Gå til innhold

Mobil;operatørlåst eller ikke?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Noen tekniske genier som kan svare meg på dette?

Ser at Rimi selger Nokia 3410 med Net Com ring kontant startpakke. Er det noe som hindrer meg i å bare kjøpe denne og sette inn mitt Telenor ring kontant sim-kort?

Spurte i butikken, men de visste selvfølgelig ikke. Jeg fikk lese et skriv, og der sto det at telefonen SKULLE brukes med det medfølgende kortet, og hvis man prøvde å bruke et annet kort, så kunne det oppstå programfeil og forstyrrelser...

Så mitt spørsmål: Er dette fakta eller skremselspropaganda? "Hvis man bruker", det må jo bety at man KAN bruke, ikke sant?

Håper noen vet! Ønsker meg sårt en ny telefon etter at jeg badet den forrige...

Tar også i mot tips hvis noen vet om tilbud på kontant tlf. (telenor) til under 1000 kr. i Oslo-området. Alt jeg har sett for tiden er fra feil operatør, eller abonnement...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har erfaring med operatørlås...

Hvis det er under 1 år siden du kjøpe en telefon med operatørlås, uavhengig av hvilken operatør, må du ut med 1500 kr for å få låst den opp. Etter et år må du fremdeles få koden til låsen av operatøren, men da skal det ikke koste noe.

MEN. Ikke bare er det dyrt, operatørene kan ha problemer i forhold til produsenten. Jeg kjøpte en låst mobil til min kjære, fordi jeg ikke tenkte på dette med operatørlås etc, men så et bra tilbud. Han hadde da Telenor-abbonement, så det gikk helt fint. Så bytter han til NetCom, og så er helvete løs. Prøver å sette inn SIM-kort, og det funker jo selvfølgelig ikke. Han ringer både NetCom og Nokia, og ingen skjønner noen ting. Når jeg kommer hjem fra jobb, forteller han meg om problemet, og jeg må noe flau tilstå at jeg hadde kjøpt mobilen hans rimeligere, men at jeg skulle rette opp i problemet asap... Oppdaget dette på en fredag, og ringte til Telenor. De var noe overrasket over at jeg ville betale så mye penger for å få låst den opp. Vi var innom en Telehuset-butikk, men der visste de heller ikke veldig mye. Koden skulle ordnes og sendes så fort noen men mer peil enn han vi snakket med på fredag kveld dukket opp, dvs mandagen etter. Etter det snakket jeg med 4 forskjellige Telenoransatte, som forsåvidt var hyggelige, men ikke kunne gjøre stort. Telenors kodesentral ligger etter det jeg skjønte i Ski, så de på servicesenteret kunne ikke gjøre stort.

Og så... Etter 10 dager... Ringer de og forteller at siden dette var en så ny telefon, så hadde ikke Nokia gitt dem ordentlige koder! (Det er snakk om 6310, som kom i fjor høst. Problemet oppsto i mai i år...) Et eller annet hadde i hvertfall skjært seg. Enden på visa var at min kjære fikk tilsendt en ny telefon, lik den han hadde, uten operatørlås, mot å sende den gamle tilbake. Og så måtte vi trikse litt fram og tilbake med sim-kort, så han fikk overført alt som lå lagret i mobil nr 1 til mobil nr 2, før vi sendte tilbake. Telenor hadde vært snille nok til å legge med frankert konvolutt.

Moralen er: Å kjøpe en billig telefon for så å bytte over til en annen operatør er noe forbanna HERK med dagens system. Du må betale 1500 kr, i tillegg til masse pes. Ikke forvent å få sendt tekstmeldinger eller høre på meldinger på svareren din de første dagene etter at du bytter heller... Prøv heller å kjøpe en mobil som er knyttet til din operatør, eller legg litt ekstra penger i å kjøpe en operatørfri mobil. Det tilbudet jeg slo til på var ikke sååå bra, i hvertfall ikke etter å ha betalt 1500 kr ekstra og fått masse pes og kjipe ting etter å prøve å bytte!!!

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en superirriterende opplevelse med dette. Kjøpte en Nokia-telefon på Smart, og det sto på pakken at den var bundet til Netcom i 12 mnd. Jeg spurte i butikken om jeg kunne bruke mitt eget Netcom-simkort, og jada, det kunne jeg. Reiste rett på hyttetur langt vekke, og der fant jeg ut at kortet mitt ikke kunne brukes. Ringte Netcom kundeservice og klaget på at teksten på pakken var misvisende. Ba dem også om å ordne dette, enten ved å låse opp telefonen gratis eller gi meg pengene tilbake. Hadde jeg visst dette ville jeg jo ikke kjøpt telefonen. Damen trodde dette skulle ordne seg, og lovet å sjekke opp og ringe meg tilbake neste dag. Det gjorde hun selvsagt ikke. Så der satt jeg, langt borte fra butikken jeg hadde kjøpt telefonen i, og hadde ingen mulighet til å bytte den inn igjen. Ringte og mailet Netcom flere ganger, og til slutt sluttet de å svare på henvendelsene. Det endte med at jeg faktisk måtte vente et år med å bruke telefonen. Jeg er DRITSUR på Netcom! (Kan jo legge til at det selvfølgelig ble trøbbel med å bytte sim-kort også etter at det hadde gått 12 måneder...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gjest..

Jeg har kjøpt meg en nokia 3510 med netcom abonnement, et såkalt kontant young talk abon... Denne telefonen er ikke låst, jeg bruker mitt sence abonnement i denne også..

Den er riktig nok ikke kjøpt på rimi, men tror ikke det spiller så stor rolle.. Uansett kan du teste ut dette... Men spørs om de vil gjøre det på rimi.. Der jeg kjøpte telefonen, sjekket de med mitt gamle simkort om jeg kunne bruke det.. Og det kunne jeg :):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kan du ikke få noen som har vanlig telenor abonnement (ikke kontantkort) til å kjøpe en telefon til deg? Mye billigere når du såkalt viderefører abbonnment. Da er den jo åpen for telenor simkort også. Jeg har selv gjort det flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til siste Gjest:

Det er jo ikke alltid de telefonene du kjøper ved videreføring av et Telenor-abonnement er åpne for NetCom -kort da.....

Det beste er faktisk å forsikre seg om at telefonen er åpen for bruk av alle kort, og forhandleren plikter nok å fortelle deg det dersom telefonen er låst til en bestemt operatør i et visst antall mndr. Ellers står det stort sett på esken man får telefonen i.

Et godt råd er nok å lese alt med liten skrift :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...