Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går Medielinja og får dermed generell studiekompetanse, men alle anbefaler å ta P-matte fordi jeg ikke trenger T til den linja. Fikk 5 i matte på ungdomsskolen og føler meg grei i faget, men kan allikevel risikere å gå ned noen karakterer da det i prinsippet er vanskeligere med T, men får studiepoeng.. Skal jeg satse på studiepoeng eller bedre karakter i faget? Noen erfaringer å dele rundt T eller P? 

Anonymkode: 4e94d...dc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

P er lettere enn T.

Spørs hvor du vil med dette, og hva du vil?

Hvilket fag vil du ta?

Anonymkode: 649b4...6a6

• Liker 1
Skrevet

Jeg syntes t var fetteren enn p...de fleste syntes nok omvendt men ikke alltid... helt ærlig forsto jeg først matte når jeg begynte med t matte og senere universitets matte

Anonymkode: b5bbd...5ab

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes t var fetteren enn p...de fleste syntes nok omvendt men ikke alltid... helt ærlig forsto jeg først matte når jeg begynte med t matte og senere universitets matte

Anonymkode: b5bbd...5ab

Kjenner til folk som fikk: aha, etter master i matte.

Men, er det dette du vil TS?

Anonymkode: 649b4...6a6

Skrevet

Liker du godt matte kan du velge T for en utfordrikg og som du mest trolig støter på om du velger en type høyere utdanning med noe regning (økonomi, realfag, lege, ingeniør osv.). Om du er nøytral til selve faget kan du like greit velge P. 

Anonymkode: 49f87...258

Skrevet

Det kommer helt an på hva du vil senere. Hvis du tror du mestrer T, så hadde jeg gått for det. Jeg trengte de 0,5 i tilleggspoeng jeg fikk fra matten for å komme inn på drømmestudiet mitt. 

Anonymkode: 05f80...e51

• Liker 1
Skrevet

Når jeg ser i ettertid hvor låst jeg ble innenfor høyskole/ universitet angret jeg på å kun ha p matte. Hvis du har mulighet til å ta t for å så ta s matte, hadde jeg gjort det.

Anonymkode: 78912...659

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Går Medielinja og får dermed generell studiekompetanse, men alle anbefaler å ta P-matte fordi jeg ikke trenger T til den linja. Fikk 5 i matte på ungdomsskolen og føler meg grei i faget, men kan allikevel risikere å gå ned noen karakterer da det i prinsippet er vanskeligere med T, men får studiepoeng.. Skal jeg satse på studiepoeng eller bedre karakter i faget? Noen erfaringer å dele rundt T eller P? 

Anonymkode: 4e94d...dc7

Hva er du best på TS? Algebra/likninger eller språk?

I 1T er det mer likninger, programmering og bevis, men mindre tekstoppgaver/leseforståelse, du må ikke skeive like lange svar, og det er mindre og annerledes bruk av geogebra og excel, og på eksamen var det i P mer tid med alle hjelpemidler (i år kan det være endringer i eksamen pga ny læreplan). I 1P er det dog mye repetisjon fra ungdomsskolen.

Så hviket fag du bør ta kommer an på om du synes algebraen fra 10. eller tekstoppgaver er greiest, og hvor lyst du har til å lære mer teoretisk matte.

Anonymkode: c386e...093

• Liker 1
Skrevet

Tenker du isåfall å gå videre med s/r-matte? For du får ikke ekstra poeng kun av å ta T-matte.

Anonymkode: 634ae...b8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...