AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #1 Skrevet 17. august 2020 Det er lytt og det durer så det ljomer i veggene. Får ikke sove. Blir gal. Hører de er våkne og ser tv. Kan jeg sende ei melding i natt og spørre om de kan slutte med maskinvask kl 23? Det er vel vanlige husordensregler det, iallefall når det er et veldig lytt hus? Eller bør jeg vente til i morgen. Anonymkode: f06a0...0b2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #2 Skrevet 17. august 2020 Jeg hadde sendt nå Anonymkode: f10a4...363 28
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #3 Skrevet 17. august 2020 Er dette noe som skjer ofte, så må du ta en prat med dem. Er det bare i dag så får du bare holde ut og putte noen sov-i-ro i ørene. Anonymkode: dc32f...6ce 5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #4 Skrevet 18. august 2020 Det er vanskelig, å se på tv og ha på en vaskemaskin blir vel ikke akkurat regnet som "støy", det er bare normale bolyder. Og man må jo tåle at folk lever, også de som har en annen døgnrytme. 😕 Hadde det vært dundrende musikk eller boring i vegger er det noe annet,men man må jo få se tv, snakke og vaske klær. Jeg blir stressa av å noensinne flytte når jeg hører om steder det er så lytt 😬 her jeg bor hører vi aldri naboene snakke eller ha på tv og sånt. Eneste vi hører av vaskemaskinen til naboen er en svak during under sentrifugering når vi står på badet. Anonymkode: caef0...6e6 22
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #5 Skrevet 18. august 2020 Jeg husker et fellesvaskeri i en kjeller i brl. for mange år siden. Beboerne som vasket etter stengetid/etter kl. 2030 fant våte klær i søppelkassen dagen etterpå. Godt jobbet av vaktmester. Anonymkode: 4b16d...83a 15
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #6 Skrevet 18. august 2020 Jeg hadde ikke sluttet å vaske tøy fordi naboen synes det bråker. Kjøp sov i ro eller flytt, hadde min beskjed vært! (Og tv-en, det kan du selvsagt heller ikke nevne) Som en annen sier, er det høy musikk og boring, det er noe annet. Anonymkode: aa237...fc4 16
Carrot Skrevet 18. august 2020 #7 Skrevet 18. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ikke sluttet å vaske tøy fordi naboen synes det bråker. Kjøp sov i ro eller flytt, hadde min beskjed vært! (Og tv-en, det kan du selvsagt heller ikke nevne) Som en annen sier, er det høy musikk og boring, det er noe annet. Anonymkode: aa237...fc4 Høy tv lyd eller musikk er vel det samme - boring og en durende vaskemaskin også for den del.. Lyd er lyd, er den plagsom etter kl 23 skal det tas hensyn. 37
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #8 Skrevet 18. august 2020 I vårt sameie er det ikke lov å vaske klær etter kl 23. Les vedtektene, det står sikkert noe om det der. Anonymkode: 1232c...123 17
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 Populært innlegg #9 Skrevet 18. august 2020 Vi bor i et vanlig hus, og har en liten leilighet i kjelleren. Vasket lenge klær om natta (satt gjerne på timer så den startet 05 og var ferdig når jeg stod opp kl 07), men etter to år spurte leieboeren om vi kunne slutte fordi det vekker dem. Jeg hadde ingen anelse om at de hørte den, og sluttet selvfølgelig umiddelbart. Man tar da hensyn. Men jeg synes det er dumt at de ikke sa ifra tidligere, de har heller irritert seg i to år.. Anonymkode: 358a0...345 51
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #10 Skrevet 18. august 2020 Si ifra. Vi har naboer under oss og vi viste ikke at de kunne høre når vi vasket tøy. Tror de gikk langt med irritasjon før de skjeftet skikkelig på oss og var ekstremt ufin. Ble helt utsatt, nevnt at vi hadde null peiling de kunne høre og om de hadde bare sagt ifra ville vi selvfølgelig ha sluttet å vaske/tørke så seint på natten! 18 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg hadde ikke sluttet å vaske tøy fordi naboen synes det bråker. Kjøp sov i ro eller flytt, hadde min beskjed vært! (Og tv-en, det kan du selvsagt heller ikke nevne) Som en annen sier, er det høy musikk og boring, det er noe annet. Anonymkode: aa237...fc4 Du høres så snill og tenksomt ut. Det er aldri nødvendig å vaske tøy mellom 23-0700, om det faktisk ødelegge for andre som bor rundt deg. Anonymkode: d33af...00e 20
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #11 Skrevet 18. august 2020 Hva som kommer til å skje i det nærmeste fremtiden når vi får innført dyrere strøm på dagen og billigere om natta !? Mange land i EU har det sånn i mange år. Mange flere kommer til å vaske om natta ,meg selv inkludert. så folkets bli vant med bråket ! Anonymkode: ec23e...1b5 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #12 Skrevet 18. august 2020 Nå er det store forskjeller på hvor lytt det er. Venninna min har en nabo over seg, som stort sett vasker klær mitt på natta. OG det er så lytt, har aldri opplevd at det er så lytt i bolig. Og da er det faktisk ikke greit. Og i de fleste borettslag, så skal det være stille etter 23.00. Anonymkode: 012f2...c38 6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #13 Skrevet 18. august 2020 Just now, AnonymBruker said: Hva som kommer til å skje i det nærmeste fremtiden når vi får innført dyrere strøm på dagen og billigere om natta !? Mange land i EU har det sånn i mange år. Mange flere kommer til å vaske om natta ,meg selv inkludert. så folkets bli vant med bråket ! Anonymkode: ec23e...1b5 Da blir jeg den naboen som våkner kl 07 og sette på høyt musikk slik DU ikke kan sove mer. Anonymkode: d33af...00e 14
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #14 Skrevet 18. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du høres så snill og tenksomt ut. Det er aldri nødvendig å vaske tøy mellom 23-0700, om det faktisk ødelegge for andre som bor rundt deg. Anonymkode: d33af...00e Jo, det kan være nødvendig. Du vet at det finnes mennesker som jobber skift og turnus? Kanskje jobber man senvakt, og må uansett være oppe noen timer for å gire ned etter jobb, så det er de timene man har tid til sånt. Eller man kommer hjem fra trening 23 om kvelden med treningstøy som faktisk må vaskes med en gang for at ikke lukten skal sette seg. Folk har forskjellig døgnrytme, og tåler man ikke lyd fra andre må man heller kjøpe seg enebolig på landet (et sted uten landbruk da, siden den onde bonden kanskje begynner å jobbe klokka fire og kan forstyrre din sarte søvn. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da blir jeg den naboen som våkner kl 07 og sette på høyt musikk slik DU ikke kan sove mer. Anonymkode: d33af...00e Vær så god, det har du jo full rett til 🤷🏼♀️ Å måtte tåle normalt bråk går selvsagt begge veier. Høy musikk har du liv å spille mellom 07-23, vaske klær og se på atV med normalt volum har du lov til også mellom 23-07 Anonymkode: f3fce...453 7
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #15 Skrevet 18. august 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da blir jeg den naboen som våkner kl 07 og sette på høyt musikk slik DU ikke kan sove mer. Anonymkode: d33af...00e Nice try. Jeg våkner 6. Kl.7 er jeg allerede på jobb. Anonymkode: ec23e...1b5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #16 Skrevet 18. august 2020 Det er normal høflighet å ikke vaske klær etter 23, men jeg hadde aldri klaget første gang det skjedde. Det kan ha vært et nødstilfelle, kanskje et uhell, noe som måtte vaskes fort, barn som har tisset på seg, noe som er sølt osv. Så tenker man må være litt raus og tåle at noe uventet bråk skjer en sjelden gang. Blir det en vane så ville jeg sagt ifra Anonymkode: 91ceb...396 17
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #17 Skrevet 18. august 2020 TS her. Takk, mange gode svar som jeg er enig i. Det hører med at boligen er eid av to stykker. Meg og en annen som leier ut til de som vasker på natten. Vi har ikke fastsatt husordensregler/ vedtekter. Så jeg kommer til å ta det opp med den andre eieren, at vi må fastsette husordensregler lignende de som er i vanlig borettslag. Da inkluderer det at det ikke er tillatt å vaske med vaskemaskin og oppvaskmaskin etter kl. 23. Det er helt alminnelig i borettslag der det er lytt å ha slike regler. De jeg bor med framstår som folk som er opptatt av å ha en god relasjon med oss som de bor med, så jeg tror det kommer til å gå helt fint å si fra. Jeg droppet å sende meldingen i natt. Men neste gang det skjer (dette er andre gangen jeg ikke får sove av vaskemaskinen deres fordi de kjører den i et sett fra sent på kveld og utover natten) så sender jeg melding dagen derpå. Anonymkode: f06a0...0b2 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #18 Skrevet 18. august 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Ble helt utsatt, Du ble ikke utsatt, du ble satt ut. Og det å gå rundt å tro at naboene under deg ikke kan høre ei vaskemaskin?? Anonymkode: 7140c...912 8
punkyB Skrevet 18. august 2020 #19 Skrevet 18. august 2020 Kan jo håpe at naboen ikke tenkte over at dette bråkte veldig mye - slik at hvis du nevner det så gjør de det ikke igjen. Hvis en vaskemaskin står stabilt så skal den jo ikke bråke veldig mye - så det kan jo gå an å be naboen om å prøve å sjekke det. Men ellers er det en ide å prøve å lage litt "vedtekter" for det. 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #20 Skrevet 18. august 2020 Nå bor jeg i enebolig så det kan nok ikke sammenlignes, men her setter jeg på oppvaskmaskin hver kveld når jeg legger meg. Og vaskemaskinen går 24/7 uansett klokkeslett 😅 Anonymkode: ac842...36c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå