Gå til innhold

Utmattet/utslitt, videre utredning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i lengre tid, ca 4 mnd slitt med utmattelse og er derfor sykemeldt. Tiden går, og jeg blir ikke bedre. Kan ha gode dager inni mellom, men flest dårlige dager.

Tilstanden utarter seg som en blanding mellom heftig fyllesyke og heftig influensa. Hodet føles fult ut, føles nesten som det er trykk innenfra. Ikke særlige hodesmerter. Til tider synsforstyrrelser, med tap av sidesyn eller svarte prikker. Tidvis nummenhet i fingre, håndledd, sete, øverste del av lår og deler av ansikt. Kraftløshet i kroppen. Kaldsvette. Susing i ørene. Og i de siste ukene smerter i hele kroppen, absolutt hele kroppen. En slik murrende smerte, ikke stikkende eller brennende. Men en smerte som sniker seg inn, og overtar hele kroppen. Dersom jeg presser meg for langt besvimer jeg.

Legen har tatt en hel del blodprøver, ikke noe å sette fingeren på. Utbrent passer ikke, ønsker sterkt å jobbe. Har en kronisk sykdom som kan gi fatuige, men det er ikke veldig vanlig. På sykemeldingen står min kroniske sykdom som årsak, men etter 4 mnd og ingen bedring, kanskje til og med forverring, begynner jeg å bli desperat. Hva ber jeg legen om videre? Hvilke undersøkelser?

Anonymkode: aa638...310

Skrevet

Hvor bor du? Uansett hvor i landet du bor, anbefaler jeg et besøk hos dr Alexander Rafto i Bergen (søk på raftoklinikken) jeg gikk i et år som deg, alle prøvene med unntak av vitaminer, jern etc var fine. Ingen årsaker til hvorfor jeg gradvis ble dårligere og dårligere. 
Rafto tok en hel haug med prøver fastlegen min knapt har hørt om, blant annet revers T3, rT3, som tar styringen i kroppen min og gir meg falsk lavt stoffskifte. Samme symptomer som vanlig stoffskifte, men skilles ikke ut fra skjoldbruskkjertelen og dermed var alle prøvene mine normale. Han ga med medisiner, og allerede 3 måneder senere var jeg mitt gamle jeg igjen. Jeg går fortsatt til oppfølging hos han hver 6 mnd, og jeg driver fortsatt opplæring av fastlegen min, men jeg fikk et noe konkret å forholde meg til som faktisk feiler kroppen min, det er noe fysisk og ikke noe psykisk som de rundt meg tilslutt begynte å ymte frampå..

Skrevet
10 minutter siden, Sølv_dugg skrev:

Hvor bor du? Uansett hvor i landet du bor, anbefaler jeg et besøk hos dr Alexander Rafto i Bergen (søk på raftoklinikken) jeg gikk i et år som deg, alle prøvene med unntak av vitaminer, jern etc var fine. Ingen årsaker til hvorfor jeg gradvis ble dårligere og dårligere. 
Rafto tok en hel haug med prøver fastlegen min knapt har hørt om, blant annet revers T3, rT3, som tar styringen i kroppen min og gir meg falsk lavt stoffskifte. Samme symptomer som vanlig stoffskifte, men skilles ikke ut fra skjoldbruskkjertelen og dermed var alle prøvene mine normale. Han ga med medisiner, og allerede 3 måneder senere var jeg mitt gamle jeg igjen. Jeg går fortsatt til oppfølging hos han hver 6 mnd, og jeg driver fortsatt opplæring av fastlegen min, men jeg fikk et noe konkret å forholde meg til som faktisk feiler kroppen min, det er noe fysisk og ikke noe psykisk som de rundt meg tilslutt begynte å ymte frampå..

Takk for svar. Bor slik til at det å reise til Bergen er uaktuelt slik formen min er for tiden. Skal allikevel gå inn å se på siden. Takk for tips.

ts

Skrevet
5 timer siden, Sølv_dugg skrev:

Da har jeg vært inne å sett på siden, og tror ikke dette er en lege for meg. Fikk litt følelsen av at de er for alternative for min smak. Men takk for tips.

ts

• Liker 3
Skrevet

Stress!

Anonymkode: 9fb08...c7f

Gjest Kirsebæra
Skrevet

Dette høres ut som fatigue. Det blir verre med stress, og du trenger hvile,og må lytte til kroppen din nå. Fatigue kan vare lenge, det kan vare kort, det kan bli kronisk. Du MÅ lytte til kroppen. Om den sier du trenger å hvile to-tre ganger om dagen så må du det. Det blir lettere etterhvert, men mens det står på føles det helt uutholdelig. 

Skrevet

Nevrolog ville vært naturlig her ut fra symptomer. Jeg hadde masse uforklarlige nevrologiske symptomer -en hel haug og var sengeliggende syk, i tilegg til en lammende utmattelse. Er nå under utredning for ME. Nå har jeg vært hos en haug med spesialister for å utelukke andre sykdommer først da bla nevrolog og MR -da jeg hadde de symptomene du beskriver. 

Anonymkode: f6d76...7b9

Skrevet
56 minutter siden, Kirsebæra skrev:

Dette høres ut som fatigue. Det blir verre med stress, og du trenger hvile,og må lytte til kroppen din nå. Fatigue kan vare lenge, det kan vare kort, det kan bli kronisk. Du MÅ lytte til kroppen. Om den sier du trenger å hvile to-tre ganger om dagen så må du det. Det blir lettere etterhvert, men mens det står på føles det helt uutholdelig. 

Takk for svar. Frykter fatigue, og klarer liksom ikke helt å slå meg til ro med det. Muligens fordi jeg ønsker at det skal være noe som kan fikses, og som kan stilles en sikker diagnose på. Ikke minst føler jeg fremtiden blir veldig usikker hvis jeg må leve med fatigue resten av livet.

ts

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Stress!

Anonymkode: 9fb08...c7f

Kan selvfølgelig være stress, men hverken jeg eller legen klarer helt å se at det stemmer. Men takk for forslag.

ts

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nevrolog ville vært naturlig her ut fra symptomer. Jeg hadde masse uforklarlige nevrologiske symptomer -en hel haug og var sengeliggende syk, i tilegg til en lammende utmattelse. Er nå under utredning for ME. Nå har jeg vært hos en haug med spesialister for å utelukke andre sykdommer først da bla nevrolog og MR -da jeg hadde de symptomene du beskriver. 

Anonymkode: f6d76...7b9

Takk for svar. Synd å høre at du sliter med noe lignende, håper du får svar på hva som er galt.

Skal spørre legen neste gang om det kunne vært en tanke å forsøkt nevrolog.

ts

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har i lengre tid, ca 4 mnd slitt med utmattelse og er derfor sykemeldt. Tiden går, og jeg blir ikke bedre. Kan ha gode dager inni mellom, men flest dårlige dager.

Tilstanden utarter seg som en blanding mellom heftig fyllesyke og heftig influensa. Hodet føles fult ut, føles nesten som det er trykk innenfra. Ikke særlige hodesmerter. Til tider synsforstyrrelser, med tap av sidesyn eller svarte prikker. Tidvis nummenhet i fingre, håndledd, sete, øverste del av lår og deler av ansikt. Kraftløshet i kroppen. Kaldsvette. Susing i ørene. Og i de siste ukene smerter i hele kroppen, absolutt hele kroppen. En slik murrende smerte, ikke stikkende eller brennende. Men en smerte som sniker seg inn, og overtar hele kroppen. Dersom jeg presser meg for langt besvimer jeg.

Legen har tatt en hel del blodprøver, ikke noe å sette fingeren på. Utbrent passer ikke, ønsker sterkt å jobbe. Har en kronisk sykdom som kan gi fatuige, men det er ikke veldig vanlig. På sykemeldingen står min kroniske sykdom som årsak, men etter 4 mnd og ingen bedring, kanskje til og med forverring, begynner jeg å bli desperat. Hva ber jeg legen om videre? Hvilke undersøkelser?

Hvordan spiser du? Ble du mye syk i ferier? Man kan godt være utmattet eller utslitt uten å være utbrent. Man kan også ha hatt en overbelastning. Hvor lang tid tar det for deg å hente deg inn? Klarer du hente deg inn? Det høres litt ut som stress også. Og det er vanlig å bli dårligere når man først får hvile fordi kroppen "lagrer" det den har stått i og når man endelig tar det med ro kommer det ut i form av ulike "vondter". Men så blir det sakte og gradvis bedre. Men du må passe på det du spiser. Har du betennelsesfølelse i kroppen , sånn som rett før man blir syk og får feber?

Anonymkode: 6b87b...1fa

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan selvfølgelig være stress, men hverken jeg eller legen klarer helt å se at det stemmer. Men takk for forslag.

ts

Det er ikke sånn at stress bare er å ha det travelt med feks jobb. Det er psykisk stress også, som du ikke tenker over men som sakte men sikkert setter seg i kroppen. 

Jeg har vært på aap i snart to år og nå er jeg kun i behandling. Hverdagen tar jeg etter formen, men står opp og legger meg til samme tid, spiser sunt osv. Men jeg skulle starte i rehabilitering, bare dukke opp tre dager i uka i to timer. Begynte plutselig å miste mye hår og mensen kom i ulage. Sluttet på rehabilitering og det normaliserte seg etter noen uker. Jeg trodde ikke jeg stresset i den periode, men tydeligvis. 

Og jeg har tatt blodprøver i bøtter og spann, pg vært hos diverse spesialister, så er ikke noen fysisk sykdom. 

Anonymkode: 80843...76d

Skrevet

Med sånne symtomer ville jeg spurt om å bli henvist videre til noen spesialister for undersøkelser.. det holder vel ikke bare å ta blodprøver hos fastlegen for å finne ut av alt. Nevrolog høres iallfall relevant ut. MR av hodet? Øyelege? Kan man finne MS og liknende sykdommer med blodprøve, eller må man til spesialist? (Jeg aner ikke selv altså) Forsøk å spørr legen om å henvise deg til flere undersøkelser enn bare blodprøver. Lykke til og god bedring :)

Anonymkode: cca46...083

Skrevet

Takk for svar. Har vært hos legen i dag, og i og med at formen er blitt dårligere siste mnd, med flere symptomer siden sist, foreslo han å starte med CT av hodet. Samt å ta et brett med nye blodprøver for å sammenligne med tidligere resultat. Ser ut til at jeg ikke trenger å forlange noe, da han mente det var på tide å utelukke alvorlig sykdom.

Uansett, takk for svar.

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...