AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #1 Skrevet 18. august 2020 Er det vanlig å ta synstest på skolestarterne, selv om man ikke mistenker dårlig syn? Jeg trengte briller i mange år før det ble oppdaget på ungdomsskolen, og slet med hodepine til jeg fikk brillene. Jeg la ikke merke til at synet hadde blitt dårligere, men det var en ny verden å se klart igjen. Anonymkode: 3426e...0ab
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #2 Skrevet 18. august 2020 Vi valgte å teste synet på vår 1.klassing. Riktignok litt inn i skoleåret. Mye briller i familien så derfor gjorde vi det. Lærer hadde ikke merket at det skulle være noe. Det viste seg at barnet var langsynt nok til å få lesebriller. Dette måtte vi forøvrig dekke selv. Anonymkode: 1f0f7...744
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #3 Skrevet 18. august 2020 Det ble ikke oppdaget at jeg var nærsynt, før jeg faktisk var helt oppi -4... Så vi kommer nok til å synsteste en gang for mye heller en gang for lite. Både jeg og pappaen er veldig nærsynte, og samtlige av våre søsken og foreldre bruker også briller/linser. Anonymkode: 4325e...0c8
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #4 Skrevet 18. august 2020 Jeg var gjennom alskens synstester på grunnskolen, da alle i nærmeste familie måtte ha briller i barneskolealder. Nå er jeg 30 og har fortsatt perfekt syn. Men en synstest er jo ikke ubehagelig eller noe, så kjør på om dere vil. Anonymkode: 5b12e...664 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #5 Skrevet 18. august 2020 Ved hodepine bør en synstest til med en gang. Anonymkode: d8116...9c9
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #6 Skrevet 18. august 2020 Jenta vår ble synstesta på 4 års kontrollen på helsestasjonen. Hadde aldri tenkt på at hun kunne ha dårlig syn, men hun feila synstesten der to ganger og ble henvist til øyelege på sykehuset. Viste seg at hun er veldig langsynt og har også skjeve hornhinner. Har i dag +6,5 på den ene øyet og +3.75 på det andre øyet. Hun viste ingen tegn vi oppfattet som at kunne være pga dårlig syn, men nesten alle på min side av familien bruker briller, og mange har skjeve hornhinner.. Heldigvis ble det oppdaga før skolestart. Ville fått barnet på en synstest uansett, så vet du ihvertfal at alt er i orden eller kan få briller til barnet om det skulle være nødvendig Anonymkode: f98ce...c35 1
gullhjerte Skrevet 18. august 2020 #7 Skrevet 18. august 2020 Vi tok synstest på skolestarteren før skolestart. Vet at synsproblemer kan være vanskelige å oppdage, at det kan påvirke lese-og skriveopplæringen og at det eneste smertefulle ved undersøkelsen er prisen. 🙂 Har tenkt til å ta ny test i 3. -4. klasse ca. Synes 2-3 års intervaller er ok, hvis man ikke har noen plager med øyne eller hodepine. Jobber selv med barn som strever med lesing og skriving, og blir overrasket over hvor sjeldent hørsel og syn tenkes på av foreldre. Det er jo to veldig usynlige handicap som kan være vanskelige å oppdage, men påvirke fungering i stor grad. 2
Mrs Robinson Skrevet 18. august 2020 #8 Skrevet 18. august 2020 7 minutter siden, gullhjerte skrev: Vi tok synstest på skolestarteren før skolestart. Vet at synsproblemer kan være vanskelige å oppdage, at det kan påvirke lese-og skriveopplæringen og at det eneste smertefulle ved undersøkelsen er prisen. 🙂 Har tenkt til å ta ny test i 3. -4. klasse ca. Synes 2-3 års intervaller er ok, hvis man ikke har noen plager med øyne eller hodepine. Jobber selv med barn som strever med lesing og skriving, og blir overrasket over hvor sjeldent hørsel og syn tenkes på av foreldre. Det er jo to veldig usynlige handicap som kan være vanskelige å oppdage, men påvirke fungering i stor grad. Hvorfor er det foreldre, som ofte sitter uten formell kompetanse på området, som skal tenke på dette? Dette ansvaret burde mye heller legges på f.eks lærere
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #9 Skrevet 18. august 2020 Her tar helsestasjonen synstest på alle førskolebarn (av typen der de sjekker hvilke figurer de ser). Ligger noen under, blir de henvist videre. De som ligger i grenseland blir tatt inn til ny test etter skolestart. Vårt barn er innen normalen, men likevel i grenseland, så hen skal testes i løpet av høsten. Trodde dette var normal prosedyre i alle kommuner. Anonymkode: d8b2f...6cd
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #10 Skrevet 18. august 2020 Ta en synstest hos en optiker. Det er bedre med en gang for mye enn at barnet ditt kan se dårlig. Den kontrollen som gjøres av synet på helsestasjonen er ikke en synstest, kun en indikasjon på om barnet kan se dårlig.. Anonymkode: e5aab...db0
gullhjerte Skrevet 18. august 2020 #11 Skrevet 18. august 2020 1 time siden, Mrs Robinson skrev: Hvorfor er det foreldre, som ofte sitter uten formell kompetanse på området, som skal tenke på dette? Dette ansvaret burde mye heller legges på f.eks lærere Enig, det bør absolutt være en større bevissthet rundt syn og hørsel i skoleverket også. Og mange fanges nok opp allerede, nettopp av lærere og skolehelsetjenesten. Men, syn og hørsel er jo en del av kroppen, og spesielt syn er jo noe voksne gjerne sjekker på seg selv. Man kan ikke legge alt av ansvaret for barna over på skolen, de har et stort ansvar allerede.. Hvis det går utover faglig utvikling går det inn under skolens mandat, men om det er helsemessige utslag (hode, øyne) så er det jo strengt talt ikke innenfor en lærers felt heller..
Mrs Robinson Skrevet 18. august 2020 #12 Skrevet 18. august 2020 Akkurat nå, gullhjerte skrev: Enig, det bør absolutt være en større bevissthet rundt syn og hørsel i skoleverket også. Og mange fanges nok opp allerede, nettopp av lærere og skolehelsetjenesten. Men, syn og hørsel er jo en del av kroppen, og spesielt syn er jo noe voksne gjerne sjekker på seg selv. Man kan ikke legge alt av ansvaret for barna over på skolen, de har et stort ansvar allerede.. Hvis det går utover faglig utvikling går det inn under skolens mandat, men om det er helsemessige utslag (hode, øyne) så er det jo strengt talt ikke innenfor en lærers felt heller.. Nå tok du jo opp lese og skrivevansker, det vil jeg absolutt si er inennfor lærers mandat
gullhjerte Skrevet 18. august 2020 #13 Skrevet 18. august 2020 Akkurat nå, Mrs Robinson skrev: Nå tok du jo opp lese og skrivevansker, det vil jeg absolutt si er inennfor lærers mandat Absolutt, det er det jo. Og som jeg sa, mange synsvansker og hørselsvansker blir oppdaget av nettopp lærere og skolehelsetjenesten. Men som forelder selv tok jeg ansvaret for mitt eget barn, og sjekket det som sagt før skolestart. Så slapp det å utvikle lesevansker for noe som er så enkelt å forebygge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå