AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #1 Skrevet 18. august 2020 Ofte i media blir det poengtert at en nordmann har gjort ditten og datten, som regel noe kriminelt. Nå er det en ny sak oppe i media, og i hver setning blir det skrevet at nordmannen gjorde det, nordmannen møtte den personen, nordmannen meg her og der. Hvorfor er det så viktig å understreke at personen er nordmann? Ja vi har skjønt at han er norsk statsborger! Anonymkode: 7a1fb...804
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #2 Skrevet 18. august 2020 Med den typen språkbruk er det åpenbart at personen er av ikke-norsk etnisitet, men har norsk statsborgerskap. Det er kjempeviktig å understreke at vedkommende er av ikke-norsk etnisitet hvis noe fælt har skjedd med vedkommende, men like viktig å understreke at han (nesten alltid en mann) har norsk statsborgerskap hvis han har gjort noe tvilsomt. En annen variant som irriterer meg, er "norske Solveig så kjempebølgen", "norske Trond holdt fanget av ond geitebukk". Det er kjempeviktig å få fram at nordmenn er der hvor tingene skjer! Og det blir ganske komisk når personen har et erke-norsk navn, som feks Solveig og Trond. Anonymkode: 7afeb...cd7 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #3 Skrevet 18. august 2020 Hvorfor er det irriterende? Anonymkode: 18388...bae
linsejesus Skrevet 18. august 2020 #4 Skrevet 18. august 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: "norske Trond holdt fanget av ond geitebukk" Anonymkode: 7afeb...cd7 Dette er min drømmeoverskrift. 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #5 Skrevet 19. august 2020 Tommelfingerregel i «norsk» media: etnisk norsk nordmann = ekte nordmann norsk mann = utlending med statsborgerskap nordmann = fortsatt utlending med statsborgerskap Anonymkode: cb313...9a3 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #6 Skrevet 19. august 2020 Så en gang en overskrift som var ca sånn her "nordmann tiltalt for folkemord i Rwanda". Jøsses tenkte jeg, det var da veldig rart. Klikket inn og det viste seg at det var en rwander som hadde flyktet til Norge for lenge siden og fått statsborgerskap. Statsborgerskap skulle aldri blitt gitt til noen! Det burde kun gis ved fødsel når man har minst en norsk forelder. Anonymkode: f4a5e...a1b 1
Drizzt Skrevet 19. august 2020 #7 Skrevet 19. august 2020 På 18.8.2020 den 11.50, AnonymBruker skrev: Ofte i media blir det poengtert at en nordmann har gjort ditten og datten, som regel noe kriminelt. Nå er det en ny sak oppe i media, og i hver setning blir det skrevet at nordmannen gjorde det, nordmannen møtte den personen, nordmannen meg her og der. Hvorfor er det så viktig å understreke at personen er nordmann? Ja vi har skjønt at han er norsk statsborger! Anonymkode: 7a1fb...804 Veldig ofte er det snakk om utlending med norsk statsborgerskap. Feilaktig kalt for nordmann. Jeg tipper ofte med vilje for å skape et inntrykk at ikke bare utlendinger begår kriminelle handlinger. Litt kunstig balanse i media på en måte for å skjule realiteten. 1
Gjest Villja Skrevet 19. august 2020 #8 Skrevet 19. august 2020 Og kanskje mest provoserende at en "nordmann" lekker statshemmeligheter til Russland?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå