AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #1 Skrevet 18. august 2020 Jeg var på 5 måneders kontroll på helsestasjonen, og helsesøster anbefalte meg ferdigmat mat på glass. Hun sa at det var næringsrikt og vel så bra som hjemmelaget babymat. Kan dette stemme? I følge min mor er dette noe av det verste du kan gi barnet. Har derfor unngått dette til nå, kun gitt hjemmelaget babymat (most banan, kokt og most eple, pære, søtpotet osv.) Ble usikker her, dette er som dere sikkert har skjønt mitt første barn. Etter anbefaling av helsesøster kjøpte vi en pakke fruktmos, babyen likte det. På pakken stod det at det var økologisk, og inneholdt 100% frukt. Samtidig hadde produktet ett års holdbarhet (?!). Det er ett eller annet som ikke stemmer her. Kan dere mer erfarne oppklare dette. Anonymkode: 218e7...3ed
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 18. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ett eller annet som ikke stemmer her. Kan dere mer erfarne oppklare dette. Ingen fare. Det er ikkje konserveringsmiddel i babymat. Ferdigmat er heilt greitt. 🙂 Anonymkode: 38a48...2c2 57
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #3 Skrevet 18. august 2020 Ingenting galt i det 😊 mindre stress også Anonymkode: 20be6...e35 39
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #4 Skrevet 18. august 2020 Antageligvis er produktet hermetisk pakket. Altså som picnikskinke og jordbørsyltetøy. Dersom du ser i alle matvarebutikker så ser du det enorme utvalget av produkter, smaker, produsenter. Det er helt tydelig et marked for dette. Til stadighet er ulike typer utsolgt ogås... Folk kjøper disse produktene. Mange vil ikke innrømme det, jeg kjenner faktisk ingen. Like fullt selges det 🤔🤔 Anonymkode: 76cb9...2e5 9
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #5 Skrevet 18. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var på 5 måneders kontroll på helsestasjonen, og helsesøster anbefalte meg ferdigmat mat på glass. Hun sa at det var næringsrikt og vel så bra som hjemmelaget babymat. Kan dette stemme? I følge min mor er dette noe av det verste du kan gi barnet. Har derfor unngått dette til nå, kun gitt hjemmelaget babymat (most banan, kokt og most eple, pære, søtpotet osv.) Ble usikker her, dette er som dere sikkert har skjønt mitt første barn. Etter anbefaling av helsesøster kjøpte vi en pakke fruktmos, babyen likte det. På pakken stod det at det var økologisk, og inneholdt 100% frukt. Samtidig hadde produktet ett års holdbarhet (?!). Det er ett eller annet som ikke stemmer her. Kan dere mer erfarne oppklare dette. Anonymkode: 218e7...3ed Ett års holdbarhet før du åpner det, det er vakum. Ikke bruk på dag to etter åpning. Anonymkode: 20be6...e35 32
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #6 Skrevet 18. august 2020 Helsesøstere er i lommen på Nestlé. Bare se hvordan de kaller morsmelkserstatning for NAN. Anonymkode: ab55b...cd7 11
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #7 Skrevet 18. august 2020 Ferdigmat er trygt og balansert mtp næringsstoffer. Så om du ikke er veldig «nerd» på balansering av proteiner/vitaminer ++ hadde jeg kjøpt ferdig. Og når barnet er litt større moset middagen dere spiser (hvis dere har ok kosthold med grønnsaker ;)) Anonymkode: 85478...89f 21
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #8 Skrevet 18. august 2020 Ofte er de faktisk bedre enn hjemmelaget mat fordi de inneholder viktige næringsstoffer som hjemmelaget ikke inneholder. Anonymkode: 34aef...79c 40
mammahjarte Skrevet 18. august 2020 #9 Skrevet 18. august 2020 Det er høge krav så ikkje vær redd for å bruke det. Men ikkje alle barn liker middagsglass. Variasjon er nøkkelen. Her bruker vi nesten bare heimelaga, men klemmeposer på tur. 19
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #10 Skrevet 18. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Helsesøstere er i lommen på Nestlé. Bare se hvordan de kaller morsmelkserstatning for NAN. Anonymkode: ab55b...cd7 Nan er vel bare ett begrep siden de var først, ikke fordi helsesøstre er kjøpt. Samme med ferdigmat til voksne. «Fjordlandmiddag» selvom det er mange merker som har ferdigretter Anonymkode: 85478...89f 46
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #11 Skrevet 18. august 2020 Pluss ferdigmaten deres er så god! Lasagnesmaken er digg. Anonymkode: 8d9e1...67d 6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #12 Skrevet 18. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ofte er de faktisk bedre enn hjemmelaget mat fordi de inneholder viktige næringsstoffer som hjemmelaget ikke inneholder. Anonymkode: 34aef...79c Berre grauten. Middagsglasa er ikkje tilsatt nokon vitamin eller mineral. Anonymkode: 38a48...2c2 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #13 Skrevet 18. august 2020 I ferdigglassene er alle næringsstoffene en baby skal ha. Det er god holdbarhet på glassene pga hermetiseringen. Åpner du et glass skal det ikke brukes på 2 dager siden det ikke er stoffer der som gjør det mer holdbart. Det er kun rent produkt For at baby skal få i seg alt det trenger av næringsstoffer må en sette seg inn i hva baby trenger og hvor mye eller lite det behøver for dagen/uken. Mange gjør ikke dette og da er ferdigglassene perfekt! Anonymkode: c0d39...1be 15
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #14 Skrevet 18. august 2020 Jeg hadde byttet helsesøster om vedkommende mente jeg måtte gi ungen ferdigmat. Var en vikar-helsesøster som gnagde i vei om kjøpegrøt, det var visst sååå viktig for å få i seg jern. Vår vanlige helsesøster var heldigvis oppegående nok til å vite at man får i seg masse bra jern om babyen spiser f.eks. kraft, biffbiter, grønnsaker, quinoa, lever, eggeplomme, basilikum, koriander, ingefær, rosmarin... Anonymkode: 18af9...245 13
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #15 Skrevet 18. august 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helsesøstere er i lommen på Nestlé. Bare se hvordan de kaller morsmelkserstatning for NAN. Anonymkode: ab55b...cd7 Akkurat dette er faktisk sant. Helsesøsteren min sa at hun anbefalte NAN bare fordi de måtte det, men andre merker var vel så bra selv om hun ikke kunne anbefale dem. Men ellers så er det ikke noe galt med barnemat på glass, og dersom man vil boikotte Nestlé, så er det mange gode glass av merket Hipp. Barnemat på glass inneholder mange næringsstoffer, og er vel så bra som hjemmelaget. Det eneste problemet er at mange av glassene, f.eks. bolognese, lasagne, kjøttgryte, smaker akkurat det samme. Anonymkode: c8e3d...b2d 6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #16 Skrevet 18. august 2020 Ferdigmat for voksne behøver ikke å være negativt heller. Folk er så farget av utlandet som har dårlige lover som ikke regulerer maten på samme måte som i norge! I ferdigmat, i norge, så er alt opplyst om på baksiden. Har du vett nok i hodet til å lese, så ser du hva du putter i kroppen din og du har like mye kontroll som om du lager det selv. For noen så har du tilogmed mer kontroll. For folk som ikke er god til å veie og regne, så er faktisk ferdigmat tryggere slankemiddel enn hjemmelaget, fordi man har god kontroll over absolutt alt i maten. Samme gjelder for barn, du vet hva du gir barnet og du vet med 100% sikkerhet at du får dekket alle næringsbehov. Så slutt å ta utlandske-propaganda og dårlige lover og regulering og bruke samme tankegang på norsk mat. Vi har helt andre lover og regler. Så det er helt trygt. Anonymkode: 5be7b...45b 13
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #17 Skrevet 18. august 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Berre grauten. Middagsglasa er ikkje tilsatt nokon vitamin eller mineral. Anonymkode: 38a48...2c2 Jo.mer grønnsaker også Anonymkode: 34aef...79c 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #18 Skrevet 18. august 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde byttet helsesøster om vedkommende mente jeg måtte gi ungen ferdigmat. Var en vikar-helsesøster som gnagde i vei om kjøpegrøt, det var visst sååå viktig for å få i seg jern. Vår vanlige helsesøster var heldigvis oppegående nok til å vite at man får i seg masse bra jern om babyen spiser f.eks. kraft, biffbiter, grønnsaker, quinoa, lever, eggeplomme, basilikum, koriander, ingefær, rosmarin... Anonymkode: 18af9...245 Nå spiser de minste babyene gjerne ikke biff heller da. Og i alle fall ikke i så store mengder at det blir mye jern utav det. Og de krydrene du nevner har da overhodet ikke nok jern i seg i de mengdene babyene spiser. Anonymkode: 9c911...4c7 26
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #19 Skrevet 18. august 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde byttet helsesøster om vedkommende mente jeg måtte gi ungen ferdigmat. Var en vikar-helsesøster som gnagde i vei om kjøpegrøt, det var visst sååå viktig for å få i seg jern. Vår vanlige helsesøster var heldigvis oppegående nok til å vite at man får i seg masse bra jern om babyen spiser f.eks. kraft, biffbiter, grønnsaker, quinoa, lever, eggeplomme, basilikum, koriander, ingefær, rosmarin... Anonymkode: 18af9...245 Er einig i at det er mulig å få dekka jernbehovet utan å kjøpe ferdiggraut. Kan varierer med til dømes hirse. Men det er ikkje så enkelt å få nok jern utan ferdiggraut. Da må man vite kva man driver med. Du må ete veldig mykje krydder for å få i deg noko særlig med jern! Ein baby vil aldri klare å få i seg såpass med krydder at det har noko å seie for jerninntaket. Anonymkode: 38a48...2c2 20
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #20 Skrevet 18. august 2020 Barnematen på glass er enda bedre kontrollert enn «vanlig» mat når det gjelder plantevernmiddelrester, tungmetaller, mykotoksiner osv. Det er et veldig strengt regelverk. Det er bedre å spise sviskemos på glass enn å kjøpe svisker i butikken f.eks. Anonymkode: 68ad6...066 19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå