Gjest Warrior Skrevet 18. august 2020 #1 Skrevet 18. august 2020 (endret) Det har jeg hørt folk si flere ganger, og at det er de som er i risikogruppa og de som er redd som skal låse seg inne. Det mener vel ikke folk? Hvorfor sier noen det? Ingen skal måtte låse seg inne i sitt eget hjem bare for noen ikke bryr seg om smittevern. Blir både irritert, redd og lei. Det er ufarlig for de fleste ja, men det er farlig for noen. Vi skal tenke på de også. Det er en del mennesker som er i risikogruppen. Jeg er veldig redd for folk jeg er glad i som er i risikogruppen. Hvorfor kan ikke alle gjøre sitt beste for å unngå smittespredning og ikke si at de driter i det? Man skal ikke drite i andre mennesker. Det er lov å tenke på andre enn bare seg selv også. Enig? Endret 18. august 2020 av Gjest
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #2 Skrevet 18. august 2020 Ikke enig. Synes det er egoistisk å kreve at andre skal miste jobben, skolegang, reise til familie i utlandet, ikke kunne bevege seg fritt, bruke masse penger på munnbind. Når flesteparten ikke er i fare for alvorlig sykdom. De som er i risikogruppen kan ærlig talt ikke forvente at hele befolkningen skal sette restriksjoner på seg selv slik at de kan vandre fritt. Er du i faresonen får du passe på deg selv. Siden når bryr vi oss om hvem som blir syke? Er greit at alle skal følge basic smittevern som håndvask osv men er IKKE greit at barn skal miste skolegang, voksne miste jobb, miste mulighet til å være med familie... Anonymkode: a646d...766 31
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #3 Skrevet 18. august 2020 Man skal ikke drite i andre mennesker? Er da naturlig for mennesket å være egoistisk og tenke seg og sine fremfor ukjente. Tviler på at du sender penger til fattige familier i utlandet, eller gir mat til tiggeren på gata. Hver dag sitter vi og koser oss i rike norge mens det dør folk hver dag i fattige land. Slik er livet Anonymkode: a646d...766 5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #4 Skrevet 18. august 2020 Man kan ikke styre et land (eller verden) etter hva som er best for 0,1% av befolkningen. Da vil alt gå til helvete. Viruset er ikke så farlig for 99,9% av oss. Anonymkode: 541ef...141 16
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #5 Skrevet 18. august 2020 Poenget er at det er mange ting som er farlig for de som er i risikogruppen. Vi kan ikke som samfunn leve på en slik måte at vi skal beskytte de aller svakeste mot absolutt alt til enhver tid. Dette har aldri blitt gjort tidligere (influensa, rhinovirus, alle magevirus osv osv). Hvorfor er det plutselig annerledes fordi sykdommen heter korona? Livet handler om så uendelig mye mer enn å overleve. Jeg vil heller leve et rikt liv der jeg kan reise, treffe de jeg er glad i, klemme de, oppleve nye ting og treffe nye mennesker, enn å bli kjempe gammel. Anonymkode: 7b502...9fd 14
Momma Skrevet 18. august 2020 #6 Skrevet 18. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan ikke styre et land (eller verden) etter hva som er best for 0,1% av befolkningen. Da vil alt gå til helvete. Anonymkode: 541ef...141 Et klokt menneske har sagt at kvaliteten på et samfunn kan måles ved hvordan det behandler sine svakeste. Mange eldre og syke tåler korona dårlig (enkelte unge, friske mennesker også), og selv om majoriteten av oss ikke blir veldig syke, er dette et elendig argument nå når vi vet hvor skadelig dette viruset i høyeste grad kan være for de svakeste. 12
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #7 Skrevet 18. august 2020 Akkurat nå, Garderobemannfrue skrev: Et klokt menneske har sagt at kvaliteten på et samfunn kan måles ved hvordan det behandler sine svakeste. Mange eldre og syke tåler korona dårlig (enkelte unge, friske mennesker også), og selv om majoriteten av oss ikke blir veldig syke, er dette et elendig argument nå når vi vet hvor skadelig dette viruset i høyeste grad kan være for de svakeste. Det er greit å behandle de svake godt men det skal ikke gå utover økonomisk trygghet, jobb, og skolegangen til resten! Anonymkode: a646d...766 8
SoWhat? Skrevet 18. august 2020 #8 Skrevet 18. august 2020 Jeg er redd for at jeg kan smitte andre, men alle er ikke der. Alle har ikke empati og omtanke for andre. Vi får bare innse det faktum. Det handler nok om modenhet og erfaringer, og når noen ikke har dette, så tror jeg nok ikke at det spiller noen rolle hva andre sier. 5
anonym 4545 Skrevet 18. august 2020 #9 Skrevet 18. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan ikke styre et land (eller verden) etter hva som er best for 0,1% av befolkningen. Da vil alt gå til helvete. Viruset er ikke så farlig for 99,9% av oss. Anonymkode: 541ef...141 Problemet er at vi ikke på forhånd vet utfallet av å bli smittet. 5
Momma Skrevet 18. august 2020 #10 Skrevet 18. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er greit å behandle de svake godt men det skal ikke gå utover økonomisk trygghet, jobb, og skolegangen til resten! Anonymkode: a646d...766 Vi er heldige og har råd til å ivareta de fleste hensyn. Og sist jeg sjekket, var folk både på jobb og på skole. 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #11 Skrevet 18. august 2020 Akkurat nå, Garderobemannfrue skrev: Vi er heldige og har råd til å ivareta de fleste hensyn. Og sist jeg sjekket, var folk både på jobb og på skole. Jasså? Kan du si det samme om mars og april? Skal du legge ut for de 65k som ikke har fått dagpenger ennå? Skal du overføre lønn til alle som ble arbeidsledige? Skal du være ekstralærer for alle de barna og studentene som ikke lærte noe under hjemmeundervisningen? Anonymkode: a646d...766 8
anonym 4545 Skrevet 18. august 2020 #12 Skrevet 18. august 2020 3 minutter siden, Garderobemannfrue skrev: Et klokt menneske har sagt at kvaliteten på et samfunn kan måles ved hvordan det behandler sine svakeste. Mange eldre og syke tåler korona dårlig (enkelte unge, friske mennesker også), og selv om majoriteten av oss ikke blir veldig syke, er dette et elendig argument nå når vi vet hvor skadelig dette viruset i høyeste grad kan være for de svakeste. Fornuftig innlegg i debatten. 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #13 Skrevet 18. august 2020 1 minutt siden, anonym 4545 skrev: Problemet er at vi ikke på forhånd vet utfallet av å bli smittet. Er bare å se til Sverige for å se sannsynlig utfall. Og Nakstad har også sagt at viruset bare gir milde symptomer. Også hos dem i risikogruppen. Anonymkode: 541ef...141 3
SoWhat? Skrevet 18. august 2020 #14 Skrevet 18. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man skal ikke drite i andre mennesker? Er da naturlig for mennesket å være egoistisk og tenke seg og sine fremfor ukjente. Tviler på at du sender penger til fattige familier i utlandet, eller gir mat til tiggeren på gata. Hver dag sitter vi og koser oss i rike norge mens det dør folk hver dag i fattige land. Slik er livet Anonymkode: a646d...766 Nei, det er ikke naturlig. For deg og likesinnede er det det. Og hvorfor tviler du på at andre bidrar med penger til både de som sulter og tiggere?? Alle er ikke som deg. Husk det 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #15 Skrevet 18. august 2020 Akkurat nå, SoWhat? skrev: Nei, det er ikke naturlig. For deg og likesinnede er det det. Og hvorfor tviler du på at andre bidrar med penger til både de som sulter og tiggere?? Alle er ikke som deg. Husk det jo det er det, mennesker sitt naturlige instinkt er å ta vare på seg selv og sin familie. Ikke ukjente. Er ganske mange som tenker som meg skjønner du.. det ser du med smitteøkningen. Tviler ganske hardt på at alle som sipper om corona hjelper fattige land Anonymkode: a646d...766 6
Gjest Warrior Skrevet 18. august 2020 #16 Skrevet 18. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke enig. Synes det er egoistisk å kreve at andre skal miste jobben, skolegang, reise til familie i utlandet, ikke kunne bevege seg fritt, bruke masse penger på munnbind. Når flesteparten ikke er i fare for alvorlig sykdom. De som er i risikogruppen kan ærlig talt ikke forvente at hele befolkningen skal sette restriksjoner på seg selv slik at de kan vandre fritt. Er du i faresonen får du passe på deg selv. Siden når bryr vi oss om hvem som blir syke? Er greit at alle skal følge basic smittevern som håndvask osv men er IKKE greit at barn skal miste skolegang, voksne miste jobb, miste mulighet til å være med familie... Anonymkode: a646d...766 Har ikke sagt at folk skal miste jobb og skolegang, men hvis folk ikke tar smittevern på alvor, holder avstand, håndhygiene og holde seg hjemme med symptomer så kan det jo skje at det blir ny nedstengning. Vil ikke at det skal bli ny nedstengning jeg heller, men liv er viktigere og at helsevesenet ikke blir overbelastet. Alle har rett til å bevege seg fritt, men selvfølgelig holde seg hjemme med symptomer, og når de er i karantene. Folk har rett på å føle seg trygg. Det er bare fælt at noen skal drite i andres liv.
anonym 4545 Skrevet 18. august 2020 #17 Skrevet 18. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er bare å se til Sverige for å se sannsynlig utfall. Og Nakstad har også sagt at viruset bare gir milde symptomer. Også hos dem i risikogruppen. Anonymkode: 541ef...141 Ja hvis vi ønsker svenske tall.......Tror nok Nakstad har sagt at flertallet får bare milde symptomer.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #18 Skrevet 18. august 2020 Akkurat nå, Warrior skrev: Har ikke sagt at folk skal miste jobb og skolegang, men hvis folk ikke tar smittevern på alvor, holder avstand, håndhygiene og holde seg hjemme med symptomer så kan det jo skje at det blir ny nedstengning. Vil ikke at det skal bli ny nedstengning jeg heller, men liv er viktigere og at helsevesenet ikke blir overbelastet. Alle har rett til å bevege seg fritt, men selvfølgelig holde seg hjemme med symptomer, og når de er i karantene. Folk har rett på å føle seg trygg. Det er bare fælt at noen skal drite i andres liv. Men det er konsekvensen av nedstenging. Alle disse tiltakene er for å skjerme risikogruppen, og konsekvensene jeg nevte er nettopp komsekvenser av tiltakene! Har lenge ventet på dne syke smitteøkningen og overbelastinhen alle prater om. Anonymkode: a646d...766 3
Gjest heimebane Skrevet 18. august 2020 #19 Skrevet 18. august 2020 24 minutter siden, Warrior skrev: Det har jeg hørt folk si flere ganger, og at det er de som er i risikogruppa og de som er redd som skal låse seg inne. Det mener vel ikke folk? Hvorfor sier noen det? Ingen skal måtte låse seg inne i sitt eget hjem bare for noen ikke bryr seg om smittevern. Blir både irritert, redd og lei. Det er ufarlig for de fleste ja, men det er farlig for noen. Vi skal tenke på de også. Det er en del mennesker som er i risikogruppen. Jeg er veldig redd for folk jeg er glad i som er i risikogruppen. Hvorfor kan ikke alle gjøre sitt beste for å unngå smittespredning og ikke si at de driter i det? Man skal ikke drite i andre mennesker. Det er lov å tenke på andre enn bare seg selv også. Enig? Så hele samfunnet skal låses ned for noen få? Vet du hva det er? Det er kommunisme.
SoWhat? Skrevet 18. august 2020 #20 Skrevet 18. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: jo det er det, mennesker sitt naturlige instinkt er å ta vare på seg selv og sin familie. Ikke ukjente. Er ganske mange som tenker som meg skjønner du.. det ser du med smitteøkningen. Tviler ganske hardt på at alle som sipper om corona hjelper fattige land Anonymkode: a646d...766 Hvorfor er du så påståelig? Vi lever i et demokrati hvor alle skal ha rettigheter. Det er ikke bare de friske og eliten som skal leve et så fullverdig liv som mulig. Er solidaritet helt fremmed for deg? 4
Anbefalte innlegg