Gå til innhold

Misfornøyd med megler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi driver med salg av bolig og jeg er ikke helt fornøyd med megler. 

Vi valgte hen fordi hen selger mange boliger i området hvor vi bor, men jeg hadde helt andre forventninger. Jeg føler jeg må gjøre mesteparten av jobben selv og at hen ikke følger ordentlig opp.

Vi får ikke noe info underveis, oppdatert info eller bare info om planen videre. Nå har salget stagnert, få kommer på visning, vi har redusert prisen for å se om vi treffer markedet bedre, men likevel får jeg aldri tilbakemelding om de som kom på visning, om hva hen gjør for å få flere å komme. Jeg ser hen har solgt flere boliger i det siste, så tydeligvis veldig opptatt person, men da tviler jeg på om hen har tid til vår bolig? Jeg må hele tiden ringe og etterspørre informasjon og nærmest mase. 

Vi har investert mye penger i megleren, bilder, takst og alt og hvis vi skal starte på nytt, noe jeg ønsker, kommer vi til å tape enda mer penger.

Måtte bare blåse ut litt misnøye og advare dere om å ikke velge megler som ikke har tid til deres bolig.

Anonymkode: e9b6f...8c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi valgte hen fordi hen selger mange boliger i området hvor vi bor, men jeg hadde helt andre forventninger. Jeg føler jeg må gjøre mesteparten av jobben selv og at hen ikke følger ordentlig opp.

Vi får ikke noe info underveis, oppdatert info eller bare info om planen videre. Nå har salget stagnert, få kommer på visning, vi har redusert prisen for å se om vi treffer markedet bedre, men likevel får jeg aldri tilbakemelding om de som kom på visning, om hva hen gjør for å få flere å komme. Jeg ser hen har solgt flere boliger i det siste, så tydeligvis veldig opptatt person, men da tviler jeg på om hen har tid til vår bolig? Jeg må hele tiden ringe og etterspørre informasjon og nærmest mase. 

Vi har investert mye penger i megleren, bilder, takst og alt og hvis vi skal starte på nytt, noe jeg ønsker, kommer vi til å tape enda mer penger.

Måtte bare blåse ut litt misnøye og advare dere om å ikke velge megler som ikke har tid til deres bolig.

Kanskje en annen megler i samme firma kan overta?

Anonymkode: 0b7e9...be7

Skrevet

Vi har solgt noen eiendommer de siste årene og har funnet meglerbransjen ganske råtten når det kommer til kvalitet. Det verste jeg ser er når profilerte meglere sender assistenten sin, og oppfører seg som kongelig når de først dukker opp.

Det beste rådet jeg kan gi når det gjelder meglere er å intervjue en liten håndfull og være beinhard når det gjelder forventninger. De er også viktig å tenkte på at billigst ikke er best. De som selger seg for billig har ofte mange oppdrag og har ikke tid til å følge opp. Eller de er desperate for ingen velger dem - sikkert ikke uten grunn...

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nøyaktig det samme opplevde jeg!! Solgte i våres dvs startet på høsten. Jeg hadde aldri solgt noe før, visste ikke at man faktisk burde spurt i forkant at megler faktisk jobbet, det tok jeg jo som selvfølge. Mitt livs værste opplevelse og mareritt. 

Ble litt nysgjerrig på om vi faktisk har samme megler, jeg solgte i Vestfold, hvor selger du? 

• Liker 1
Skrevet

Men, hva kan megler gjøre for å få flere til å komme på visning?

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, VoodooChild skrev:

Men, hva kan megler gjøre for å få flere til å komme på visning?

Ved å oppføre seg som folk. Vi har hoppet over flere visninger fordi vi vet megleren er et stort rumpehull...

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Ze.Xhx skrev:

Ved å oppføre seg som folk. Vi har hoppet over flere visninger fordi vi vet megleren er et stort rumpehull...

Ok, la oss anta at det ikke er en megler som er et stort rumpehull da. Hva kan han gjøre for å få mer folk på visning? Annonsen ligger jo på Finn så alle kan se den.

Skrevet
Akkurat nå, VoodooChild skrev:

Ok, la oss anta at det ikke er en megler som er et stort rumpehull da. Hva kan han gjøre for å få mer folk på visning? Annonsen ligger jo på Finn så alle kan se den.

Bortsett fra vanlig annonsering på Finn eller på egen hjemmeside kan meglere f.eks. være flinkere på å følge opp folk som faktisk er på visning og foreslå andre objekter i salgsporteføljen - gitt at de ikke finner objektet de er på interessant selvsagt. Dette krever selvsagt at de har god kontroll på hva de faktisk selger, noe de bør ha med tanke på hva det koster å ha megler.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, VoodooChild skrev:

Han kan profilere annonsen så den treffer målgruppen. Er det gamlinger, barnefamilier eller unge og hippe som kjøper sånne boliger ? Og er i så fall markedsføringen rettet mot riktig gjeng? Om 70% av de som kjøper din type bolig er eldre hjelper det ikke med "barnevennlig" område og bilde av trampolinen. Da tenker de på 60+ at her er det støy og bråk, og så dropper de visning. 

Hjelper ikke å si "annonsen ligger på finn". Å få annonsen ut på finn kunne jo ts gjort selv. Det er ikke den "tjenesten" hun betaler for.

Anonymkode: e4ace...f4e

• Liker 2
Skrevet

Vi prøvde å selge boligen for noen år siden og herregud for et styr, satt akkurat med samme følelse som du gjør nå og tenkte mitt. Enden på visa var et vi valgte å ta det av markedet og når vi nå skulle selge på nytt (ligger fortsatt ute) så var jeg meget klar i talen om at jeg skal ha både info og at jeg ikke skal holde noen visninger. Det var helt ok for megler. 

Skrevet

Vi skulle selge et hus for noen år siden, valgte en megler jeg fikk en god magefølelse for. Det han ikke nevnte var at han skulle ut i pappaperm, og erstatteren var en jeg aldri ville brukt (type sleip bilselger med fett hår og for stor dressjakke). Han surret fælt, kom for sent på visning, ga generelt et veldig lite pålitelig inntrykk. Det kom et par bud, men de var veldig langt unna prisen flere naboer med like hus hadde oppnådd. Vi brøt til slutt kontrakten og betalte sure 50000.

Bodde der under ett år til, fikk inn en annen megler (superselgeren i området som hadde veldig gode referanser) og solgte for 1,2 mill. mer enn budene vi fikk første gang, de siste 150.000 fikk han kjøper til å by mot seg selv for å sikre seg litt ekstra mot forkjøpsrett (var borettslag).

Anonymkode: 91dc9...b8d

• Liker 2
Skrevet

Vi har opplevd det samme, og endte opp med å bytte megler. Fikk beskjed om en større sum vi hadde forpliktet oss til å betale, men da jeg kom med flere konkrete eksempler på ting som var lovet fra megleren sin side og ikke blitt gjort/gjort innen avtalt tid, og slapp unna med en liten sum på 4k. (Pluss bildene som var betalt direkte til fotograf, som vi da kunne bruke videre med ny megler)
Byttet megler til en som var super-engasjert, og som jobbet aktivt mot kundene for å finne en kjøper. Fra å ha null oppmøte på visninger, ble det flere møtte per visning, og huset ble solgt etter tredje visningen til tross for et trått market.

Første megleren var meglerselskapet til en bank, der graden av provisjonslønn er mye lavere. Satt igjen med et inntrykk av at de meglerne som har fastlønn ikke legger like mye innsats i arbeidet som de meglerne som hovedsakelig jobber på provisjon (Her kan jeg selvsagt ta feil, men det var inntrykket jeg fikk). Neste gang kommer vi til å velge et rent meglerselskap, og til å sjekke ut flere ulike før vi bestemmer oss. 

Skrevet
2 timer siden, VoodooChild skrev:

Meglere som selger mye ie t område har gjerne interessenter fra andre boliger på en liste, og kontakter dem når noe tilsvarende som det de så på (evt tapte budrunden på) kommer ut. Jeg har selv kjøpt bolig på denne måten, da lå ikke annonsen ute for allmennheten en gang, ble kun ringt til interessenter fra andre visninger i området. 

Anonymkode: 251b0...4cf

Skrevet

Meglere er jo forskjellige, og høres ut som dere har kommet i kontakt med en av de mindre attraktive. Har solgt to boliger det siste året. Den ene megleren kommer jeg aldri til å anbefale til noen. Etter visning var han mer opptatt av å fortelle meg at noen unge jenter hadde snakket om hvor kjekk han var da de gikk ned trappen, enn å fokusere på om disse jentene faktisk hadde noen som helst interesse av min bolig. 

Neste salg derimot ble utført av en megler jeg kommer til å anbefale til alle og enhver. Han brukte masse tid både på gjennomgang av boligen, ringte meg nesten for mye og diskuterte salgsannonse og prospekt, og brukte faktisk nesten en time ekstra på visning pga pågang av interessenter. Flere som han hadde vært i kontakt med i forkant. Og dagen etter tok han seg ikke tid til lunch, men drev budrunden i 4 timer, helt til vi kom i mål godt over prisantydning. 

Sistemann kostet meg 15000 mer enn første, men var vel verdt det.

Det jeg kan si om første, var at jeg til slutt truet med å benytte meg av muligheten til å trekke oppdraget. Da først gjorde han noen kraftanstrengelser. Men dessverre, da hadde vel boligen lagt så lenge ute, at prisen ble under det jeg hadde håpet på.

Anonymkode: 85f0c...b14

• Liker 1
Skrevet

Uff! Vert i samme situasjon, megleren fulgte ikke særlig opp,lite visninger, ingen info 🤢

Anonymkode: 0339c...efe

Skrevet

Her la megler ut annonsen, satt opp visning, fortalte oss hvordan vi skulle style huset og dukket opp på visning. Etter dette har hun satt seg ned og ventet på telefoner. Hun ringer aldri, sender kun tekstmeldinger, og da KUN hvis det er noen som ønsker privatvisninger. Er det andre henvendelser så hører vi ikke noe, vi ser bare at det legges til interessenter via appen vi har, og at det plutselig blir trukket noen. I førsten så ringte vi og spurte da vi så det var en interessent på appen og vi enda ikke hadde hørt noe fra henne etter flere dager, men det viste seg at hun hadde glemt å følge dem opp. 

Hun solgte seg så bra inn, men innrømmer selv at hun ikke har så peiling på markedet akkurat i våres kommune. Så da venter hun bare på telefoner.

Så nå har vi også bare gitt opp litt. Lurer på hvordan vi trekke huset uten å måtte betale i dyre dommer.

Anonymkode: d6701...f32

Skrevet

Takk alle for tilbakemeldinger. Greia er at vi ikke får noe som helst info om hva hen egentlig gjør. Jeg må hele tiden sende meldinger og ringe for å spørre. Selvfølgelig kan hen ikke tvinge folk på visning, men jeg aner ikke om hen i det hele tatt prøver å få folk å komme eller bare venter.

Hen sa huset er veldig attraktivt for barnefamilier og det blir nesten solgt av seg selv, men nå har det gått 3 måneder og jeg synes det begynner å bli lenge. I starten var det mange på visning, men det har dabbet av helt. 

Jeg trodde meglere skulle være mer aktive enn det. Det er tøffere marked tross gladmeldingene om leilighetene i Oslo som selges raskt og vår bolig er større og dyrere. Jeg vurderer virkelig å bytte megler.

Den som foreslo å bytte til en annen megler i samme firma, hva blir i så fall forskjellen prismessig og hvor mye må vi betale dobbelt?

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk alle for tilbakemeldinger. Greia er at vi ikke får noe som helst info om hva hen egentlig gjør. Jeg må hele tiden sende meldinger og ringe for å spørre. Selvfølgelig kan hen ikke tvinge folk på visning, men jeg aner ikke om hen i det hele tatt prøver å få folk å komme eller bare venter.

Hen sa huset er veldig attraktivt for barnefamilier og det blir nesten solgt av seg selv, men nå har det gått 3 måneder og jeg synes det begynner å bli lenge. I starten var det mange på visning, men det har dabbet av helt. 

Jeg trodde meglere skulle være mer aktive enn det. Det er tøffere marked tross gladmeldingene om leilighetene i Oslo som selges raskt og vår bolig er større og dyrere. Jeg vurderer virkelig å bytte megler.

Den som foreslo å bytte til en annen megler i samme firma, hva blir i så fall forskjellen prismessig og hvor mye må vi betale dobbelt?

Prisen for å bryte med megler skal stå i kontrakten deres.

vi måtte betale 12000 men fikk også med foto, dokumenter megler hadde hentet ut etc. Så vi kunne ta med til en annen

Anonymkode: 0339c...efe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...