Gjest gjest 1 Skrevet 17. juli 2005 #1 Skrevet 17. juli 2005 hvorfor skal man ta folat når man prøver/ er gravid??
Ainaen Skrevet 17. juli 2005 #2 Skrevet 17. juli 2005 Fordi det bl.a. minsker sjansene for at barnet skal utvikle ryggmarksbrokk... Men utover det er jeg litt usikker... Jeg tar folat fordi jeg ønsker å forebygge ryggmarksbrokk...
Malama Skrevet 19. juli 2005 #3 Skrevet 19. juli 2005 Forebygge ryggmargsbrokk er svaret ja, derfor bør man ta det, helst allerede fra før man blir gravid. 0,4 mg hvr dag, som er dobbelt av anbefalt dose for ikke-gravide. Et lite spørsmål til dere som bruker det: Man kjøper 0,4 mg på apoteket, ikke noe problem det, men tar dere andre vitaminer også? Jeg tar nemlig multivitaminer hver eneste dag, det har jeg gjort i årevis, og der er det 0,2 mg folat. Jeg er jo ikke prøver nå, så det er ikke noen aktuell problemstilling for meg, men hva gjør dere? Dropper vitaminpillen? tar vitaminpille for gravide med 0,4 mg folat, eller tar vanlige vitaminer og folat i tillegg, dermed får "for mye"? Så mange rare ting en ikke-prøver funderer på, bare fordi man finner på å lese innholdsdeklarasjonen på vitaminpillene... Lurer på hvor mange ting jeg vil lure på når den dag engang kommer at dette blir aktuelt for meg jeg....
Peony Skrevet 19. juli 2005 #4 Skrevet 19. juli 2005 Tror nok ikke det gjør noe om du tar 0,2 mg "for mye". Kvinner som har måtte fjerne fostre pga at de ikke har utviklet ryggmarg(?) tar jo 4 mg for å være sikker... Jeg tar 1 mg fordi jeg mangler folat, og legen sa at det var ikke noe fare for at jeg tok for mye...
Gjest Nassi Skrevet 19. juli 2005 #5 Skrevet 19. juli 2005 Stemmer at det ikke er farlig om man tar litt over ja. Ellers finnes det jo multivitaminer for gravide da, som inneholder både den folatmengden man trenger og andre vitaminer. Disse er fine å ta også når man prøver.
Sam Skrevet 19. juli 2005 #6 Skrevet 19. juli 2005 Jeg lurer på en ting. Jeg tar også multivitaminer, og i dem er det 200 µg. Hva betyr dette? Er det det samme som 0,2 mikrogram? Jeg skal begynne med folat tilskudd, men ble så usikker da jeg leste dette på vitaminene jeg tar til daglig. Og jeg må ta akkurat disse da de er en av tilskuddene som inneholder stoffer jeg tåler, noe mange andre multivitaminer ikke gjør. Om det er bare 0,2 mikrogram over, så gjør det vel ikke noe om jeg tar folat tilskudd på 0,4 milligram (400 mikrogram). Er så mange betegnelser at jeg blir rent usikker jeg
Edie Skrevet 19. juli 2005 #7 Skrevet 19. juli 2005 Jeg lurer på en ting. Jeg tar også multivitaminer, og i dem er det 200 µg. Hva betyr dette? Er det det samme som 0,2 mikrogram? ← 200 mikrogram er 0,2 milligram. Anbefalt dose for prøvere er 0,4 milligram, altså 400 mikrogram.
Sam Skrevet 21. juli 2005 #8 Skrevet 21. juli 2005 Så for å komme opp i daglig dose for prøvere og gravide trenger jeg 200 mikrogram/0,2 milligram til? Lurer på hvordan jeg skal få til dette, hmm. Finnes det folat tabletter som er bare 0,2 milligram, eller kan man dele en tablett på 0,4 milligram?
Malama Skrevet 21. juli 2005 #9 Skrevet 21. juli 2005 Stemmer at det ikke er farlig om man tar litt over ja. Ellers finnes det jo multivitaminer for gravide da, som inneholder både den folatmengden man trenger og andre vitaminer. Disse er fine å ta også når man prøver. ← Jeg vet det finnes slike multivitaminer for gravide, derfor var det et av alternativa jeg ramsa opp... Dette er uansett ikke aktuelt for meg nå, jeg er bare nysgjerrig, da jeg kom til å merke meg dette, akkurat som Sam nå spør om. Og Sam, utfra disse svarene kan du tydeligvis enten ta en slik 0,4 mg folat-pille, gjør ikke noe å få for mye skrives det, eller bytte til multivitaminer med 0,4 mg folat.
Edie Skrevet 21. juli 2005 #10 Skrevet 21. juli 2005 Ja, det er ingen fare for overdosering av folat. Så du kan gjerne ta både multivitaminer og eget folattilskudd på 400 mikrogram. Folat er et B-vitam. B-vitaminer er vannløselige så kroppen skiller bare ut det som blir til overs..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå