Kinksten Skrevet 18. august 2020 #1 Skrevet 18. august 2020 Jeg lurer på om det er forskjeller på hvordan det er å bo på de forskjellige sidene av Oslofjorden. Er folkene forskjellige? Er stedene forskjellige? Er den ene bedre enn den andre? Er det stor forskjell på trivsel og kanskje boligpriser? For meg som sitter i en annen landsdel, og bare har reist til de plassene, så virker det på meg som om det er en forskjell, men kanskje er det bare en stereotyp - eller kanskje er det sånn det faktisk er. Øst virker litt enklere og mindre sofistikert. Det er ikke der man oftest finner personene man vil invitere med til kongens bord, det er heller mer harry folk som liker det enkle liv og shopping i Sverige 😅Men samtidig er det kanskje det folket som du vil henge med om du vil ta deg en skikkelig rølpefest - og det virker som om buksa sitter litt løsere på, det er rett og slett litt mer folk som puler rundt der. Vest slår meg som oftere mer sofistikerte. Dit pendler finfolka eller har hytte dem reiser til i helgene. Skjærgården blir brukt flittig og det drikkes mer sjampis. Men folkene slår meg også som litt stivere og mindre inkluderende. Du drar ikke på fest uten å kjenne noen på vestsiden, liksom. Gøy å høre om folk føler dette stemmer. Hvilke plasser syntes dere forresten er best å bo dersom man skal bo litt utenfor Oslo, langs sjøen? Da tenker jeg 30+ minutter pendlervei, og gjerne helt ned til Tønsberg og Moss.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #2 Skrevet 18. august 2020 På Nordstrand er det kveldssol og sjøutsikt på samme side. I Asker er områdene ved sjøene ofte i skyggen sent på kvelden. Det samme gjelder sørover. Drøbak bader i sol kveldstid. Det er varmere i på østsiden( Bunnefjorden) på Sørenga kan det være 3 grader høyere badetemperaturer sammenlignet med Huk. Østfold og Vestfold er likere enn folk tror. Man kan få inntrykk av at folk fra Østfold er mer harry og at folk fra Vestfold er mer sofistikerte. Det er overdrevet tull. Folk fra Vestfold er like harry, men på en mer usjarmerende måte. Folk fra Østfold skjønner ihvertfall at de er harry. De later ikke som de er noe annet. Det krever respekt. Anonymkode: 890a9...476 14
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #3 Skrevet 18. august 2020 Bor på vest, men har mange venner på øst Østsiden har kveldssol, noe du må ta en nøye områdesjekk på for å få på vestsiden. Østsiden er nærmere Sverige og "harryhandelen", og ligger noe lavere i boligpriser av en eller annen grunn. Det er som regel også mindre snø på østsiden, spesielt i kyststrøkene. Øst virker også noe mer åpne og inkluderende mot nye enn vi er her på vest, er iallefall mitt inntrykk.. Er nok også enig i at østfoldingene er mer avslappet enn oss vestfoldinger. Men nå høres jeg ut som en vestfolding som hater fylket mitt... Gjør ikke det altså, elsker det ellers hadde jeg ikke flyttet tilbake Og forskjellene er nok ikke så store som det virker som, selvom jeg er helt enig i stereotypiene.. Velger du vestsiden, så anbefaler jeg Sande eller Larvik. Larvik er nok litt lang ned i forhold til ønsket ditt, men ny togbane er planlagt, noe som korter ned tiden til Oslo veldig. Til nød Holmestrand, men der er det fortsatt veldig "bygdekultur" selvom det har blitt mye bedre de siste årene pga ekstrem boligbygging. Sandefjord og Tønsberg synes jeg er mer snobbete og stivt. Anonymkode: 9c255...775 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #4 Skrevet 18. august 2020 Ingenting som er best.... Kommer helt an på hva du søker der du skal bo Anonymkode: 16105...c59 1
Gjest AineAvive Skrevet 19. august 2020 #5 Skrevet 19. august 2020 Jeg synes ikke nødvendigvis det er mer harry i Øst. Hvis du kommer helt ned til Sarpsborg og Fredrikstad, begynner du å merke det, men (spesielt i Fredrikstad) på en varm og morsom måte. I dette området er folk generelt sett mer åpne. Jeg kunne nok ha likt meg her hvis jeg tok meg selv enda litt mindre høytidelig Moss/Rygge og nordover er den perfekte mellomting, synes jeg. I Moss f.eks har det fra gamle tider vært ganske todelt; Veldig "fisfint" på Jeløy bl.a., og mer arbeiderklasse på nordsiden. Men dette har jevnet seg ut og Oslofolk strømmer også til. Husk at områdene nord for Moss har virkelig stor tilflytning fra Oslo. Hvordan kulturen har utviklet seg der, er jeg usikker på. Vestfold kan være ganske så harry eller bondsk det også. Sandefjord er vel den byen som går for å være mest "besteborgerlig". Tønsberg også, men her er det mer miks. Tønsberg er koselig og estetisk vakker. Men jeg synes miksen av mennesker der er veldig "enten eller". Enten har du godt med penger (de fleste), eller så er du harry og NAV'er (Generalisering). Alt i alt ville jeg personlig ha gått for Moss, Son, Rygge da jeg synes folket er en mellomting mellom aksene harry - snobbete. Selve bysentrum er ikke det flotteste, men naturområdene rundt byen med Jeløy, Vansjø og alle strendene er nydelige. Samt nært til alt, både Oslo og Sverige. Vil legge til at sofistikert for meg er positivt ladet (ser meg selv litt i det lyset haha) mens snobbete er mer negativt. Snobbete "wannabe kultur" er vel det verste, og kan være ganske harry i seg selv. Du finner snobbene både i øst og vest, men flere konsentrert rundt Sandefjord/Nøtterøy/Tønsberg (er mitt inntrykk). Kjør rundt og se. "Her likte jeg meg" følelsen er også viktig. En bekjent fikk en slik følelse da hun kom til Tønsberg, og planlegger nå flytting dit.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #6 Skrevet 19. august 2020 Dersom du skal pendle til Oslo hadde jeg definitivt bodd på østsiden. Vestsiden har mye mer kø inn til byen og en tog forbindelse som ikke dekker hele vestsiden samt at det er fryktelig overpriset der. Østsiden har mye bedre tog forbindelse og mindre kø (selv om det fremdeles er mye), og i tillegg kommer snart den nye Follobanen som gjør at man enda lettere kan komme seg inn til byen. Ikke skjærgård på øst siden, har du hørt om Son, Hvitsten, Våler og så videre? Er mye skjærgård som brukes mye, bare mindre av de overlegne pampane som ikke viser hensyn til noen på sjøen. Anonymkode: d9773...885 3
Illuminatum Skrevet 19. august 2020 #7 Skrevet 19. august 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Østsiden er nærmere Sverige og "harryhandelen", og ligger noe lavere i boligpriser av en eller annen grunn. Anonymkode: 9c255...775 Grunnen er egentlig veldig enkel. Det er flere som ønsker å bo der, og det øker prisene. Ellers sikkert mange trivelige steder på begge steder men er vel litt forskjell i alle fall blant de fastboende med Tønsberg og Sandefjord på ene siden og Andebu og Horten som representerer andre. På Østsiden er det sikkert også veldig forskjellig om en bosetter seg i Indre Østfold eller Son.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #8 Skrevet 19. august 2020 Jaja, klassehatet lever i beste velgående på KG, hvor arbeiderklassen blir stemplet som "harry", mens de som har au pairer og digre, naturødeleggende hyttetomter i strandsona, de er "fintfolk" som gjør et område mer attraktivt og sofistikert. Anonymkode: db029...cf4 6
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #9 Skrevet 19. august 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jaja, klassehatet lever i beste velgående på KG, hvor arbeiderklassen blir stemplet som "harry", mens de som har au pairer og digre, naturødeleggende hyttetomter i strandsona, de er "fintfolk" som gjør et område mer attraktivt og sofistikert. Anonymkode: db029...cf4 Syns nå folk for det meste snakker pent om begge sider her i denne tråden, jeg. Ok, HI innrømmer at hun kommer fra bygda og satt ting litt på spissen, men uttrykte også at hun ikke vet bedre og derfor spør. Det burde da være greit? Det innlegget i denne tråden som er nærmest "klassehat" er ditt Anonymkode: d9773...885 5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #10 Skrevet 23. august 2020 Vil anbefale Ulvøya eller Malmøya i øst og Bygdøy og Snarøya i vest. Beror seg på hvordan de ønsker at solen skal falle. Malmøya om de ikke ønsker å fremstå som nyrik Anonymkode: 9e03c...eb0 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #11 Skrevet 24. august 2020 Om du har tenkt til å pendle til Oslo og tog er et mulig fremkomstmiddel så må du legge inn Østfoldbanen i beregningen. Sånn som situasjonen er nå er det helvete på jord, og da har jeg sjelden reist midt i verste rushtid, men det er uansett fryktelig mange forsinkelser, buss for tog rett som det er og alt for mange mennesker sett i forhold til tilbudet. Det kan selvsagt bli bedre når Follobanen åpner, men det er en liten stund dit fortsatt. Lokaltog fra steder nærmere Oslo og inn er også et mareritt i rushtiden, det er som å prøve å presse en elefant inn i en koffert, alt for mange mennesker. Ellers er forskjellen mellom Østfold og Vestfold mindre enn man skulle tro, årsaken til at stedene oppfattes forskjellig ligger nok mye i at alt fra media til komikere elsker å fremstille Østfold som harry og Vestfold som snobbete og fisefint. Det er flest helt vanlige mennesker begge steder. Anonymkode: 730db...667 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #12 Skrevet 28. august 2020 På 19.8.2020 den 9.09, Illuminatum skrev: Grunnen er egentlig veldig enkel. Det er flere som ønsker å bo der, og det øker prisene. Ellers sikkert mange trivelige steder på begge steder men er vel litt forskjell i alle fall blant de fastboende med Tønsberg og Sandefjord på ene siden og Andebu og Horten som representerer andre. På Østsiden er det sikkert også veldig forskjellig om en bosetter seg i Indre Østfold eller Son. Elsker Indre 💕 Anonymkode: 3042e...393
Blue Berry Skrevet 30. august 2020 #13 Skrevet 30. august 2020 På 23.8.2020 den 19.21, AnonymBruker skrev: Vil anbefale Ulvøya eller Malmøya i øst og Bygdøy og Snarøya i vest. Beror seg på hvordan de ønsker at solen skal falle. Malmøya om de ikke ønsker å fremstå som nyrik Anonymkode: 9e03c...eb0 Var dette er seriøst innlegg?
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #14 Skrevet 30. august 2020 Som innflytter både i Østfold og Vestfold kan jeg si at det er enklere å bli kjent med folk i Østfold, ting er litt mer løst og ledig. Ellers er det meste relativt likt. Bor nå i Vestfold, men har tenkt å flytte tilbake til Østfold snart 😊 Anonymkode: c8794...0fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå