AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #1 Skrevet 18. august 2020 Nå må jeg høre med dere damer (og menn) om noen tips og triks. Jeg har en snuppe på 9 uker som aldri finner roen til å sove om dagen, og det er så slitsomt. Hun kan sove maks 10 minutt i krybbe eller nest før hun vil opp og sove videre i armene. Hun må bysses i søvn, så jeg går og går med henne hver dag. Hun misliker bæresjal og vogn også. Det er koselig og alt det der å ha henne sovende på meg, men hver minste lille bevegelse fra meg så begynner hun å kave. Hun er jo trøtt, så skjønner ikke. På natta sover hun godt i senga si, heldigvis. Og når hun er våken er hun smilende, blid og fornøyd. Men hva kan jeg prøve på dagtid som allerede ikke er prøvd? 😴 Anonymkode: 99ef8...700
Kenelz Skrevet 18. august 2020 #2 Skrevet 18. august 2020 Har en krybbe hjemme som vugger og det har funket supert! Har hørt folk som har skrudd på «hjerte musikk» det barnet hører hjertet banke og får dem til å slappe av.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #3 Skrevet 18. august 2020 Hadde det helt likt på den tiden, bortsett fra at hun tålte sjal, men det var litt vilkårlig om jeg brukte det for jeg måtte uansett sitte i ro og ikke gå rundt. Det bare gikk over noen uker senere, plutselig kunne jeg vippe henne over i egen seng og etterhvert kunne hun legges der uten byssing (det måtte jeg jobbe med da). Prøvde meg på slyngevugge for hadde hørt veldig mye bra om det men det funket dessverre ikke for oss. Men det kan være verdt et forsøk, de er enkle å selge igjen på Finn så ikke noe stort tapsprosjekt. Anonymkode: 0cd1c...a2b 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #4 Skrevet 19. august 2020 Her tenker jeg du har hatt veldig urealistiske forventninger til en baby. Babyer har ikke noen døgnrytme de første ukene av livet, og de er vant til mye nærhet fra magen som de nå ikke har naturlig lenger. Døgnrytme, rutiner og lengre perioder med søvn kommer etter hvert! Anonymkode: 8c829...890 9
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #5 Skrevet 19. august 2020 Min og var sånn! Det ble bedre etterhvert, men også fordi jeg ble flinkere til å la hn ligge og finne roen selv (med en hånd på hånda eller føttene). Min makker og lager ofte mye lyd i halvsøvne, men virker våken, og hvis jeg tar hn opp da må jeg enten bysse eller starte helt på nytt. Smokk, koseklut og ikke noe stimuli utenover å være der er det som fungerer best her Og være litt på hugget med legging! Se etter søvntegn som gjesping og gni seg i øynene, eller at baby begynner å kave på en annen måte, og forsøk å legge ganske kjapt, ellers bare våkner de igjen og det blir bare verre og verre med roen. Har du prøvd vippestol? Anonymkode: 730f3...4c9
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #6 Skrevet 19. august 2020 Du kan prøve svøping eller white noise. Sannsynligvis må du ta tiden til hjelp. Prøv eventuelt en annen type bæresjal hvis du kan få lånt av noen. Lillemini-appen kan kanskje også være verdt et forsøk? Noen gode tips får du også i disse podcastepisodene: https://podcasts.apple.com/no/podcast/foreldrerådet/id1093425712?l=nb&i=1000465785060 https://podcasts.apple.com/no/podcast/foreldrerådet/id1093425712?l=nb&i=1000476370213 Anonymkode: ca6d2...868
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #7 Skrevet 19. august 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Her tenker jeg du har hatt veldig urealistiske forventninger til en baby. Babyer har ikke noen døgnrytme de første ukene av livet, og de er vant til mye nærhet fra magen som de nå ikke har naturlig lenger. Døgnrytme, rutiner og lengre perioder med søvn kommer etter hvert! Anonymkode: 8c829...890 Jeg har da ikke snakket om døgnrytme og rutiner? Baby er en baby, og hun får selvfølgelig kos og nærhet som bare det. De fleste som har baby kan gjerne gå en tur med vogna, vugge krybben eller bruke bæresjal - men det nytter ikke her. Og det er tungt å gå å bære på seks kilo dag ut og dag inn, og særlig når hun sover. Så for at nakke og rygg skal få litt avlastning, så ville jeg høre om noen triks 🤷♀️ vil ikke si det er å ha urealistiske forventninger. Ts Anonymkode: 99ef8...700 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #8 Skrevet 19. august 2020 21 timer siden, Kenelz skrev: Har en krybbe hjemme som vugger og det har funket supert! Har hørt folk som har skrudd på «hjerte musikk» det barnet hører hjertet banke og får dem til å slappe av. Ja, det vi og har. Det fungerer ikke 😶 hun kan like den på kveldstid. Men på morgenen/dagen nytter det ikke. Ts Anonymkode: 99ef8...700
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #9 Skrevet 19. august 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde det helt likt på den tiden, bortsett fra at hun tålte sjal, men det var litt vilkårlig om jeg brukte det for jeg måtte uansett sitte i ro og ikke gå rundt. Det bare gikk over noen uker senere, plutselig kunne jeg vippe henne over i egen seng og etterhvert kunne hun legges der uten byssing (det måtte jeg jobbe med da). Prøvde meg på slyngevugge for hadde hørt veldig mye bra om det men det funket dessverre ikke for oss. Men det kan være verdt et forsøk, de er enkle å selge igjen på Finn så ikke noe stort tapsprosjekt. Anonymkode: 0cd1c...a2b Hmm.. får sjekke opp i slyngevugge! Det gjør ingenting med byssing, om det hadde resultert i at jeg kunne legge henne ned etter det. Men det er til og med et sjansespill at jeg setter meg ned med henne på brystet etter byssinga 🙈 Ts Anonymkode: 99ef8...700
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #10 Skrevet 19. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Min og var sånn! Det ble bedre etterhvert, men også fordi jeg ble flinkere til å la hn ligge og finne roen selv (med en hånd på hånda eller føttene). Min makker og lager ofte mye lyd i halvsøvne, men virker våken, og hvis jeg tar hn opp da må jeg enten bysse eller starte helt på nytt. Smokk, koseklut og ikke noe stimuli utenover å være der er det som fungerer best her Og være litt på hugget med legging! Se etter søvntegn som gjesping og gni seg i øynene, eller at baby begynner å kave på en annen måte, og forsøk å legge ganske kjapt, ellers bare våkner de igjen og det blir bare verre og verre med roen. Har du prøvd vippestol? Anonymkode: 730f3...4c9 Takk for gode tips! 🙏 Hun begynner å gråte om jeg legger henne ned. Om ikke hun gjør det med en gang, så gjør hun det relativt fort. Har prøvd å ha nestet i sofaen med en hånd på magen hennes og holder hun i hånda med den andre, men så fort jeg beveger meg da, skal hun opp. Vippestol er hun ikke noe fan av enda 🙈 Ikke lett med disse små ❤ Ts Anonymkode: 99ef8...700 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #11 Skrevet 19. august 2020 Har du prøvd å legge henne i senga på dagtid også? Kanskje hun lettere finner roen der enn i de alternative "daybedene"? Anonymkode: 27185...cde 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #12 Skrevet 19. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du prøvd å legge henne i senga på dagtid også? Kanskje hun lettere finner roen der enn i de alternative "daybedene"? Anonymkode: 27185...cde Vi gjorde alltid det. Ingen forstyrrende lyder som kunne vekke hen opp. Sov som en stein til neste måltid. Anonymkode: efc84...7a7 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #13 Skrevet 19. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi gjorde alltid det. Ingen forstyrrende lyder som kunne vekke hen opp. Sov som en stein til neste måltid. Anonymkode: efc84...7a7 Ja, jeg har prøvd det og😶 men hun er en seig en! Får trøste meg med at hun sannsynlig ikke vil bysses og sove på fanget mitt når hun er 20 år 😅 Ts Anonymkode: 99ef8...700 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #14 Skrevet 19. august 2020 Har to gutter og ingen av de sov ett sekund uten å ligge oppå meg før de var 6 måneder. har ingen råd, bare medfølelse. Spiste mye smågodt i de periodene for å si det sånn😂 Anonymkode: 80774...e43
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #15 Skrevet 19. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har to gutter og ingen av de sov ett sekund uten å ligge oppå meg før de var 6 måneder. har ingen råd, bare medfølelse. Spiste mye smågodt i de periodene for å si det sånn😂 Anonymkode: 80774...e43 Haha, takk 😅 Jeg skal passe på å ha en stor skål med smågodt på siden av meg i morgen, det frista 😂 Ts Anonymkode: 99ef8...700
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #16 Skrevet 19. august 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har prøvd det og😶 men hun er en seig en! Får trøste meg med at hun sannsynlig ikke vil bysses og sove på fanget mitt når hun er 20 år 😅 Ts Anonymkode: 99ef8...700 Hm, da har jeg ingen flere råd å gi. Dette funket for oss, men barn er jo forskjellige. Hehe, får håpe du slipper det 😄 Anonymkode: efc84...7a7
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #17 Skrevet 19. august 2020 Slik var min også rundt den alderen. 8 mnd nå. Når han sovna på meg så sovna jeg også. Slik var det en stund. Så gikk det seg til. Jeg brukte dyna hans rundt han og under han når jeg ammet, og kunne da etterhvert flytte han med dyna over på sofaen eller senga. Så små babyer liker å føle seg tullet inn, og føler da seg trygge. Min brukte ikke smokk, så han våknet hvis jeg rørte meg. Nå ammer jeg han i søvn, og går ut uten problemer når han har sovnet. Anonymkode: 43f96...392
Månestjerne Skrevet 20. august 2020 #18 Skrevet 20. august 2020 Amm i søvn, sett på en god tv-serie og slapp av mens baby sover på deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå