Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hvor mange språk snakker du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvor lang tid tok det å lære dem? Hvor gammel var du?

Anonymkode: 6dfb0...89f

Skrevet

2

Anonymkode: f4470...e6a

Skrevet

4 språk flytende som 18 åring + gebrokken skoletysk 

Skrevet
Akkurat nå, Solar Nebula skrev:

4 språk flytende som 18 åring + gebrokken skoletysk 

Oi, hvordan lærte du så mange som 18 åring?

Anonymkode: f4470...e6a

Skrevet

Norsk og engelsk + noen få ord på polsk. I tillegg forstår jeg både svensk og dansk.

Anonymkode: ee905...14c

Skrevet

Snakker norsk og engelsk flytende. Engelsk begynte jeg med i 3 klasse, og hadde i alle år på skolen.

Kan også noe tysk, men forstår mer lesing/hva folk sier enn det å snakke tysk selv. Finner på en måte ikke igjen ordene for har glemt mye av det. Hadde 4 år med tysk. 3 år på ungdomsskolen og 1 år på vgs.

Kan noe spansk, men glemt det meste her og. 1 år spansk på vgs.

Ellers kan jeg enkelte fraser på fransk som god dag/god kveld dame/mann, ja/nei, tusen takk, hva skjer, jeg elsker deg, og jeg heter xxxx, og kan telle til ti men jeg klarer ikke å skrive det.  

Skrevet

Tospråklig norsk og engelsk (morsmålet er engelsk, lærte norsk som 8-åring). Tror det å være bilingual har gitt meg en fordel, så det er lett for meg å lære nye språk. Hadde fransk og tysk på skolen, og snakker begge godt (bodd et år i Frankrike, og tysk er jo så nært norsk). Å si at man snakker et språk er for meg å kunne lese bøker på det språket og se filmer uten undertekst. Spansk forstår jeg godt, men snakker ikke avansert spansk utover conversational nivå. Forstår også en del italiensk, og kan gjøre meg forstått på cafe. 

Og når jeg er ute og reiser, uansett hvor, så lærer jeg en del enkle strofer på språket til lander jeg reiser til. Glemmer det ofte etterpå, men det er bare ren høflighet å kunne å spørre om man snakker engelsk på deres språk. 

Anonymkode: 98321...03e

Skrevet

Norsk og samisk som morsmål. Lærte tysk når jeg var 8 år gammel, så engelsk, naturligvis. Så studerte jeg russisk og spansk på videregående, italiensk på universitetet, deretter bodde jeg fire år i Japan, og lærte meg japansk. Så 8 språk. Var bosatt i Madrid i mange år etter det, så jeg fikk vedlikeholdt språkene der, i et internasjonalt arbeidsmiljø innen turisme, men kan ikke alle språkene flytende da.

Anonymkode: b278d...e3c

Skrevet

4 språk. 

Anonymkode: 2e5bf...acb

Skrevet

Engelsk, lærte det på skolen, snakker det daglig. 

Tysk, lærte det i barnehagen og på skolen. Litt rusten når jeg snakker nå, har knapt snakket på tjue år. Skjønner tale og leser greit. 

Spansk, lærte litt på videregående og på reiser. På litt viderekommende turist nivå. 

Kinesisk, begynte å lære som voksen, var i Kina for å lære mer. Skjønner en god del tale. Leser noen hundre tegn. Elendig uttale, så ingen skjønner hva jeg prøver å si. Men jeg skriver visstnok veldig vakkert, eller kanskje det bare er kineserne som er høflige 😀

Skrevet (endret)

Snakker norsk og engelsk

Kan litt tysk

forstår selvsagt også svensk og dansk.

Endret av Aragorn ll Elessar
Gjest Warrior
Skrevet

Norsk og engelsk. Engelsk brukte jeg lang tid å lære. Orket ikke lære flere språk pga det. Var så dårlig i engelsk på skolen. 

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
Skrevet

Engelsk, latinsk (ikke et dødt språk btw), spansk, norsk. Jeg kan forstå italiensk, fransk og portugisisk

Annonse
Skrevet

Jeg snakker spansk som morsmål, har kunnet flytende engelsk i mesteparten av livet mitt og jeg begynte med å lære meg norsk i fjor. Jeg har faktisk fått en god del av norsken min fra Kvinneguiden, jeg tuller ikke. Slitter fortsatt med det muntlige og særlig med å forstå enkelte dialekter men det går fint. Sakt men sikkert så blir jeg også bedre på det.

Jeg skulle lære meg andre språk men jeg klarte ikke å finne ressurser for det som jeg trivdes med og jeg ble lei meg etter hvert. Jeg var for eksempel interessert i finsk også, men de samfunnene (hvis det er det riktige ordet) på nettet som det finnes på finsk, som vauva.fi, suomi24.fi, bbs.io-tech.fi og så videre ser mye kjedeligere ut for meg enn de norske alternativene. Det er også tilsynelatende lite å se eller høre på til sammenligning. NRK TV og Radio gjør sitt for å sikre at jeg alltid får lytte på noe mer eller mindre underholdende.

Selv med tysk kunne jeg ikke finne på ordentlige nettsteder som passet inn for meg, hvem skulle trodd det?! Jeg vet at det ville vært helt annerledes om jeg måtte lære meg spansk da.

Anonymkode: e7b1e...a93

Skrevet (endret)

Norsk, svensk og engelsk flytende. 
Ellers portugisisk (brasiliansk) delvis men bedrer seg for hver dag.

Forstår dansk, kan noe tysk fra skole i 3 år men noe begrenset, forstår også noe spansk grunnet noe likheter med portugisisk (og noe fra periode jeg brukte spansk kurs på lydbok noen måneder som gjorde sammensettingen enklere).

Siste sammen med å lære portugisisk flytende blir sikkert japansk da jeg har ei datter på 10 som vil lære meg det, men en ting om gangen så jeg ikke blir forvirret. 😂

Min datter snakker portugisisk, spansk og engelsk flytende og en god del japansk i en alder av 10 samt noe norsk men sistnevnte er noe vi jobber med nå hvor hun også  korrigerer min portugisisk. 😊

Endret av Vestfold38
Skrevet

Norsk - morsmål 

Engelsk - lært på skolen + mye fra serier/filmer og YouTube. Har tatt en test på det, og ligger nå på avansert nivå. (Flytende)

Dansk - har vært mye i Danmark når jeg var yngre, lært mye av å snakke med danske folk jeg kjenner og lært via apper o.l. Har også lært mye av å se på danske serier/dokumentarer og hørt på dansk musikk. (Flytende, brukte cirka 2 måneder på å lære "alt") 

Polsk - begynte å lære meg det som 15 åring av en venninne som snakker språket, har også brukt læringsapper o.l. i senere tid. Har også vært mye rundt folk som snakker polsk, og har da snakket polsk med de. Husker ikke alt like godt nå lenger da det er sjeldent jeg bruker det, men hvis jeg trenger å snakke det så kommer det fort tilbake. (Nesten flytende, brukte cirka 3 måneder på å lære det grunnleggende) 

Spansk - lært av noen jeg bodde sammen med. Kan ikke mye, bare enkle setninger (Bestille på restaurant, enkel hverdagslig samtale)

ASL (American Sign Language) - lært på nettet, kan ikke snakke det selv men forstår mye. 

Norsk Tegnspråk - holder på med å lære meg det nå, forstår noen få enkle setninger / ord. 

Skrevet

Glemte å si (i og med at andre også legger til den slags informasjon som det ser ut) at jeg også kan galisisk og dermed forstår mye av portugisisk.

Jeg vokste opp i Galicia i Spania, så selv om vi ikke snakker galisisk i alkurat min by så gjøres det i andre nære byer og jeg fikk undervisning delvis på det på skolen. Galisisk og spansk var likestilt når det gjald hvilket språk skulle brukes for opplæring. Vi elevene snakket likevel alltid til hverandre på spansk og det føles egentlig merkelig å snakke på galisisk, jeg føler meg ikke trygg. Selv lærere var ikke flinke på galisisk som regel bortsett fra de i faget selv. Det likner også spansk såpass mye at jeg føler det har nesten blitt en dialekt nå. Dette er veldig politisk ukorrekt å mene her. Men spansk nesten drepte galisisk.

I alle fall ser ikke portugisisk så fremmed ut heller. Jeg forstår alle.

Jeg tror at min opplevelse med galisisk nok kan sammenlignes med hvordan noen av dere hadde det med nynorsk, ifølge hva jeg leser om temaet på Internett, men jeg vet ikke sikkert.

Anonymkode: e7b1e...a93

Skrevet
På 18.8.2020 den 16.49, AnonymBruker skrev:

Og hvor lang tid tok det å lære dem? Hvor gammel var du?

Anonymkode: 6dfb0...89f

Hvis vi teller alle språk jeg kan snakke selv om det ikke er på samme nivå som språkene jeg kan flytende - 5. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...