SoWhat? Skrevet 18. august 2020 #1 Skrevet 18. august 2020 Kan dere ikke prøve å finne det ut før dere lager overskrifter og skriver her? Nå leste jeg ei som var redd for "å aldre" Wtf Vi som ikke er født og oppvokst her, har ikke sjans til å skjønne hva mange mener her! Lærer dere ikke å skrive i Norge. Har aldri sett så mange feil som her inne. Jeg syns folk skal få rette på jeg altså. Og ja, jeg blir rettet på selv, og helt ok. Hva f...skal jeg ellers lære av? 1
Kattifnatt Skrevet 18. august 2020 #2 Skrevet 18. august 2020 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Wtf Vi som ikke er født og oppvokst her, har ikke sjans til å skjønne hva mange mener her! Lærer dere ikke å skrive i Norge. Har aldri sett så mange feil som her inne. Haha da har du ikke vært i de gruppene på facebook med folk litt over 40! Fy søren. skulle trodd hele gjengen gikk på "text to speach". Du kan søke på "bone apple tea" for eksempler. Men ellers så er jeg enig i at folk burde gjøre en litt større innsats for å skrive riktig. Jeg er ikek feilfri, men er lov å tenke seg om 1
SoWhat? Skrevet 18. august 2020 Forfatter #3 Skrevet 18. august 2020 12 minutter siden, Kattifnatt skrev: Haha da har du ikke vært i de gruppene på facebook med folk litt over 40! Fy søren. skulle trodd hele gjengen gikk på "text to speach". Du kan søke på "bone apple tea" for eksempler. Men ellers så er jeg enig i at folk burde gjøre en litt større innsats for å skrive riktig. Jeg er ikek feilfri, men er lov å tenke seg om Ja, ok. Det er ikke bare her. Temperamentet våkner litt av sånne skrivefeil. Utrolig unødvendig! 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #4 Skrevet 18. august 2020 Jeg leste ordet AMBEFALE i overskrift her. Anonymkode: a9046...2c7
Kattifnatt Skrevet 18. august 2020 #5 Skrevet 18. august 2020 11 minutter siden, SoWhat? skrev: Ja, ok. Det er ikke bare her. Temperamentet våkner litt av sånne skrivefeil. Utrolig unødvendig! ja hallo, jeg har lyst å bare riste folk. Men de fleste er desverre elendig på å snakke sitt eget språk - uansett hvor du er født. For ikke å snakke om når folk skriver på dialekt. Ja ok, jeg kan forstår det - men jeg må lese alt to ganger og hvorfor kan du ikke bare skrive enten bokmål eller nynorsk. Jeg skal ikke "slette" dialekten til folk, men jeg synes det er høflig å skrive bokmål/nynorsk når man snakker med en som ikke er i vennegruppen f.eks. Det er en teit fordom, men om folk skriver såpass feil som "Å aldre" så tror jeg de er dum
Million Skrevet 18. august 2020 #6 Skrevet 18. august 2020 Jeg får litt hetta over folk som skriver om forrige års hendelser som noe som skjedde "i fjord".......😣 7
SoWhat? Skrevet 18. august 2020 Forfatter #7 Skrevet 18. august 2020 2 minutter siden, Kattifnatt skrev: ja hallo, jeg har lyst å bare riste folk. Men de fleste er desverre elendig på å snakke sitt eget språk - uansett hvor du er født. For ikke å snakke om når folk skriver på dialekt. Ja ok, jeg kan forstår det - men jeg må lese alt to ganger og hvorfor kan du ikke bare skrive enten bokmål eller nynorsk. Jeg skal ikke "slette" dialekten til folk, men jeg synes det er høflig å skrive bokmål/nynorsk når man snakker med en som ikke er i vennegruppen f.eks. Det er en teit fordom, men om folk skriver såpass feil som "Å aldre" så tror jeg de er dum Jeg har inntrykk av at nordmenn er litt verstinger. Ser ikke så mye skrivefeil ellers. Veldig irriterende 😄 jeg syns det svekker seriøsiteten til folk ganske kraftig
SoWhat? Skrevet 18. august 2020 Forfatter #8 Skrevet 18. august 2020 2 minutter siden, Million skrev: Jeg får litt hetta over folk som skriver om forrige års hendelser som noe som skjedde "i fjord".......😣 Det er flere som skriver det. Fatter ikke jeg altså. Fader, jeg skriver jo ti ganger bedre enn en del her. Og veldig irriterende når det er umulig å forstå hva de mener!
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #9 Skrevet 18. august 2020 Akkurat nå, SoWhat? skrev: Jeg har inntrykk av at nordmenn er litt verstinger. Ser ikke så mye skrivefeil ellers. Veldig irriterende 😄 jeg syns det svekker seriøsiteten til folk ganske kraftig Vi er virkelig ikke verstinger. Amerikanere kan jo knapt nok stave. 😂 Anonymkode: c8642...f27
SoWhat? Skrevet 18. august 2020 Forfatter #10 Skrevet 18. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi er virkelig ikke verstinger. Amerikanere kan jo knapt nok stave. 😂 Anonymkode: c8642...f27 Jeg har ikke sett noe til det.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #11 Skrevet 18. august 2020 11 minutter siden, Kattifnatt skrev: For ikke å snakke om når folk skriver på dialekt. Ja ok, jeg kan forstår det - men jeg må lese alt to ganger og hvorfor kan du ikke bare skrive enten bokmål eller nynorsk. Jeg skal ikke "slette" dialekten til folk, men jeg synes det er høflig å skrive bokmål/nynorsk når man snakker med en som ikke er i vennegruppen f.eks. Det er vel ikkje lov å skrive dialekt her. 🙂 Anonymkode: e4f9d...5a1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #12 Skrevet 18. august 2020 Akkurat nå, SoWhat? skrev: Jeg har ikke sett noe til det. Du har ikke set hvor absolutt amøbe de er på you, you're, your, we, we're, were, which, witch, lose, loose. Bare for å nevne noen få. Bare helt basic ord som vi lærer på barneskolen! Anonymkode: c8642...f27 1
SoWhat? Skrevet 18. august 2020 Forfatter #13 Skrevet 18. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du har ikke set hvor absolutt amøbe de er på you, you're, your, we, we're, were, which, witch, lose, loose. Bare for å nevne noen få. Bare helt basic ord som vi lærer på barneskolen! Anonymkode: c8642...f27 Du har sikkert rett.
Kattifnatt Skrevet 18. august 2020 #14 Skrevet 18. august 2020 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Jeg har ikke sett noe til det. tror det har med hvor du bruker mest tid Jeg henger/skriver kun med vennene mine, og de klarer å skrive fornuftig. Så merker ikke noe der. Men jeg er og veldig mye på amerikanske grupper på f.eks facebook eller på reddit og der er det mye tull altså. Hadde jeg brukt mer tid med andre nordmenn så hadde jeg nok merket det mer der og, husker f.ek på VGS hvor oppgitt jeg var og tenkte flere ganger "så dum kan du ikke være?". Men joda, slik er de fortsatt den dag i dag - men de er bedre enn meg på andre ting da, så det går opp i opp. Blir litt dumt å si "X er verstingen" for det er helt opp til hva enkelte personer har opplevd. Jeg kan si med hånden på hjertet av vi garantert ikke er de beste da.
Kattifnatt Skrevet 18. august 2020 #15 Skrevet 18. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ikkje lov å skrive dialekt her. 🙂 Anonymkode: e4f9d...5a1 Nå tenkte jeg mer generellt. Hadde en som skrev dialekt på jobb f.eks og det virket som kun jeg som hadde et problem med det. Hadde ikke lyst å være den "drittkjerringa" på jobben heller. Men jobber ikke der lengre så ikke mitt problem nå
SoWhat? Skrevet 18. august 2020 Forfatter #16 Skrevet 18. august 2020 1 minutt siden, Kattifnatt skrev: tror det har med hvor du bruker mest tid Jeg henger/skriver kun med vennene mine, og de klarer å skrive fornuftig. Så merker ikke noe der. Men jeg er og veldig mye på amerikanske grupper på f.eks facebook eller på reddit og der er det mye tull altså. Hadde jeg brukt mer tid med andre nordmenn så hadde jeg nok merket det mer der og, husker f.ek på VGS hvor oppgitt jeg var og tenkte flere ganger "så dum kan du ikke være?". Men joda, slik er de fortsatt den dag i dag - men de er bedre enn meg på andre ting da, så det går opp i opp. Blir litt dumt å si "X er verstingen" for det er helt opp til hva enkelte personer har opplevd. Jeg kan si med hånden på hjertet av vi garantert ikke er de beste da. Nei, men jeg har helt ærlig ikke sett så mange skrivefeil før. Men jeg vet andre også kan skrive mye rart. Jeg syns det er viktig å kunne skrive da. Kunne språket. For det er jo der vi kommuniserer og skal gjøre oss forstått.
Million Skrevet 18. august 2020 #17 Skrevet 18. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke set hvor absolutt amøbe de er på you, you're, your, we, we're, were, which, witch, lose, loose. Bare for å nevne noen få. Bare helt basic ord som vi lærer på barneskolen! Anonymkode: c8642...f27 Også er amerikanere flest helt amøbe på å sette komma, punktum og stor bokstav der det skal være. De skriver lange setninger uten et eneste komma, for eksempel. Og de kan finne på å sette stor forbokstav i helt tilfeldige ord inne i en setning, ord som hverken er egennavn, stedsnavn eller noe sånt. Ser mye av dette med manglende tegnsetting, særlig på skilt.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #18 Skrevet 18. august 2020 12 minutter siden, Kattifnatt skrev: ja hallo, jeg har lyst å bare riste folk. Men de fleste er desverre elendig på å snakke sitt eget språk - uansett hvor du er født. For ikke å snakke om når folk skriver på dialekt. Ja ok, jeg kan forstår det - men jeg må lese alt to ganger og hvorfor kan du ikke bare skrive enten bokmål eller nynorsk. Jeg skal ikke "slette" dialekten til folk, men jeg synes det er høflig å skrive bokmål/nynorsk når man snakker med en som ikke er i vennegruppen f.eks. Det er en teit fordom, men om folk skriver såpass feil som "Å aldre" så tror jeg de er dum Og dialekt er jo ikke skriftspråk. De fleste jeg kjenner klarer å skrive bokmål og snakke dialekt, uten at det fører til store problemer. Synes det er utrolig rart at noen velger å skrive offentlig, som på Facebook-grupper, på dialekten sin. Det eneste det fører til er jo at mange ikke deltar i diskusjonen, fordi tar for lang tid å forstå det som skrives. Det aller verste synes jeg er når noen bruker fremmedord i helt feil kontekst. Man bør absolutt utvide ordforrådet sitt, det tror jeg alle har godt av, men det er jo en fordel å lære hva ordet betyr, sånn at man faktisk bruker det riktig. Skrivefeil er greit det, de fleste har dem jo i større eller mindre grad. Men alle bør jo egentlig lære seg og korrekturlese både overskrift og innhold sånn nogenlunde, slik at det faktisk er mulig å forstå hva man mener. Jeg tåler en feilstaving av appelsin f.eks., skjønner jo hva som menes, men noen ganger er det så ille at man faktisk ikke forstår teksten, eller misforstår hva som menes og svarer deretter (og det blir det mye krangling og sure miner av på KG). Anonymkode: e1c4a...6d3 2
ElectricScum Skrevet 18. august 2020 #19 Skrevet 18. august 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke set hvor absolutt amøbe de er på you, you're, your, we, we're, were, which, witch, lose, loose. Bare for å nevne noen få. Bare helt basic ord som vi lærer på barneskolen! Anonymkode: c8642...f27 Du kan legge til they're, their, there, there's, theirs...
ElectricScum Skrevet 18. august 2020 #20 Skrevet 18. august 2020 49 minutter siden, Kattifnatt skrev: ja hallo, jeg har lyst å bare riste folk. Men de fleste er desverre elendig på å snakke sitt eget språk - uansett hvor du er født. For ikke å snakke om når folk skriver på dialekt. Ja ok, jeg kan forstår det - men jeg må lese alt to ganger og hvorfor kan du ikke bare skrive enten bokmål eller nynorsk. Jeg skal ikke "slette" dialekten til folk, men jeg synes det er høflig å skrive bokmål/nynorsk når man snakker med en som ikke er i vennegruppen f.eks. Det er en teit fordom, men om folk skriver såpass feil som "Å aldre" så tror jeg de er dum Psst. Dessverre med to s-er, om jeg må få be. Veldig utbredt feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå