AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #1 Skrevet 18. august 2020 Vi får en lillesøster i hus om et halvt års tid. Storebror, nå 2,5, sover fremdeles i sprinkelseng. Men vi ønsker jo helst ikke å kjøpe en ny sprinkelseng til lillesøster, så tenker å kjøpe en "ordentlig" seng til storebroren. Men: hvordan i alle dager får man ham til å bli oppi den..? Nå våkner han kl 5 hver morgen, og står i sengen og gauler. Kan overhodet ikke se for meg at han faktisk blir oppi sengen om han lett kan komme seg utav selv. Når han våkner nå, roper vi inn at han må vente i sengen sin til nå-er-det-dag-lampen lyser, men han står og gauler (ikke griner, altså, bare roper paapaaaa, mammmaaaaa) helt til den slår seg på.. Og hva om han står opp på natten og romsterer omkring uten at vi merker det? Når bør man skifte, mtp, at det ikke skal føles som at babyen stjeler sengen hans? Tenker vi kanskje må skifte så raskt som mulig, men kvier meg sånn for å plutselig ha en som står og pirker meg i øyet kl 5.. Anonymkode: 0b632...5d0
Helena_88 Skrevet 18. august 2020 #2 Skrevet 18. august 2020 Guttungen her er 4 år nå, brukte sprinkelseng til han var rett over 2 år, for da begynte han å klatre ut av senga selv 😅 han fikk være med å velge seng (bilseng, lynet) og sengetøy med biler. Gått fint fra første natta, forklarte at nå er du stor gutt, og store gutter bruker ikke babyseng. 😎 Veldig sjelden han går ut av senga etter han har lagt seg, våkner han tidlig tar han med dyna og bamse i "mammasenga" og legger seg der.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #3 Skrevet 18. august 2020 1 minutt siden, Helena_88 skrev: Guttungen her er 4 år nå, brukte sprinkelseng til han var rett over 2 år, for da begynte han å klatre ut av senga selv 😅 han fikk være med å velge seng (bilseng, lynet) og sengetøy med biler. Gått fint fra første natta, forklarte at nå er du stor gutt, og store gutter bruker ikke babyseng. 😎 Veldig sjelden han går ut av senga etter han har lagt seg, våkner han tidlig tar han med dyna og bamse i "mammasenga" og legger seg der. Vår er helt håpløs å ha i vår seng :s Bare turner og hopper og spreller, og ramler omkring oppå oss... "Alle" andre forteller om unger som sover harmonisk i voksensengen, men vår blir helt propell oppi der.. Anonymkode: 0b632...5d0 2
Brunello Skrevet 18. august 2020 #4 Skrevet 18. august 2020 (endret) Han er såpass stor at det bare er et tidsspørsmål før han klatrer ut av senga. Like greit med vanlig seng i stedet. Endret 18. august 2020 av Brunello
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #5 Skrevet 18. august 2020 6 minutter siden, Brunello skrev: Han er såpass stor at det bare er et tidsspørsmål før han klatrer ut av senga. Like greit med vanlig seng i stedet. Ja, vi skal kjøpe vanlig seng, men det jeg lurer på er hvordan man får ham til å bli oppi den, hva man gjør når (er redd det ikke er snakk om hvis her) han klatrer utav og herjer omkring på uønskede tidspunkt. Anonymkode: 0b632...5d0
Brunello Skrevet 18. august 2020 #6 Skrevet 18. august 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, vi skal kjøpe vanlig seng, men det jeg lurer på er hvordan man får ham til å bli oppi den, hva man gjør når (er redd det ikke er snakk om hvis her) han klatrer utav og herjer omkring på uønskede tidspunkt. Anonymkode: 0b632...5d0 Det er mer eller mindre umulig i begynnelsen dersom han våkner. Må bare følge tilbake hver gang han kommer inn til dere.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #7 Skrevet 18. august 2020 Er vel bedre at han kommer inn til dere enn at han står lenge og gauler. Anonymkode: 06c16...2fb 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #8 Skrevet 18. august 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er vel bedre at han kommer inn til dere enn at han står lenge og gauler. Anonymkode: 06c16...2fb Nei, ikke for oss. Han er ikke sint eller redd eller lei seg, så han har ikke vondt av å stå og gaule mens vi får ligge og slappe av. Kommer han inn til oss, er det overhodet ikke noe avslapping, for som sagt bare hopper og turner han rundt oppå oss, noe som er mildt sagt ubehagelig, og spesielt lite gøy å få knær og albuer most inn i magen når jeg er gravid.. Anonymkode: 0b632...5d0 1
Glød Skrevet 18. august 2020 #9 Skrevet 18. august 2020 Min klatret ut av sprinkelsengen fra han var ca 2,5 år. Etter noen kvelder med dette fant jeg fram verktøy, så fikk han skru av langsiden selv og lage storungeseng. Han sov fint i sengen fra dette. Jeg synes det er meget spesielt å la ungen stå å rope etter dere lenge uten å få respons. Spiller ikke noen rolle at han ikke er redd eller lei seg, stå nå heller opp med ham. 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #10 Skrevet 18. august 2020 3 minutter siden, Glød skrev: Min klatret ut av sprinkelsengen fra han var ca 2,5 år. Etter noen kvelder med dette fant jeg fram verktøy, så fikk han skru av langsiden selv og lage storungeseng. Han sov fint i sengen fra dette. Jeg synes det er meget spesielt å la ungen stå å rope etter dere lenge uten å få respons. Spiller ikke noen rolle at han ikke er redd eller lei seg, stå nå heller opp med ham. Han får jo respons, det skriver hun over her: de forteller ham at det fremdeles er natt helt til lampa skifter til dag. Vi gjør det også sånn med vår 2,5 åring, noen ganger får han bøker eller nettbrett, slik at vi kan slumre en halvtime til. TS: har dere plass til begge sengene? Isåfall kan dere prøve en litt flytende overgang. Vi gjorde det med vår eldste: han sov stort sett greit i den nye senga, men innimellom trengte han sprinkelsenga for å roe seg på kvelden eller ikke løpe ut av senga tidlig på morgenen. Funka bra Anonymkode: ca82e...278 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #11 Skrevet 18. august 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, ikke for oss. Han er ikke sint eller redd eller lei seg, så han har ikke vondt av å stå og gaule mens vi får ligge og slappe av. Kommer han inn til oss, er det overhodet ikke noe avslapping, for som sagt bare hopper og turner han rundt oppå oss, noe som er mildt sagt ubehagelig, og spesielt lite gøy å få knær og albuer most inn i magen når jeg er gravid.. Anonymkode: 0b632...5d0 Stakkars unge. Anonymkode: a2298...bc7 6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #12 Skrevet 18. august 2020 Hva med litt oppdragelse? Ting må læres. Anonymkode: da236...848 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #13 Skrevet 18. august 2020 Det er faktisk helt vanlig å stå opp med barna når de våkner klokka fem. For å være ærlig synes jeg du høres ut som en litt kjip og lite omsorgsfull mamma. Tipper du er ganske ung? Anonymkode: 50443...1ce 6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #14 Skrevet 18. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, vi skal kjøpe vanlig seng, men det jeg lurer på er hvordan man får ham til å bli oppi den, hva man gjør når (er redd det ikke er snakk om hvis her) han klatrer utav og herjer omkring på uønskede tidspunkt. Anonymkode: 0b632...5d0 Du følger han tilbake. Gjort det med alle tre barna. Drittjobb men de skjønner det til slutt. Her bytta første ved 3 års alder og de to andre ved 2 års alder. Alle har digget den nye sengen og sovet mye bedre. Anonymkode: db153...242
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #15 Skrevet 19. august 2020 13 timer siden, Glød skrev: Min klatret ut av sprinkelsengen fra han var ca 2,5 år. Etter noen kvelder med dette fant jeg fram verktøy, så fikk han skru av langsiden selv og lage storungeseng. Han sov fint i sengen fra dette. Jeg synes det er meget spesielt å la ungen stå å rope etter dere lenge uten å få respons. Spiller ikke noen rolle at han ikke er redd eller lei seg, stå nå heller opp med ham. Kan du ikke lese? Jeg har skrevet flere ganger at han FÅR respons.. Vi svarer "Vi hører deg vennen, men ser du at klokken fremdeles viser natt? Vi står ikke opp før klokken viser dag. Du kan leke med kosedyrene dine mens du hviler deg litt til". Han får bekreftelse på at vi er der og hører ham. Nei, vi vil ikke stå opp med ham når han våkner så tidlig. Det er ganske normalt å prøve å oppdra ungen til at når det er natt så er vi i sengen vår. Vi står opp kl 6, ikke tidligere. Anonymkode: 0b632...5d0 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #16 Skrevet 19. august 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk helt vanlig å stå opp med barna når de våkner klokka fem. For å være ærlig synes jeg du høres ut som en litt kjip og lite omsorgsfull mamma. Tipper du er ganske ung? Anonymkode: 50443...1ce Nei, jeg er ikke ganske ung, og nei, om du leser en del her inne, så ser du at det er ganske vanlig å prøve å oppdra ungene til å ikke stå opp om natten.... Det er derfor de har laget slike klokker.. Anonymkode: 0b632...5d0 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #17 Skrevet 19. august 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva med litt oppdragelse? Ting må læres. Anonymkode: da236...848 Ja, altså, hva er det du tror vi prøver på...? Det er jo nettopp oppdragelse og det å lære ham at når klokken viser det er natt, så får han ikke stå opp... Det er råd om hvordan vi får dette til jeg spør om, så jeg fatter ikke hva du mener med svaret ditt. Anonymkode: 0b632...5d0
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #18 Skrevet 19. august 2020 Vår bestemte selv at hun skulle sove i vanlig seng når hun så en sånn seng på hytta. Så da ble det slik og når vi kom hjem fikk hun ny for da kunne lillebror få sprinkelseng senga. Hun er også ekstremt propell. Kan ikke sove i vår seng og turner og ligger alle veier i den vanlige senga men det går overaskende fint. Hun sitter i senga og turner og styrer til vi sår opp med henne. Vi prøver også å oppdra henne til å stå opp fra 0600 og utover våkner hun før må hun vente i senga som oss andre. Men hun hører oss og vi kan ligge å snakke. Anonymkode: 4d191...e58 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #19 Skrevet 19. august 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg er ikke ganske ung, og nei, om du leser en del her inne, så ser du at det er ganske vanlig å prøve å oppdra ungene til å ikke stå opp om natten.... Det er derfor de har laget slike klokker.. Anonymkode: 0b632...5d0 Klokka fem er da virkelig ikke om natten. Det er tidlig på morgenen, og det er helt vanlig at små barn har faser der de vil opp klokka fem. Anonymkode: 50443...1ce 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #20 Skrevet 19. august 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke lese? Jeg har skrevet flere ganger at han FÅR respons.. Vi svarer "Vi hører deg vennen, men ser du at klokken fremdeles viser natt? Vi står ikke opp før klokken viser dag. Du kan leke med kosedyrene dine mens du hviler deg litt til". Han får bekreftelse på at vi er der og hører ham. Nei, vi vil ikke stå opp med ham når han våkner så tidlig. Det er ganske normalt å prøve å oppdra ungen til at når det er natt så er vi i sengen vår. Vi står opp kl 6, ikke tidligere. Anonymkode: 0b632...5d0 Så dere ligger i naborommet og roper tilbake at han må sove? Og det kaller du respons og bekreftelse? Jeg får så vondt av det barnet som liksom skal «oppdras» til å bli en lydig hund. Anonymkode: 50443...1ce 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå