Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, 

Jeg søker litt hjelp. Jeg er 32 år, og er sammen med en mann som er 24 (ja, jeg vet aldersforskjellen er stor). Vi har vært sammen i over 4 år, og har bodd sammen så og si hele veien. Nå eier vi leilighet sammen, og vi er begge utdannet og har gode jobber. Og nå har jeg inderlig lyst på barn, siden min biologiske klokke tikker fort. Samboeren min har også lyst på barn, men ikke enda. Jeg syns dette er kjempe sårt, og jeg har fra dag én i vårt forhold sagt at om vi forblir sammen må vi tenke på barn når jeg fylte 30. Dette har han hele tiden sagt at han er inneforstått med.

Grunnet sykdom og livet generelt, har det alltid blitt pushet bakover og nå sliter jeg med å få tatt dette opp. Han vet veldig godt at jeg er superklar, men han unngår alle situasjoner der vi snakker om dette. Har dere noen tips til hvordan jeg kan få "satt igang" en seriøs samtale om dette? Som sagt så vil han ha barn, og han er tydelig på at han vet at han vil bli en ung pappa, men pr nå så sliter jeg måøed å få startet en seriøs samtale om det,selv om vi har hatt uttallige samtaler om temaet tidligere. Det er så utrolig sårt å være i denne situasjonen. 

Tusen takk for svar ❤️

Endret av Mp3d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne var litt kinkig mtp at din kjære er såpass ung. Forstår godt at han ønsker å smake litt på livet før voksenlivet kaller, men her må dere bare snakke sammen...

Selv var jeg i ett forhold fra 20 til 30 med ett konstant mas om barn. Orket ikke mer i lengden så vi gikk hver til vårt. Angrer ikke idag selv om jeg fortsatt er singel og uten barn. Vi menn bruker «dessverre» ofte noen år på å vokse opp...

lykke til

Anonymkode: 6ee20...70d

Skrevet

Han ønsker ikke barn og det må du respektere. Mulig han revurderer hele forholdet, han er jo fortsatt veldig ung, mens du begynner å dra på årene. 

Anonymkode: 0d419...964

Skrevet

Jeg tror du må sette litt hardt mot hardt her. Du har ikke mange årene på deg, og det kan fort ta noen år om dere får problemer. Si at du nevnte det var viktig for deg når dere ble sammen, og at du nå må sterkt vurdere å starte å prøve. Det kan ta lang tid, og vil uansett ta 9 måneder han kan bli klar på :)  Kanskje han tror det går på første forsøk, og ikke vet at det kan ta tid? Ville ha brukt litt tid på å forklare den delen, i tilfelle han ikke vet det :) Mange, både menn og kvinner, tror de blir gravide på første forsøk før de setter seg inn i det.

Hvis det er uaktuelt for han, må han bare være ærlig og ikke la deg få falske forhåpninger. Kjipt å være kvinne, kjenner på det selv. Er nå 30, i fast forhold, men har endometriose og PCOS, så må snart tenke på det selv. Vet det vil ta tid for meg, blir sjokkert hvis ikke. 

Håper det ordner seg! 

Anonymkode: c7386...6b8

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han ønsker ikke barn og det må du respektere. Mulig han revurderer hele forholdet, han er jo fortsatt veldig ung, mens du begynner å dra på årene. 

Som sagt så ønsker han barn, det har han vært veldig tydelig på. Han er også tydelig på at han ikke revurderer forholdet, men at han gjerne vil "vente". Det er det jeg sliter med, selv om jeg selvfølgelig kan se hans side. Jeg har selv vært på hans alder! 

Skrevet

Har han gitt noen indikasjon på hvor lenge han vil vente? Jeg ville ha sagt tydelig at nå må vi ta praten og han må bestemme seg for når det tidligst er aktuelt for han, og så må dere ta det derfra. Sier han at han ikke vet nå, så avtal at dere snakker om det igjen om x antall måneder, så det ikke føles som mas. 

Anonymkode: a79ac...555

Skrevet
52 minutter siden, Mp3d skrev:

Som sagt så ønsker han barn, det har han vært veldig tydelig på. Han er også tydelig på at han ikke revurderer forholdet, men at han gjerne vil "vente". Det er det jeg sliter med, selv om jeg selvfølgelig kan se hans side. Jeg har selv vært på hans alder! 

"vente" betyr at han ikke ønsker barn med deg. 

• Liker 1
Skrevet

Her er det ikke noe annet å gjøre enn å forklare at å vente uten noen tidsfrist ikke er mulig for deg lenger. Det betyr ikke at dere må begynne å prøve i dag, men lag gjerne en avtale om å ta det opp igjen om noen måneder. Om dere ellers har alt på stell, og du kanskje ser for deg å få mer enn ett barn, nærmer det seg et nå-eller-aldri tidspunkt. Og om han ikke ser for seg at han blir klar for barn i løpet av den tiden, så er det bedre for dere begge at dere går fra hverandre nå enn når det er for sent for deg å finne noen andre å få barn med. 

Anonymkode: a9f07...208

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Mp3d skrev:

Du kan ikke «vente». Mange menn er ikke «klare» før godt inn i 30-årene. 

Anonymkode: ac4e4...1d9

• Liker 1
Skrevet

Har du forklart han at din biologiske klokke har begynt å tikke, og at det kan ta tid på bli gravid? Ikke alle unge menn er klar over den biten. Det kan skje raskt, men det fort ta et år å bli gravid, også. Og da er man plutselig 34-35 år. Skal man ha flere barn så begynner jo tiden å bli litt knapp. Skjønner dog at en mann på 24 år gjerne ønsker å vente, men nå er han jo sammen med deg på 32, og da må man nesten begynne å tenke på det snart. 😊 Hadde aldersforskjellen vært omvendt, hadde det selvfølgelig vært noe annet og dere hadde hatt mye mer tid.

Anonymkode: c53f0...426

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du forklart han at din biologiske klokke har begynt å tikke, og at det kan ta tid på bli gravid? Ikke alle unge menn er klar over den biten. Det kan skje raskt, men det fort ta et år å bli gravid, også. Og da er man plutselig 34-35 år. Skal man ha flere barn så begynner jo tiden å bli litt knapp. Skjønner dog at en mann på 24 år gjerne ønsker å vente, men nå er han jo sammen med deg på 32, og da må man nesten begynne å tenke på det snart. 😊 Hadde aldersforskjellen vært omvendt, hadde det selvfølgelig vært noe annet og dere hadde hatt mye mer tid.

Anonymkode: c53f0...426

Derfor er ikke dette forholdet liv laga. Guttungen er ikke klar. 

Skrevet

Her må du bare være helt tydelig og si det som det er. Men.. samtidig, du kan ikke tvinge han til å få barn nå. Men.. da må du ta et valg. 

Anonymkode: 6de14...37d

Skrevet

Jeg ville spurt hvorfor han ønsker å vente. Hva er det han ønsker å gjøre eller få på plass før barnet kommer? Kanskje har han urealistiske forventninger og tror man må sette hele livet på pause når man får barn? Stort sett er det faktisk veldig mulig å treffe venner, ta seg en fest i ny og ne eller reise selv med små barn. 

Så må dere finne ut hva som kan være den gyldne middelvei her. Han må jo forstå at din biologiske klokke tikker. Kanskje dere kan ha en periode der dere ikke prøver aktivt, men heller ikke bruker prevensjon? Eller at dere kan avtale at om 6 måneder kan dere starte prøvingen?

Når det kommer til hans alder syns jeg ikke det skal være noe argument i seg selv at han er ung og derfor vil vente. Han har etablert seg med en kvinne som er eldre enn ham selv, og da medfører det at han ikke kan vente alt for lenge med voksenlivet.

Skrevet

Jeg gjorde det litt hardt kanskje. Jeg ga han en dato et par mnd fram i tid hvor jeg sa at på den datoen sluttet jeg på p piller og var klar for prøving, og det var opp til han å skaffe prevensjon om han ønsket å vente litt til. Da fikk han 2 mnd å tenke på og når de 2 mnd var gått så var han også klar for tanken. 

Skrevet

Har samme aldersforskjell, her er det han som er mest gira på baby 😅 

Jeg har fått tidsfrist på livmora mi, så forklarte dette og sa at det er nå eller aldri. Litt lettere når jeg kan "skylde" på andre 😂 

Han sa det kanskje var litt tidligere enn tenkt, men absolutt ikke et problem. Når man har et stabilt forhold bør det ikke være verken overraskende eller ødeleggende med babyønsker, iaf ikke når dama er 30+. 

Det passer alltid/aldri å få barn 🤣

Skrevet

Her var samboer forberedt, slik som din at innen denne alderen skal jeg være ferdig med barn/ha startet med barn. 

Vi hadde jo satt noen "til høsten" og "på nyåret" som hadde blitt dyttet litt foran oss pga diverse ting. Så i fjor ble det "til høsten", men midt på sommeren fikk jeg for meg at vi måtte begynne NÅ. Jeg leste for mye på nettet om at ting tok tid etter pilleslutt så jeg forberedte han med at "på mandag ryker pilla", å på mandag så sa jeg i fra og at hvis han fortsatt ville vente til høsten så fikk han stå for kondomer. Jeg så aldri noen kondomer for å si det sånn. 

Jeg tror nok samboer er glad for det i dag, da det raskt tok 6 mnd før det satt. De første mnd er veldig rare da de lever sitt liv og vi lever i vår gravidboble. Her har det plutselig snudd når det nærmer seg termin, magen er giga, utstyr er på plass og vi går egentlig bare å venter. Han gleder seg nok hakket mer enn meg til å se den lille ❤️

Så tror nok bare dere må planlegge når ting skal skje, kanskje hjelpe han litt med tanken på at livet ikke er over selv om man får barn. Vi har flere vennepar vi møter med barn, og jeg tror det har hjulpet min til å forstå at han fortsatt kan "leke seg" med litt fest, båt og hytteturer selv om man får barn. Sett en frist, minn han på det, gi han mulighet til å bruke kondom i noen mnd om han virkelig er livredd. 

Anonymkode: d29eb...e3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...