Gå til innhold

Bifil/panfil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser litt, og blir ikke helt klok på definisjonene.

En bifil blir tiltrukket av begge kjønn.

En panfil blir tiltrukket av mennesket, ikke kjønnet.

Det jeg ikke forstår, er hvordan man i praksis skiller disse. En bifil blir jo også tiltrukket av mennesket. Den blir ikke tiltrukket av alle som er kvinner og alle som er menn? Bare noen av dem, og da går det jo på mennesket.Jeg blir jo tiltrukket av kjæresten min på grunn av personen hans. Hadde jeg blirr forelsket *på grunn av* kjønnet hans så hadde jeg vel blitt forelsket i alle med samme kjønn?

Panfili forklares med at man tiltrekkes av alle legninger. Men gjør ikke alle det? Jeg hadde vært forelsket i kjæresten min selv om han var homofil. Hans legning styrer ikke mine følelser. Vi hadde selvfølgelig ikke vært sammen da, men jeg kunne jo forelsket meg. 

Jeg ønsker å forstå, men siden jeg er heterofil selv er dette ting jeg ikke kjenner på kroppen selv, og må derfor få info litt inn med teskje. 

Anonymkode: 8afed...615

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er hetero, altså tiltrekkes du motsatt kjønn.

Bifil, tiltrekkes begge kjønn (utgangspunktet  at det kun er 2 kjønn).

panfil, tiltrekkes ikke kjønn men mennesker (utgangspunktet er at det er mer en 2 kjønn).

Dette er en VELDIG forenklet forklaring, da mange nå begynner å utvanne bi med at det betyr alle kjønn det også. Så bi og pan bukes ofte om hverandre. 

En youtuber jeg ser på bruker "its not about the cookware" for å beskrive hva pan er :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg er Hetrofil og  Biseksuell, altså jeg kan ha sex med både menn og kvinner, men jeg får ikke samme typen følelser med personer av samme kjønn. 

Bifil brukes om de som i likhet med meg liker å leke med begge typer tisser, og som også knytter dype relasjonsfølelser med begge kjønn. 

Panfil brukes om  de som ført og fremst ser de sterke følelsene med en person, ikke så mye seksuell kjemi. Det betyr ikke nødvendigvis at de er aseksuelle, men poenget er ikke variasjon og tisser ikke er det drivende i hvordan de tilnærmer seg en partner

Anonymkode: 7b104...0c7

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er Hetrofil og  Biseksuell, altså jeg kan ha sex med både menn og kvinner, men jeg får ikke samme typen følelser med personer av samme kjønn. 

Bifil brukes om de som i likhet med meg liker å leke med begge typer tisser, og som også knytter dype relasjonsfølelser med begge kjønn. 

Panfil brukes om  de som ført og fremst ser de sterke følelsene med en person, ikke så mye seksuell kjemi. Det betyr ikke nødvendigvis at de er aseksuelle, men poenget er ikke variasjon og tisser ikke er det drivende i hvordan de tilnærmer seg en partner

Anonymkode: 7b104...0c7

Her sier du egentlig at bifil handler om seksualitet men panfil er "bare" følelser og ikke seksualitet? 

Jeg regner meg som hetero, men tiltrekkes jo av kjæresten fordi han er den han er. Ikke *fordi* han har en penis.
Jeg har hatt sex med flere menn, men ikke hatt samme tiltrekningen som jeg har med min nåværende. Dersom jeg ble tiltrukket på grunn av kjønnet, hadde jeg jo blitt tiltrukket av alle menn? Kanskje det er tilfeldig at han er mann? Kanskje jeg hadde blitt like forelsket om han hadde en damekropp? Selv om jeg aldri har blitt verken forelsket i eller tent av kvinner? Kan man være en veldig seksuell panfil? 

Jeg har tidligere tenkt at -fil - endingen (bifil/panfil/heterofis osv) betyr at det er følelser involvert. Hvem man faller for. Og så har man selvfølgelig sex med den man elsker. Og at -seksuell (biseksuell osv) er kun om sex. Som at du er heterofil og biseksuell. Men panseksuell finnes ikke? At man ønsker sex med personen uavhengig av hva h*n har mellom beina? Fordi man har enten innover eller utover, og da er det bare to kjønn og derfor er begrepet biseksuell? Det finnes jo bare to fysiske kjønn. 
Og om biseksuelle forutsetter at det bare er to kjønn, kan ikke en biseksuell tenne på en som er ikke-binær?

(Takk for at dere tar dere tid til å forklare)

Anonymkode: 8afed...615

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...