Gå til innhold

Hvordan ser dere om noen er god eller dårlig skuespiller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen ganger kommenterer folk «jeg synes ikke hun er noen god skuespiller, hun får det liksom ikke til». Jeg evner ikke å slik jeg. Blir en scene dårlig så er det ofte fordi kamerafolka gjør det dårlig eller de avslører noe i filmen. Det er ikke skuespillernes feil. 

Anonymkode: f5a03...432

Skrevet

For meg kommer det an på om skuespilleren klarer å skjule at dette er skuespill. Dersom spillet ikke er troverdig, så skinner det gjennom. Dette handler også om kjemi mellom skuespilleren og de andre skuespillerne, og da er der mulig å skylde på de som har satt sammen casten, så skjønner hva du mener når du nevner dette med kameravinkler og sånn...

skuespillere er jo bare betalt for å følge regissørens ordre, og jeg vet om flere regissører som har visjoner som ikke samsvarer med de skuespilleren har som visjon... tror det hele handler om kjemi mellom alle parter på set

Anonymkode: a7832...0df

Skrevet

Sliter med dette selv. Har kommet frem til at jeg ikke liker filmer, for der er det så tydelig at det er skuespill. Jeg ser så godt at dette er Tom Cruise som nå heter John og Cameron Diaz som nå heter Mary(f.eks). Det er så tydelig at de gjør dette for å tjene penger. Dette liker jeg med serier. Der tror jeg på historien, jeg ser at det er helt annerledes. 

Anonymkode: 0e069...b06

Skrevet

Vel, for meg er en god skuespiller en som ER rollen sin på en veldig troverdig måte, ekkel skurk i en serie, god person i en annen. Dårlige er likedan i alle roller, de kan bare spille seg selv omtrent, Aksel Hennie er et eksempel på det, synes jeg. Kristoffer Hivju er et annet eksempel. 

Anonymkode: cdf07...ff0

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, for meg er en god skuespiller en som ER rollen sin på en veldig troverdig måte, ekkel skurk i en serie, god person i en annen. Dårlige er likedan i alle roller, de kan bare spille seg selv omtrent, Aksel Hennie er et eksempel på det, synes jeg. Kristoffer Hivju er et annet eksempel. 

Enig. Hun der som spiller hovedpersonen i Twilight f.eks. ELENDIG skuespiller. Har kun ett uttrykk i alle scener/filmer hun spiller i.

Anonymkode: 4983d...707

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Hun der som spiller hovedpersonen i Twilight f.eks. ELENDIG skuespiller. Har kun ett uttrykk i alle scener/filmer hun spiller i.

Anonymkode: 4983d...707

Ja ho er den verste 😂 Komisk å se igjen filmen nå, blir helt flau av skuespiller«prestasjonene». Det gjelder flere fra den filmen, men ho er verst. Og Kristoffer Hivju i Beck, jeg har aldri sett GoT, men trodde liksom han var en stor skuespiller, ble helt sjokkert over det dårlige skuespillet i Beck hvertfall. 

Anonymkode: 01b7d...cd5

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen ganger kommenterer folk «jeg synes ikke hun er noen god skuespiller, hun får det liksom ikke til». Jeg evner ikke å slik jeg. Blir en scene dårlig så er det ofte fordi kamerafolka gjør det dårlig eller de avslører noe i filmen. Det er ikke skuespillernes feil. 

Man må jo se ting i sammenheng og bygge på tidligere erfaringer. Om en skuespiller virker dårlig i alle filmene han spiller så er det vel neppe kamerafolket eller manusforfatternes feil. Tilsvarende om alt i en film fungerer bra utenom en av skuespillerne så er det jo trolig nettopp den skuespilleren som gjør en dårlig jobb. 

Anonymkode: afdd5...d4a

Skrevet

Troverdighet gjør en god skuespiller i mine øyne.

Det er mange populære skuespillere jeg bare... ikke syns er noe gode. I mine øyne. Jeg må tro på personen. De kan godt være superkjente, jeg kan ha sett de i utallige roller, og jeg forsvinner allikevel med de i historien de forteller meg der og da. Det er talent. Det finnes en del ok, greie skuespillere (og mange overvurderte som får mye jobb som burde gått til andre), gjør liksom jobben sin og utøver manuset. Også har du noen som bare er fantastiske, og kan gjøre så og si alt. Slik som i alle yrker.

Skrevet

Jeg synes f.eks at Aksel Hennie overspiller veldig, og han blir dermed ikke troverdig i mine øyner. Tom Hanks og Liam Neeson er mine favoritter 😃

Anonymkode: 667ee...a0c

• Liker 1
Skrevet

Det er litt som når man har planlagt en overraskelsesfest for en person - en venn eller familiemedlem - og den personen får vite om det, så kan du som regel se det når de later som om de er overrasket. Eller forteller noen en hemmelighet som de tydeligvis vet om pga deres ikke-så overbevisende ansiktsuttrykk: 😲😲 og overdrevet «Åhhhh nei sier du det 😱» Litt sånn er det med dårlige skuespilleprestasjoner, man bare kjøper ikke det de føler.

Se dettet klippet her f.eks: 

🙈🙈🙈

Anonymkode: 8a20b...d22

• Liker 1
Skrevet

Lene Kongsvik er bra! Jeg glemmer at det er samme skuespiller  ialle roller 🤣

• Liker 2
Skrevet

Meryl Streep er en veldig god skuespiller. En av verdens beste. Fordi hun kan spille alle mulige roller uansett hvor forskjellige de er akkurat like bra. 

Anonymkode: aee1c...8bb

Skrevet

På 18.8.2020 den 13.01, AnonymBruker skrev:

Er veldig sjeldent jeg ser direkte dårlige skuespillerprestasjoner. 

Men ta Dwayne Johnson. Han er Hollywoods best betalte skuespiller, men han spiller alltid seg selv og det er sjeldent noen krevende roller han påtar seg. Han får aldri vist skuespillertalentet sitt. Så det er vanskelig å si at han er en god skuespiller. Samtidig siden  Johnson kun velger roller hvor han spiller seg selv og han gjør en god jobb der så ser man sjeldent/aldri direkte dårlige skuespillerprestasjoner.  Han ødelegger ikke filmene for de som ser filmer med Johnson ønsker å se Johnson spille Johnson. 

Keanu Reeves er eksempel på en under middels skuespiller og som har spilt i en del filmer hvor det synes. Er 30 år siden nå, men han spilte i Bram Stoker's Dracula.  De gode skuespillerne(blant annet Gary Oldman) i filmen fikk mye ros, mens Reeves ble slaktet. Når han er den eneste som blir slaktet og alle andre blir ros så er det vanskelig å skylde på noen andre enn Reeves.  Men Reeves klarer å spille enkelte roller godt. Så vil ikke si han er en elendig skuespiller. 

Tror også man bør huske på at de som ansetter skuespillerne ikke kun tenker "hvem er den dyktigste skuespilleren jeg kan ansette". Det er ingen som ansetter Dwayne Johnson fordi han er dyktig skuespiller. De ansetter han fordi filmene hans spiller inn store pengesummer. 

Anonymkode: aa927...92f

Skrevet

Om personen klarer å leve seg inn i rollen og faktisk ER rollen sin, da er vedkommende en god skuespiller i mine øyne.  

Anonymkode: 525f0...8a9

Skrevet

Det er et godt spørsmål som jeg har tenkt på en del selv. Jeg har fundert på hvorfor jeg finner danske og svenske skuespillere (på film) så utrolig mye bedre enn norske. Men få unntak. 

Jeg har kommet til at det handler om troverdighet. Når jeg ser filmer og serier med dårlige/halvdårlige skuespillere så er det akkurat som det "ligger noe imellom" meg og dem. Fordi de tolker rollen som de gjør og spiller som de gjør, så klarer jeg ikke å leve meg inn i karakteren og filmen - de når ikke inn til meg. Det kan handle om overspilling, men det kan også være at jeg ikke finner karakteren troverdig med alt hva de forsøker å vise og at jeg dermed opplever det hele som overflatisk og flatt. Jeg har lurt på om de "spiller på overflaten" fordi de ikke kjenner til noe annet fra eget liv? Vet ikke. 

Skrevet

Troverdighet. Når du glemmer at du ser på film, eller når du bare vil se mer av en serie fordi du vil vite hvordan det går med hovedpersonen. I noen filmer legger man mer merke til birollen enn hovedrollen, fordi skuespilleren som har birollen gjør en fantastisk innsats. 

Anonymkode: a1bf6...11c

Skrevet

Vanskelig å forklare, men noen skuespillere spiller skuespill, andre formidler ekte følelser og dét er forskjellen for meg.

Jeg blir dratt inn i historien og ER på en måte skuespilleren i det øyeblikket, jeg sitter ikke å ser historien utenfra.

Jeg vil ikke legge merke til at skuespilleren blunker på riktig tidspunkt når rollefiguren får en dårlig beskjed, at skuespilleren åpner munnen sakte når den leser noe fælt, at skuespilleren presser frem tårer når den får en trist beskjed eller tar kunstpauser på veldig kunstige steder i setningene sine. "Jeg sa jo... at dere alle skulle... dø". Det er ikke sånn man snakker liksom. Alle sånne ting fører bare til at jeg sitter og føler meg avkoblet fra det som skjer på skjermen.

Dersom skuespilleren klarer å formidle følelsene den skal vise på en mindre kalkulert måte, så er det lettere å føle med personen og føle det samme som den skal føle.

Skrevet

Når skuespilleren snakker på en naturlig måte, er det en god skuespiller. Kristoffer Joner er slik. Han har den samme stemmen, samme om han spiller, snill, helt eller drittsekk. Er aldri tilgjort eller overspiller

Anonymkode: 6937a...cf0

Skrevet
På 18.8.2020 den 14.42, AnonymBruker skrev:

Enig. Jeg klokket inn Bill Pullman som en god skuespiller av den grunn. Jeg tror jeg så ham i tre filmer før det omsider gikk opp for meg at "Herremin - det er jo samme mannen. Den skuespilleren har jeg sett før - hvor var nå det igjen". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...