et menneske har sagt så må man fordømme alle mennesker fordi alle og ja jeg mener alle har sagt ting som vi i dag ser på som upassende.

Anonymkode: d242b...cf7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...